Gjest 5dafe...395 Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Jeg har en bekjent som er tannlege. De får jo i mange tilfeller refusjon via Helfo, og kan bli utsatt for kontroll som følge av det. Jeg har dessverre ingen lovverk å vise til her, men prøver likevel å fortelle i håp om at noen har erfaringer og kan hjelpe/ tipse om hvor man får best hjelp. Personen ble kontrollert og "frikjent" for bare 6-7 mnd siden. Hen jobber i to klinikker og har dermed MANGE pasienter, som igjen gir økt antall søknader. Nå har de tatt ny kontroll, og i den forbindelse ble hen bedt om å sende "noen linjer" fra ca 60 journaler. Dette ble gjort, og ut fra dem bestemte de seg for å kreve inn igjen støtte. De mener det er sannsynlighet for at hen har misbrukt ordningen. Hen ringer og spør hva mer hen kan sende inn som bevis for at alt er på det rene. De få linjene de ba om er jo ikke nok til å dømme i en sak, og hen sender da inn rikelig informasjon i hver av de 60 sakene, inkludert røntgenbilder. Ukene går, hen ringer og sender mailer for å spørre om det er mer hen kan gjøre, mer de trenger. Hen blir bare avvist, må vente. Plutselig kommer det krav om 5,2 mill i tilbakebetaling! De har da kommet frem til, basert på de 60 journalene, at det er "sannsynlighet for" misbruk, også har de ganget dette opp rett og slett. De 60 hen sendte inn har gitt klinikken (ikke hen, hen får 20% av det) ca 60.000. Hen sitter altså igjen med maks 15000, og dette har de ganget så galt opp at de får det til 5 mill. Advokat blir kontaktet og overtar kommunikasjon med Helfo. De skriver at hen ikke ha sendt inn fyldige nok journaler, og INGEN BILDER. Hen sendte jo alt dette når saken begynte, og det har de rett og slett ikke sett på. Personen som har vurdert de 60 journalene har også notert at i over 30 av sakene "kan det under tvil være godkjent, men journaler er for tynt skrevet og mangler bilder i alle saker". Dette betyr at de fleste sakene faktisk er innenfor med god margin, for han har jo ikke engang sett på den ekstra informasjonen som ble ettersendt. Der var det jo bilder vedlagt til alle. Advokaten prøver å si dette, men kommer ingen vei, kravet står om tilbakebetaling. Hen sender klage innen Helfo sin frist, men svært få vinner frem da dette er staten. Advokaten sier man må bare håpe, for alternativet er å gå til sak, og man vil ikke gå til sak mot staten.. Svært betryggende. Det som er så sykt at jeg ikke kan skjønne det er i Norge, det er at Helfo har makt til å kreve inn pengene uten at vedkommende får forsvart seg og får klagen behandlet. Man blir åpenbart dømt for denne "sannsynligheten", og pengene skal de ha- og betalingsfrist? 2 uker!!! Hvem i alle dager har 5 millioner på 2 uker, hvordan i alle dager kan de ha lov å kreve innbetaling før klagefristen er utgått? Og nå har de gått videre til tvangsinnkreving og hen trues med tvangssalg av leilighet. Alt i løpet av noen uker, mens deres behandlingstid for klager er opptil 4 mnd. På den tiden vil hen miste leilighet og alt hen eier. Og hen er jo ikke skyldig i noe! Det sier de jo selv, kun basert på de få linjene hen ble bedt om å sende først. Advokaten fakturerer jo grovt for hvert spørsmål, så hen har nå ingen å få hjelp av her. Tannlegeforeningen bistår noe, men sier selv at saker mot Helfo er så å si null gode utfall. Søker man litt på nettet så ser man at fastleger er livredde å skrive noe feil i søknader til Helfo nettopp pga tilfeller som dette. Lovverket er kronglete og utydelig og man kan bli utsatt for disse tilfeldige kontrollene for uskyldige feil der man rett og slett bare har formulert seg annerledes enn de krever. Jeg lurer på om noen har erfaringer i slike saker? Noen som har tips? Som har klart å vinne frem, eller fått god hjelp i forsøket et sted? Kan legge til at advokaten har bakgrunn i helse og ble valgt pga kjennskap til regelverket til Helfo, men var dessverre ikke et optimalt valg da det er blitt gjort tidkrevende feil som gjorde at alt ble litt hastig innsendt dagen før siste frist. Ny advokat kan hjelpe, men ikke før svar på klagen er kommet. Anonymous poster hash: 5dafe...395
Kakkelfant Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Jeg synes det høres påfallende ut at noen skal bli skyldig 5 millioner + for feil i rapporteringen uten mulighet til å få satt fokus på det som tidligere faktisk har blitt sendt inn. Er det virkelig slik systemet er laget, at Helfo gjør denne feilen og dermed har man ingen mekanismer for å rette opp i dette? Om man kan dokumentere at dette er sendt inn riktig med bilder og alt, burde ikke det være nok til å "nå frem" hos noen i Helfo? 1
Axefjord Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Når privatpersoner har oppbrukt alle klagemuligheter hos f.eks NAV, så kan man bruke sivilombudet. Kanskje de kan hjelpe i en slik sak? 1
Axefjord Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober 21 minutes ago, Kakkelfant said: Jeg synes det høres påfallende ut at noen skal bli skyldig 5 millioner + for feil i rapporteringen uten mulighet til å få satt fokus på det som tidligere faktisk har blitt sendt inn. Er det virkelig slik systemet er laget, at Helfo gjør denne feilen og dermed har man ingen mekanismer for å rette opp i dette? Om man kan dokumentere at dette er sendt inn riktig med bilder og alt, burde ikke det være nok til å "nå frem" hos noen i Helfo? Det høres helt likt ut NAV-behandling. Stor sjanse for feil fra NAV, og ingen mulighet til å få fikset slike feil i ettertid. Uansett hva som skjer, så er det brukers feil. Informasjon til Trygderetten går via og omskrives av NAV, så ingen reell hjelp der. Og straks saken ble behandlet av en faktisk uavhengig (og kompetent) part, sivilombudet, så får NAV en smørbrødliste over tosifrede antall feil de har gjort, med en beskjed om å starte på nytt med vurderingen 😁 1
rozon Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober 48 minutes ago, Guest 5dafe...395 said: Personen ble kontrollert og "frikjent" for bare 6-7 mnd siden. Hen jobber i to klinikker og har dermed MANGE pasienter, som igjen gir økt antall søknader. Nå har de tatt ny kontroll, og i den forbindelse ble hen bedt om å sende "noen linjer" fra ca 60 journaler. Dette ble gjort, og ut fra dem bestemte de seg for å kreve inn igjen støtte. De mener det er sannsynlighet for at hen har misbrukt ordningen. Hen ringer og spør hva mer hen kan sende inn som bevis for at alt er på det rene. De få linjene de ba om er jo ikke nok til å dømme i en sak, og hen sender da inn rikelig informasjon i hver av de 60 sakene, inkludert røntgenbilder. Ukene går, hen ringer og sender mailer for å spørre om det er mer hen kan gjøre, mer de trenger. Hen blir bare avvist, må vente. Plutselig kommer det krav om 5,2 mill i tilbakebetaling! De har da kommet frem til, basert på de 60 journalene, at det er "sannsynlighet for" misbruk, også har de ganget dette opp rett og slett. Anonymous poster hash: 5dafe...395 Det er behandleren sin plikt å sende inn dokumentasjon som er nødvendig til å dokumentere at kravene til stønaden er innfridd. Quote Vi minner om at dersom stønadsretten ikkje er dokumentert, kan Helfo krevje tilbake utbetalt refusjon i forbindelse med etterfølgjande kontroll. Dette betyr at du må ha nødvendig dokumentasjon før du sender refusjonskrav til Helfo. Vi oppfordrar deg derfor til å lese nøye om kvar tilstand og kva vurderingar og kva dokumentasjon som vert kravd. [..] 1 hour ago, Guest 5dafe...395 said: Personen som har vurdert de 60 journalene har også notert at i over 30 av sakene "kan det under tvil være godkjent, men journaler er for tynt skrevet og mangler bilder i alle saker". Dette betyr at de fleste sakene faktisk er innenfor med god margin, for han har jo ikke engang sett på den ekstra informasjonen som ble ettersendt. Der var det jo bilder vedlagt til alle. Advokaten prøver å si dette, men kommer ingen vei, kravet står om tilbakebetaling. Når noe skal sendes inn komplett, så hjelper det ikke å ettersende. Man har rett og slett ikke fyllbyrdet kravet som er stilt. Refusjonsregler er ikke prøv-og-feil til man lykkes. 1 hour ago, Guest 5dafe...395 said: Hvem i alle dager har 5 millioner på 2 uker, hvordan i alle dager kan de ha lov å kreve innbetaling før klagefristen er utgått? Og nå har de gått videre til tvangsinnkreving og hen trues med tvangssalg av leilighet. Alt i løpet av noen uker, mens deres behandlingstid for klager er opptil 4 mnd. På den tiden vil hen miste leilighet og alt hen eier. Og hen er jo ikke skyldig i noe! Det sier de jo selv, kun basert på de få linjene hen ble bedt om å sende først. Høres ekstremt rotete ut slik du fremstiller det. Fakta er jo at disse pengene er feilaktig utbetalt. Pengene skal jo derfor tilbakebetales, så da blir det tvangsinnkreving dersom frivillig tilbakebetaling ikke skjer. Det er ikke et spørsmål om skyld. Tannlegen har feilaktig fått stønadsrefusjon som skal tilbakebetales. Enkelt og greit. Er det riktig at denne tannlegen får renter på de 5 millionene i et halvt år? 16.000 i mnd er penger det og (4% rente). Uten å måtte kompensere for ekstraarbeidet hen påfører samfunnet med å gjøre en slett jobb i dokumentering av refusjonssøknader. 2
Gjest 5dafe...395 Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober rozon skrev (19 minutter siden): Det er behandleren sin plikt å sende inn dokumentasjon som er nødvendig til å dokumentere at kravene til stønaden er innfridd. Når noe skal sendes inn komplett, så hjelper det ikke å ettersende. Man har rett og slett ikke fyllbyrdet kravet som er stilt. Refusjonsregler er ikke prøv-og-feil til man lykkes. Høres ekstremt rotete ut slik du fremstiller det. Fakta er jo at disse pengene er feilaktig utbetalt. Pengene skal jo derfor tilbakebetales, så da blir det tvangsinnkreving dersom frivillig tilbakebetaling ikke skjer. Det er ikke et spørsmål om skyld. Tannlegen har feilaktig fått stønadsrefusjon som skal tilbakebetales. Enkelt og greit. Er det riktig at denne tannlegen får renter på de 5 millionene i et halvt år? 16.000 i mnd er penger det og (4% rente). Uten å måtte kompensere for ekstraarbeidet hen påfører samfunnet med å gjøre en slett jobb i dokumentering av refusjonssøknader. Nei, de ba ettertrykkelig om "bare noen linjer" i hver sak, så hen sendte et lite utdrag fra journalene. Det ble også gjort første gang, antar Helfo ikke vil bli overlesset i papirer. Når de så gikk videre med saken fikk hun ingen konkrete svar og valgte på eget initiativ å sende en minnebrikke med utfyllende info og bilder. Når de så har ferdigbehandlet og likevel går videre med kravet ser man jo at de aldri har sett på dette som ble ettersendt. De har faktisk sendt den tilbake til til tannlegen liksom ferdige med den. Når advokaten da skal skrive den endelige klagen, etter mange forsøk på bedre svar til hva de vil ha, får de se saken mot tannlegen der det står at det er sendt lite informasjon og ingen bilder. Hele saken er altså basert på de få linjene de selv ba om, for så å konkludere at det ikke er nok. Hen har heller ikke mottatt for mye, men de sår tvil om det kunne vært brukt rimeligere behandling i noen av sakene. Basert på det krever de altså den sinnsyke summen. Denne fagpersonen har som sagt skrevet selv at de fleste sakene han så på kunne være godkjent "under tvil". Alle andre steder skal da tvilen komme vedkommende til gode, men her dømmes man for det. Selv med bevis de ikke har sett på. Anonymous poster hash: 5dafe...395
rozon Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober 3 minutes ago, Guest 5dafe...395 said: Nei, de ba ettertrykkelig om "bare noen linjer" i hver sak, så hen sendte et lite utdrag fra journalene. Det ble også gjort første gang, antar Helfo ikke vil bli overlesset i papirer. All nøvendig dokumentasjon skal følge søknaden. I forklarende tekst: Hvis du må ettersende har du feilet, og søknaden blir avslått. Ikke nødvendigvis fordi behandlingen i seg selv ikke gir refusjon, men på grunn av at søkeren ikke har gjort jobben sin. 8 minutes ago, Guest 5dafe...395 said: Når de så gikk videre med saken fikk hun ingen konkrete svar og valgte på eget initiativ å sende en minnebrikke med utfyllende info og bilder. Når de så har ferdigbehandlet og likevel går videre med kravet ser man jo at de aldri har sett på dette som ble ettersendt. De har faktisk sendt den tilbake til til tannlegen liksom ferdige med den. Det er basert på at søknaden skal inneholde all nødvendig informasjon. Det er ikke Helfo sin oppgave å lære tannleger å dokumentere arbeidet sitt. 5 minutes ago, Guest 5dafe...395 said: Alle andre steder skal da tvilen komme vedkommende til gode, men her dømmes man for det. Selv med bevis de ikke har sett på. Helfo stolte på tannlegen og betalte ut refusjon. Under kontroll viste det seg at tannlegen ikke hadde dokumentert søknadene godt nok.
Axefjord Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober 1 hour ago, rozon said: Det er behandleren sin plikt å sende inn dokumentasjon som er nødvendig til å dokumentere at kravene til stønaden er innfridd. Når noe skal sendes inn komplett, så hjelper det ikke å ettersende. Man har rett og slett ikke fyllbyrdet kravet som er stilt. Refusjonsregler er ikke prøv-og-feil til man lykkes. Høres ekstremt rotete ut slik du fremstiller det. Fakta er jo at disse pengene er feilaktig utbetalt. Pengene skal jo derfor tilbakebetales, så da blir det tvangsinnkreving dersom frivillig tilbakebetaling ikke skjer. Det er ikke et spørsmål om skyld. Tannlegen har feilaktig fått stønadsrefusjon som skal tilbakebetales. Enkelt og greit. Er det riktig at denne tannlegen får renter på de 5 millionene i et halvt år? 16.000 i mnd er penger det og (4% rente). Uten å måtte kompensere for ekstraarbeidet hen påfører samfunnet med å gjøre en slett jobb i dokumentering av refusjonssøknader. Pengene er "muligens" feilaktig utbetalt. Først, alle dataene sendes ikke inn, de lagres lokalt hos lege. Saksbehandler har kun sett på et liten del av sakene, og på disse gjort en vurdering basert på manglende data, der saksbehandler spesifikt har bedt om for lite informasjon. I en sak (som omhandler 5 millioner) så må det være en mulighet for å komme med ytterligere informasjon. 2
Kakkelfant Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober 50 minutes ago, rozon said: Helfo stolte på tannlegen og betalte ut refusjon. Under kontroll viste det seg at tannlegen ikke hadde dokumentert søknadene godt nok. Men er det altså slik at hvis man gjør en feil i innsendingen så får man ingen flere sjangser til å dokumentere riktig? Det høres jo ganske stivbent ut, såfremt behandlingen har skjedd og er riktig så er det jo det som faktum, ikke om søknaden var sånn eller slik ved en feiltagelse?
Gjest 5dafe...395 Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Det er jo ikke selve søknaden som er feil nei. De har jo blitt godkjent, det et gamle saker de går tilbake på. Ser med argusøyne etter om billigere løsning kunne vært brukt. Hen har så blitt bedt om disse «få linjene», sendt inn det, sendt inn mer etter saken gikk videre og det har ikke blitt sett på. Hen har grundige journaler på hver eneste en, men det er ikke alt det man sender inn med søknaden. Det er i stor grad «tillitsbasert», også risikerer man disse kontrollene hvor man kan bli bedt om mer info. Her har de valgt å overse all info sendt inn etter første avgjørelse ble tatt, og ødelegger nå en persons liv. Anonymous poster hash: 5dafe...395
Herr Brun Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober rozon skrev (3 timer siden): All nøvendig dokumentasjon skal følge søknaden. I forklarende tekst: Hvis du må ettersende har du feilet, og søknaden blir avslått. Ikke nødvendigvis fordi behandlingen i seg selv ikke gir refusjon, men på grunn av at søkeren ikke har gjort jobben sin. Det er basert på at søknaden skal inneholde all nødvendig informasjon. Det er ikke Helfo sin oppgave å lære tannleger å dokumentere arbeidet sitt. Helfo stolte på tannlegen og betalte ut refusjon. Under kontroll viste det seg at tannlegen ikke hadde dokumentert søknadene godt nok. Det du sier stemmer jo overhodet ikke med virkeligheten, du dikter tilsynelatende helt fritt om hvordan systemet fungerer og hva som har skjedd her. Dokumentasjon skal *foreligge* ved søknad, men skal ikke *sendes inn* ved søknad. Det er ikke slik at pasientjournal sendes inn for all behandling det gis refusjon for. Så nei, all nødvendig dokumentasjon skal ikke følge søknaden. Systemet bygger på tillit og etterhåndskontroll. 3 1
rozon Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober 5 hours ago, Herr Brun said: Det du sier stemmer jo overhodet ikke med virkeligheten, du dikter tilsynelatende helt fritt om hvordan systemet fungerer og hva som har skjedd her. Dokumentasjon skal *foreligge* ved søknad, men skal ikke *sendes inn* ved søknad. Det er ikke slik at pasientjournal sendes inn for all behandling det gis refusjon for. Så nei, all nødvendig dokumentasjon skal ikke følge søknaden. Systemet bygger på tillit og etterhåndskontroll. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/rundskriv-til-folketrygdloven--5-6--5-6-a-og--5-25--undersokelse-og-behandling-hos-tannlege-og-tannpleier-for-sykdom-og-skade/merknader-til--5-stonadskravet Quote Helsedirektoratets kommentarer Stønadskravet må inneholde alle opplysninger som er nødvendige for å kunne vurdere kravet. Quote Behandleren skal ha innhentet nødvendig dokumentasjon før stønadsberettiget behandling starter. Der det er nødvendig av kontrollhensyn, vil Helfo be behandleren om å fremlegge nødvendig dokumentasjon på at behandlingen var stønadsberettiget. De sier tydelig at stønads kravet skal inneholde nødvendig dokumentasjon for å vurdere kravet. Dernest kan de etterspør mer dokumentasjon under kontroll. Og slik som dette er fremstilt av TS er det under kontroll enten ikke sendt inn nok dokumentasjon i kravet eller det er ikke fremlagt nødvendig dokumentasjon på forespørsel. Hvor eksakt mener du jeg har feil?
Herr Brun Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober rozon skrev (9 timer siden): https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/rundskriv-til-folketrygdloven--5-6--5-6-a-og--5-25--undersokelse-og-behandling-hos-tannlege-og-tannpleier-for-sykdom-og-skade/merknader-til--5-stonadskravet De sier tydelig at stønads kravet skal inneholde nødvendig dokumentasjon for å vurdere kravet. Dernest kan de etterspør mer dokumentasjon under kontroll. Og slik som dette er fremstilt av TS er det under kontroll enten ikke sendt inn nok dokumentasjon i kravet eller det er ikke fremlagt nødvendig dokumentasjon på forespørsel. Rundskrivet viser til skjema for tannbehandling. Skjemaet gir grunnlag for å dele vesentlig mindre dokumentasjon enn det som skal journalføres. Når du sier at stønadskravet "skal inneholde nødvendig dokumentasjon" så er det løgn. Kravet skal inneholde "alle opplysninger" som er nødvendige for å kunne vurdere kravet. Det er de opplysninger som etterspørres i skjemaet. Disse skal igjen kunne dokumenteres i journal, men journalen skal ikke sendes inn i forbindelse med refusjonskrav. rozon skrev (9 timer siden): Hvor eksakt mener du jeg har feil? Godt spørsmål. Svaret er jo "gjennomgående", men her er noen eksempler: rozon skrev (9 timer siden): De sier tydelig at stønads kravet skal inneholde nødvendig dokumentasjon for å vurdere kravet. nei, det sier de ikke, ref. over. rozon skrev (18 timer siden): All nøvendig dokumentasjon skal følge søknaden. I forklarende tekst: Hvis du må ettersende har du feilet, og søknaden blir avslått. Ikke nødvendigvis fordi behandlingen i seg selv ikke gir refusjon, men på grunn av at søkeren ikke har gjort jobben sin. Nei, all nødvendig dokumentasjon skal foreligge på behandlingstidspunkter. hvis du må ettersende ved kontroll har du gjort akkurat som du skal, fordi kontrollen nettopp gjelder underliggende dokumentasjon som ikke skal sendes inn ved søknaden. rozon skrev (18 timer siden): Helfo stolte på tannlegen og betalte ut refusjon. Under kontroll viste det seg at tannlegen ikke hadde dokumentert søknadene godt nok. Igjen, søknadene skal ikke dokumenteres, behandlingen skal dokumenteres. rozon skrev (19 timer siden): Det er behandleren sin plikt å sende inn dokumentasjon som er nødvendig til å dokumentere at kravene til stønaden er innfridd. Nei, behandlerens plikt er å utarbeide og beholde dokumentasjonen, ikke å sende den inn på søknadstidspunktet. 2
Axefjord Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober (endret) Fra det jeg leser, så er jeg enig med Seniõr Brun over. Men jeg har samtidig medfølelse for alle som må forholde seg til informasjonen, slik den er skrevet. Quote Stønadskravet må inneholde alle opplysninger som er nødvendige for å kunne vurdere kravet. Dette er vel en klønete måte å si at søknaden skal fylles inn fullstendig, altså med informasjonen som etterspørres i søknadsskjema, såvidt jeg skjønner. Men det kan lett tolkes som om man skal legge ved all informasjon som er nødvendig for å vurdere "hele saken". Teksten her er bedre skrevet: Quote Krav til dokumentasjon Pasientjournalen skal innehalde opplysningar som er relevante og nødvendige. Den skal innehalde foreløpig diagnose, kva slags tann og region det gjeld, observasjonar, funn, undersøkingar, plan eller avtale om vidare oppfølging. I dei tilfella der du gjennomfører behandlingstiltak som ikkje er i samsvar med gjeldande retningslinjer, er det eit særleg behov for å dokumentere kvifor denne behandling er starta opp. Ver merksam på at nokon takstar eller stønadspunkt kan ha konkrete dokumentasjonskrav som går fram av rundskrivet eller takstheftet. Korleis du skal dokumentere refusjonskrav er nærare beskrive i og i rundskriv til folketrygdloven § 5-6, § 5-6 a og § 5-25 – undersøkelse og behandling hos tannlege og tannpleier for sykdom og skade (helsedirektoratet.no). Dersom ein annan behandlar har tilvist pasienten til deg, har du likevel ei sjølvstendig plikt til å sørgje for at nødvendig dokumentasjon ligg føre, samt dokumentere eigne funn og vurderingar. Vi minner om at dersom stønadsretten ikkje er dokumentert, kan Helfo krevje tilbake utbetalt refusjon i forbindelse med etterfølgjande kontroll. Dette betyr at du må ha nødvendig dokumentasjon før du sender refusjonskrav til Helfo. Vi oppfordrar deg derfor til å lese nøye om kvar tilstand og kva vurderingar og kva dokumentasjon som vert kravd. Slik dokumenterer tannlege refusjonskrav - Helfo Endret 16. oktober av Axefjord
Axefjord Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Men tilbake til saken, så har tannlegen gått på den blemmen å stole på det en saksbehandler sier. Når da saksbehandler uttaler seg feil, så får en problemer. Copilot hevder man skal be Helfo om betalingsutsettelse. Jeg er veldig langt ute på tynn is, men det kan jo være en ide å sjekke videre. Quote Kan tilbakebetaling utsettes ved klage? Ja, det er mulig, men du må aktivt be Helfo om betalingsutsettelse mens klagen behandles. Helfo vurderer dette individuelt, og det er ingen garanti for innvilgelse. Du må sende en begrunnet forespørsel samtidig som du sender klagen. 📌 Hva bør du gjøre konkret? Send klage innen 6 uker etter vedtaket om tilbakebetaling I klagen, inkluder: Hvilket vedtak du klager på Hva du er uenig i og hvorfor Hvilken dokumentasjon du jobber med å fremskaffe Be om betalingsutsettelse eksplisitt i samme brev eller e-post Oppgi at du ønsker å unngå feilaktig tilbakebetaling før saken er vurdert
krikkert Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Utgangspunktet med alle krav fra det offentlige er at man skal betale ved forfall, selv om man klager og uansett hvor uenig man er i kravet. Gjør man ikke det løper det forsinkelsesrente og kravet kan inndrives. Det spesielle med det offentlige er at de kan inndrive med tvang uten å gå via domstolene først. Det som sannsynligvis er skjedd her er at det er sendt en minnepenn med filer. Det er veldig mange muligheter for at slike minnepenner forsvinner mellom postmottak og arkivsystem, rett og slett fordi du skal ikke plugge en ukjent minnepenn inn i et offentlig datasystem og ihvertfall ikke i et datasystem som er koblet opp mot produksjonssystemer. Jeg ser det derfor som ganske realistisk at de filene som ble sendt over ikke var tilgjengelig på vedtakstidspunktet. Hva gjør man nå? Vel, det er det man har advokat til. Stort mye mer er det ikke å gjøre. 2
rozon Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober 3 hours ago, Herr Brun said: Rundskrivet viser til skjema for tannbehandling. Skjemaet gir grunnlag for å dele vesentlig mindre dokumentasjon enn det som skal journalføres. Når du sier at stønadskravet "skal inneholde nødvendig dokumentasjon" så er det løgn. Kravet skal inneholde "alle opplysninger" som er nødvendige for å kunne vurdere kravet. Det er de opplysninger som etterspørres i skjemaet. Disse skal igjen kunne dokumenteres i journal, men journalen skal ikke sendes inn i forbindelse med refusjonskrav. Det er korrekt at kun informasjonen i skjemaet (BKM i dag) skal sendes inn. Stønadskravet består således av to deler; selve skjemaet som sendes inn til automatisk kontroll og den underliggende dokumentasjon som kan hentes ved etterkontroll. 4 hours ago, Herr Brun said: 13 hours ago, rozon said: De sier tydelig at stønads kravet skal inneholde nødvendig dokumentasjon for å vurdere kravet. nei, det sier de ikke, ref. over. Kun skjemaet sendes inn. Underbyggende dokumentasjon er en del av stønadskravet, men beholdes hos behandler og er tilgjengelig ved forespørsel. 4 hours ago, Herr Brun said: 23 hours ago, rozon said: All nøvendig dokumentasjon skal følge søknaden. I forklarende tekst: Hvis du må ettersende har du feilet, og søknaden blir avslått. Ikke nødvendigvis fordi behandlingen i seg selv ikke gir refusjon, men på grunn av at søkeren ikke har gjort jobben sin. Nei, all nødvendig dokumentasjon skal foreligge på behandlingstidspunkter. hvis du må ettersende ved kontroll har du gjort akkurat som du skal, fordi kontrollen nettopp gjelder underliggende dokumentasjon som ikke skal sendes inn ved søknaden. Her formulerte jeg meg dårlig. Svaret er en respons på TS der behandleren allerede har sendt inn informasjon Helfo forespurte, og deretter på eget initiativ i ettertid sender mer informasjon. Søknaden anser jeg som skjema og underliggende dokumentasjon - selv om bare skjema sendes inn til automatisk kontroll. Når Helfo har mottatt skjema, og på forespørsel har fått informasjon, er det ikke rom for å legge til mer i etterkant - forutsetningen er jo at dette eksisterer på det tidspunkt kravet sendes inn. 4 hours ago, Herr Brun said: 23 hours ago, rozon said: Helfo stolte på tannlegen og betalte ut refusjon. Under kontroll viste det seg at tannlegen ikke hadde dokumentert søknadene godt nok. Igjen, søknadene skal ikke dokumenteres, behandlingen skal dokumenteres. Jeg anser søknaden som både skjema og underliggende dokumentasjon. 4 hours ago, Herr Brun said: On 10/15/2025 at 1:56 PM, rozon said: Det er behandleren sin plikt å sende inn dokumentasjon som er nødvendig til å dokumentere at kravene til stønaden er innfridd. Nei, behandlerens plikt er å utarbeide og beholde dokumentasjonen, ikke å sende den inn på søknadstidspunktet. Jo, det er behandler sin plikt å sende dette inn. Om det skjer automatisk eller ved etterkontroll skifter ikke ansvaret til noen andre. Det er fortsatt behandler sitt ansvar.
Herr Brun Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Det er fint at du sier helt eksplisitt at du anser søknaden som både skjema og underliggende dokumentasjon, for da vet vi hvor feilen ligger. (Eller krav, som det strengt tatt er, ikke søknader. Uten at det endrer noe) 3
Gjest 5dafe...395 Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober Axefjord skrev (22 timer siden): Men tilbake til saken, så har tannlegen gått på den blemmen å stole på det en saksbehandler sier. Når da saksbehandler uttaler seg feil, så får en problemer. Copilot hevder man skal be Helfo om betalingsutsettelse. Jeg er veldig langt ute på tynn is, men det kan jo være en ide å sjekke videre. Dette er sjekket opp, og avslått. Advokaten som står parat til å hjelpe når saken går videre- altså ikke samme advokat som er brukt til nå- er meget godt kjent med systemet da han har hjulpet mange leger i saker som dette. Han hadde aldri opplevd at Helfo gav mer enn noen mnd utsettelse, og rentene som løper gjør at det gjør mer vondt enn godt. Helt håpløs situasjon å stå i, de har jo all makt og ingen kan protestere ser det ut til. Axefjord skrev (22 timer siden): krikkert skrev (21 timer siden): Utgangspunktet med alle krav fra det offentlige er at man skal betale ved forfall, selv om man klager og uansett hvor uenig man er i kravet. Gjør man ikke det løper det forsinkelsesrente og kravet kan inndrives. Det spesielle med det offentlige er at de kan inndrive med tvang uten å gå via domstolene først. Det som sannsynligvis er skjedd her er at det er sendt en minnepenn med filer. Det er veldig mange muligheter for at slike minnepenner forsvinner mellom postmottak og arkivsystem, rett og slett fordi du skal ikke plugge en ukjent minnepenn inn i et offentlig datasystem og ihvertfall ikke i et datasystem som er koblet opp mot produksjonssystemer. Jeg ser det derfor som ganske realistisk at de filene som ble sendt over ikke var tilgjengelig på vedtakstidspunktet. Hva gjør man nå? Vel, det er det man har advokat til. Stort mye mer er det ikke å gjøre. De har bekreftet at minnepinnen var mottatt og liksom behandlet, men svarene fra fagmannen viser jo at den ikke er sett på. Den ble sendt tilbake til hen etter lang tid også, sånn at hen kunne etterfylle med enda mer når de sa de hadde mangelfull informasjon. Det viste seg jo at de manglet informasjon fordi de ikke hadde tatt seg bryet med å sjekke det som var sendt inn. Den ble da ikke sendt inn på ny, men heller vist til i klagen advokaten skrev. Usikker på om den ble sendt inn sammen med klagen til slutt, men håper jo det. Anonymous poster hash: 5dafe...395
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå