Gå til innhold

Tips til koselige steder i november/desember?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg kommer fra Østerrike og er veldig glad i Norge. Sammen med kona mi har jeg lyst til å ta noen fridager i november eller desember og feriere litt her, men vi er usikre på hvor vi skal dra.

Har dere tips til steder som er fine på denne tiden av året? Gjerne med litt julestemning, men ikke altfor overfylt. Vi ønsker bare noen rolige og hyggelige dager sammen.

Og hvis noen trenger tips til ferie i Østerrike en gang, er det bare å spørre 😉

Takk for alle forslag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
oppdager skrev (8 minutter siden):

Hei,

jeg kommer fra Østerrike og er veldig glad i Norge. Sammen med kona mi har jeg lyst til å ta noen fridager i november eller desember og feriere litt her, men vi er usikre på hvor vi skal dra.

Har dere tips til steder som er fine på denne tiden av året? Gjerne med litt julestemning, men ikke altfor overfylt. Vi ønsker bare noen rolige og hyggelige dager sammen.

Og hvis noen trenger tips til ferie i Østerrike en gang, er det bare å spørre 😉

Takk for alle forslag!

Vi har jo noen koselige julemarkeder, men det har dere kanskje i Østerrike også? 

https://www.visitnorway.no/aktiviteter-og-attraksjoner/hva-skjer/norges-beste-julemarkeder/

Skrevet
leticia skrev (18 timer siden):

Vi har jo noen koselige julemarkeder, men det har dere kanskje i Østerrike også? 

https://www.visitnorway.no/aktiviteter-og-attraksjoner/hva-skjer/norges-beste-julemarkeder/

Tusen takk for lenken! 😊 Hehe, ja, vi har mange julemarkeder i Østerrike også 😅 Men jeg vil gjerne oppleve noe nytt her i Norge – ikke bare markeder. Derfor håpet jeg på tips til steder som er ekstra koselige å besøke i denne perioden.

Skrevet

Vil du ha full vinter?

Eller vil du ha en vinter uten snoe ( sannsynligvis ikke snoe )

Glemmer aldri den koteletten jeg spiste i en smaaby, i naerheten av Wien, det maa vaere den beste, jeg noen gang har smakt. Bodde der noen dager, husker ikke navnet. Det maa jeg finne ut av.

For en god stund siden ( 13 aar siden kanskje? ) mellomlandet jeg i Oesterrike. Har dere faatt ny flyplass?

Da spiste jeg snitzel og eplestrudel. Dere har veldig god mat.

Skrevet

Problem hvis du ønsker et sted med kaldt, snø og generell vinter. Norge er ikke lenger et snøsikkert land,(klima.) Nærmeste jeg kommer på er Røros, utenom bikkjekalde Finnmark og der omkring. Vet ikke om det finnes noe pensjonat, hytter til leie ved sistnevnte. I beste fall iglo?

Skrevet
oppdager skrev (2 timer siden):

Tusen takk for lenken! 😊 Hehe, ja, vi har mange julemarkeder i Østerrike også 😅 Men jeg vil gjerne oppleve noe nytt her i Norge – ikke bare markeder. Derfor håpet jeg på tips til steder som er ekstra koselige å besøke i denne perioden.

Kan dessverre ikke hjelpe deg der. Norge og guffent og ofte regnfullt  i den perioden, så jeg søker heller ut av Norge enn å engasjere meg for mye i hva som finnes her ;) Kanskje noen andre har bedre tips :) 

Skrevet
oppdager skrev (21 timer siden):

Jeg føler vel Norge på mange måter er veldig grått og trist om vinteren, med lite å gjøre uten å stå på ski og grave seg nedi snøhuler, men kanskje Røros kan være noe? Det kan man kanskje kombinere med å besøke Trondheim, som er en veldig ålreit by etter norsk standard.

https://www.roros.no/Information/alle-produkter/roros-turistkontor-p2717283

men hva er dere egentlig ute etter? By eller natur, jeg føler bylivet i Norge er temmelig kjedelig i forhold til kontinentet, liker dere natur er det kanskje aktuelt med tur til Tromsø og omliggende områder, kanskje se nordlys?  

https://www.visittromso.no/no/nordlys#:~:text=Tromsø er ligger midt i,eller danse over hele himmelen.

Skrevet
Karltorbj skrev (8 timer siden):

Vil du ha full vinter?

Eller vil du ha en vinter uten snoe ( sannsynligvis ikke snoe )

Glemmer aldri den koteletten jeg spiste i en smaaby, i naerheten av Wien, det maa vaere den beste, jeg noen gang har smakt. Bodde der noen dager, husker ikke navnet. Det maa jeg finne ut av.

For en god stund siden ( 13 aar siden kanskje? ) mellomlandet jeg i Oesterrike. Har dere faatt ny flyplass?

Da spiste jeg snitzel og eplestrudel. Dere har veldig god mat.

Hehe, ja – på maten er vi veldig stolte 😄 Schnitzel og apfelstrudel slår aldri feil! Jeg tror flyplassen i Wien fortsatt er den samme, men den har nok blitt modernisert litt med årene.

Når det gjelder vinter: egentlig hadde det vært fint med snø, men vi er ganske åpne – det må ikke være det viktigste. Jeg har hørt at det kan være mye regn og litt ufyselig i nord på den tiden, så jeg er litt usikker på hvor lurt det er å dra helt til Troms eller Lofoten på senhøsten eller i starten av vinteren.

I sommer var vi i nærheten av Ålesund, i en hytte ved sjøen. Det var utrolig rolig – nesten ingen turister og rett ved havet. Jeg minnes gjerne den tiden, så kanskje jeg drømmer om et lignende sted for høst- eller vinterferien 😅

Skrevet
Sovna skrev (8 timer siden):

Problem hvis du ønsker et sted med kaldt, snø og generell vinter. Norge er ikke lenger et snøsikkert land,(klima.) Nærmeste jeg kommer på er Røros, utenom bikkjekalde Finnmark og der omkring. Vet ikke om det finnes noe pensjonat, hytter til leie ved sistnevnte. I beste fall iglo?

Tusen takk for tipset! Røros høres faktisk spennende ut – jeg har sett bilder derfra, og det virker som et veldig hyggelig sted å slappe av.

Samtidig synes jeg det hadde vært interessant å oppleve mørketiden en gang. Men jeg er litt redd for at man bare ender opp med å sitte inne fordi det er mørkt eller skumring hele døgnet, og at man kanskje ikke får sett så mye av landskapet 😅

Skrevet (endret)
oppdager skrev (41 minutter siden):

Hehe, ja – på maten er vi veldig stolte 😄 Schnitzel og apfelstrudel slår aldri feil! Jeg tror flyplassen i Wien fortsatt er den samme, men den har nok blitt modernisert litt med årene.

Når det gjelder vinter: egentlig hadde det vært fint med snø, men vi er ganske åpne – det må ikke være det viktigste. Jeg har hørt at det kan være mye regn og litt ufyselig i nord på den tiden, så jeg er litt usikker på hvor lurt det er å dra helt til Troms eller Lofoten på senhøsten eller i starten av vinteren.

I sommer var vi i nærheten av Ålesund, i en hytte ved sjøen. Det var utrolig rolig – nesten ingen turister og rett ved havet. Jeg minnes gjerne den tiden, så kanskje jeg drømmer om et lignende sted for høst- eller vinterferien 😅

Liker du aa fiske? Krabbe ogsaa kanskje? De er best, paa den tiden. Eller kanskje dette, er for ukjent for dere?

Tenker paa feriesenterene i Ryfylke, Rogaland. hvor du faar baat med leiligheten eller hytten. Billigere da, utenom sesongen.

Plassen jeg bodde paa, noen dager i Oesterrike, het Gollingen.

Du skriver Norsk saa bra?

Endret av Karltorbj
Skrevet (endret)

skaftetryne32 skrev (7 timer siden):

Jeg føler vel Norge på mange måter er veldig grått og trist om vinteren, med lite å gjøre uten å stå på ski og grave seg nedi snøhuler, men kanskje Røros kan være noe? Det kan man kanskje kombinere med å besøke Trondheim, som er en veldig ålreit by etter norsk standard.

https://www.roros.no/Information/alle-produkter/roros-turistkontor-p2717283

men hva er dere egentlig ute etter? By eller natur, jeg føler bylivet i Norge er temmelig kjedelig i forhold til kontinentet, liker dere natur er det kanskje aktuelt med tur til Tromsø og omliggende områder, kanskje se nordlys?  

https://www.visittromso.no/no/nordlys#:~:text=Tromsø er ligger midt i,eller danse over hele himmelen.

Takk for tipset! Vi er nok mest interessert i natur. Tromsø høres jo spennende ut, spesielt siden det ligger så langt nord. Jeg har bare ikke helt klart for meg hva man faktisk kan gjøre der på den tiden av året 😅 Jeg var i Lyngen på topptur i vår, men da var det jo mest fokus på ski.

Endret av oppdager

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...