Gå til innhold

Hvordan stoppe skjermen fra å vippe fremover på en monitor arm?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

EDIT: Da lærte jeg noe nytt om gassarmer i dag, nemlig at de må stå litt før de "setter seg". Begynner jeg å justere med en gang, så er armen "løs", som vist i videoklippet. Jeg lot det vente over natten, og når jeg stod opp, så var armen urokkelig og stabil! Så nå holder den skjermen oppe som ingenting. Unødvendig tråd det her da litt tålmodighet hadde gjort susen... Beklager. Tråd løst.

Det virker ganske rett frem, sant? Man strammer bare 1 skrue, også slutter skjermen å vippe fremover eller bakover. Men NOPE! Jeg kjøpte nylig denne monitorarmen: https://www.maxgaming.no/no/back-to-school-skjermer/27kg-super-heavy-duty-skjermstativ-17-57-1-skjerm

Men etter å ha fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke, så setter jeg skjermen på armen, og zing! Den vippes fremover instantly! Ok. Jeg strammer skruen som er på den delen hvor jeg justerer vippingen. Ok, nå vippes ikke skjermen bakover, men fremover, så fortsetter den i vippe instantly. Jeg tar så skjermen av selve armen, strammer skruen på nytt, og samme problem; fremover vippes den med å bare være borti den, men bakovert, så må jeg bruke litt mer kraft. Se video.

HVORDAN får jeg stoppet vippingen fremover?! Noen som har noen råd å komme med? Er det noe jeg gjør galt, eller? Er den delen av armen som kontrollerer/strammer/løsner vippingen defekt, eller?

TV'en jeg har montert er innenfor rammene til armen (43", ca. 10kg). Det er denne jeg har: https://www.displayspecifications.com/en/model/f10f3b8a

Her er video sånn at dere ser hva som er problemet:

Endret av Seawanderer
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Powertrainer said:

Merkelig patent, jeg ville antagelig prøvd med låseskiver på hovedbolten.

Noen forslag på hvordan jeg gjør det?

1 hour ago, OMyre said:

Har du montert feste opp ned? Prøv å snu det

Tenkte du på den plata som armen festes til, eller? 

Skrevet

Hvis låsebolten i utgangspunktet ikke lå løs i pakken så tenker jeg at låsebolt bare er å glemme. Det skal ikke være nødvendig for en kunde å løpe til nærmeste jernvareforhandler etter kjøp av datarelaterte produkter, pluss jeg tviler sterkt på at låseskive under skruhode er en løsning (i verste fall kan forhandleren bruke dette som argument for avslag på en eventuell garanti/reklamasjon).

Nå kjenner jeg ikke produktet selv, men jeg vil tro at er det finnes en skru et sted rundt det øverste dreiepunktet som skal kunne strammes når du er fornøyd med vinkelen.

Har du prøvd å henvende deg til nettbuttikken med dette spørsmålet ?

Skrevet
Seawanderer skrev (3 timer siden):

Noen forslag på hvordan jeg gjør det?

Skru ut hovedbolten og sett på låseskiver på begge sider, men som noen nevner her så er det jo bedre å reklamere hvis du ennå har garanti på produktet.

Skrevet

Når jeg våknet i dag, så skulle jeg ta å prøve det her på nytt, men så ser jeg nå at armen er stødig som bare det! På siste side, så står det at før jeg begynner å justere, så må jeg vente litt til gassarmen har "satt seg på plass", så nå er den stram og stødig! Nå fungerer stativet som den skal! 😮

Da var det bare altså litt tålmodighet og venting som måtte til. Jaja, da lærte jeg noe nytt om gassarmer i dag iallfall...

Beklager for bryet, folkens.

• Liker 1
Skrevet
29 minutes ago, Seawanderer said:

før jeg begynner å justere, så må jeg vente litt til gassarmen har "satt seg på plass"

Det er aldri feil å lese bruksanvisningen ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...