Hanhijnn Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Spennende konsept: Sitat Spanske veimyndigheter har innført automatisk overvåking av avstanden mellom biler på motorveier. Det kan vanke 500 euro i bot ved overtredelser. https://www.motor.no/aktuelt/kamera-overvaker-avstand-til-bilen-foran/328246 Et viktig trafikksikkerhetstiltak, som jeg håper kommer hit til landet.
The Avatar Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Synes dette er eit godt tiltak, men det er litt avhengig av implementering. Mellom anna så er det viktig at avstandsmålinga tek høgde for farta slik at bilistane ikkje må stå med 70 meters avstand også når det er kø og redusert hastigheit. 1
Rune_says Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Kø og forbikjøringssituasjoner er det jeg også tenker som svakheter i en sjablonmessig bøteordning. Dernest er det litt om hvor stort problemet er... er ikke så stor fan av at det går i retning av politistat med flere og flere kameraer.
WiiBoy Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Dette er svært dumt om det er punktmålinger. Man skal ikke ALLTID holde 3 sekunder til bilen foran slik mange (inkludert mange i politiet) tror. Hele poenget med å holde 3 sekunder avstand er for at du skal ha tid til å reagere og agere om noe oppstår. Dersom du ALDRI skal være nærmer enn 3 sekunder til bilen foran, så må du ligge 3 sekunder + reaksjonstiden din bak, altså må avstand da være 5-6 sekunder mellom hver bil. Dobling av avstand mellom bilene ville vært forferdelig for trafikkflyten når det er mye biler på veien. Poenget er at du skal ligge 3 sekunder bak og dersom noe uventet skjer med bilen foran, så havner du kanskje 1 sekund bak for så å justere avstand til 3 sekunder igjen.
Hanhijnn Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Går utfra at dette blir situasjonsbetinget. At disse kameraene blir satt opp kun der hvor forholdene ligger til rette for det. Ser at det kun gjelder på motorvei, i hvertfall foreløpig. Jeg ønsker heller IKKE noen Politi-stat hvor man er overvåket 24/7.
The Avatar Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Hanhijnn skrev (10 minutter siden): Jeg ønsker heller IKKE noen Politi-stat hvor man er overvåket 24/7. Her skiller eg litt på måten den automatiske kontrollen blir utført. Det vil være fint mogleg å innføre slik kontroll som ei anonym avstandsmåling sin ikkje fotograferer før sensoren gir utslag, litt slik som dagens fotobokser. Om planen er at motorvegen skal filmast 24/7 for å bruke algoritmer som fortløpande analyserer opptaket så blir det noko heilt anna sidan det då finnes eit opptak som også vil kunne misbrukast til overvåking. Eg er også litt spent på om eit slikt system vil være smart nok til å bøtlegge rett bilførar. Kva skjer om den fremste bilen bråbremser i kontrollsona slik at bilen bak bruker opp sin sikkerheitsmargin og ender opp 1 sekund bak bilen foran før avstanden blir normalisert?
Hanhijnn Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden The Avatar skrev (5 minutter siden): Her skiller eg litt på måten den automatiske kontrollen blir utført. Det vil være fint mogleg å innføre slik kontroll som ei anonym avstandsmåling sin ikkje fotograferer før sensoren gir utslag, litt slik som dagens fotobokser. Om planen er at motorvegen skal filmast 24/7 for å bruke algoritmer som fortløpande analyserer opptaket så blir det noko heilt anna sidan det då finnes eit opptak som også vil kunne misbrukast til overvåking. Eg er også litt spent på om eit slikt system vil være smart nok til å bøtlegge rett bilførar. Kva skjer om den fremste bilen bråbremser i kontrollsona slik at bilen bak bruker opp sin sikkerheitsmargin og ender opp 1 sekund bak bilen foran før avstanden blir normalisert? Mange "if's and but's" her, og det er helt naturlig med noe så nytt og uprøvd (?). Går utfra at vi får mange av svarene etterhvert som spanjolene får erfaringsbasert kunnskap å dele.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå