Gå til innhold

strømstøtte eller Norgespris?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (13 timer siden):

Ved innføringen av Norgespris har staten med et pennestrøk avviklet hele grunnlaget for å ha en mengde strømselskaper.

Et oppkonstruert og fordyrende mellomledd uten kvalitets- eller leveringsansvar og med tilnærmet null investerings- eller vedlikeholdsbehov.

Nettselskapene har ved innføring av Norgespris overtatt enda mer av strømselskapenes arbeidsoppgaver.

Hvorfor kan ikke nettselskapene overta den resterende jobben og frigjøre dette fordyrende og kunstige mellomleddet ?
Gjeldende spotpris er jo allerede bestemt på Nordpool.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (35 minutter siden):

Hvorfor kan ikke nettselskapene overta den resterende jobben og frigjøre dette fordyrende og kunstige mellomleddet ?
Gjeldende spotpris er jo allerede bestemt på Nordpool.

Fordi strømselskapene selger mer enn bare energi til spotpris. Blant annet har Tibber "grid rewards". Fjordkraft selger solkonto, andre har fastpris og til slutt alle disse forvaltningsproduktene og variable avtalene. Samt Trumf, cash points og fordelsavtaler til forskjellige forbund. 

Derfor kan ikke bare nettselskapene bare overta det markedet. Dessuten tviler jeg på at det ville vært til kundenes fordel at småkommunenes melkekyr plutselig skal få diktere strømprisen i et monopolmarked. Som et minimum blir det enda mer byråkrati med regulering og begrensninger. 

Endret av Nedward
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

image.thumb.png.3e1cbb03b75c47cc825e7624fa0dbc2b.png

Elvia sin kalkulator viser at Norgespris for mitt vedkommende i NO1 lønner seg totalt sett, men helt fra mai til og med oktober ville jeg ha tapt basert på 2024-tall.

Da går tankene til  solcellepaneler i en tid hvor det ikke finnes snø og andre forstyrrende årstidseffekter på taket.

• Liker 1
Skrevet (endret)
trikola skrev (1 time siden):

Elvia sin kalkulator viser at Norgespris for mitt vedkommende i NO1 lønner seg totalt sett, men helt fra mai til og med oktober ville jeg ha tapt basert på 2024-tall.

Da går tankene til  solcellepaneler i en tid hvor det ikke finnes snø og andre forstyrrende årstidseffekter på taket.

Jeg har samme greia for min del, men 2025 så helt annerledes ut (NO2). Jeg har ikke nøyaktig beregning, men det er basert på månedlig gjennomsnitt. For deg i NO1 ville Norgespris også kommet bedre ut i 2025.

Endret av Nimrad
Skrevet
trikola skrev (2 timer siden):

Jeg sjekket hva Tibber sier om mitt forbruk i Appen, og med strømstøtte så ville jeg siste 12 måneder hatt 67øre i gjennomsnitt, mot 50 for Norges pris.

Så for de fleste i Øst og sør så er det jo ikke noe spørsmål om hva man bør gjøre. Eneste spørsmålet er nok hva er det man ikke ser i dag, som gjør at det blir dyrere totalt. Og det er nok kanskje i nettleie delen. Ett sted kommer de nok til å hente inn kostanden til slutt. Henter de det på nettleien, så blir det enda dyrere for de med strømstøtte også og i billige områder. Ellers så blir det tatt over andre skatter, som også går utover de i billige strømområder.

Eller at de gjør om til flere strømområder, slik at det blir billigere i enkelte av de som blir splittet opp. men siden alt henger sammen sør for Dovre, så hjelper nok ikke det så mye. (Har vært snakket om å opprette flere områder for å dempe noe av prisen som kommer fra Tyskland og England.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...