leticia Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Hansien skrev (35 minutter siden): Eller kanskje han gjør nettopp dette fordi hans økonomiske status drar til seg en del folk av mer snobbete tilnærming enn hva han ønsker i livet. Er det da feil at han oppsøker disse plassene hvor normale folk finnes? Du vet at han er kjent for sin "unorske væremåte"? Med luksus / jetsetliv i form av yachter, lukseriøse hytter, privatfly og racerbåter. For han, som for de fleste andre, så vil "normale folk" være folk som har omtrent samme verdisyn som han selv, og som ferdes i de samme kretsene osv. Så ja, det hadde vært "feil" eller iallefall særdeles merkelig og suspekt om han skulle lett etter en dame i fattige kretser hvor han ville fått et enormt økonomisk grep / kontroll over henne. Nå virker ikke han som typen til å bruke den makta da. En mann som han trenger en dame som i utgangspunktet var selvstendig nok på egen hånd, som også har egne midler og / eller muligheter til å klare seg alene. Faktisk så tror jeg at jeg her beskriver menn flest. Hva slags typer er de som bevisst går for unge, fattige kvinner? Ikke noen jeg ville hatt i min omgangskrets iallefall. Som @Drunkenvalley sier så er det ikke opprinnelsesland som er problematisk. Det er potensialet for økonomisk vold som er problematisk i så ujevne forhold (og dermed potensialet for annen vold også, som f.eks å bruke den økonomiske forskjellen til trusler om å hive henne ut av huset hvis hun ikke gjør som han sier )... 3
knopflerbruce Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Drunkenvalley skrev (10 timer siden): Problemet er ikkje opprinnelsesland. Sjå for deg at Kjell Inge Røkke byrje leite etter damer på ein slimete bar på Grønland. Eller at han byrje bla gjennom listen over ansatte for å finne seg kjæreste blant entry-level stillinger som resepsjonister eller liknende. Men enda verre. Det er eit grovt avvik i statusen mellom dei. Han ville hatt enorm økonomisk makt over ho, og ha enorm kontroll over ho. Dette er problematisk. ...eller læreren som legger an på elevene. Jammen, det KAN JO være kjærlighet! Kan du totalt utelukke det? Ikke? Så, da er det vel greit, da! (og at en elev og lærer forelsker seg i hverandre er nok mer sannsynlig enn at to personer som ikke engang snakker samme språk eller har samme kulturelle bakgrunn plutselig finner ut at de er soulmates) 3
Krig og fred Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 6 minutes ago, knopflerbruce said: ...eller læreren som legger an på elevene. Tenk om helsepersonell ikke hadde vært bundet av reglene rundt pasient-behandlerforholdet. Psykologen som ligger med pasienten som har spiseforstyrrelser og depresjon. Legen som ligger med pasienten som er avhengig av morfinpreparater osv. Det hadde vært litt av en verden. 4
Drunkenvalley Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 2 hours ago, Hansien said: Eller kanskje han gjør nettopp dette fordi hans økonomiske status drar til seg en del folk av mer snobbete tilnærming enn hva han ønsker i livet. Er det da feil at han oppsøker disse plassene hvor normale folk finnes? Ja. Det skal særdeles mykje forarbeid til for å unngå denne problemstillingen. 1 1
Martelè Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Noen går etter penger, noen drar til Asia. Jeg derimot, jeg kan ikke velge en dame som ikke jobber innen det kreative/kunst. Haha
knopflerbruce Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Krig og fred skrev (8 timer siden): Tenk om helsepersonell ikke hadde vært bundet av reglene rundt pasient-behandlerforholdet. Psykologen som ligger med pasienten som har spiseforstyrrelser og depresjon. Legen som ligger med pasienten som er avhengig av morfinpreparater osv. Det hadde vært litt av en verden. Nettopp. Det er sikkert enda flere eksempler. Det er rimelig sært at de det gjelder ikke skjønner den dynamikken. Eller, kanskje enda verre: de skjønner den, og bryr seg ikke. Er det urimelig å ønske seg en partner hvor ikke dette maktforholdspørsmålet er aktuelt, og det handler om to mennesker som er glad i hverandres person? Med eller uten sixpack, høyde, humor eller andre PERSONLIGE kvaliteter. 4
Hansien Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Colin. skrev (12 timer siden): Nei, det er verken feil eller problematisk. "Tolerante"-venstre later som om voksne individer ikke er i stand til å ta et fornuftig valg for sin egen fremtid. Det kan være feil og problematisk, men det er ikke gitt at det automatisk er dette bare fordi økonomisk tilstand er forskjellige på to personer som søker kjærlighet. Dette ser man vel først når forholdet starter og utvikle seg til noe mer enn en gnist. Endret 3 timer siden av Hansien 1
Hansien Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden leticia skrev (11 timer siden): Hva slags typer er de som bevisst går for unge, fattige kvinner? Ikke noen jeg ville hatt i min omgangskrets iallefall. Vi startet på personer av forskjellig økonomisk status til at man automagisk snakker om en som jakter spesifikt på unge og fattige. Denne forflyttingen av målposten gidder jeg ikke ta del i. 1 1
Hansien Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Drunkenvalley skrev (10 timer siden): Ja. Det skal særdeles mykje forarbeid til for å unngå denne problemstillingen. Så du mener det må mye mer forarbeid i denne situasjonen enn andre som søker kjærligheten?
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hansien skrev (17 minutter siden): Vi startet på personer av forskjellig økonomisk status til at man automagisk snakker om en som jakter spesifikt på unge og fattige. Denne forflyttingen av målposten gidder jeg ikke ta del i. Nei, ikke jeg heller. Stråmennene kan du holde for deg sjøl. Har ikke sagt at det er noen automatikk i dette. Men det har faktisk vært snakket endel om det problematiske i tråden med at det økonomiske maktforholdet blir så skjevt, og særdeles skjevt blir det i de tilfeller hvor man bevisst går etter både noen som er halvparten så gamle, og som kommer fra ekstremt fattige kår i forhold til deg selv. Anbefaler at du følger litt mer med i sammenhengen i tråden. Den som tok opp Røkke synes å være for å eksemplifisere nettopp hvor skjevt maktforholdet blir når man bevisst går etter unge fattige kvinner... 3
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 28 minutes ago, Hansien said: Så du mener det må mye mer forarbeid i denne situasjonen enn andre som søker kjærligheten? Skal me tella probleme? La oss ta eit typisk hendelsesforløp her. For ordens skyld er "han" nordmannen og "ho" er brud fra fjernt land. Det kan hende kvinner reiser og finner seg kar der og, men det er mykje meir sjeldent. Han har enormt meir frihet til å velje partner; det er enormt mange som ynskje "flykte" tilværelsen dei har. Dei stille til å byrje med ikkje akkurat likt her, med vesentlig sprik i fleste moglege vurderinger. Ho må forlate landet sitt, dvs forlate all familie, slekt, språk, kultur, osv; når ho kjem til Norge har ho lite eller intet sjølv. Ho er nesten totalavhengig av hans midler og hans hjelp. Hvis ho har førerkort kan ho bruke det midlertidig (opp til 3 mnd), men etter det må ho skaffe seg nytt førerkort. Ho kan jobbe... men ho avheng av hjelp til å finne jobb sida ho ikkje kan språket, ei har ressurser. Fleste som søker kjærligheten starter ikkje forholdet med å fysiskt isolere ho fleire land fra hjemmet sitt, med intet relevant av ressurser i hennes namn, osv. Det er ein uting. Godt forarbeid her kan tilrettelegge at ho stille vesentlig sterkere, og dette kan vera så enkelt som å sikre at ho har tilgang til lokalmiljøet av likesinnede - f.eks at om ho er fra Thailand så får ho tilgang til sirkler av thaidamer, som kan hjelpe ho navigere Norges systemer. Då snakke me båe om sosial kontakt, men også fysisk kontakt. Edit: Eg gløymte jo sjølvsagt at når ho har flytta til Norge er ho ganske bundet til nye ektemannen. Ho kan ikkje berre forlate han eller skilja seg uten videre, ettersom ho då fort kan bli sendt heim til heimlandet sitt. Dette er ein ganske betydelig del av problemet, kor uavhengig kor ufin ektemannen er så er det vanskelig å forlate han. Endret 2 timer siden av Drunkenvalley 1 2
Hansien Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden leticia skrev (20 minutter siden): Nei, ikke jeg heller. Stråmennene kan du holde for deg sjøl. Har ikke sagt at det er noen automatikk i dette. Men det har faktisk vært snakket endel om det problematiske i tråden med at det økonomiske maktforholdet blir så skjevt, og særdeles skjevt blir det i de tilfeller hvor man bevisst går etter både noen som er halvparten så gamle, og som kommer fra ekstremt fattige kår i forhold til deg selv. Anbefaler at du følger litt mer med i sammenhengen i tråden. Den som tok opp Røkke synes å være for å eksemplifisere nettopp hvor skjevt maktforholdet blir når man bevisst går etter unge fattige kvinner... Og problemet her er at det automatisk er de unge og fattige som er målet. Ikke det at Røkke like så gjerne er på jakt etter noen som er mer jordnær og ordinære enn de han møter blant sine vanlige kretser. 1
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hansien skrev (13 minutter siden): Og problemet her er at det automatisk er de unge og fattige som er målet. Ikke det at Røkke like så gjerne er på jakt etter noen som er mer jordnær og ordinære enn de han møter blant sine vanlige kretser. Jeg gidder ikke følge verken dette "Røkke - sporet" eller at det er noe automatikk i noe som helst. Men du kan ta en kikk på innlegget over ditt, fra @Drunkenvalley, som tydeliggjør den strukturelle problemstillingen med slike "forhold".
Hansien Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Drunkenvalley skrev (42 minutter siden): Godt forarbeid her kan tilrettelegge at ho stille vesentlig sterkere, og dette kan vera så enkelt som å sikre at ho har tilgang til lokalmiljøet av likesinnede - f.eks at om ho er fra Thailand så får ho tilgang til sirkler av thaidamer, som kan hjelpe ho navigere Norges systemer. Då snakke me båe om sosial kontakt, men også fysisk kontakt. Godt forarbeid er svaret på alle problemstillingene du lister opp. Det eneste jeg vil poengtere av dette er ditt første poeng: Drunkenvalley skrev (43 minutter siden): Han har enormt meir frihet til å velje partner; det er enormt mange som ynskje "flykte" tilværelsen dei har. Dei stille til å byrje med ikkje akkurat likt her, med vesentlig sprik i fleste moglege vurderinger. Denne økte mengden som ønsker å flykte tilværelsen de har trenger nødvendigvis ikke være interessert i et forhold og utnytter kun den personen de "faller" for. Enten det er det økonomiske som er målet eller et nytt pass er irrelevant der.
Hansien Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden leticia skrev (6 minutter siden): Jeg gidder ikke følge verken dette "Røkke - sporet" eller at det er noe automatikk i noe som helst. Men du kan ta en kikk på innlegget over ditt, fra @Drunkenvalley, som tydeliggjør den strukturelle problemstillingen med slike "forhold". Ok.
Colin. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det beste uføretrygdede kan gjøre, etter mitt syn, hvis det lar seg gjøre med deres sykdom, er å bosette seg i landet man ønsker å treffe noen. Da får partneren ha deres familie og venner i nærheten. Det er bedre at mannen tar den byrden. Jeg kommer nok gledelig til å gjøre dette når jeg kan. Ønsker en partner som ikke ønsker å leve slik man gjør i denne kulturen.
Drunkenvalley Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Trur berre @Hansien må sjå seg sjølv i hjertet når dei tilegner andre at dei har sagt det er nokon "automatikk" her. Så som med mykje anna oppførsel er det berre eit tekn. Eit såkalt rødt flagg. For min del er det eit veldig høglydt flagg, og eg ser ikkje enormt mykje behov for å utvide ein generøs tolkning av nokon om dei aktivt lystrer etter f.eks thaidame for å løse eit problem. Avhengig av korleis dei velje gjere det er det alt fra å berre vera eit rødt flagg til full flyalarm, men det er veldig individuelt. 1
Hansien Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Drunkenvalley skrev (29 minutter siden): Trur berre @Hansien må sjå seg sjølv i hjertet når dei tilegner andre at dei har sagt det er nokon "automatikk" her Men denne brukeren jeg poengterte dette til har jo ved flere anledninger, selv etter den prøvde å forklare at dette ikke var automatikk, dratt inn igjen ekstremt fattige kår og halvparten så unge personer som målpost i samme innlegg. Er ikke dette et perfekt eksempel på at det da er automatikk i at ene parten går for det ekstreme ytterpunktet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå