Gå til innhold

Droneangrep på flyplasser

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Å utføre faktisk skade er på en måte et logisk neste skritt men er samtidig så ekstremt at tilogmed russerne vil betenke seg, særlig når mild trakassering gir så stor uttelling allerede.

Glem "mild skade". Hvis du har rett i at russerne flyr over våre mest avanserte militære anlegg er det en krigserklæring. Vi ville brydd oss NULL om hvordan de ble skutt ned og du ville sett patruljerende jagerfly.

Det ser vi ikke og grunnen er at de klarer ikke å gjøre noe med disse. Det vet militæret og jeg syns det er på tide at befolkningen får vite det så vi slipper mer at dette "hvorfor skyter de ikke bare ned disse russer-dronene".

Er du en av de som normalt ser på russerne som teknologisk underlegen vesten? Hvorfor gjør du nå et unntak og legger til grunn at de sitter på avanserte fremtidsteknologi som bokstavelig talt leker med vår beste teknologi?

Spørmålet stilt litt annerledes: Hvorfor tenker du og mange andre så til de grader "i boksen" (det må være noe kjent) og er så lite åpne for at dette er noe "utenfor boksen" (noe ukjent)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Orake1et skrev (Akkurat nå):

Glem "mild skade". Hvis du har rett i at russerne flyr over våre mest avanserte militære anlegg er det en krigserklæring. Vi ville brydd oss NULL om hvordan de ble skutt ned og du ville sett jagerfly i angrepsformasjon, AWACs, NATO-forsterkninger mv.

Det ser vi ikke og grunnen er at de klarer ikke å gjøre noe med disse. Det vet militæret og jeg syns det er på tide at befolkningen får vite det så vi slipper mer at dette "hvorfor skyter de ikke bare ned disse russer-dronene".

Er du en av de som normalt ser på russerne som teknologisk underlegen vesten? Hvorfor gjør du nå et unntak og legger til grunn at de sitter på avanserte fremtidsteknologi som bokstavelig talt leker med vår beste teknologi? Hvorfor bruker de primitive droner i Ukraina når de sitter på et våpen som kunne endte krigen på dagen? 

Spørsmålet stilt litt annerledes: Hvorfor tenker du og mange andre så til de grader "i boksen" (det må være noe kjent) og er så lite åpne for at dette er noe "utenfor boksen" (noe ukjent)?

Skrevet

De fleste land som har vært utsatt for slike droneaksjoner har konkludert med at en ressurssterk statlig aktør må stå bak. Aksjonene sammenfaller også ofte med arrangementer eller møter som har med støtte til Ukraina å gjøre, eller hvor organisasjoner som støtter Ukraina deltar, eller i Belgias tilfelle nå som avgjørelsen om å bruke de fryste russiske midlene skal tas.

Det er åpenbart at Russland står bak disse aksjonene.

• Liker 1
Skrevet

Mon tro hva som ville skjedd hvis en russisk drone kolliderte med et fly under landing eller take-off og et par hundre passasjerer blir drept?

Trolig ingenting, for vi må jo ikke eskalere.

Spoiler

Med mindre det skjer i et av grenselandene mot Russland. De har fremdeles ballene i behold. Da kan det fort bli månelyst.

Skrevet
Orake1et skrev (3 minutter siden):

Glem "mild skade". Hvis du har rett i at russerne flyr over våre mest avanserte militære anlegg er det en krigserklæring. Vi ville brydd oss NULL om hvordan de ble skutt ned og du ville sett patruljerende jagerfly.

Er du en av de som normalt ser på russerne som teknologisk underlegen vesten? Hvorfor gjør du nå et unntak og legger til grunn at de sitter på avanserte fremtidsteknologi som bokstavelig talt leker med vår beste teknologi?

Spørmålet stilt litt annerledes: Hvorfor tenker du og mange andre så til de grader "i boksen" (det må være noe kjent) og er så lite åpne for at dette er noe "utenfor boksen" (noe ukjent)?

Hvorfor ville det å fly droner over våre mest avanserte militære anlegg være en krigserklæring?

Hvorfor ville vi sett patruljerende jagerfly? Hva skulle de kunne gjort med små droner?

Hva slags avansert fremtidsteknologi snakker du om?

Hva "utenfor boksen" tenker du at dette kan være, hvis det ikke er droner?

Skrevet
Orake1et skrev (8 minutter siden):

Det er ikke 'mild skade', det er NULL skade. Kun trakassering.

At noen flyr over militære anlegg er mye mindre skadelig enn du later til å tro. Husk at vi har hatt satellitter kikkende ned på oss i flere årtier, det meste som kan ses med drone er allerede synlig fra satelitt og dermed 'greit'.

• Liker 1
Skrevet

Liste over hendelser i det siste

Spoiler

Copenhagen Airport, Denmark: September 22nd

Oslo Airport, Norway: September 22nd

Mourmelon le Grand Military Base, France: September 22nd

Aalborg Airport, Denmark: September 24th

Skrykdsrup Military Base, Denmark: September 24th

Aalborg Airport, Denmark: September 25th

Sonderborg Airport, Denmark: September 25th

Sanitz Military Base, Germany: September 25th

Esbjerg Airport, Denmark: September 25th

Karlskrona Archipelago, Sweden: September 25th

Kiel Naval Shipyard, Germany: September 26th

Amsterdam Schiphol Airport, Netherlands: September 27th (some reports indicate balloon but pilots maintain they saw a drone)

Vilnius Airport, Lithuania: September 27th (subsequent incursions have been attributed to an apparent smuggling balloon invasion but this initial report still claims to be drones)

Karup Military Base, Denmark: September 27th

Valajaskoski Power Plant, Finland: September 27th

Bronnoysund Airport, Norway: September 28th

Bronnoysund Airport, Norway: September 30th

Equinor Sleipner Gas Field, Norway: September 30th

Munich Airport, Germany: October 2nd

Elsenborn Military Base, Belgium: October 2nd

Munich Airport, Germany: October 3rd

Geilenkirchen Military Base, Germany: October 8th

Brandenburg, Germany: October 18th (reported over the course of many days)

Palma de Mallorca Airport, Spain: October 19th

Alicante- Elche Miguel Hernandez Airport, Spain: October 27th

Marche en Famenne Military Base, Belgium: October 29th

Berlin Airport, Germany: October 31st

Ostend Airport, Belgium: October 31st

Kleine-Brogel Military Base, Belgium: October 31st

Deurne Airport, Belgium: November 1st

Kleine-Brogel Military Base, Belgium: November 1st

Kleine-Brogel Military Base, Belgium: November 2nd

Bremen Airport, Germany: November 2nd

Brussels Airport, Belgium: November 4th

Liege Airport, Belgium: November 4th

Kleine-Brogel Military Base, Belgium: November 4th

Florennes Military Base, Belgium: November 4th 

Schaffen Military Base, Belgium: November 4th

Heverlee Military Base, Belgium: November 5th

Hannover Airport Germany: November 5th

Gothenburg Airport, Sweden: November 6th

Brussels Airport, Belgium: November 6th

Melsbroek Military Base, Belgium: November 6th

Det kan selvsagt være falske observasjoner og, men jeg tror faktisk mye er underrapportert. Som man leser her:

"My father works at a military airbase in rural Germany (South East). We are a small town but the base is a pretty important base for military purposes. Last night while doing the night shift he saw a drone hovering ~1 hour in place with red, green and blue lights pretty high up. He asked one of the soldiers on base and he said that they do not use drones for their exercises."

- Ingen klarer å identifisere disse dronene
- Ingen klarer tilsynelatende å skyte de ned.
- Ingen klarer å få noen som helst klare bilder av de.
- Ingen klarer, med all den teknologi vi har i dag, å jage disse dronene. Har man ikke noen droner med høy hastighet man kan utplassere?

Dronekaoset tar seg opp på høsten. Jeg skrev om samme kaos i fjor, hendelser over hele verden - britiske militær baser, USA, stengte flyplasser i Kina. 

Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ville det å fly droner over våre mest avanserte militære anlegg være en krigserklæring?

Hvorfor ville vi sett patruljerende jagerfly? Hva skulle de kunne gjort med små droner?

Hva slags avansert fremtidsteknologi snakker du om?

Hva "utenfor boksen" tenker du at dette kan være, hvis det ikke er droner?

Først; la oss være konsekvente ift hva vi beskriver. Nå dukket "små droner" opp igjen. Små droner finnes selvsagt og de vil av og til fly over flyplasser, men det er ikke slike vi snakker om. Vi snakker om objekter som størrelsesmessig kunne vært fly eller lastebiler. Disse plaget amerikanske militærflybaser på samme tidspunkt i fjor og i år er det Europa. 

Hvis disse var fiendtlige ville skadepotensialet vært enormt. Noe som primitivt som at de slapp ned granater kunne ødelagt våre viktigste militærflyplasser. Men fra et etterretningsperspektiv er trolig det skumleste at de strategisk flyr over atomvåpnene våre og vår mest avanserte militærteknologi. Slik var det i USA og slik er det nå i Europa. Det er en sikkertstrussel av typen "rikets sikkerhet" og responsen ville normalt vært tilsvarende.

Ift avansert fremtidsteknologi var debatten i USA i fjor rikere og mer åpen enn den vi ser i Europa nå. Man hadde eksperter på våre mest avanserte droner som forklarte at så store objekter kan ikke være så lenge i lufta, og bevege seg så fort med så kjappe svinger mv, og så forsvinne sporløst utenfor rekkevidden fra alle som forsøker å følge de, basert på kjent teknologi. Det er så elementært at hvis den gikk på batteri ville batteriet vært tomt etter noen minutter. Hvis den gikk på flytende brensel kunne den klart noe lenger, men ikke så lenge som disse faktisk er i lufta.

Et annet element er fremdriftssystemet. Ved så store droner må man ha tilsvarende store propeller. I alle fall på de som kan henge stille i lufta i timesvis. I praksis snakker vi om et kjempestort helikopter og det lager lyd. Mye lyd. Objektet jeg så og som mange rapporterer om er lydløs. I klartekst: Det er ikke en drone. Det har et annet energi- og fremdriftssystem som er ovelegent det vi ellers bruker.

Med "utenfor boksen" mener jeg at når noe ikke kan forklares basert på menneskelig teknologi må man være åpen for at det er ikke-menneskelig teknologi. Jeg tror det og at de er ett av to:

1. De er fiendtlige og scanner militærbasene våre for å vite hva de skal slå ut.

2. De er vennlige og "skrur av" atomvåpnene våre før vi ødelegger oss selv i en atomkrig.

Teori nr 2 har støtte i at det er flere rapporter på at flyvende objekter har deaktivert atomvåpen i både USA og Russland de siste tiårene. Teorien er at det er mer avanserte vesener som også har interesser på jorden og de vil ikke tillate at vi ødelegger jorden i en atomkrig. Jeg heller mot den teorien for hvis disse objektene ønsket å skade oss, ville de enkelt klart det. 

Skrevet
Orake1et skrev (7 minutter siden):

Først; la oss være konsekvente ift hva vi beskriver. Nå dukket "små droner" opp igjen. Små droner finnes selvsagt og de vil av og til fly over flyplasser, men det er ikke slike vi snakker om. Vi snakker om objekter som størrelsesmessig kunne vært fly eller lastebiler.

Nei, det er det ikke.

Ellers beklager jeg at du tror (håper?) at dette er romvesner. Jeg håper det går bedre etterhvert.

• Hjerte 1
Skrevet
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Seriøst? Aliens? Jeg holder heller en knapp på russerne.

Tipper mange observasjoner blander droner med helikopter. Virker som det nesten er en form for massepsykologi. Jeg håper man snart får noe håndfast. Dessuten må man få på plass noe som kan stoppe slike droner. Mange land virker veldig uforberedt.  Og jeg tror vi må ha strenge straffer for slikt. Gjerne 20 år i fengsel. I dag har vi ikke straffer som skremmer nok.

Skrevet
MrL skrev (3 minutter siden):

Det kan selvsagt være falske observasjoner og, men jeg tror faktisk mye er underrapportert. 

Definitivt. Som nevnt: Jeg har video av dette objektet flyvende over Oslo og det er enkelt å se at det er samme objekt som ble filmet over Brussel (videoen i går) eller over amerikanske militærflybaser i fjor.

Hvis noen journalister skulle bli interessert i å beskrive de åpenbare koblingene vil jeg gi de videoen, men slik de holder på nå vil det bare bli enda en sak om "melding om drone over Oslo". Slikt overfladisk tull gidder jeg ikke å bidra til og slik tenker nok veldig mange.

Det er heller ikke rart at det er slik. Vi har blitt opplært gjennom tiår at hvis man antyder "aliens" er neste skritt at man blir hentet av menn med hvite frakker. Noen har blitt veldig mye ressurser på å gjøre temaet veldig tabu og man kan lure på hvorfor.

Men jeg tror endring nå tvinger seg frem for vi blir flere og flere som har sett dette. Objektet kjører tross alt med blinkende lys (kommunikasjon?) over hovedsteder så dette er noen som vil bli sett, og lykkes.

Skrevet
Orake1et skrev (5 minutter siden):

Definitivt. Som nevnt: Jeg har video av dette objektet flyvende over Oslo og det er enkelt å se at det er samme objekt som ble filmet over Brussel (videoen i går) eller over amerikanske militærflybaser i fjor.

Hvis noen journalister skulle bli interessert i å beskrive de åpenbare koblingene vil jeg gi de videoen, men slik de holder på nå vil det bare bli enda en sak om "melding om drone over Oslo". Slikt overfladisk tull gidder jeg ikke å bidra til og slik tenker nok veldig mange.

Det er heller ikke rart at det er slik. Vi har blitt opplært gjennom tiår at hvis man antyder "aliens" er neste skritt at man blir hentet av menn med hvite frakker. Noen har blitt veldig mye ressurser på å gjøre temaet veldig tabu og man kan lure på hvorfor.

Men jeg tror endring nå tvinger seg frem for vi blir flere og flere som har sett dette. Objektet kjører tross alt med blinkende lys (kommunikasjon?) over hovedsteder så dette er noen som vil bli sett, og lykkes.

Kan jo være testing av fraktdroner..Var det ikke noe slikt man så i USA som skapte mye hysteri  høsten 2024?

Skrevet
5 minutes ago, obygda said:

Kan jo være testing av fraktdroner..Var det ikke noe slikt man så i USA som skapte mye hysteri  høsten 2024?

Værballonger og katter som klatrer på høyspentledninger er også en klassiker.

• Liker 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (8 minutter siden):

I USA var det flere måneder med panikk i militære, lukkede høringer i kongressen mv, før det kom en veldig kort melding om at det var egne droner likevel. Visstnok testet de fraktdroner over de mest sensitive militærbasene og de flyttet seg ikke selv når militæret prøvde å skyte på de. Heller ikke når flyplassene ble stengt og dette ble en sak på presidentnivå i flere måneder.

Man skulle tro at de lærte av det i fjor, men igjen velger altså Posten å teste fraktdroner over NATO-baser?

Man kan diskutere om "aliens" virkelig er den villeste teorien som sirkulerer. Jeg syns disse alternative teoriene er mye villere. 

Endret av Orake1et
Skrevet

Aliens med sin overlegne teknologi som kan reise lysår gjennom galakser men som ikke bare må nesten heeeelt ned på bakken for å se noe men som ikke engang klarer dette uten å bli oppdaget. Joda. Meget troverdig.

• Liker 3
Skrevet

Gjorde et enkelt regnestykke for å se hvor vanskelig det er å anslå avstand med en viss grad av sikkerhet. For det *er* vanskelig å anslå avstand manuelt, spesielt når du ikke kjenner størrelsen på obektet.

Jeg kjøpte et par billige overvåkningskamera på black friday for noen år siden. De har FOV på 105 grader(?) og 1920*1080 oppløsning. Hver pixel er da 0,055 grader bred. Om jeg monterer dem 1 meter fra hverandre vil de kunne anslå avstand opp til 1km-ish. Lengre avstand mellom kameraene, høyere oppløsning eller smalere field of view vil kunne øke avstanden.

Så med kameraer kjøpt for nok 400, en laptop, en plankebit og software, vil en amatør enkelt kunne plassere flygende objekter innenfor 1km. Sikkert et fint prosjekt for kodeklubbmedlemmer eller ingeniørstudenter. :) 

Skrevet (endret)
Orake1et skrev (18 minutter siden):

Man kan diskutere om "aliens" virkelig er den villeste teorien som sirkulerer. Jeg syns disse alternative teoriene er mye villere. 

Jeg vet godt hva du snakker om, jeg har studert dette i årevis og er kjent med mye av hva som skjer om dagen.

Dette er ikke lenger tabu, det disktueres jevnlig i USA hos kongressmedlemmer og andre høystående som kommer frem en etter en, i lys av hva som skjer.

Uannsett hva man tror må man dog være forsiktig å dra konklusjoner og behandle hvert tilfelle nøytralt; de fleste av dronehendelsene er mulig med dagens teknologi - selvom det vil være kompleks å utføre. 

sedsberg skrev (14 minutter siden):

Aliens med sin overlegne teknologi som kan reise lysår gjennom galakser men som ikke bare må nesten heeeelt ned på bakken for å se noe men som ikke engang klarer dette uten å bli oppdaget. Joda. Meget troverdig.

Hvis du vil gå inn på den teorien, så er poenget faktisk en opptrapping til å bli observert.

Endret av MrL
Skrevet
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Saklig motargument - fint!

Jeg er enig det, men når man ser på disse over noe tid, enten "live" eller på video, er disse lysene påfallende. Det er blinkende grønne, røde og gule lys og variasjon i hvor lenge det blinkes, hvor det blinkes fra mv.

Hvilken statlig aktør er så "tøff i trynet" at de ikke bare oppsøker motparts mest avanserte militærteknologi. Atpåtil blir de stående stille i lufta over basen og gjør alt de kan for å synes? Også når anti-drone våpen, jagerfly og helikopter brukes for å angripe. Det vil være en styrke-flex som vil overgå alt annet vi har sett, noen gang, og jeg tror at også du er tvilende til at russerne er så sterke.

Husker du Independence day og helikopteret som først oppsøkte romskipet? Det brukte lys-signaler til å kommunisere. Omtrent alle filmer om kontakt har brukt lys til å kommunisere så det er i alle fall ikke en ukjent tanke at det kan være en kommunikasjonsform.

Og som nevnt; en teori er at atomvåpen deaktiveres fordi noen ser at vi er for nære en atomkrig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...