Boing_80 Skrevet 19. september Forfatter Skrevet 19. september Så kult at denne tråden er levende Bare så dumt at jeg ikke får varsel om svar. Denne uken har jeg kun hatt tok økter, på mandag og onsdag. Økten på mandag bestod kun av to øvelser, benkpress og markløft. Så gikk det litt tid magetrening, godt inspirert av denne videoen: Athlean-X eller Jeff Cavaliere er opprinnelig fysioterapeut og fyren er faktisk over 40 år. Han deler videoer med basis i vitenskapelig bakgrunn for øvelser og kan sine saker. Så jeg hadde problemer med å le de neste to dagene og det er først i dag at magen føles normal igjen. På onsdag kjørte jeg knebøy og biceps curl med Z-stang. Fungerte bra. I dag valgte jeg å ta treningsfri og får nå 4 dager med hvile før det er på igjen på mandag med RYP tunge vekter. Blir bra med hvile.
Boing_80 Skrevet 24. september Forfatter Skrevet 24. september I dag ble det en hard treningsøkt med tunge vekter og 6-8 repetisjoner. Føler meg som Hulken Nå er det fiskekaker, salat og marinerte poteter til middag.
Powertrainer Skrevet 25. september Skrevet 25. september Blir litt GTG inspirert trening idag i og med at jeg måtte droppe tirsdag og onsdag grunnet sykdom. Fikk bare gjennomført Mcgill- programmet disse dagene, så idag blir det fullkropp på 2 arb.sett i lunsjen. 1
engavif Skrevet 25. september Skrevet 25. september Boing_80 skrev (På 19.9.2025 den 19.57): Så kult at denne tråden er levende Bare så dumt at jeg ikke får varsel om svar. Denne uken har jeg kun hatt tok økter, på mandag og onsdag. Økten på mandag bestod kun av to øvelser, benkpress og markløft. Så gikk det litt tid magetrening, godt inspirert av denne videoen: Athlean-X eller Jeff Cavaliere er opprinnelig fysioterapeut og fyren er faktisk over 40 år. Han deler videoer med basis i vitenskapelig bakgrunn for øvelser og kan sine saker. Så jeg hadde problemer med å le de neste to dagene og det er først i dag at magen føles normal igjen. På onsdag kjørte jeg knebøy og biceps curl med Z-stang. Fungerte bra. I dag valgte jeg å ta treningsfri og får nå 4 dager med hvile før det er på igjen på mandag med RYP tunge vekter. Blir bra med hvile. Fulgte mye på han tidligere, men mye av det han kommer med stemmer ikke, han brukte også fake vekter i videoene sine. Så blir jo spørsmålet hva annet han lyver om.
Boing_80 Skrevet 25. september Forfatter Skrevet 25. september engavif skrev (2 timer siden): Fulgte mye på han tidligere, men mye av det han kommer med stemmer ikke, han brukte også fake vekter i videoene sine. Så blir jo spørsmålet hva annet han lyver om. Akkurat det har han debunket i en video. Uansett så er han slik jeg ser det mye bedre enn de andre "guruene" på YouTube. Unntaket må være Jeff Nippard som også lager knall videoer. Cavaliere er ikke den som skriker etter de tyngste vektene. Han er mer opptatt av kvaliteten på repetisjonene og mentaliteten man må ha for å bygge muskler. Ekstra pluss er at han har gode råd til de som er over 40 år. En som jeg misliker sterkt er Greg Doucette.
Boing_80 Skrevet 25. september Forfatter Skrevet 25. september Powertrainer skrev (2 timer siden): Blir litt GTG inspirert trening idag i og med at jeg måtte droppe tirsdag og onsdag grunnet sykdom. Fikk bare gjennomført Mcgill- programmet disse dagene, så idag blir det fullkropp på 2 arb.sett i lunsjen. Her var det mange nye begreper. Hva er GTG og McGill-programmet?
Powertrainer Skrevet 25. september Skrevet 25. september Boing_80 skrev (28 minutter siden): Her var det mange nye begreper. Hva er GTG og McGill-programmet? GTG er en forkortelse for "grease the groove", det er en treningsmetode som Pavel Tsatsouline har satt fokus på. Det innebærer å trene sentralnervesystemet til å rekruttere mest mulig muskelmasse under et løft, dette gjør underverker for styrkeutviklingen. Fins noen gode podkaster om emnet på youtube. Når det gjelder Mcgill-programmet så er det utviklet av en canadisk professor i biomekanikk som heter Stuart Mcgill som har forsket og drevet rehabilitering av korsryggskader i over 30 år. Jeg som er varig ryggskadet har måttet omfavne metodene hans og fulgt de ganske slavisk. 1
Boing_80 Skrevet 1. oktober Forfatter Skrevet 1. oktober Powertrainer skrev (På 25.9.2025 den 12.33): GTG er en forkortelse for "grease the groove", det er en treningsmetode som Pavel Tsatsouline har satt fokus på. Det innebærer å trene sentralnervesystemet til å rekruttere mest mulig muskelmasse under et løft, dette gjør underverker for styrkeutviklingen. Fins noen gode podkaster om emnet på youtube. Når det gjelder Mcgill-programmet så er det utviklet av en canadisk professor i biomekanikk som heter Stuart Mcgill som har forsket og drevet rehabilitering av korsryggskader i over 30 år. Jeg som er varig ryggskadet har måttet omfavne metodene hans og fulgt de ganske slavisk. Der lærte jeg noe nytt. På en måte følger jeg treningsfilosofiene til Jeff Cavaliere og John Meadow (som dessverre gikk bort for en tid tilbake). Jeg har blitt mer og mer opptatt av å holde igjen når vekten slik at jeg får mest mulig kontakt med muskelen.
Boing_80 Skrevet 1. oktober Forfatter Skrevet 1. oktober Dagens økt ble en suksess. I dag klarte jeg 30 kg (manualer, skråbenk) i en serie på 3 sett: første settet klarte jeg 9 rep., andre settet 8 rep og siste settet 8 rep. Målet er å øke til 32 kg neste gang for å se hvordan det går. Fransk press klarte jeg 32 kg i dag, men har tydeligvis en vei å gå før jeg klarer over 8 rep. på hvert sett (3). Herlig å oppleve at formen er på vei oppover.
Powertrainer Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober Boing_80 skrev (19 timer siden): Dagens økt ble en suksess. I dag klarte jeg 30 kg (manualer, skråbenk) i en serie på 3 sett: første settet klarte jeg 9 rep., andre settet 8 rep og siste settet 8 rep. Målet er å øke til 32 kg neste gang for å se hvordan det går. Fransk press klarte jeg 32 kg i dag, men har tydeligvis en vei å gå før jeg klarer over 8 rep. på hvert sett (3). Herlig å oppleve at formen er på vei oppover. Det er en god følelse👍. Når du føler at det begynner å stangere styrkemessig sett så kan du gå over til mer styrkeløftbaserte prinsipper før man deretter fortsetter med mengdetrening for muskelvekst. Ved å veksle mellom spesifikk trening for muskelvekst og spesifikk trening for styrke vil man komme nærmere sitt potensiale uten å stangere.
knopflerbruce Skrevet søndag kl 01:32 Skrevet søndag kl 01:32 (endret) Jeg integrerer det i hverdagen hvis jeg kan. Ofte har jeg løpt tur-retur til Stoa i Arendal for å handle noe småtteri som jeg kan løpe hjem med i neven. For tre dager siden løpte jeg rundt på Tromøya, for å få litt sightseeing der - det ble gode 26km på 4:17-pace. Når jeg våkner, skal jeg til Fevik og hente en øks - så da blir det 15km løping og en tilsvarende spasertur hjem. Ser noen nevner musikk i tråden. Jeg hører som regel på podcasts eller Twitch-streams hvis jeg har lyd på øret, men det er egentlig kun unntaksvis jeg har det. Så passer jeg også på å bruke mulighetene til å gå med ekstra vekt, når det passer. Forleden dag trillet jeg en sekketralle totalt 15km i løpet av en dag, med vekt på. Blir trening av det også, og noen kryss på to-do-listen. Ja, man kan ta buss, men hvorfor kaste bort penger når det er "gratis" trening som ikke føles som det? Det morsomme med dette er at en kan maule sjokolade uten å gå opp i vekt. Brenner jo ørten kalorier hver dag, uansett. Endret søndag kl 01:34 av knopflerbruce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå