Gå til innhold

Tilbehør til innekatt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger 2 stk kattedo til 1 katt. Pinne med garntråd og det du måtte finne på å binde i enden av tråden. Katter liker ullpledd og saueskinn til å ligge på. Mange katter liker at man børster pelsen. 

Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (8 timer siden):

Den blir jo brukt i James Bond filmene ogsaa.

Ikke sant, etter hva jeg kan huske sitter en katt i fanget til en skurk :)

Maabren skrev (7 timer siden):

Du trenger 2 stk kattedo til 1 katt. Pinne med garntråd og det du måtte finne på å binde i enden av tråden. Katter liker ullpledd og saueskinn til å ligge på. Mange katter liker at man børster pelsen. 

Notert!
Spørsmål hvorfor den trenger 2 stk. toalett, er det vanlig med 2? Slikt jeg har trenger man flere ved flere katter, katta har i dag kun ett toalett.
EDIT: Har når lest meg litt opp her, ser det er en fordel med +1 toalett på katta, skal selvfølgelig få dette!

Endret av afixy
  • Liker 1
Skrevet

Har nå hilst på katten ei søt liten dame kosete, rolig, renslig leken og nysgjerrig.
Er ikke helt klar for overtakelse ennå, men de ila de nærmeste ukene.

Skal virkelig prøve lage et trivelig miljø og ta godt vare på katta! :)   

• Liker 2
Skrevet
afixy skrev (1 minutt siden):

Notert!
Spørsmål hvorfor den trenger 2 stk. toalett, er det vanlig med 2? Slikt jeg har trenger man flere ved flere katter, katta har i dag kun ett toalett.

Riktig en skikkelig erkeskurk, Mr. No. het han. 😃

Skrevet
1 hour ago, afixy said:

Notert!
EDIT: Har når lest meg litt opp her, ser det er en fordel med +1 toalett på katta, skal selvfølgelig få dette!

👍

Skrevet (endret)

Takk for gode tips og råd alla i hop!

Har nå det aller meste vi behøver - tror og håper jeg! :)

Ettersom det er lite spennende å drikke vann fra skål samt katter ikke er de beste vindrikkerne. Vannfontene: Med filter og oksygen/friskhet i vannet. Har noen en god fontene og anbefaler meg, til en liten innekatt! 

Har også skjønt katter er vanedyr (som oss) vil det blir slikt at hen KUN vil drikke vann fra fontene nå? Dersom katta skal være andre plasser i korte perioder?

Endret av afixy
Skrevet
2 hours ago, afixy said:

Har noen en god fontene og anbefaler meg, til en liten innekatt! 

Jeg er godt fornøyd med denne https://www.zooplus.no/shop/katt/katteskaler/kattefontene/1006693

Holder en grei mengde vann. Er stille, bortsett når det begynner å bli lite vann. Da lager den litt mer lyd og det er tegn på at du må fylle på.

Alle deler bortsett fra selve pumpa kan vaskes i oppvaskmaskin.

Lett å få kjøpt erstatnings filter. 

Skrevet (endret)

Gratulerer med nytt familiemedlem 😃

Av reisebur/-veske så kan https://www.jula.no/catalog/fritid/husdyr/hund/bur-og-kurver/dyrebur-007731/ anbefales, spesielt over variantene av formstøpt plast, de blir fort for store og kan oppleves glatte og utrygge for pus.

Tips når du får pus i hus: La henne være på et mindre rom de første dagene, det vil gjøre det mindre skummelt med de nye omgivelsene. Gjerne badet, spesielt om du har varme i gulvet. Sitt med pus og lek med ting som kan være interessant for pus, og la henne komme til deg.

Leker trenger ofte ikke være så avansert, en sammenkrøllet papirbit, løst eller festet i en snor kan være vel så interessant som noe ferdigkjøpt. Esker som kan krypes inn i er også ofte en vinner 😸

Balkong - Spesielt i sommerhalvåret er Savnet-sidene for katter på FB ‘fulle’ av savnede katter som har hoppet ut fra vinduer og balkonger opptil flere etasjer opp så vær forsiktig med å ha vinduer åpne og dør ut til balkong etc.  

Hvis du vurderer å la katten kunne gå  ut så kommer det med sine egne utfordringer. Man kan starte med å gå tur med katten i bånd men vær obs på at det ikke finnes ‘escape proof’ seler for katter, blir eks. katten skremt kan den fort vri seg ut og forsvinne. Pus bør uansett være mange måneder (noen mener 9+)  før den eventuelt slippes ut alene.

Forsikring - Det kan fort bli dyrt når pus må til veterinær, eks. å trekke en tann, røntgen etc. kan fort bli et tosifret antall tusen i utgifter så anbefaler sterkt at man skaffer seg forsikring.

ID-merking og kastrering - antar at du får katten ferdig chippet men kastrering må man stå for selv., typisk i 5-6 måneders alder. Bør skje før katten blir kjønnsmoden, både for å unngå uønsket graviditet og at katter som får alt av kjønnshormoner kan endre atferd, noe som ikke alltid slår heldig ut. Mest for hannkatter (markering over alt) men også hannkatter kan det skje endringer hos.

Endret av NoBo
Lagt til info.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...