Seig2 Skrevet 27. september Skrevet 27. september Kanskje feil sted å spørre, men skulle ha leid bil i Spania på onsdag, men har kun digitalt førerkort (oppdaget at jeg plutselig hadde mistet det fysiske). Kan trafikkstasjoner "ekspressprodusere" fysisk førerkort på dagen..?
Seig2 Skrevet 27. september Forfatter Skrevet 27. september Det er ikke godt nok med digitalt førerkort i Spania desverre
Seig2 Skrevet 27. september Forfatter Skrevet 27. september Det er ikke godt nok med digitalt førerkort i Spania desverre
Llandari Skrevet 27. september Skrevet 27. september Seig2 skrev (1 time siden): Kanskje feil sted å spørre, men skulle ha leid bil i Spania på onsdag, men har kun digitalt førerkort (oppdaget at jeg plutselig hadde mistet det fysiske). Kan trafikkstasjoner "ekspressprodusere" fysisk førerkort på dagen..? Nei. Trafikkstasjonene produserer ikke førerkortene selv. 1
Seig2 Skrevet 27. september Forfatter Skrevet 27. september Får heller gå for kollektivtransport denne gangen 1
The Avatar Skrevet 27. september Skrevet 27. september Sjølve produksjonen er ekstern, normalt så vil det ta ca ei veke før du får det nye førarkortet. Eg vil tru at sjølve produksjonen skjer fortløpande etterkvart som Vegvesenet sender inn bestilling, det som tek tid er nok ofte postgangen sidan førarkortet skal sendast til folkeregistrert adresse. Eg kjenner ikkje til om det finnes ei løysing for å sjølv hente ut førarkortet direkte frå produsent. 1
SpecialForce Skrevet 28. september Skrevet 28. september Det er nok bedre om noen andre henter ut bilen for deg hvis det lar seg gjøre. Alternativ to er å skrive ut en oversikt fra SVV sin side over førerkortklasser å håpe de godtar det.
Mr.M Skrevet 30. september Skrevet 30. september (endret) Seig2 skrev (På 27.9.2025 den 20.29): Kanskje feil sted å spørre, men skulle ha leid bil i Spania på onsdag, men har kun digitalt førerkort (oppdaget at jeg plutselig hadde mistet det fysiske) da melder du det tapt og får printe ut midlertidig førerkort. Egentlig er dette kun gyldig i Sverige, Danmark og Finland (fordi de har gjensidig avtale), men hvis en spansk bilutleie godtar det så er det jo greit. Eller hvis spansk politi godtar det i en tilfeldig vei-kontroll, er det ikke norske myndigheters sitt problem eller anliggende. korrigering; du får midlertidig førerkort på trafikkstasjon også, det er med stempel og signatur og gir bedre "offisielt" inntrykk. Endret 30. september av Mr.M
The Avatar Skrevet 30. september Skrevet 30. september Mr.M skrev (8 minutter siden): da melder du det tapt og får printe ut midlertidig førerkort. Egentlig er dette kun gyldig i Sverige, Danmark og Finland (fordi de har gjensidig avtale), men hvis en spansk bilutleie godtar det så er det jo greit. Eller hvis spansk politi godtar det i en tilfeldig vei-kontroll, er det ikke norske myndigheters sitt problem eller anliggende. korrigering; du får midlertidig førerkort på trafikkstasjon også, det er med stempel og signatur og gir bedre "offisielt" inntrykk. Ein har nok lite å tape med å forsøke å framvise eit midlertidig førarkort sjølv om det ikkje er gyldig i utlandet om alternativet er å ikkje ha førarkort å vise fram. Eg tenker likevel at det er større sjanse for å lykkast med overbevise den spanske bilutleigaren ved å framvise det digitale førarkortet som tross alt framstår som langt meir offisielt enn eit A4 ark med stempel. Og sjølv om du må ha norsk BankID for å kontrollere gyldigheita på førarkortet via QR koden, noko som den spanske bilutleigaren ikkje har, så er det ein liten sjanse for at bilutleigaren kjenner ein nordmann som bilutleigaren har tillit til og som kan bekrefte gyldigheita på førarkortet til trådstarter. Grunnen til at midlertidig førarkort er gyldig i Norge er at det er enkelt for norsk politi å verifisere at det som står på arket er korrekt. Sjølve brevarket er særdeles enkelt å forfalske. 1
Mr.M Skrevet 30. september Skrevet 30. september The Avatar skrev (1 time siden): Eg tenker likevel at det er større sjanse for å lykkast med overbevise den spanske bilutleigaren ved å framvise det digitale førarkortet som tross alt framstår som langt meir offisielt enn eit A4 ark med stempel. selvsagt, jo flere tingen som underbygger ditt anliggende jo bedre. apropos, det er ikke uvanlig at folk kjører bobil til Spania og rundt omkring i EU, så la si man mister lommebok (og fysisk førerkort) i Spania, hvordan skal man komme seg hjem, om ikke med et midlertidig norsk førerkort?
The Avatar Skrevet 30. september Skrevet 30. september Mister du ditt fysiske førarkort i utlandet så står du utan gyldig førarkort, noko som kan gi deg ei rekke utfordringar. På Vegvesenet sin side så opplyser dei ikkje om anna enn at du kan ta kontakt med Vegvesenet for å be om råd dersom du har mista førarkortet i utlandet og då heller ikkje kan få midlertidig førarkort som er gyldig. Eg veit ikkje korleis Vegvesenet løyser dette men det er nok litt på samme måte som dersom du mister passet ditt i utlandet. Då må du ta kontakt med nærmaste ambassade eller konsulat for å få utskrevet nødpass som stadfester identitet og statsborgarskap. Om eg skal gjette så er nok einaste løysinga for mista førarkort i utlandet at du via ambassaden legitimerer deg og bestiller nytt sertifikat som Vegvesenet manuelt sender til ambassaden i staden for til din folkeregistrerte adresse, og at du då kan få det nye førarkortet henta ut frå ambassaden. Strengt tatt, mister du førerkortet i Spania så medfører det ein umiddelbar slutt på bilferien for din del. Blir du stoppa av politiet eller blir innvolvert i ei ulykke utan å kunne framvise gyldig sertifikat så må du nok rekne med at du blir tatt med til arresten fram til førarretten kan dokumenterast, du er heldig om du slepp unna med berre ei bot. 1
Mr.M Skrevet 30. september Skrevet 30. september The Avatar skrev (10 minutter siden): På Vegvesenet sin side så opplyser dei ikkje om anna enn at du kan ta kontakt med Vegvesenet for å be om råd dersom du har mista førarkortet i utlandet det er jo i grunn kun fordi de selv har bestemt at midlertidig førerkort ikke er gyldig utenom nordiske landene (dvs. det er de eneste stedene de kan garantere det er uproblematisk å bruke) Men betyr ikke at det er "straffbart" å forsøke vise frem andre land, men da er utfallet ikke garantert, siden de landene ikke omfattes av den nordiske avtalen. ergo, sitter man i Spania, så ville jeg bare gått inn på nettsiden til Statens Vegvesen og meldt tapt førerkort og da får man mulighet å laste ned pdf (og printe ut) det midlertidige. Og selvsagt ha på mobil i tillegg. Man trenger ikke snakke med de. btw, er annet moment hvorfor man vil kjøre doningen hjem (ikke sette den igjen i utlandet), er at det tar 6 uker før du kan få nytt fysisk førerkort. Det er fordi man skal vente å se om det tapte evt. blir gjenfunnet først.
Mr.M Skrevet 30. september Skrevet 30. september The Avatar skrev (37 minutter siden): eller blir innvolvert i ei ulykke utan å kunne framvise gyldig sertifikat det er dog en vesenforskjell å kjøre bil uten inneha førerkort i hele tatt vs. å kjøre bil uten medbragt førerkort. (i en forsikringssak vil både forsikringsselskapet, norsk politi, og Vegvesenet attestere at man faktisk har gyldig førerkort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå