LeGranDuc Skrevet lørdag kl 20:56 Skrevet lørdag kl 20:56 Heisann, Etter flere turer hvor regntrekket på ryggsekken min har løsnet ønsker jeg tips til vanntett ryggsekk. Sekken skal brukes til kortere turer, så den trenger ikke være større enn 25ish liter. -Sekken må være vanntett. (pga. regn) -Må ha flaskeholder eller mulighet til og feste dette på utsiden. (Liker ikke og ta av sekken for og drikke) -Vil helst ikke ha hoftebelte, men kan vurderes hvis sekken ellers er god. -Vil helst ha med vanntett glidelås, men rulletopp kan være aktuelt. Betaler gjerne for en god sekk, så pris er ikke så viktig. Har søkt en del rundt uten og finne noe som oppfyller kriteriene mine.
Milhouse85 Skrevet mandag kl 09:45 Skrevet mandag kl 09:45 Tillater meg å komme med et par innspill, selv om det ikke er helt det du spør etter. En vanntett sekk kan i teorien høres bra ut; men i praksis er det sjelden det. Materialet er stivt og ikke minst tungt - og vil på ingen måte sitte behagelig på ryggen din. Spesielt ikke dersom du går ikke bruker ytterklær. Vanntette sekker finnes; men da er det ofte et nisjemarked for fiskere, eller de som driver med vannaktivitet. Ikke turgåing. På turgåing; er det heller ikke slik at det regner konstant - og derfor vil man irritere seg mer over denne tunge stive og lite praktiske sekken - når det ikke regner. Selv har jeg en Osprey Hikelite 26 med regntrekk, og har aldri hatt noe problem med at vann kommer inn i sekken. Den blir noen ganger våt på sidene, og rundt sømmer og glidelås. Men har aldri opplevd at vann/fukt har kommet inn i selve sekken. Om man ønsker en tilnærmet "vanntett" sekk, hadde jeg derimot bare stappet en drypack inn i sekken, og lagt alt av ting og tang i drypacken. Denne er fin til det: https://www.xxl.no/sea-to-summit-eco-ultrasil-drybag-35l-torrsekk-vanntett-pakksekk-bla/p/1216872_1_Style Dersom det er vandreturer på flat og enkel mark, og ikke intense fjellturer og lignende. Vil jeg varmt anbefale deg en poncho som dekker alt, også sekken. Da jeg gikk mine første pilgrimsturer i Spania. Var det MANGE som brukte slike. Og første året jeg gikk, syns jeg det så helt dust ut. (Da vi ikke har kultur for det i Norge). Men på den tredje turen min; ble jeg nesten "påtvunget" og kjøpe en - og innså fort hvor praktisk den er. Spesielt siden du slipper å ta på regnbukse, regnjakke OG regntrekk. Men du bare trekker over hele poncho-posen over kroppen, sekk og alt. Og tar den like lett av når regnet stopper. Veldig behagelig å vandre med. Mitt beste tips; er bruk drypacks + vanlig tursekk. 1
LeGranDuc Skrevet tirsdag kl 12:43 Forfatter Skrevet tirsdag kl 12:43 Takker for svar. Det er definitivt noe å vurdere ja. Ser XXL har mangen forskjellige størrelser av drybag.
Snylter Skrevet tirsdag kl 13:14 Skrevet tirsdag kl 13:14 Jeg er uenig med Milhouse85, selv bruker jeg en vanntett sekk på mange av mine dagsturer. Min sekk er en Ortlieb Atract, for meg er den ofte min foretrukne sekk på dagsturer. Finnes i 25, 35 og 45 liter. For min egen del går jeg som regel ikke med regntøy, den viktigste grunnen til å ha vanntett sekk er for meg ved kryssing av bekker og elver. Den tåler fint en tur eller to under vann uten at det kommer fuktighet inn i sekken. At Ortlieb Atract har en litt utradisjonell åpningsmekanisme er også positivt hvis man er redd for å bli frastjålet eiendeler. 1
Kakkelfant Skrevet tirsdag kl 13:45 Skrevet tirsdag kl 13:45 poncho er fint, da får sekken plass under 1
Pugnax Skrevet tirsdag kl 13:50 Skrevet tirsdag kl 13:50 Hvis dette er til turbruk så vil jeg heller anbefale å putte ting i drybags eller en stor. Gjør det selv på overnattingsturer o.l, selv på dagsturer så tar jeg eventuelt ekstratøy jeg har med i en drybag nedi sekken just incase. En et tips er å skaffe et annet regntrekk, finnes litt ymse designer rundt omkring. evt lage noen klips på den eksisterende som du kan huke fast i selve sekken.
Milhouse85 Skrevet onsdag kl 11:46 Skrevet onsdag kl 11:46 Snylter skrev (22 timer siden): Jeg er uenig med Milhouse85, selv bruker jeg en vanntett sekk på mange av mine dagsturer. Min sekk er en Ortlieb Atract, for meg er den ofte min foretrukne sekk på dagsturer. Finnes i 25, 35 og 45 liter. For min egen del går jeg som regel ikke med regntøy, den viktigste grunnen til å ha vanntett sekk er for meg ved kryssing av bekker og elver. Den tåler fint en tur eller to under vann uten at det kommer fuktighet inn i sekken. At Ortlieb Atract har en litt utradisjonell åpningsmekanisme er også positivt hvis man er redd for å bli frastjålet eiendeler. Vel, jeg tenker alt til sitt bruk. En Ortlieb Atract kan helt sikkert fint passe til våte dagsturer. Men mitt innspill var ment for lengre turer, der vannaktivitet og regn ikke skjer hver dag. Jeg nevnte i innlegget mitt at vekt har mye å si - på lenge turer. (Kan sikkert diskuteres det også). En Ortlieb Atract 25 veier 1430 gram alene. Mot 800 gram, på en Osprey Hikelite 26. Ja, og dersom man sykler.... så er det helt klart en fordel med vanntette sekker. Av åpenbare grunner. Så innlegget mitt var ikke ment å svartmale vanntette sekker fullstendig. Men jeg tenker det fremdeles er flere fordeler enn ulemper ved å bruke vanlig tursekk + drypacks inne i sekken. Jeg syns det er blir ganske "overkill" med vanntett sekk som veier nesten dobbelt så mye som vanlige sekker.
ilpostino Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Goruck skal ha en del vanntette ryggsekker i forskjellige størrelser. De går for å være veldig bra ryggsekker, men må bestilles på nettet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå