Gå til innhold

Vanskelig å selge musikkinstrument om dagen på FINN? Forsøker å selge en gitar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Har forsøkt å selge en gitar på FINN et par ganger det siste året, men har ikke hatt hellet med meg hittil. 250 klikk i dag og 15 som har lagret den som favoritt. 

Spør egentlig ikke etter tips, men mest nysgjerrig på om noen vet hvordan markedet er om dagen. Husker i gamle dager når jeg var mer aktiv så var det i hvert fall aldri noe problem å selge musikkutstyr. 

Mulig det ikke er så mange ungdommer som driver med musikk lenger? Mest data og mobiltelefon det går i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gavekort skrev (9 minutter siden):

Hva er det du prøver å selge, og til hvilken pris? Enkelte gitarer kan være litt tunge å omsette, selv man i teorien har satt en god pris.

En unik custom gitar fra et anerkjent merke i strålende stand. Velger å ikke gi detaljer siden jeg fort mister anonymiteten min her da med et FINN søk.

Hører med til historien at jeg ikke har forsøkt så veldig hardt å selge den heller. Hadde én interessent i fjor eller forfjor som var veldig interessert, men da fikk jeg kalde føtter og ombestemte meg.

Synes bare det er rart at det er så lite interesse. Ikke engang et skambud. Annonsen er fin. Beskrivende tekst. Flotte bilder. Gitaren ser strøken ut. Men, nei. 

Spør egentlig her mest for nysgjerrighet og om andre har lignende opplevelser. Har hørt noen som bruker eBay eller Reverb og har hatt bedre hell der.

Skrevet
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Jeg ser en generell trend der folk ikke kjøper så mye lenger. Omsetningdtiden har gått opp. Folk virker mer forsiktige. 

Generelt eller musikkinstrument?

Har selv tenkt at det kanskje er en kombinasjon av både dyrtid og mindre interesse for musikkinstrument blant den yngre garde i dag. Sier seg selv at om man kjemper for å overleve med dagens kostnadsnivå, så er ikke et dyrt musikkinstrument så enkelt å rettferdiggjøre.

Virker også som det ligger ute veldig mye.

Skrevet

Det styrker hypotesen min om at det er en tungt omsettelig gitar. Om du skulle bo i utkanten så sitter det langt inne hos folk å kjøpe noe slikt uten å prøve/se på gitaren selv.

Om du er sikker på at prisen er peilet inn riktig så er det egentlig bare å smøre seg med tålmodighet og gjerne annonsere den for utenlandske kjøpere også (om den virkelig er så sjelden).

Skrevet (endret)
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Det styrker hypotesen min om at det er en tungt omsettelig gitar. Om du skulle bo i utkanten så sitter det langt inne hos folk å kjøpe noe slikt uten å prøve/se på gitaren selv.

Om du er sikker på at prisen er peilet inn riktig så er det egentlig bare å smøre seg med tålmodighet og gjerne annonsere den for utenlandske kjøpere også (om den virkelig er så sjelden).

Den er kanskje for spesielt interesserte, men hører med til historien at jeg la den ut for kr 10 000 tidligere og hadde ikke spesielt mye mer respons den gang heller. Har sett den blitt solgt for 30 000 på eBay. Ser det ligger en ute nå til kr 25 000 som er i dårligere stand enn min. Har selv lagt meg på 14 000. Får jeg ikke det kan det bare være. :) 

Bor i Oslo. Og ja, den er sjelden. Sertifikat medfølger. Men at den er sjelden betyr jo ikke nødvendigvis at noen vil ha den. :) 

Endret av DukeRichelieu
Skrevet

Det er nok samansett av fleire ting. Mellom anna så har det vært større interesse for korpsmusikk dei siste åra noko som har gitt ein dreining mot tre- og messinginstrument. 

Det var også ein solid oppgang i gitarsalg under koronaen, noko som både betyr at mange av dei som ville ha gitar alt har kjøpt, og at alle dei som mista interessen etter korona nok har lagt ut gitaren for salg og dermed metta bruktmarkedet. 

I tillegg så er det alltid slik at gjenstandar for spesielt interesserte er vanskelegare å selge. Dine potensielle kjøparar er ivrige gitaristar med sans for kvalitet og økonomi til å kjøpe kvalitet, det er nok mykje lettare å selge gitarar som passar for nybegynnere som ikkje er klare for å investere så store summar endå. 

• Liker 1
Skrevet
flamethower1234 skrev (1 time siden):

Har du gode tilbakemeldinger på Finn?

image.png.54f7554f7dd33d6797f85b4071029d22.png

Men lurer på om jeg valgte å skjule profilen til noen kontakter meg. Mulig det er en dårlig idé. Hadde ikke tenkt det hadde så mye å si før første melding i hvert fall. 

Skrevet
overhodet skrev (22 minutter siden):

Dårlige tider. Rente høy, inflasjon. Alle luksus ting selger dårlig.

Etter jul og sommerferien er folk blakke, verste tid på året å selge.

Jepp. Er det jeg også mistenker.

The Avatar skrev (12 minutter siden):

Det er nok samansett av fleire ting. Mellom anna så har det vært større interesse for korpsmusikk dei siste åra noko som har gitt ein dreining mot tre- og messinginstrument. 

Det var også ein solid oppgang i gitarsalg under koronaen, noko som både betyr at mange av dei som ville ha gitar alt har kjøpt, og at alle dei som mista interessen etter korona nok har lagt ut gitaren for salg og dermed metta bruktmarkedet. 

I tillegg så er det alltid slik at gjenstandar for spesielt interesserte er vanskelegare å selge. Dine potensielle kjøparar er ivrige gitaristar med sans for kvalitet og økonomi til å kjøpe kvalitet, det er nok mykje lettare å selge gitarar som passar for nybegynnere som ikkje er klare for å investere så store summar endå. 

Større interesse for korpsmusikk? Det har jeg ikke fått med meg. Noe spesielt? :) 

Spilte i korps når jeg var ungdom. Gode minner. 

Ellers har du nok helt rett i det du sier.

Konklusjonen virker være at det er et kjøpers marked om dagen og vanskelig å få solgt.

Skrevet (endret)

Må nok ventes til september kansje for at folk har penger. Om nok legger skylda på at folk har renter og strømregning tenke på.

Kan og være noe med at kjøper må først selge nåværende gitar som ofte blir et problem.

Endret av joandreas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...