Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjeller og takhøyde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vurderer å gi bud på et hus fra 70 tallet.

Mye av potensialet ligger i kjelleren. Råkjeller med kun påstøp på gulv. Jeg måler en høyde opp til taket på 2.290. jeg vet ikke hvor mye isolering og gulvlegging bygger. Men tenker man må vertfall ha isolasjonsolater på 50mm + varme + gulv. Er dette en høyde man kan få godkjent senere til utleie og oppholdsrom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Labelle skrev (5 minutter siden):

Hei,

Vurderer å gi bud på et hus fra 70 tallet.

Mye av potensialet ligger i kjelleren. Råkjeller med kun påstøp på gulv. Jeg måler en høyde opp til taket på 2.290. jeg vet ikke hvor mye isolering og gulvlegging bygger. Men tenker man må vertfall ha isolasjonsolater på 50mm + varme + gulv. Er dette en høyde man kan få godkjent senere til utleie og oppholdsrom?

Oppholdsrom har flere krav enn takhøyde, men det er du sikkert klar over

• Liker 1
Skrevet
wampster skrev (2 minutter siden):

Oppholdsrom har flere krav enn takhøyde, men det er du sikkert klar over

I bygg fra før 2011 er det krav om 2 meter takhøyde. Jeg hadde gått for det som et minimum, det har man igjen når man en gang skal selge og få det godkjent som boareal.

Skrevet

Takker for svar.

Legger bilde av et hull med avløpsrørene stikkende opp fra gulvet. Eier opplyser om det er steinmasser på leire under støp. Her ser man avløpsrørene stikkende opp.

PXL_20251019_083428329.MP.jpg

Skrevet

Du kan også vurdere å heve huset. Det krever litt utstyr: "soldater" og jekker kan leies. Da jekker du bare opp huset og støper f.eks en rad med leca oppå den grunnmuren du allerede har. Så senker du huset ned på muren igjen og så er det bare tut og kjør med resten av oppussinga.

Beklager "bare å gjøre.." her, det er ganske mye jobb, men kan være noe å vurdere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...