Gå til innhold

Europas klimamål blir umulig å oppnå.

Anbefalte innlegg

Skrevet
agvg skrev (32 minutter siden):

Hvorfor? Det er jo helt meningsløst når man kan bruke strømmen direkte fra som og batterier 

Ja det er sevfølgelig best, men for områder som ikke egner seg for kjernekraft kan man bruke syntetiske drivstoff som kan sendes i rør eller tankskip til fattige og ustabile land

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (3 timer siden):

Da forblir de fattige

Så ett fattig land blir rikt av og kjøpe dyrt drivstoff vs og lage sin egen energi? Trolling?

Skrevet
8 hours ago, agvg said:

Hvorfor? Det er jo helt meningsløst når man kan bruke strømmen direkte fra som og batterier 

Hvis det er meningsløst, hvorfor produserer Farøyene hydrogen fra vindkraft?

Jeg husker å ha sett en dokumentar om at de genererer for mye strøm enn det de greier å bruke med engang. Så de produserer hydrogen, for å potensielt bruke i kraftverk og kjøretøyer. Hydrogen er batteriet i denne situasjonen. Og de har ett prosjekt gående for å forsøke å hjelpe andre øysamfunn med det samme systemet.

Skrevet
On 11/25/2025 at 9:00 PM, Selfuniverse said:

Når jeg så ett intervju av en kinesisk myndighetsperson som viste frem en stooooooor solcellefarm for NRK, så tenkte jeg like etterpå at da kan det hende rundt 60 av de solcellepanelene nærmest det podiumet de sto på kanskje er ekte, mens de øvrige tusen(vis) av panelene er fake.

Kina faker store krigsmaskinerier, missiler, og alt mulig annet, så hvorfor ikke.

Hvis det kan fakes så gjør de det. En metallplate malt for å se ut som ett solcellepanel skulle ikke være så vanskelig.

Har reist en del rundt i Kina, og i mange områder så er det vindmøller eller solceller så langt øye kan se.

Er tragisk at hvite folk skal Altid tenkte det værste uansett hva det er når det ikke er vesten det er snakk om 

• Liker 1
Skrevet
agvg skrev (7 timer siden):

Så ett fattig land blir rikt av og kjøpe dyrt drivstoff vs og lage sin egen energi? Trolling?

Nei desverre. Jeg tror at et sterkt strømnett er en forutsetning for et velstands samfunn og et velfungerende samfunn. 

La oss si man har to afrikanske land der det ene har dyr stabil strøm men det andre har billig sol og vind kraft når det er tilgjengelig.

Du skal sette opp en skofabrikk som sysselsetter 1000 personer og som krever 2MW strøm? Hvor ville du ha plassert fabrikken. I landet der de garanterte strømforsyning 24/7 og fabrikken kunne kjøre 3 skift eller der fabrikken kun kunne gå når sola skinner og eller det blåser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...