Gå til innhold

Den Norske Kirke vil si unnskyld

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det blir litt absurd for kirken å si unnskyld for å følge lovene Gud har gitt oss å følge i all evighet, i følge Bibelen, selv om jeg selvsagt synes det er fint at den ledende kirken i Norge er så humanistisk.

Men strengt tatt har ikke Den Norske Kirke fulgt disse lovene, for loven sier jo «Når en mann ligger med en annen mann slik en ligger med en kvinne, da har de begge gjort noe avskyelig. De skal dø, deres blod skal komme over dem.»

Kirken i Norge has så vidt jeg vet ikke fulgt Bibelens lover og gitt dødsstraff for dette, slik Jesus sier de skal - noe jeg selvsagt er glad for.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Skrevet
Colin. skrev (16 timer siden):

Ja, wokefiseringen har begynt her også.

Hvis du med "wokifisering" mener at det ikke er greit å forfølge og drepe homofile, så har heldigvis Den Norske Kirke blitt wokifisert. 

Har du et problem med det @Colin.

• Liker 3
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (På 30.9.2025 den 10.02):

Ja, det blir litt absurd for kirken å si unnskyld for å følge lovene Gud har gitt oss å følge i all evighet, i følge Bibelen, selv om jeg selvsagt synes det er fint at den ledende kirken i Norge er så humanistisk.

Men strengt tatt har ikke Den Norske Kirke fulgt disse lovene, for loven sier jo «Når en mann ligger med en annen mann slik en ligger med en kvinne, da har de begge gjort noe avskyelig. De skal dø, deres blod skal komme over dem.»

Kirken i Norge has så vidt jeg vet ikke fulgt Bibelens lover og gitt dødsstraff for dette, slik Jesus sier de skal - noe jeg selvsagt er glad for.

Hvor har Jesus sagt det? Han sa vel tvert imot at de som er uten synd skal kaste den første stein

Skrevet (endret)
Tussi skrev (12 timer siden):

Hvor har Jesus sagt det?

3. Mosebok 20:13
«Når en mann ligger med en mann slik som en ligger med en kvinne, har de begge gjort en styggedom; de skal dø. Deres blod er over dem.»

Dette er et bud som i følge GT kom direkte fra Gud, og i følge Kristendommen har Jesus alltid vært en del av Gud - selv om Treenigheten er logisk irrasjonell.

Jesus sa for øvrig i følge Matteus:

Matteus 5:18-19 «For sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå, før alt er skjedd.

Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. »

Så Jesus er i følge Matteus-evangeliet helt tydelig på at disse lovene fortsatt skal gjelde og skal følges.

Tussi skrev (12 timer siden):

Han sa vel tvert imot at de som er uten synd skal kaste den første stein

Gjorde han det? Du tenker på fortellingen om kvinnen som var grepet i ekteskapsbrudd (Johannes 7:53–8:11). Denne historien er ikke original i Johannes-evangeliet, men mangler helt i alle manuskriptene, fram til den begynner å dukke opp først på 400-tallet.

Det er absolutt steder i evangeliene som gir inntrykk av at Jesus ønsket å reformere noen av lovene, men samtidig er det steder (som Matteus over) hvor han gjør det helt tydelig at alle lovene skal gjelde den til den minste bokstav. 

Jeg kjenner jo selvsagt godt til mange kristnes forestilling om at Jesus var en helt annen personlighet enn GTs Gud - men dette er jo i direkte strid med den kristne lære om at Jesus er og alltid har vært Gud, og at Gud er uforanderlig.

Det stemmer derimot adskillig bedre med en hypotese om at Jesus ikke var verken Messias eller Gud, men bare enda en av mange profeter som hadde sin forestilling om hvordan det var best å leve - en hypotese som det er god grunn til å tro.

Bibelen har enormt mange selvmotsigelser - også innad i NT - og det er lett å kirsebærplukke de stedene som støtter eget syn, noe jeg selv også kan være skyldig i. Men jeg har fortsatt ikke sett noen god forklaring på hvordan kristne kan se bort fra Matteus 5:18-19, eller at Jesus i følge treenighetslæren er den samme uforanderlige guden som kom med lovene i GT og forlangte at de skulle holdes for alltid.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
Capitan Fracassa skrev (På 30.9.2025 den 10.02):

Dobbel post,

Endret av Jobs
  • 5 uker senere...
Skrevet
sofiemyr skrev (På 30.9.2025 den 8.32):

https://www.vg.no/nyheter/i/Gy4Lz9/den-norske-kirke-vil-si-unnskyld-til-skeive

Hva med å legge vekk denne boken som helt tydelig fordømmer alt annet enn mann+kone=ekteskap istedet for å late som disse tekstene ikke eksisterer? 

Det er åpenbart mye feil i bibelen, men det betyr ikke at alt er feil. Personlig tror jeg på en skapelse og at mennesket har kommet bort fra veien og det åndelige liv. Det finnes i såfall en sannhet om dette, men den er ikke god å finne. Den skal finnes i dypet av vårt indre og kan bli åpenbart for oss. Det finnes de som har sett lyset, fått se en bit av den åndelige verden, og det finnes de som har hatt nær døden opplevelser og de som har sett sitt eget liv i revy. Disse er overbeviste troende. 

Når det er sagt tror ikke jeg heller at kjærligheten selv,  har beordret steining av vantro, homofile, og mye annet, ei heller Paulus ord om at kvinner ikke kan bli lærere, ledere, må tie i forsamlinger og bør holde seg hjemme. 

Man kan likevel finne mye god inspirasjon i bibelen for den som søker dette. Åndelig vekst er en personlig ting og det forutsetter sant brød og ikke brød gjennomsyret av fariseerne og sadukeernes surdeig, om man skal bruke bibelsk lignelser og allegorier.

• Gud er kjærlighet (1.Joh 4,8)
  • Gud er god (Mark 10,18)
Skrevet
Nixy skrev (40 minutter siden):

Det finnes i såfall en sannhet om dette, men den er ikke god å finne. Den skal finnes i dypet av vårt indre og kan bli åpenbart for oss. Det finnes de som har sett lyset, fått se en bit av den åndelige verden, og det finnes de som har hatt nær døden opplevelser og de som har sett sitt eget liv i revy. Disse er overbeviste troende. 

Disse er overbevisende for andre som allerede tror. De er derimot ikke overbevisende for skeptikere, hjerneforskere, leger eller psykologer, som ikke ser noen bevis for at dette er annet enn det hjernen gjør når den får for lite oksygen. 

Nixy skrev (50 minutter siden):

Når det er sagt tror ikke jeg heller at kjærligheten selv,  har beordret steining av vantro, homofile, og mye annet, ei heller Paulus ord om at kvinner ikke kan bli lærere, ledere, må tie i forsamlinger og bør holde seg hjemme. 

Og vi kan ta med slaveri, steining av kvinner som ikke blør bryllupsnatten, voldtekt av kvinner som straff for mannens synder, drap på uskyldige barn og mye annet alle normale mennesker vil kalle ondskap. 

Nei, jeg er enig med deg at "kjærligheten selv", ikke kan ha beordret dette. Så da bør man spørre seg hvorfor Gud i følge Bibelen gjør det. Kanskje det simpelthen ikke finnes noen Gud som er kjærligheten selv?

Sitat

Man kan likevel finne mye god inspirasjon i bibelen for den som søker dette. 

Det har du helt rett i. Men hva skal man bruke til å skille den gode inspirasjonen fra den onde inspirasjonen du også finner i Bibelen? Du bruker antagelig din egen moral? I så fall har jo du en moral som er mye bedre enn Bibelens moral, og en person som ikke har det, vil finne mye ond inspirasjon der. 

Hvorfor da i det hele tatt bruke Bibelen som moralsk inspirasjon, hvis du uansett må filtrere den gjennom din egen, mye bedre moral? 

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden):

Disse er overbevisende for andre som allerede tror. De er derimot ikke overbevisende for skeptikere, hjerneforskere, leger eller psykologer, som ikke ser noen bevis for at dette er annet enn det hjernen gjør når den får for lite oksygen. 

Og vi kan ta med slaveri, steining av kvinner som ikke blør bryllupsnatten, voldtekt av kvinner som straff for mannens synder, drap på uskyldige barn og mye annet alle normale mennesker vil kalle ondskap. 

Nei, jeg er enig med deg at "kjærligheten selv", ikke kan ha beordret dette. Så da bør man spørre seg hvorfor Gud i følge Bibelen gjør det. Kanskje det simpelthen ikke finnes noen Gud som er kjærligheten selv?

Det har du helt rett i. Men hva skal man bruke til å skille den gode inspirasjonen fra den onde inspirasjonen du også finner i Bibelen? Du bruker antagelig din egen moral? I så fall har jo du en moral som er mye bedre enn Bibelens moral, og en person som ikke har det, vil finne mye ond inspirasjon der. 

Hvorfor da i det hele tatt bruke Bibelen som moralsk inspirasjon, hvis du uansett må filtrere den gjennom din egen, mye bedre moral? 

Det er heller ikke myntet på skeptikere, hjerneforskere, leger eller psykologer, men de som søker det.

Og det å se sitt eget liv i revy har ingen ting med oksygenmangel å gjøre. Men det er jo selvsagt vanskelig for noen som ikke har opplevd slike ting å forstå. Jeg vet også at f.eks rusmidler, lim, og oksygenmangel kan fremkalle mye rart.

Jada vi kunne selvsagt ta med hele den jødiske moseloven som er skrevet av mennesker, og mye annet, men det er ikke rom for det på en slik tråd. Den handlet vel om kjærlighet mellom to av samme kjønn, mm.

Bibelen gir forøvrig en god pekepinn på hva kjærlighet er, hva farieseernes surdeig er, og forskjell på godt og ondt, men det er ikke det tråden handler om. Det er en del å sette seg inn i, men sunn fornuft holder lenge.

Det grunnleggende i kristendommen er kjærlighetens lov, og det er ingen egen moral for hva kjærlighet er. 

Kjærlighetens natur er å elske, og gjør den noe annet så er det ikke kjærlighet. 

Skrevet
Nixy skrev (9 minutter siden):

Det er heller ikke myntet på skeptikere, hjerneforskere, leger eller psykologer, men de som søker det.

Hvis man ønsker å finne ut sannheten bak en påstand, bør man vel høre på de som har kunnskap om det, og ikke bare de som allerede ønsker at det skal være sant, eller? 

Nixy skrev (12 minutter siden):

Og det å se sitt eget liv i revy har ingen ting med oksygenmangel å gjøre.

Og det vet du bedre enn forskere fordi? 

Sitat

Jeg vet også at f.eks rusmidler, lim, og oksygenmangel kan fremkalle mye rart.

Ja, akkurat som oksygenmangel ved nær-døden-opplevelser. 

Nixy skrev (13 minutter siden):

Det grunnleggende i kristendommen er kjærlighetens lov, og det er ingen egen moral for hva kjærlighet er. 

Det er fint at dette er det grunnleggende for deg.

For GT er det grunnleggende at man skal følge alle Guds lover og innfall, og at straffene er både grusomme og urettferdige. 

For NT er det grunnleggende at mennesker er født syndige og kun kan oppnå frelse via et absurd blod-offer og tro på Gud. 

Men det er fint om du synes kjærlighetsbudskapet trumfer disse. 

Nixy skrev (27 minutter siden):

Kjærlighetens natur er å elske, og gjør den noe annet så er det ikke kjærlighet. 

Har du tenkt gjennom hva du egentlig sier her? Så vidt jeg vet, er "kjærlighet" en ord vi bruker til å beskrive følelser mellom individer. 

Kjærlighet er dermed ikke selv er subjekt som har en natur eller gjør noe som helst. 

Hva mener du kjærlighet er? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...