Gjest c8ef6...202 Skrevet torsdag kl 13:05 Skrevet torsdag kl 13:05 barfoo skrev (4 timer siden): Det er neppe lovleg å kameraovervake utleigebustad sjølv om du informerer om det. Nei, det jeg også mener. Vi har heller ikke fått informasjon om at huseier har overvåkningsmulighet av oss, eller tilganger til det. Ikke har han hentet samtykkeskjema fra oss. Vi har barn i huset også og barns personvern står vel også enda sterkere enn hos voksne. Har klistret tape over nå. Men i grunnen litt for sent etter 7 år. Hva gjør man? Anonymous poster hash: c8ef6...202
Gjest c8ef6...202 Skrevet fredag kl 08:22 Skrevet fredag kl 08:22 AndersT2 skrev (På 31.7.2025 den 9.00): Med Verisure så kan man gå inn i appen og hente opp bilde. Så husverten kan gjøre det hvis det er de som eier den. Verisure sitter ikke å kikker på feeden, de gjør det kun hvis alarmen går. Detektoren sender ikke bilder. Den tar bare ett bilde når den blir spurt om det, ellers ville batteriet måtte skiftes hele tiden. Selv har jeg Sector Alarm, og der får man ikke hentet bilde fra kamera hvis alarmen ikke er satt på. Så kan ikke hente bilde hvis alarmen er av så vidt jeg husker. Trådstarter det er bare å be husverten til å fjerne eller bytte til uten kamera. Det er kun krav til kamera hos dem som ser der selve sentalen står. Ikke ellers. Jeg hadde 2 detektorer når jeg hadde Verisure, og kun den som så sentralen som hadde kamera, den andre som var i stua var uten. Det fine med kamera er at hvis brannalarmen går, så følger de med for å se om det er røyk eller ikke, så sender de brannvesenet før vekter er på plassen for å sjekke hvis de ser røyk på bildene. Er det bare stillbilder som kan hentes? Ikke video/lyd? Så når huseier ikke har informerte dette, så har han brutt husleieloven? Anonymous poster hash: c8ef6...202
Redshift Skrevet fredag kl 09:12 Skrevet fredag kl 09:12 (endret) Gjest c8ef6...202 skrev (51 minutter siden): Er det bare stillbilder som kan hentes? Ikke video/lyd? Så når huseier ikke har informerte dette, så har han brutt husleieloven? Anonymous poster hash: c8ef6...202 Det kommer helt an på detektoren, og uten å vite hvilken enhet(er) du har på veggen så er det vanskelig å si eksakt. De fleste "bevegelsessensorer" med kamera vil som andre har skrevet her kun ta 1-3+ bilder med dårlig oppløsning når systemet er satt i alarmmodus og detektoren aktiveres. Noen enheter og systemer støtter at du kan be om at enheten tar bilder, men det er jo umulig å vite at du/dere står foran enheten, og egner seg sånn sett veldig dårlig til å overvåke dere. Disse har jeg aldri sett har kunnet ta opp lyd. Noen "bevegelsessensorer" tar riktignok et kort opptak og lager en film som varer et par sekunder, også i dårlig oppløsning, men fungerer som beskrevet over. Disse kan noen ganger ta opp lyd når de filmer. Verisure og andre selskaper selger jo også IP-kameraer som tar mye bedre video/bilde, og med lyd, men disse ser jo ut som mer vanlige overvåkingskameraer, og er stort sett koblet på strøm fra en stikkontakt, ol. Jeg vil tro du hadde sett om det var dette som var montert. Anbefaler deg heller å forhøre deg med utleier. Stor sansynlighet at han ikke har god oversikt på hva som er installert og selv må høre med alarmselskapet. (Han/hun har trolig bare sagt ja på spørsmål fra selger av alarmsystemet at de også vil ha et brann- og innbrudsalarmsystem i utleie-delen) Endret fredag kl 09:14 av Redshift
Redshift Skrevet fredag kl 09:36 Skrevet fredag kl 09:36 (endret) Jobs skrev (På 31.7.2025 den 11.09): Alarmselskapene må snarest gå over til og bruke kabel mellom komponenter da det selges jammere i kina som gjør at alarmen ikke slår ut. Dette har allerede skjedd i Norge,jeg var vel en av de første som opplevde dette. Alarmselskapene bruker jo masse kablede alarmer fortsatt, og nye kablede alarmsystemer monteres jo hele tiden. Som Woff skriver, så er det jo sertifiseringer og standarder for dette, og i næringsvirksomhet så er dette tidvis ganske strengt med bla.a FG-krav. Det er mange privatpersoner som også får installert nye kablede systemer, men det koster åpenbart en del mer å ha teknikere ute for å montere dette med kabeltrekking, og de fleste privatpersoner er ikke interessert i å ta den kostnaden, ei heller har en trusselmodell som gjør det verdt kostnaden. Ser du linker til noen nyhetsartikler i andre poster der det påstås at alarmsystemer ikke aktiveres. Uten å vite detaljene i hver enkelt sak, så vil nok de fleste av disse tilfellene være at tyven(e) tar ut glassruten i et vindu til f.eks soverom i 2. etg, og stjeler det de finner av verdisaker der. Alarmselskapene monterer jo normalt så få enheter de trenger på grunn av kostnad, så de fleste boliger med alarm vil jo eksempelvis ikke ha sensorer i soverom, 2. etg, kjeller, osv. Det betyr at mange innbrudd fint kan skje uten at alarmen blir utløst. Når det gjelder jamming som du skriver så er det jo mulig dette er benyttet, men jeg mistenker det heller er det jeg beskriver i avsnittet over. Endret fredag kl 09:39 av Redshift 2
Gjest 972d0...76c Skrevet søndag kl 11:50 Skrevet søndag kl 11:50 Alarmselskapene baseres seg på naive kunder. Flere dokumentarer har vist at man får lite og ingenting for hva man betaler for. Eksempler: Føler meg virkelig lurt Tyvene rekker å tømme huset to ganger før vekterne er på plass Anonymous poster hash: 972d0...76c
Woff Skrevet søndag kl 12:33 Skrevet søndag kl 12:33 Gjest 972d0...76c skrev (36 minutter siden): Alarmselskapene baseres seg på naive kunder. Som de aller fleste firmaer / forhandlere? Men nå har jo kundene våknet litt, da det bare er å klage / legge inn 'luringen' og klagen på et eller annet sosialt media.. Heller ikke alarmselskapene liker å bli hengt ut for ofte! Det som ødelegger mest for alarmselskapene er jo å ikke møte opp til en utløst alarm da! Det er hovedgrunnen min til IKKE å ha overføring til de dyre alarm-mottakene, dette får jeg rett til egen mobiltelefon.. Og det koster ingenting! 😊 Så kan jeg takle problemet på best måte selv.
The Avatar Skrevet søndag kl 13:03 Skrevet søndag kl 13:03 Woff skrev (14 minutter siden): Det som ødelegger mest for alarmselskapene er jo å ikke møte opp til en utløst alarm da! Det er hovedgrunnen min til IKKE å ha overføring til de dyre alarm-mottakene, dette får jeg rett til egen mobiltelefon.. Og det koster ingenting! 😊 Så kan jeg takle problemet på best måte selv. Det er nok ofte at iveren etter selge overgår evnen til å levere, enten ved at alarmtenester tilbys kundar som bur for langt unna, eller ved at der ikkje er nok vektarar tilgjengeleg. Vektertenesta er eit nisjeprodukt for dei som ikkje har vennar/familie som kan bistå når ein sjølv er vekkreist. Den kanskje mest verdifulle tenesta vektaren kan tilby er dette med å få spikra igjen knuste ruter og reparere oppbrotne dører slik at huset kan låsast av på forsvarleg måte, den delen av tenesta er det vanskeleg å finne informasjon om. Om du som huseigar uansett må ringe etter handtverkar, glassmester, osv så kan du liksågodt også være din eigen vaktsentral og få varselet på mobilen. 1
Llandari Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Kjenner ikke til Verisure sin app, men i Sector sin, så får man som eier av alarmen kun sett bilde (foto, ikke live video) dersom alarmen er aktivert. Dette var av personvernhensyn, fikk jeg opplyst ved installasjon. Antar derfor at det samme gjelder for Verisure, men jeg vet jo ikke sikkert.
Kakkelfant Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden On 7/31/2025 at 10:00 AM, Guest c8ef6...202 said: Oi, nå ble jeg faktisk fysisk dårlig! Var ikke kalrnover at han hadde tilgang. Vi har kamera montert ut mot bad, og går ofte frem og tilbake mellom rommene. Dette har ikke vi blitt informert om. Har vi ikke noe vi skulle sagt i forbindelse med overvåkning? Anonymous poster hash: c8ef6...202 Hør her, dette er enkelt - fest en tapebit over kamera slik at de ikke kan se noen ting, hvis de kontakter deg ang biten uten at alarmen er gått har du fått en bekreftelse på at de sitter og ser.
toralfb Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Llandari skrev (33 minutter siden): Kjenner ikke til Verisure sin app, men i Sector sin, så får man som eier av alarmen kun sett bilde (foto, ikke live video) dersom alarmen er aktivert. Dette var av personvernhensyn, fikk jeg opplyst ved installasjon. Antar derfor at det samme gjelder for Verisure, men jeg vet jo ikke sikkert. Både Sector og Verisure tilbyr både utendørs og innendørs kamera der en kan sjekke video via app. Slik jeg tolker er dette egne kamera som bestilles separat og krever strømtilkobling. Eier tilbys ikke levende video via alarm sensor med kamera. Sensorene er batteridrevet, om det skal overføres levende video vil batteri gå raskt tomt. https://www.sectoralarm.no/produkter/overvakningskameraer/innendors-overvakningskamera/ https://www.verisure.no/overvakningskamera/arlo-pro-5-innendors-kamera Kakkelfant skrev (11 minutter siden): Hør her, dette er enkelt - fest en tapebit over kamera slik at de ikke kan se noen ting, hvis de kontakter deg ang biten uten at alarmen er gått har du fått en bekreftelse på at de sitter og ser. Ja, dette er en enkel men sikker måte å sperre eventuell tilgang til kamera innebygget i sensor. Endret 8 timer siden av toralfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå