Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil med nøkkel / startsperre? Citroen c-crosser 08

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! 

For rundt 2 uker siden så greide jeg "ødelegge" nøkkelen når jeg skulle vri om tenningen, alle deler på nøkkelen gikk fra hverandre, dvs: Selve metallnøkkelen datt ut - deksel på topp gikk av - delen i midten hvor batteri / elektronikk / knapper falt i dørken - og deksel på bunnen gikk av. 

Rett og slett alle deler som nøkkelen består av ligger hver for seg. 

Jeg prøvde deretter å starte bilen med bare metallnøkkelen i tenningen, det gikk ikke, startmotor svirrer og klikker og surrer, men bilen ville ikke starte. 
- Jeg satte i hop nøkkelen og "klemte" alt sammen til "en hel nøkkel", da fikk jeg start på bilen med en gang.
- Deretter brukte racing-tape til å teipe sammen nøkkelen slik at nøkkelen nå ikke kan falle fra hverandre, er bom-solid.

Har kjørt med bilen hver dag  uten problemer, før i kveld. Nå fortsetter den på samme måte. Hører at startmotor svirrer og klikker og surrer, men bilen vil ikke starte.

Jeg tok fra alle delene i nøkkelen og satte den i hop igjen, "klemte" alt sammen og prøvde å starte, virker ikke. 

Noen som har tips? Jeg tenker at det MÅ være noe rundt elektronikken i nøkkelen og startsperre. Dette har aldri vært et problem tidligere, og problemet oppstod for første gang etter delene i nøkkelen falt fra hverandre. Lås-knapper funker som de skal.

Evt. vet folk sånn ca. hva det koster å få laget en ny nøkkel? Nå har jeg jo nøkkelen liggende, ikke sånn at det ikke foreligger en nøkkel, om det gjør jobben "enklere?" 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som Maskinfører sier er det en chip inni nøkkelen med rfid og en avleser i tenningslåsen. Det er tydelig at nøkkelen aktiverer selvstarteren mens chippen aktiverer tenningen, og du trenger begge for å kunne kjøre. 

Kan hende du kan kjøpe brukt nøkkel på eBay av samme type, og transplantere metalldelen, kretskortet og chippen til den nye nøkkelen?

Skrevet

Hvis duver i kjøreavstand fra Asker så koster det 1490,- her

http://bilnokler.no

Men de må ha bilen for å kode inn den nye nøkkelen ser jeg.

Lønner seg alltid å ha minst to nøkler til moderne biler, mister du begge kan det bli helt dustedyrt

Skrevet
Raggys skrev (1 time siden):

Noen som har tips? Jeg tenker at det MÅ være noe rundt elektronikken i nøkkelen og startsperre.

Chippen på bildet nedfor er viktig. Har du mistet den? Du har bare denne nøkkelen eller har du en annen nøkkel?

s-l1200.jpg

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (56 minutter siden):

Hvis duver i kjøreavstand fra Asker så koster det 1490,- her

http://bilnokler.no

Men de må ha bilen for å kode inn den nye nøkkelen ser jeg.

Lønner seg alltid å ha minst to nøkler til moderne biler, mister du begge kan det bli helt dustedyrt

Har sett flere slike nettsteder med slik type service. Men dessverre ingen slike i min by / nærliggende byer her i Nordland. 

Skal høre med noe tuningservice og lås service. Evt. blir det å høre med et verksted.

Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Som Maskinfører sier er det en chip inni nøkkelen med rfid og en avleser i tenningslåsen. Det er tydelig at nøkkelen aktiverer selvstarteren mens chippen aktiverer tenningen, og du trenger begge for å kunne kjøre. 

Kan hende du kan kjøpe brukt nøkkel på eBay av samme type, og transplantere metalldelen, kretskortet og chippen til den nye nøkkelen?

Jeg har umåtelig lite kunnskaper om bil generelt, så det e å begynne å kjøpe inn produkter og "transplantere" om tror jeg blir for meget for min del. 

Jeg tror rett og slett en vital del rundt det med startsperren i nøkkelen kanskje er ødelagt / falt ut.

Skrevet (endret)
mobile999 skrev (12 minutter siden):

Chippen på bildet nedfor er viktig. Har du mistet den? Du har bare denne nøkkelen eller har du en annen nøkkel?

s-l1200.jpg

Har tatt fra alle delene og finner ingen slik dings inni nei 😮  synes også den virket "tom". Tror jeg må prøve å lete litt i lommer og dørk. Tror som sagt det falt ut noe da det var "smutthull" hvor det kan ha falt ut noe 

Var bare denne nøkkelen som fulgte med bilen dessverre, og dette er reservenøkkelen ifølge tidligere eier 🤪

Endret av Raggys
Skrevet
Raggys skrev (46 minutter siden):

Har tatt fra alle delene og finner ingen slik dings inni nei

Ser kanskje ikke 100% lik ut. Sitter kanskje montert på kretskortet i nøkkelen på den delen som er nærmest tenningslåsen.

Post evt. bilde av begge sider av kretskortet.

• Liker 1
Skrevet

Sjekket at det rett og slett ikke er batteriet i nøkkelen som er tomt? Kanskje i overkant tilfeldig, og bilen min (VW) sier i fra når batteriet må byttes, men uansett noe å sjekke før man går på en dyrere løsning.

• Liker 1
Skrevet
RookieNO skrev (8 minutter siden):

Sjekket at det rett og slett ikke er batteriet i nøkkelen som er tomt? Kanskje i overkant tilfeldig, og bilen min (VW) sier i fra når batteriet må byttes, men uansett noe å sjekke før man går på en dyrere løsning.

Tenkte å prøve å få byttet batteriet i dag ja, kan jo være noe der.. 🤔

Skrevet

Hjelper nok ikke med batteri.
Startsperre chipen får strøm induktivt fra antennen rundt rattlåsen. Den er uavhengig av batteritilstanden i nøkkelen.
Batteriet er bare for fjernbetjeningskontrolleren for å låse igjen og opp bildørene.

Eneste gangen batteriet har noe med tenningen er hvis du har keyless go type system (der du bare har nøkkelen i lomma hele tiden) slik Rookie sannsynligvis har.

• Liker 1
Skrevet

JTHammer skrev (1 time siden):

Hjelper nok ikke med batteri.
Startsperre chipen får strøm induktivt fra antennen rundt rattlåsen. Den er uavhengig av batteritilstanden i nøkkelen.
Batteriet er bare for fjernbetjeningskontrolleren for å låse igjen og opp bildørene.

Eneste gangen batteriet har noe med tenningen er hvis du har keyless go type system (der du bare har nøkkelen i lomma hele tiden) slik Rookie sannsynligvis har.

mobile999 skrev (1 minutt siden):

Kretskortet er grønt.

Beklager. Åpna opp og tok nye bilder. Bytta batteri, det funket ikke nei. 

6a193647-2fb1-455e-8d55-8fc62a6eae44.jpg

b5768c34-debc-464d-9949-ed0467f4ddea.jpg

Skrevet
20 minutes ago, Raggys said:

Beklager. Åpna opp og tok nye bilder. Bytta batteri, det funket ikke nei. 

6a193647-2fb1-455e-8d55-8fc62a6eae44.jpg

b5768c34-debc-464d-9949-ed0467f4ddea.jpg

Chipen er den lange svarte til venstre på nederste bildet.
Du kan prøve å få et verksted til å kode opp nøkkelen på nytt, men hvis det ikke går må (mest sannsynlig) nøkkelen erstattes.

Jeg sier "mest sannsynlig" for du burde ha 2 nøkler tilgjengelig til en hver tid, for da kan man fort utelukke om det er noe galt med systemet i bilen. :)
Men det er veldig sjeldent at det er bilen det er noe galt med i forhold til tull med nøkkel.

• Liker 1
Skrevet
JTHammer skrev (2 timer siden):

Men det er veldig sjeldent at det er bilen det er noe galt med i forhold til tull med nøkkel.

Jeg prøvde nå bare "for morro skyld" å sette chipen helt inntil tenningen uten noe deksel rundt. 

Da startet jammen bilen med en gang! 

Så da kan det være at chip begynner å bli dårlig isåfall? Jeg har uansett kontakt med en lokal lås-smed som helt sikkert kunne kopiere nøkkelen så lenge nøkkelen jeg har fungerer og deaktiverer startsperren. 

Takker for hjelp allesammen :)

• Liker 2
Skrevet

Chippen skal være nær tenningslåsen, det er en sensor bak plastdekselet ved nøkkelhullet, som avleser chippen når nøkkelen står i låsen.
Dermed har du to lag med sikkerhet, der den mekaniske nøkkelen starter selvstarteren, men chippen aktiverer tenningssystemet.

Jeg vet ikke hvor nær den må være for å kunne avleses, men i daglig bruk er den jo inni nøkkelen, så jeg antar den må være ganske nær, som kredittkortet ditt når du bruker kontaktløs betaling i stedet for magnetstripe og chip på Narvesen.

• Liker 1
Skrevet
18 minutes ago, Raggys said:

Jeg prøvde nå bare "for morro skyld" å sette chipen helt inntil tenningen uten noe deksel rundt. 

Da startet jammen bilen med en gang! 

Så da kan det være at chip begynner å bli dårlig isåfall? Jeg har uansett kontakt med en lokal lås-smed som helt sikkert kunne kopiere nøkkelen så lenge nøkkelen jeg har fungerer og deaktiverer startsperren. 

Takker for hjelp allesammen :)

Hvis du må ta den ut for å få start så er det godt mulig at det er nøkkelen ja. :)

Hvis det er den eneste nøkkelen du har ville jeg uansett startet med å bytte ut den.
Så får man feilsøke mer hvis den nye også er vanskelig.

Skrevet

Jeg byttet hele tenningslåsen på en Peugeot 207. "Ny" tenningslås med to nøkler ble kjøpt på internett fra en skraphandler. Så jeg har tatt fra hverandre de greiene. Den gamle låsen var simpelthen utslitt, nøkkelen kunne føres inn, men ikke rotere.

Den nye låsen krevde de medfølgende nøklene for å passe, men bilen krevde fremdeles at nøkkelen inneholder den gamle chippen, og sentrallåsen krever det gamle kretskortetfor fjernkontroll. Og jeg byttet ikke lås i dører og tanklokk, så resultatet er at bilen må opereres med to ulike nøkler, hvorav bare en har fungerende fjernkontroll, som er litt upraktisk. bilen har neppe mange år igjen allikevel.
Dessverre kunne ikke chippen tas ut av skaftet på min nøkkel, men sverdet kunne transplanteres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...