Gå til innhold

innfører krav om gentest før friidretts-VM i september

Mr.M

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutes ago, fredrik2 said:

Ok, sökte lite. Möjligt att det stämmer att hon inte har det. 

Men är det en konspirationsteori att hon ikke har en livmoder eller att hon har testiklar också? 

Du mener at når du kommer med 2 riktige påstander, så er det ikke så farlig om du kommer med 1 feil påstand?

Ingen her har påstått at Semenya har livmor, men ikke testikler. Opplysningene kommer fra Semenya, i følge Wikipedia.
Du har påstått at Semenya har blitt biologisk far. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, fredrik2 said:

Er det något annat fel i fakta grundlaget jag har kommit med?

Du har ikke kunnet forklare hvordan denne gentestingen vil gi bedre resultater enn de reglene friidretten har operert under de siste 5 årene. Så da forstår jeg ikke hvorfor du er så ivrig på å innføre gentesting.

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, nebrewfoz said:

Du mener at når du kommer med 2 riktige påstander, så er det ikke så farlig om du kommer med 1 feil påstand?

Ingen her har påstått at Semenya har livmor, men ikke testikler. Opplysningene kommer fra Semenya, i følge Wikipedia.
Du har påstått at Semenya har blitt biologisk far. 

Förlåt om det jag påstod ikke stämde. Jag har läst att folk med hennes dsd kan få biologiska barn. 

Tvivlar på att det finns något tillgängligt bevis tillgängligt som visar vad som stämmer. 

Jag skulle absolut inte kalla det noen konspirations teori heller. 

Skrevet
Just now, fredrik2 said:

Tvivlar på att det finns något tillgängligt bevis tillgängligt som visar vad som stämmer.

Nei, men betyr det at det er fritt fram å spre rykter?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Du har ikke kunnet forklare hvordan denne gentestingen vil gi bedre resultater enn de reglene friidretten har operert under de siste 5 årene.

Vad ska jag egentligen förklara? Reglerna är mer detaljerade. 

Så da forstår jeg ikke hvorfor du er så ivrig på å innføre gentesting.

Kanske för att hvis man brukt denna gen testen för 15 år sen i alla idretter hade vi haft fler kvinnliga OL vinnare av 800 m i friidrett och boksing. Vi hade också sluppet Lia Thomas. 

Vad är det som är så otroligt farligt med denna gentesten? 

• Liker 1
Skrevet
40 minutes ago, fredrik2 said:

Kanske för att hvis man brukt denna gen testen för 15 år sen i alla idretter hade vi haft fler kvinnliga OL vinnare av 800 m i friidrett och boksing. Vi hade också sluppet Lia Thomas. 

Vad är det som är så otroligt farligt med denna gentesten? 

Hvis man hadde brukt dagens regelverk for 15 år siden, så ville vi ikke hatt de samme vinnerne på 800m i Rio.

Boksing og Lia Thomas har ikke noe med friidrett å gjøre.

Det er ingenting "farlig" med denne denne gentestingen, men den er unødvendig og den introduserer flere muligheter for feil i forbindelse med registrering, lagring og bruk av medisinske data.

Waste of time & money. Men det er vel staten som betaler for dette i Norge, så da er det vel greit.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Dette er et resultat av at vi tillater vrangforestilte lassaroner til å indoktrinere samfunnet 
til å mene at der finnes flere enn 2 kjønn. I rest my case

Skrevet (endret)
24 minutes ago, nebrewfoz said:

Hvis man hadde brukt dagens regelverk for 15 år siden, så ville vi ikke hatt de samme vinnerne på 800m i Rio.

Det er vel det det handlar om antar jag. Du ser alltså inget problem med att kvinner med en dsd som gör dem en stor fördel i idrett vinner. 

Boksing og Lia Thomas har ikke noe med friidrett å gjøre.

Ja, det stämmer

(edit: eller det er ju inte friidrett men alla 3 är ju fysiskt idretter der men er mye bättre än kvinner så samma regler borde gälla och man kan se för sig samma problem)

, men de visar nyligen problem och kontroverser i kvinneidretten som i framtiden kan ske igen också i friidretten. Tycker mest det er rart hur noen ikke vill, vågar eller klarar att se på händelser i andra idretter. 

Det er ingenting "farlig" med denne denne gentestingen, men den er unødvendig og den introduserer flere muligheter for feil i forbindelse med registrering, lagring og bruk av medisinske data.

Waste of time & money. Men det er vel staten som betaler for dette i Norge, så da er det vel greit.

Noe farligt måste det ju vara. Inget tyder på att det du faktiskt skriver stämmer.

Men du förklarade ju din standpunkt i ett inlägg över så jag vet ju att det handlar om kulturkrig där kvinneidretten och kvinners rättigheter er noen man ikke bryr sig speciellt mycket om. 

Endret av fredrik2
Skrevet
3 minutes ago, Martelè said:

Dette er et resultat av at vi tillater vrangforestilte lassaroner til å indoktrinere samfunnet 
til å mene at der finnes flere enn 2 kjønn. I rest my case

För idretten och för de som har jobbat för detta så handlar det om en rättvis kvinneidrett. Tillfällen med dsd:er er en viktig del av saken. Att testerna och kunskapen tidigare ibland har varit dålig er också en del av saken om hur det blev et tag. 

Sen har det också de senaste åren blivit en diskussion och ibland mer aksept för transkvinner i idretten men det rationella i det försvann med Lia Thomas som de flesta förstår. 

De senaste åren har det hoppat in en massa kulturkrigare i diskussionen. De bryr sig ofta ikke om idrett och tror ingen annan gör det heller. 

Så saken är egentligen ikke så mye att göra med hur många kön det finns, men det er en hel del transaktivister som tror och tycker att den ska göra det. 

• Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (51 minutter siden):

Dette er grunnlaget for min kritikk også. Lagring av genopplysninger.

Jeg skjønner virkelig ikke de folka som f.eks bruker " myheritage.com. "At de tør... 

• Liker 1
Skrevet
35 minutes ago, fredrik2 said:

Du ser alltså inget problem med att kvinner med en dsd som gör dem en stor fördel i idrett vinner. 

Dagens regler innenfor friidrett gjør at kvinner med DSD ikke får lov til å delta, og dermed kan de heller ikke vinne. (Reglene ble innført nettopp for å unngå en gjentakelse av det som skjedde på 800m i Rio-OL. Etter at disse reglene ble innført har det ikke skjedd igjen.)

Gentesting vil ikke endre på dette, og bidrar således ikke med noe nytt.

Waste of time & money, men sikkert en viktig seier i kulturkrigen din.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Dagens regler innenfor friidrett gjør at kvinner med DSD ikke får lov til å delta, og dermed kan de heller ikke vinne. (Reglene ble innført nettopp for å unngå en gjentakelse av det som skjedde på 800m i Rio-OL. Etter at disse reglene ble innført har det ikke skjedd igjen.)

Fel, jag har redan skrivet att det der er fel men du kommer alltså fremdeles med osanningar. 

https://www.worldathletics.org/download/download?filename=2ffb8b1a-59e3-4cea-bb0c-5af8b690d089.pdf&urlslug=C3.6A – Eligibility Regulations for the Female Classification – effective 31 March 2023

Se siden 8. 

Nu orkar jag inte läsa igenom hele det där dokumentet för att se hvis det faktiskt står der men hur vet man att noen har en dsd hvis man ikke tester dem?

Hur vet du att det inte har skjedd igen når man ikke tester?

Gentesting vil ikke endre på dette, og bidrar således ikke med noe nytt.

Reglerna är alltså striktere på vilka som får delta och de ska testa alla för att ikke bara subjektivt testa "boksare som vinner över russer" eller "kvinner som ser manliga ut" för testen. 

Waste of time & money, men sikkert en viktig seier i kulturkrigen din.

Ja, kvinneidrett er ju verkligen ett kulturkrig. 

Skrevet
5 minutes ago, leticia said:

Jeg skjønner virkelig ikke de folka som f.eks bruker " myheritage.com. "At de tør...

23andMe gikk konkurs i fjor (?), og det ble skapt stor usikkerhet omkring eierskapet til all genetisk (og annen) informasjon som selskapet hadde samlet inn fra sine kunder. Folk ble rådet til å be 23andMe om å få sine personlige data slettet, noe loven i California gav innbyggerne der rett til, bl.a.

Nå er det vel et non-profit selskap med tidligere 23andMe-direktør (og co-founder) Anne Wojcicki i ledelsen som har inngått avtale med konkursboet om å overta, så da vil kanskje dataene forbli like trygge som de var før konkursen.

Jeg er ikke personlig berørt av denne konkursen, og jeg ser vel heller ikke hvordan en evt. DNA-datalekkasje skulle kunne brukes mot meg på noen måte, men jeg foretrekker å ikke gi dem dataene mine uansett.

• Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke personlig berørt av denne konkursen, og jeg ser vel heller ikke hvordan en evt. DNA-datalekkasje skulle kunne brukes mot meg på noen måte, men jeg foretrekker å ikke gi dem dataene mine uansett.

Det er jo nettopp dette. Tanken på å ha sin genetiske profil lagret et sted. Jeg syns det høres ubehagelig ut, og har derfor aldri benyttet meg av slike tjenester. 

Skrevet
6 minutes ago, fredrik2 said:

Fel, jag har redan skrivet att det der er fel men du kommer alltså fremdeles med osanningar. 

https://www.worldathletics.org/download/download?filename=2ffb8b1a-59e3-4cea-bb0c-5af8b690d089.pdf&urlslug=C3.6A – Eligibility Regulations for the Female Classification – effective 31 March 2023

Se siden 8. 

Nu orkar jag inte läsa igenom hele det där dokumentet för att se hvis det faktiskt står der men hur vet man att noen har en dsd hvis man ikke tester dem?

Hur vet du att det inte har skjedd igen når man ikke tester?

Du skriver at jeg tar "fel", men du klarer ikke å beskrive hva "mitt fel" er?

Istedet kommer du med et dokument som du selv ikke orker å lese?

Hvis du ser på punktene 3.2, 3.3 og 3.4, så står det der hvem som tillates å konkurrere i kvinneklassen i friidrett. Fokus er på testosteron-nivå. Gentesting er ikke nevnt med ett ord. Ingen deltaker kan tvinges til å gjennomgå medisinsk undersøkelse eller behandling, står det også. Tvil om man oppfyller kravene til "kvinne" kan reises av deltakeren selv, av medisinsk støttepersonell, eller fra det enkelte friidrettsforbund, basert på velfunderte argumenter.

Hvis en ny Caster Semenya hadde stilt opp i friidrett og vunnet løp, tror du ikke media hadde vært fulle av historier om det? Ikke en gang sosiale medier har (så vidt jeg vet) kommet opp med noen tvilstilfeller her. (Det har vært litt gnåling omkring en mørkhudet spiller på det engelske kvinnelaget i fotball, men jeg har ikke registrert noe mer enn det. Ikke vet jeg hva slags regler fotballen har for dette heller.)

• Liker 1
Skrevet
fredrik2 skrev (58 minutter siden):

För idretten och för de som har jobbat för detta så handlar det om en rättvis kvinneidrett. Tillfällen med dsd:er er en viktig del av saken. Att testerna och kunskapen tidigare ibland har varit dålig er också en del av saken om hur det blev et tag. 

Sen har det också de senaste åren blivit en diskussion och ibland mer aksept för transkvinner i idretten men det rationella i det försvann med Lia Thomas som de flesta förstår. 

De senaste åren har det hoppat in en massa kulturkrigare i diskussionen. De bryr sig ofta ikke om idrett och tror ingen annan gör det heller. 

Så saken är egentligen ikke så mye att göra med hur många kön det finns, men det er en hel del transaktivister som tror och tycker att den ska göra det. 

Apologies, I don't understand literary Swedish sufficiently, nor am I entirely Norwegian either lol.
Let's stick to English between me and you. I think you probably got a lot of good stuff to say

Skrevet (endret)
13 minutes ago, nebrewfoz said:

Du skriver at jeg tar "fel", men du klarer ikke å beskrive hva "mitt fel" er?

Trodde du var läskunnig. 

Istedet kommer du med et dokument som du selv ikke orker å lese?

Jag gav dig till och med sidevisningen der det du skrev tydligt motbevisas.

Hvis du ser på punktene 3.2, 3.3 og 3.4, så står det der hvem som tillates å konkurrere i kvinneklassen i friidrett.

Ja, det står där. Klarar du av att se det i sammanhang med det du själv påstod?

Fokus er på testosteron-nivå.

Alltså dokumentet handlar om folk med en dsd. Det står till och med i titteln.

Paragraf 3.1 listar opp de dsd:er som er relevanta (de som har en hög testosteron nivå)

paragraf 3.2 beskriver vad de ska göra för att kunna få tävla i friidrett och det är att minska testosteron nivån.

Slutsatsen är alltså att folk med en dsd får tävla i friidrett och vinna i friidrett hvis de tar medisin så att de får ett lavare testosteron nivå. 

Endret av fredrik2
Skrevet
6 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvordan slår dette ut for biologisk kvinnelige XX/XY  kimeraer..?

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_chimera

Man testar först för genen. Hvis den testen er positiv så går man vidare med undersökelser för att se androgyniseringen. Står i alla fall att de med CAIS får vara med å tävla. 

Så tror inte det er noe problem med det der hvis det faktiskt ikke gir en fördel.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...