Gå til innhold

Mandelkvern - marsipan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som lager marsipan, eller mandelmel; hvilken kvern bruker dere? 

Ønsker meg ny og lurer på hva som maler bra. Den manuelle jeg har lager for grov marsipan, selv med 4 - 5 runder i kvernen. Også har den dårlig kapasitet; lite hull i toppen og ikke noe brett rundt. Jeg lager minst 1 kg marsipan i desember. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
FrokenKiwi skrev (5 minutter siden):

Dere som lager marsipan, eller mandelmel; hvilken kvern bruker dere? 

Ønsker meg ny og lurer på hva som maler bra. Den manuelle jeg har lager for grov marsipan, selv med 4 - 5 runder i kvernen. Også har den dårlig kapasitet; lite hull i toppen og ikke noe brett rundt. Jeg lager minst 1 kg marsipan i desember. 

Jeg bruker en god gammeldags en som jeg har arvet. Umulig å identifisere produsent etc lengre. 😅 

Håndsveiv. Prøvde en elektrisk engang, men likte ikke "konsistensen" på mandlene. Skal prøve å få tatt bilde av den, om jeg finner den. (Rot)

Denne er ganske lik, bortsett fra at min er mye mye eldre.

https://www.obs.no/kjokkenutstyr-og-borddekking/kjokkenredskap/andre-kjokkenredskap/2153361?v=Obs-7332462087545&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=1577_OBSNS_SOK_SHIN_TAK_SOEK_-6.0-KjøkkenutstyrogBorddekking»PLA_9_52_2024&utm_content=6.0-Kjøkkenutstyrogborddekking&utm_ad=469360717913&utm_term=&matchtype=&device=m&campaign_id=11245089751&adset_id=113833175401&ad_id=469360717913&gad_source=1&gad_campaignid=11245089751&gbraid=0AAAAADhaBmkO9-Q5au6exFsLCHdGn_-Kp&gclid=Cj0KCQjwnovFBhDnARIsAO4V7mBWizrluotfgjQzWwyvjlazH6xcdZas3YPF0bL-m3Q1V9MnTIxdqGoaAhIaEALw_wcB

Endret av Duriello
Skrevet
3 minutes ago, Duriello said:

Jeg bruker en god gammeldags en som jeg har arvet. Umulig å identifisere produsent etc lengre. 😅 

Håndsveiv. Prøvde en elektrisk engang, men likte ikke "konsistensen" på mandlene. Skal prøve å få tatt bilde av den, om jeg finner den. (Rot)

Denne er ganske lik, bortsett fra at min er mye mye eldre.

Takk, men det er en sånn type jeg har. Moderne produsert, kjøpt på Kitchn. Skulle være kvalitet. Var dyr. Så jeg er på jakt etter spesifikke merker og modeller som er gode, for de er ikke nødvendigvis gode bare fordi de ser ut som arvegodset, som gjør en god jobb.

Skrevet

Jeg har aldri laget marsipan, så sikkert et dumt spørsmål: Trenger man egen kvern bare for mandler? Jeg har vanlig kjøkkenmaskin med kjøttkvern og bruker den til mange ulike ting. Grøss hvor mange kjøkkenskap jeg ville trengt om jeg skulle hatt en kvern til hvert formål.

Når jeg er innom kjøkkenutstyrsbutikker så blir jeg ofte oppgitt over hvor mange tulleprodukter som lages bare for étt formål, som man klarer seg fint uten. Brødbakemaskin (jeg har brødformer og ovn), muffinsmaskin (jeg har former og ovn), popkornmaskin (jeg har både mikro for poser og gryte for å gjøre det på gammelmåten med sunnere oljer), pizzaovn (jeg har vanlig ovn og brett), osv osv.

Skrevet

Lager ikkje marsipan men har ein slik en til ølbrygging. Den store fordelen med denne kverna er at du kan justere avstanden mellom valsene, på den måten kan du justere konsistensen opp eller ned alt etter behov. Det er også enkelt ta vekk sveiva for å bruke drill om du ikkje ønsker å sveive for hand. Det er god plass til malt i trakta, men personleg så foretrekker eg å fylle på kontinuerleg utan å fylle heilt opp. Er det formykje malt i trakta så blir det også litt tyngre å sveive, sjølv ved bruk av drill så merker du på drillen at den jobber hardare når trakta er fylt heilt opp.

Skrevet (endret)
5 hours ago, The Avatar said:

Lager ikkje marsipan men har ein slik en til ølbrygging. Den store fordelen med denne kverna er at du kan justere avstanden mellom valsene, på den måten kan du justere konsistensen opp eller ned alt etter behov. Det er også enkelt ta vekk sveiva for å bruke drill om du ikkje ønsker å sveive for hand. Det er god plass til malt i trakta, men personleg så foretrekker eg å fylle på kontinuerleg utan å fylle heilt opp. Er det formykje malt i trakta så blir det også litt tyngre å sveive, sjølv ved bruk av drill så merker du på drillen at den jobber hardare når trakta er fylt heilt opp.

Hvis jeg forstår rett så moser/knuser denne kornet? Mandler til marsipan og mandelmel må raspes/rives for å ikke presse ut oljen.

6 hours ago, Simen1 said:

Jeg har aldri laget marsipan, så sikkert et dumt spørsmål: Trenger man egen kvern bare for mandler? Jeg har vanlig kjøkkenmaskin med kjøttkvern og bruker den til mange ulike ting. Grøss hvor mange kjøkkenskap jeg ville trengt om jeg skulle hatt en kvern til hvert formål.

Når jeg er innom kjøkkenutstyrsbutikker så blir jeg ofte oppgitt over hvor mange tulleprodukter som lages bare for étt formål, som man klarer seg fint uten. Brødbakemaskin (jeg har brødformer og ovn), muffinsmaskin (jeg har former og ovn), popkornmaskin (jeg har både mikro for poser og gryte for å gjøre det på gammelmåten med sunnere oljer), pizzaovn (jeg har vanlig ovn og brett), osv osv.

Jeg har prøvd å kjøre mandler i Kenwood kjøttkvern. Det går ikke. Du må ikke ha en maskin/ett redkap som kun kan lage mandelmel, de kan og rive sjokolade og andre harde ting.

5 hours ago, BadCat said:

Denne skal være best i test.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=12969144

Takk. Har du prøvd den? Finner ingen seriøse tester?

Endret av FrokenKiwi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er et gammmelt og enkelt design, men if it's not broken, don't fix it.

Jeg tror ikke man finner bedre kvern som maler fint og med like stor kapasitet.

Som man kan se er det ikke stort som har endret seg på 70+ år.
c4812a4d-8310-4729-84d9-6266f5c48220

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kan være at det finnes noen kjøkkenmaskiner som har slike runde roterende rasper. Det kan bli mange pengeutlegg og mye prøving og feiling før man finner noe som duger. Man har nok bedre kontroll ved manuell kverning enn noe som surrer og går i høyt tempo.

image.png.6360275743efafe906def9d6e9de55e4.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...