Gå til innhold

Kjøpshjelp stasjonær gaming pc. Budsjett kr. 15000 til 18000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Svein M skrev (13 minutter siden):

Priser for skjermkort

RX 9060 XT (16GB) ca 4500

RTX 5060 Ti 16GB ca 5500

RTX 5070 (12GB) ca 7000 (Asus)

Takk!

Etter å ha sett listen over er jeg meget inne på tanken om tiden er inne for å forlate Nvidia og prøve AMD (som jeg har null erfaring med).

Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (15 minutter siden):

Takk!

Etter å ha sett listen over er jeg meget inne på tanken om tiden er inne for å forlate Nvidia og prøve AMD (som jeg har null erfaring med).

Her er en test av RX 9060 XT 16GB. Det ser ut til å komme omtrent på samme nivå som RTX 3070.

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9060-xt-pulse-oc/31.html

RTX 5060 Ti 16GB er noen prosent bedre. Og RTX 5070 er en del bedre enn det igjen.

Nvidia kortene har en fordel med at oppskalering (DLSS 4) er bedre og er mye mer støttet i spill enn AMDs FSR.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Her er noen gode sammenligninger mellom kortene

9060 XT vs 5060 Ti

og 5060 Ti vs 5070

Spoiler

Spoiler

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet
Svein M skrev (7 minutter siden):

Her er en test av RX 9060 XT 16GB. Det ser ut til å komme omtrent på samme nivå som RTX 3070.

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9060-xt-pulse-oc/31.html

RTX 5060 Ti 16GB er noen prosent bedre. Og RTX 5070 er en del bedre enn det igjen.

Nvidia kortene har en fordel med at oppskalering (DLSS 4) er bedre og er mye mer støttet i spill enn AMDs FSR.

Hva tenker du om dette skjermkortet?

https://www.proshop.no/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-5060-Ti-VENTUS-2X-Plus-OC-16GB-GDDR7-RAM-Grafikkort/3365170?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (20 minutter siden):

MSI er greit, Ventus kjøleren er kanskje litt svak og dermed kanskje mer lyd. Asus har jeg mest tro på, men har ikke sjekket noen av de:

Asus GeForce RTX 5060 Ti Dual OC HDMI 3xDP 16GB

https://www.prisjakt.no/product.php?p=14604268

Endret av Svein M
Skrevet
Svein M skrev (1 minutt siden):

MSI er greit, kjøler er kanskje litt svak og dermed kanskje mer lyd. Asus har jeg mest tro på, men har ikke sjekket noen av de:

Asus GeForce RTX 5060 Ti Dual OC HDMI 3xDP 16GB

https://www.prisjakt.no/product.php?p=14604268

Hm...spørsmålet er når det blir utdatert. Altså, jeg vet at i data verdenen blir elektronikk omtrent avleggs etter noen få måneder. Men slik som skjermkortet jeg har nå, Asus RTX 3070, det har jo funket de siste tre årene. RTX 5060 blir vel gammel snart også?

Skrevet (endret)

@Svein M Sett at jeg bestemmer meg for å selge skjermkortet jeg har nå, hva er realistisk pris å sette på Finn.no? Datamaskinen ble kjøpt hos Greencom i 2022 (online kjøp). Jeg fikk derfor ingen originalemballasje til skjermkortet, men jeg er vel innenfor garantiperioden enda (tror jeg). Ser at RTX 3070 ligger et sted mellom kr. 2500-3000 mens RTX 3070 ti noe høyere på Finn.

Endret av Boing_80
Skrevet

@Svein M

Jeg lurer på om RTX 5070 vil passe hovedkortet jeg har i dag som er ASUS PRIME H610M-K D4? Søkte litt på nettet og Google AI sier:

Yes, a future RTX 5070 will physically fit into your Asus PRIME H610M-K D4 motherboard, but it will run on a PCIe 3.0 interface, not the PCIe 5.0 interface it supports, potentially creating a bandwidth bottleneck. You may also encounter compatibility issues, and it's advisable to check for BIOS updates, and ensure your power supply is adequate for the 5070's power requirements.

Har du noen tanker om dette?

Skrevet
26 minutes ago, Boing_80 said:

@Svein M

Jeg lurer på om RTX 5070 vil passe hovedkortet jeg har i dag som er ASUS PRIME H610M-K D4? Søkte litt på nettet og Google AI sier:

Yes, a future RTX 5070 will physically fit into your Asus PRIME H610M-K D4 motherboard, but it will run on a PCIe 3.0 interface, not the PCIe 5.0 interface it supports, potentially creating a bandwidth bottleneck. You may also encounter compatibility issues, and it's advisable to check for BIOS updates, and ensure your power supply is adequate for the 5070's power requirements.

Har du noen tanker om dette?

AI-svaret er delvis feil. ASUS PRIME H610M-K D4 har både PCIe 3.0 og PCIe 4.0, men skjermkortsporet er PCIe 4.0 x16.

Skjermkortsporet: PCIe 4.0 x16 (koblet til CPU)
Det lille sporet: PCIe 3.0 x1 (koblet via chipset)

Skjermkortet vil derfor kjøre på PCIe 4.0 x16. Forskjellen skyldes at CPU-en (i5-12400F) tilbyr moderne PCIe-baner (16 × PCIe 5.0 + 4 × PCIe 4.0), men H610-hovedkortet begrenser skjermkortsporet til PCIe 4.0.

Et RTX 5070 (som etter all sannsynlighet er PCIe 5.0 x16) vil nedskaleres til PCIe 4.0 x16. I praksis betyr dette maks 1–2 % ytelsestap i spill. Hvis kortet gir 100 fps med PCIe 5.0, så vil du få omtrent 98–100 fps med PCIe 4.0, altså helt ubetydelig.

Skjermkortet er kompatibelt med hovedkortet.

• Liker 1
Skrevet
Thor. skrev (Akkurat nå):

AI-svaret er delvis feil. ASUS PRIME H610M-K D4 har både PCIe 3.0 og PCIe 4.0, men skjermkortsporet er PCIe 4.0 x16.

Skjermkortsporet: PCIe 4.0 x16 (koblet til CPU)
Det lille sporet: PCIe 3.0 x1 (koblet via chipset)

Skjermkortet vil derfor kjøre på PCIe 4.0 x16. Forskjellen skyldes at CPU-en (i5-12400F) tilbyr moderne PCIe-baner (16 × PCIe 5.0 + 4 × PCIe 4.0), men H610-hovedkortet begrenser skjermkortsporet til PCIe 4.0.

Et RTX 5070 (som etter all sannsynlighet er PCIe 5.0 x16) vil nedskaleres til PCIe 4.0 x16. I praksis betyr dette maks 1–2 % ytelsestap i spill. Hvis kortet gir 100 fps med PCIe 5.0, så vil du få omtrent 98–100 fps med PCIe 4.0, altså helt ubetydelig.

Skjermkortet er kompatibelt med hovedkortet.

Herlig! Og takk for et utfyllende svar.

Nå er jeg i villrede her. Ser at Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse Gaming OC 2xHDMI DP 16GB selges for kr. 4799 hos Proshop. MSI GeForce RTX 5070 VENTUS 2X OC HDMI 3xDP 12GB selges for kr. 6790 hos Elkjøp. Men jeg har et Gsync skjerm som jeg den gangen kjøpte spesifikt for Nvidia skjermkort. Har virkelig ikke lyst til å miste den for Freesync. Huff altså!

Jeg gamer ikke på 4K og er ikke spesielt opptatt av Ray tracing.

Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (35 minutter siden):

Herlig! Og takk for et utfyllende svar.

Nå er jeg i villrede her. Ser at Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse Gaming OC 2xHDMI DP 16GB selges for kr. 4799 hos Proshop. MSI GeForce RTX 5070 VENTUS 2X OC HDMI 3xDP 12GB selges for kr. 6790 hos Elkjøp. Men jeg har et Gsync skjerm som jeg den gangen kjøpte spesifikt for Nvidia skjermkort. Har virkelig ikke lyst til å miste den for Freesync. Huff altså!

Jeg gamer ikke på 4K og er ikke spesielt opptatt av Ray tracing.

Både RX 9060 XT og RTX 5070 bruker 16x, og siden hovedkortet har 16x og versjon 4.0 så er det bra.

Faktisk så bruker RTX 5060 Ti bare 8x PCIe, jeg er usikker på om det da kan gå utover ytelsen.

Etter det jeg kan finne så er skjermen din Gsync Compatible, som egentlig er vanlig variabel sync, men skjermen er testet og godkjent av Nvidia. Så slik jeg ser det så vil det ikke være forskjell på Nvidia og AMD skjermkort på dette mot den skjermen.

Siden du har RTX 3070 fra før så er det litt liten ytelse økning å gå til RX 9060 XT. Den viktige forbedringen der vil være å komme opp fra 8GB VRAM. Så slik sett kanskje er å gå opp til RTX 5070 et mer naturlig bytte. 5070 er også mer et 1440p kort ytelsemessig.

Endret av Svein M
Skrevet
23 minutes ago, Boing_80 said:

Men jeg har et Gsync skjerm som jeg den gangen kjøpte spesifikt for Nvidia skjermkort. Har virkelig ikke lyst til å miste den for Freesync.

Denne skjermen? https://www.lg.com/us/monitors/lg-27gp850-b-gaming-monitor

Key features

27" QHD (2560 x 1440) Nano IPS Display
IPS 1ms (GtG) Response Time and 165Hz Refresh Rate (O/C 180Hz)
NVIDIA® G-SYNC® Compatible with AMD FreeSync™ Premium
DCI-P3 98% Color Gamut with VESA DisplayHDR 400
3-Side Virtually Borderless Display
Tilt/Height/Pivot Adjustable Stand

Den er nok kompatibel med AMD sin freesync også. 

• Liker 1
Skrevet
Thor. skrev (16 minutter siden):

Denne skjermen? https://www.lg.com/us/monitors/lg-27gp850-b-gaming-monitor

Key features

27" QHD (2560 x 1440) Nano IPS Display
IPS 1ms (GtG) Response Time and 165Hz Refresh Rate (O/C 180Hz)
NVIDIA® G-SYNC® Compatible with AMD FreeSync™ Premium
DCI-P3 98% Color Gamut with VESA DisplayHDR 400
3-Side Virtually Borderless Display
Tilt/Height/Pivot Adjustable Stand

Den er nok kompatibel med AMD sin freesync også. 

Aha! Takk.

Skrevet
Svein M skrev (20 minutter siden):

Både RX 9060 XT og RTX 5070 bruker 16x, og siden hovedkortet har 16x og versjon 4.0 så er det bra.

Faktisk så bruker RTX 5060 Ti bare 8x PCIe, jeg er usikker på om det da kan gå utover ytelsen.

Etter det jeg kan finne så er skjermen din Gsync Compatible, som egentlig er vanlig variabel sync, men skjermen er testet og godkjent av Nvidia. Så slik jeg ser det så vil det ikke være forskjell på Nvidia og AMD skjermkort på dette mot den skjermen.

Siden du har RTX 3070 fra før så er det litt liten ytelse økning å gå til RX 9060 XT. Den viktige forbedringen der vil være å komme opp fra 8GB VRAM. Så slik sett kanskje er å gå opp til RTX 5070 et mer naturlig bytte. 5070 er også mer et 1440p kort ytelsemessig.

Takk! Du hjalp meg med å ta valget.

Skrevet (endret)

@Svein M @Thor.

https://www.prisjakt.no/search?availability=AVAILABLE&query=rtx+5070&category=pc%3Askjermkort&sort=priceLowest

Jeg vet at du Svein M. snakket om at du ville gått for ASUS, men på denne listen er det så mange forskjellige og jeg driver og leser anmeldelsene til samtlige. Er det noe jeg bør være obs på? 

Så langt ser jeg at Inno3D GeForce RTX 5070 Twin X2 OC får god omtale.
https://www.tweaktown.com/reviews/11014/inno3d-geforce-rtx-5070-twin-x2-compact-1440p-gaming/index.html#Final-Thoughts

Endret av Boing_80
Skrevet (endret)
8 minutes ago, Boing_80 said:

Er det noe jeg bør være obs på? 

Størrelse (at du har plass i kabinettet) og kjøleløsning.

Hvis du har råd, gå for et TI-kort, økningen fra 12 til 16 GB forlenger levetiden med et år eller to.

Endret av Thor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...