Gå til innhold

Første solotur – tips til reisemål

Pugnax

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg vurderer å reise på min aller første solotur i oktober eller november, men er ganske usikker på hvor jeg burde dra. Jeg er en 38 år gammel mann, singel, og har aldri reist alene før, så kjenner litt på både usikkerhet og spenning.

Det jeg ønsker meg er et sted med varme og sol, gjerne med mulighet for avslapning, litt opplevelser, og kanskje møte noen nye folk (uten at det må være fest og høy partyfaktor hele tiden). Jeg er ikke så glad i helt turistifiserte steder hvor man bare ligger på en solseng hele dagen, men heller ikke ute etter en ekspedisjon i jungelen. Noe i mellom, kanskje?

Har noen her erfaringer med å reise alene i denne alderen? Hvor dro dere? Følte dere dere trygge og komfortable?
Og finnes det reisemål som passer bra for solo-reisende som ønsker både litt ro og mulighet for sosial kontakt?

Setter stor pris på tips, både destinasjoner, reisestil, og gjerne tanker om hvordan det var å gjøre dette alene for første gang 😊

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg anbefaler deg å sørge for å ha bestilt europeisk helsetrygdkort før avreise. Det kan være lurt om du skal til Europa. I tidsperioden du nevner så er gjerne Spania og Tyrkia gode muligheter.

Har du noe bestemt budsjett for reisen og lommepenger?

En god mulighet er å booke en gruppereise gjennom Carpe Diem eller andre reiseselskaper. En fordel med å bestille fly, hotell og opplevelser gjennom samme selskap er at du da kan klage til pakkereisenemden dersom noe uforutsett skulle skje under turen. Da er det noen faste utflukter hvor du kan bli kjent med andre i ditt reisefølge. Samtidig som du har en egen frihet til å velge hva du ellers vil finne på. Hvis datoen for hjemreise ikke passer fordi du vil bli der lenger så kan du ta det opp med byrået før du bestiller.

Se her for turforslag: https://www.carpe-diem.no/under-45/

Jeg holder en knapp på Tyrkia. Varmt, god matkultur, mange fine opplevelser som turist og helt ok priser. Stikkord for områder du kan reise til: Side, Marmaris og Alanya. Ikke pakk mye klær med deg. Klær er billig i Tyrkia.

Det går fint å reise alene. Men pass på å ikke drikk mye alkohol, og ikke oppbevar alle penger og bankkort samme sted. Prøv å ikke gå med dyre klokker og merkeklær. Det skaper bare dårlig oppmerksomhet. Jeg har kjent meg trygg så lenge jeg husker på at jeg er på et ukjent sted og at jeg må være forsiktig. 

Husk reiseforsikring. Flere forslag finner du også her:

https://www.thetimes.com/travel/destinations/europe-travel/21-of-the-best-places-for-short-haul-sun-and-low-prices-this-winter-r6crs502g

Endret av SpecialForce
  • Liker 1
Skrevet

Kom deg ut på noen øyer i sør-øst-Asia. Ikke turistifisert på den måten du sannsynligvis tenker på (slik det er i "syden"). En sånn tur ville jeg styrt unna Europa/Middelhavet. Bangkok er lett å komme til fra Norge og deretter kan du f.eks. starte med Ko Samui og ta det derifra. Herlig øy, godt tilrettelagt for turister med mye å finne på og kort vei til å utforske naboøyer som Ko Tao og Ko Pha Ngan. 100 ganger mer spennende enn å reise til middelhavet(spør du meg), men allikevel trygt og godt nok tilrettelagt for turister uten veldig mye erfaring. Ko Samui har basically områder alt etter hvor høy partyfaktor du vil ha, så du kan føle og kjenne litt på hva som passer best for deg.

Jeg har ikke reist alene i den alderen, men for min del hadde det ikke vært så annerledes i dag(36 år) enn da jeg var i starten av 20 årene. Et ålreit hostel/backpacker hotel så er sjansen stor for å treffe folk. Finn gjerne noe arrangert utflukt så kommer man alltid i snakk med folk. For min del har det alltid vært dykking.

Ellers er mitt beste tips å bare kaste seg ut i det og unngå vestlige land. 

Skrevet (endret)
Nimrad skrev (9 timer siden):

En sånn tur ville jeg styrt unna Europa/Middelhavet. Bangkok er lett å komme til fra Norge og deretter kan du f.eks. starte med Ko Samui og ta det derifra. Herlig øy, godt tilrettelagt for turister med mye å finne på og kort vei til å utforske naboøyer som Ko Tao og Ko Pha Ngan. 100 ganger mer spennende enn å reise til middelhavet(spør du meg), men allikevel trygt og godt nok tilrettelagt for turister uten veldig mye erfaring.

Jeg har ikke reist alene i den alderen, men for min del hadde det ikke vært så annerledes i dag(36 år) enn da jeg var i starten av 20 årene

De fleste forslag jeg har fått via standard google søk er thailand o.l men føler det er litt skambelagt å dra dit alene, selv om jeg ikke drar for "den type tur" ,  asia interesserer veldig da det ser flott ut. Det lengst øst jeg har vært er tyrkia som barn. Skal sjekke ut de øyene du nevner.  En tanke jeg selv hadde var Dubrovnik, Malta o.l som en myk start. Kan tross alt hende man finner ut at solo-tur ikke er noe for meg i det heletatt. Har reist mange steder i livet, men alltid da med en gjeng og mye mer da jeg var i tenårene. 

Føkk, er jeg blitt "gammel" 😮 er jo 25 i hodet enda 😛

SpecialForce skrev (9 timer siden):

Jeg anbefaler deg å sørge for å ha bestilt europeisk helsetrygdkort før avreise. Det kan være lurt om du skal til Europa. I tidsperioden du nevner så er gjerne Spania og Tyrkia gode muligheter.

Har du noe bestemt budsjett for reisen og lommepenger?

En god mulighet er å booke en gruppereise gjennom Carpe Diem eller andre reiseselskaper. En fordel med å bestille fly, hotell og opplevelser gjennom samme selskap er at du da kan klage til pakkereisenemden dersom noe uforutsett skulle skje under turen. Da er det noen faste utflukter hvor du kan bli kjent med andre i ditt reisefølge. Samtidig som du har en egen frihet til å velge hva du ellers vil finne på. Hvis datoen for hjemreise ikke passer fordi du vil bli der lenger så kan du ta det opp med byrået før du bestiller.

Se her for turforslag: https://www.carpe-diem.no/under-45/

Jeg holder en knapp på Tyrkia. Varmt, god matkultur, mange fine opplevelser som turist og helt ok priser. Stikkord for områder du kan reise til: Side, Marmaris og Alanya. Ikke pakk mye klær med deg. Klær er billig i Tyrkia.

Det går fint å reise alene. Men pass på å ikke drikk mye alkohol, og ikke oppbevar alle penger og bankkort samme sted. Prøv å ikke gå med dyre klokker og merkeklær. Det skaper bare dårlig oppmerksomhet. Jeg har kjent meg trygg så lenge jeg husker på at jeg er på et ukjent sted og at jeg må være forsiktig. 

Husk reiseforsikring. Flere forslag finner du også her:

https://www.thetimes.com/travel/destinations/europe-travel/21-of-the-best-places-for-short-haul-sun-and-low-prices-this-winter-r6crs502g

Hmm, var ikke klar over helsetrygdkortet, greit å ha med, har en relativt grei reiseforsikring i tillegg.

Tittet litt på carpediem før, men følte det var litt rart å dra på tur med masse ukjente. Så vurderte derfor ren solotur først. Kompser o.l har barn og slikt så blir kanskje kun en tur med de i året, mens jeg ønsker mer.

Har ikke satt meg noe budsjett, har pengene å bruke. Men vil ikke kaste bort penger heller. 

Er ikke Tyrkia litt ustabilt for tiden, har også lest at det er blitt ekstremt turistifisert så man nesten løpes ned av ymse selger og scammere. Var ganske ille der når jeg var tenåring på familietur, var riktignok et sted på sør kysten den gang. Lurer egentlig på om det var Marmaris. 

Er ikke en veldig tørst person så det blir nok ikke så ille, er en øl eller to person. Men er greit å passe på ja. Er mange ukjente farer en naiv nordmann i nytt territorium kan falle offer for. 

Endret av Pugnax
Skrevet
Pugnax skrev (1 time siden):

De fleste forslag jeg har fått via standard google søk er thailand o.l men føler det er litt skambelagt å dra dit alene, selv om jeg ikke drar for "den type tur" ,  asia interesserer veldig da det ser flott ut. Det

Det må du bare drite i. Backpacking i Thailand er en god start og veldig populært. 

Skrevet

Tenker dette har litt med budsjett og gjøre. Asia er ett godt tips over men kan være kostbart. Spesielt om en vill reise litt komfortabelt.

jeg hadde kjørt det enkelt. Dra til gran canaria å få litt varme. Enkelt og greit.

Skrevet

Du må bare reise dit du ønsker og gjøre det du ønsker, men du er mye mer utsatt uten noen som kan passe på hverandre. Sett deg inn i generelle og lokale svindel rettet mot turister. Sjekk fx seksjonen "Stay safe" på Wikivoyage. å bli med på gruppreise er også tryggere og enklere

Japan er eksotisk og trygt, i oktober-november vil jeg anbefale øyene helt i sør. Det er ikke dyrt i Japan om du bare lærer å unngå de dyre tingene slik som vestlige hoteller og kobe-biff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...