Gå til innhold

Prisoverslag før reklamasjon på mobiltelefon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leverte inn mobil til verksted fordi skjerm ikke fungerer. Mobilen slår seg på men ingen bilde på skjerm. 

Ved innlevering påpekte serviceperson at skjerm hadde et par riper og mulig en sprekk.

Verksted har nå kommet frem til at telefon ikke kan undersøkes videre uten at jeg godtar prisoverslag på nærmere 4000,- for bytte av skjerm da det er fare for at skjerm sprekker ved demontering. Det er altså ikke dette de konstaterer er feil med skjerm, dette er før de undersøker videre. 

Telefon har vært inne to ganger og byttet hovedkort iløpet av de siste 2 mnd og da har de fint klart å demontere skjerm uten ødeleggelse med de samme ripene. 

Kan jeg komme noe vei videre med dette? 

Det er ikke aktuelt å betale 4000,- for å så risikere at de finner andre fysiske skader som ikke dekkes av reklamasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar telefonen er kjøpt fra næringsdrivende for mindre enn 5 år siden?

Ved å reklamere til selger skal det ikke påløpe noen kostnader for undersøkelse og reparasjon. Kan ikke telefonen repareres har du rett til å heve kjøpet eller motta erstatnings produkt.

For produkter solgt fra og med 1. januar 2024 har selger bare rett til å rette feil en gang per produkt. Gjelder også feil av forskjellig art.

Har du selv påført skaden, eksempelvis mistet ned telefonen slik skjermen blir ødelagt vil det ikke være en reklamasjon.

Skrevet

Jeg leverte inn en PC på reklamasjon hos Elkjøp. Den ble så sendt til Lenovo og jeg mottok denne 6. mnd senere med at «de hadde byttet mange deler». Spurte om den virket og ba de slå den på så jeg kunne se før jeg tok den med meg, men skjermen var svart. Den måtte sendes inn igjen.

Så får jeg melding fra Elkjøp Lørenskog og Lenovo om at de ikke betaler for reklamasjon da den mangler hovedkort og at det kostet en del å repetere. Kundeservice hos Elkjøp Lørenskog var elendig og nektet for at det var deres feil, men meg som kunde. De kom med unnskyldninger hver gang og gjorde seg svært vanskelig. Tok det videre opp med Elkjøp lokalt og de la seg flate. Dette skulle de ordne opp med Elkjøp internt og Lenovo. Nå har det gått 8 mnd siden den ble sendt inn. 

Skrevet
toralfb skrev (12 timer siden):

Antar telefonen er kjøpt fra næringsdrivende for mindre enn 5 år siden?

Ved å reklamere til selger skal det ikke påløpe noen kostnader for undersøkelse og reparasjon. Kan ikke telefonen repareres har du rett til å heve kjøpet eller motta erstatnings produkt.

For produkter solgt fra og med 1. januar 2024 har selger bare rett til å rette feil en gang per produkt. Gjelder også feil av forskjellig art.

Har du selv påført skaden, eksempelvis mistet ned telefonen slik skjermen blir ødelagt vil det ikke være en reklamasjon.

Jeg forstår at det kan påløpe kostnader for undersøkelse og håndtering dersom feil ikke dekkes av reklamasjon, men i dette tilfellet mener altså verksted at de ikke kan sjekke den før de har byttet skjerm da de mener det er en skade i skjerm som umuliggjør demontering. 

De avviser ikke reklamasjon fordi at skjerm ikke virker fordi det er en ripe/sprekk i skjerm. De bare mener at skjerm må byttes før videre undersøkelse. 

Det har ikke kommet noen nye merker i skjerm etter sist gang de hadde den inne for bytte av hovedkort 2 ganger.. 

Skrevet

"Jeg vil gjerne reklamere på telefonen, da skjermen ikke fungerer"
"Vi kan desverre ikke sjekke om skjermen fungerer, siden skjermen ikke fungerer. Vi må bytte skjermen for at vi skal få undersøkt skjermen"

-______-

Skrevet

Er telefonen kjøpt etter 1. Jan 2024 kan du vise til tidligere reparasjon og forlange omlevering eller heving av kjøp.

Kontakt selger ang dette. Hvem som gjør reparasjon bestemmer selger.

Skrevet (endret)
toralfb skrev (3 timer siden):

Er telefonen kjøpt etter 1. Jan 2024 kan du vise til tidligere reparasjon og forlange omlevering eller heving av kjøp.

Kontakt selger ang dette. Hvem som gjør reparasjon bestemmer selger.

Edit: Telefon ble kjøpt 15.01.2024 så da burde det vel kanskje være en mulighet. 

Det ble jo ikke nevnt noe om heving av kjøp når den måtte sendes inn 2 gang.

Kanskje for sent å kreve heving av kjøp nå? 

Endret av Sinvano
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...