Gå til innhold

Kunne Speakers corner funket i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg var bortom Speaker's Corner i Hyde Park, London (- jeg vet ikke om bildene er derfra -), var det en agitert, eldre kar som sto der og proklamerte at endetiden var nær og at det hastet med å omvende seg, samtidig som andre mennesker sto rundt og gjorde narr av ham.

Jeg vil vel ikke si at "det funket" på noe vis. Ikke da, og jeg tviler på at det ville ha funket noe annerledes i dag.

Hvordan mener du at dette burde funke?

Skrevet

Spørs kva du legg i funker. Speakers corner har ikkje hatt ein demokratisk funksjon på mange årtier. For type hundre år sidan så var dette ein plass folk kunne oppsøke for å få politiske innspel, men no er det berre nok ein plass for soloutspel frå folk som ønsker å dele sine meiningar utan å måtte tåle motsvar.

Skrevet (endret)

Speakers' Corner er moro. Men "funket"? Det har vel egentlig ikke noen funksjon foruten underholdning.

Men ja, vi kunne med letthet hatt noe lignende i Norge.

Endret av Aetius
  • Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Sist jeg var bortom Speaker's Corner i Hyde Park, London (- jeg vet ikke om bildene er derfra -), var det en agitert, eldre kar som sto der og proklamerte at endetiden var nær og at det hastet med å omvende seg, samtidig som andre mennesker sto rundt og gjorde narr av ham.

Jeg vil vel ikke si at "det funket" på noe vis. Ikke da, og jeg tviler på at det ville ha funket noe annerledes i dag.

Hvordan mener du at dette burde funke?

Ok. Var ikke klar over det.

Skrevet

Som det er I Norge i dag er det ikke noe behov, en kan fint si sine meninger ene eller andre veien om en virkelig ønsker. 

Blir som nevnt over, mer for underholdning enn seriøsitet, men muligens det hadde vært god underholdning 😂

Skrevet
3 minutes ago, vampyrica said:

men muligens det hadde vært god underholdning 😂

Han fyren som "preket" da jeg var der fikk spørsmålet: 
"As an outsider, what do you think of the human race?".

Det var mange som lo, men det var langt mellom latterkulene.

• Liker 1
Skrevet
29 minutes ago, nebrewfoz said:

Han fyren som "preket" da jeg var der fikk spørsmålet: 
"As an outsider, what do you think of the human race?".

Det var mange som lo, men det var langt mellom latterkulene.

Vært der 2 ganger selv, noe underholdende, men mer spess folk som står der, det er ikke i bruk som det var i eldre dager hvor det ble brukt mer seriøst. 

Så sånn sett så tenker jeg som opplevelsen din at det fort kan bli langt mellom latterkulene dog det sikkert er gode dager med de riktige personene som kan være underholdende. 

Ville heller dratt på stand up show og ellers kan man si det meste her på mange steder om en virkelig ønsker. 

Blir mer freakshow realistisk sett, men finnes gode alternativer for det ☺️

Skrevet

Før 1995 måtte man ha godkjenning fra politiet for å holde en offentlig forsamling. Hvis noen hadde prøvd å sette opp en Speakers Corner i Oslo på den tiden, hadde det ikke tatt mange uker før politiet hadde båret dem vekk, slik man ofte så under protestaksjoner på 70- og 80-tallet.

At dagens Speakers’ Corner er utdatert og har blitt til et freakshow får så være, men det er ingen ærestempel for Oslo at vi aldri har hatt en Speakers Corner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...