Gå til innhold

sunt brød

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Mitt poeng består. Om man er bekymret for vekt og helse, så er det ikke stor forskjell på Snickers, Coca Cola med sukker og banan.

Nei det gjør ikke det, tomme kalorier er noe helt annet, det har ingen nytte, at du ennå ikke forstår forskjellen ... 

Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Bananer fra Afrika.

Bananer kommer opprinnelig fra Sørøst-Asia, ikke fra Afrika. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stivelse er bla det jeg mener er negativt med brødmat, ikke om du levde i gamledager slit eller som tigger.

Ja jeg skjønner det, men kan du faktisk svare på spørsmålet mitt?

Hvor kommer denne påstanden om at karbohydrater og insulin har narkotisk effekt fra?

Skrevet
Gouldfan skrev (16 timer siden):

En banan inneholder feks like mye sukker som en halvliter Coca Cola med sukker......

Dette ^^, nøyaktig slik det er skrevet - stemmer ikke.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Nei det gjør ikke det, tomme kalorier er noe helt annet, det har ingen nytte, at du ennå ikke forstår forskjellen ... 

Bananer kommer opprinnelig fra Sørøst-Asia, ikke fra Afrika. 

De kommer fra ekvator da også Afrika.

Poenget mitt er at det ikke hører naturlig inn i vårt område, ikke poteter heller, men den var mye mer nyttig og gror i Norge.

Bananer har ingen nytte overhodet i Norge, egentlig ikke brød heller..

Men det er godt å spise, som mye annet som er usunt.

Skrevet
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Ja jeg skjønner det, men kan du faktisk svare på spørsmålet mitt?

Hvor kommer denne påstanden om at karbohydrater og insulin har narkotisk effekt fra?

Det trigger belønning system i hjernen... Og er mindre mettende enn kjøtt og grønnsaker feks.

Når noe er mindre mettende og samtidig trigger dopamin som sukkerarter gjør, så har vi ofte et problem senere på dagen.

Skrevet
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

De kommer fra ekvator da også Afrika.

De dyrkes ved ekvator, ikke det samme.

Bananer har ingen nytte overhodet i Norge, egentlig ikke brød heller..

Ren ufiltrert bullshit, kort og godt, jeg tror ikke du vet hva du snakker om i det hele tatt , og de du hører på er muligens verre. 

Det trigger belønning system i hjernen... Og er mindre mettende enn kjøtt og grønnsaker feks.

Jeg spør hvor du har påstanden fra, du bare gjentar påstanden, fantastisk. 

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

De dyrkes ved ekvator, ikke det samme.

Ren ufiltrert bullshit, kort og godt, jeg tror ikke du vet hva du snakker om i det hele tatt , og de du hører på er muligens verre. 

Jeg spør hvor du har påstanden fra, du bare gjentar påstanden, fantastisk. 

Er du uenig i at raske karbohydrater uansett hvor det kommer fra trigger belønning system i hjernen, ofte er lite mettende og kan øke såkalt cravings?

Endret av Gouldfan
Skrevet
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Når noe er mindre mettende og samtidig trigger dopamin som sukkerarter gjør, så har vi ofte et problem senere på dagen.

Og du forstår at mat generelt trigger dopamin? Det inkluderer fett, protein og karbohydrater, for alle disse næringsmidlene trenger vi. Forstår du det at dette skjer fordi vi trenger disse tingene? Og ja da er problemet det moderne liv, for enkelte blir det et problem når man kan stappe i seg alle mulige boostere, men det igjen gjør ikke bananene eller brødet til skurken, tvert i mot så er disse tingene vi bør spise i stedet for den nevnte snickersen å colan. 

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Og du forstår at mat generelt trigger dopamin? Det inkluderer fett, protein og karbohydrater, for alle disse næringsmidlene trenger vi. Forstår du det at dette skjer fordi vi trenger disse tingene? Og ja da er problemet det moderne liv, for enkelte blir det et problem når man kan stappe i seg alle mulige boostere, men det igjen gjør ikke bananene eller brødet til skurken, tvert i mot så er disse tingene vi bør spise i stedet for den nevnte snickersen å colan. 

I moderne vestlige kostholdet så er jeg uenig i at masse bakst inkludert brød og bananer ikke er skurken, akkurat som Snickers og Coca Cola.

Det er godt ja, men ikke bra for oss.

Endret av Gouldfan
Skrevet
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Er du uenig i at raske karbohydrater uansett hvor det kommer fra trigger belønning system i hjernen, ofte er lite mettende og kan øke såkalt cravings?

De er ikke alene, du spiser nøtter de trigger dopamin, du er nødt til å slutte å høre på anekdoter fra folk som tror de kan noe og faktisk oppsøke ekte kunnskap om emnet, og du har ennå ikke svart på spørsmålet hvor jævla vanskelig kan det være?

Det er godt ja, men ikke bra for oss.

På dette tidspunkt så bare lyver du, eller tviholder på en løgn, faktaresistens er ikke noe å skryte av.

Gouldfan skrev (2 minutter siden):

I moderne vestlige kostholdet så er jeg uenig i at masse bakst inkludert brød og bananer ikke er skurken

Igjen så vrir du på hva du selv, og det jeg skriver, hvem sier noe om masse bakst? Alt med måte, Godt grovt brød er en god og sunn start på dagen, å tro noe annet, vel det blir en tro, ikke noe annet. Jeg tror vi sier stopp her om du ikke vil svare på det enkle spørsmålet jeg har stilt flere ganger enn jeg kan telle på dette tidspunkt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

De er ikke alene, du spiser nøtter de trigger dopamin, du er nødt til å slutte å høre på anekdoter fra folk som tror de kan noe og faktisk oppsøke ekte kunnskap om emnet, og du har ennå ikke svart på spørsmålet hvor jævla vanskelig kan det være?

På dette tidspunkt så bare lyver du, eller tviholder på en løgn, faktaresistens er ikke noe å skryte av.

Igjen så vrir du på hva du selv, og det jeg skriver, hvem sier noe om masse bakst? Alt med måte, Godt grovt brød er en god og sunn start på dagen, å tro noe annet, vel det blir en tro, ikke noe annet. Jeg tror vi sier stopp her om du ikke vil svare på det enkle spørsmålet jeg har stilt flere ganger enn jeg kan telle på dette tidspunkt. 

Grovt brød omdannes til Glukose i kroppen, og da er det fort gjort at du får cravings senere.

Prøv med en real smørstekt Engelsk frokost eller lunsj en dag, da kan det hende du ikke spiser noe mer den dagen.

Vs to brødskiver som skaper masse cravings senere.

Det ironiske er at mange ser på den fete engelske frokosten som usunn, men hva om man ikke spiser mer den dagen? Er den fortsatt like usunn?

Vdr Cola med sukker og Banan

https://www.matvaretabellen.no/sammenlign/?food-ids=13.045,06.525

Endret av Gouldfan
Skrevet (endret)

Ikke bare dette, vet jeg kommer med brannfakkel her og vil ikke skremme noen...

Men for mye brødmat kan feks trigge kreft, senere i livet..

Dette forsker man på faktisk, for mye sukkerarter vs keto som forebygger kreft.

Så raske karbohydrater deriblant også brød (jeg liker brød, bare så det er sagt i moderasjon)

Faktisk er raske karbohydrater med stivelse og sukkerarter en mye større kreft faktor enn feks Cola zero/Pepsi Max bare for å sette i sammenheng. På Raske karbohydrater som brød produkter, og søtsaker og snacks har man funnet en sammenheng med kreft, på Cola zero etc er ingenting merket/funnet bevist ennå...

Jeg vet om folk som er behandlet for kreft, og noe av det første de/legen anbefaler er å kutte ut brød og kjøre litt keto diett... Med midlertidig faste osv 

Endret av Gouldfan
Skrevet
2 hours ago, skaftetryne32 said:

Den som blir spredd via kanalen til denne personen, det er nok av eksempler. 

Altså tomme påstander uten substans igjen. Men jeg ser du hytter med neven og messer etter dokumentasjon fra alle andre.

Skrevet (endret)
Bing123 skrev (16 minutter siden):

Altså tomme påstander uten substans igjen. Men jeg ser du hytter med neven og messer etter dokumentasjon fra alle andre.

Ikke kritikk mot deg men, Skaftetryne.

Man må ta ballen og ikke mannen. Wolfgang har hatt mange tvilsomme gjester, med mye far out meninger og konspirasjonsteorier...

Det handler om å ha kritisk sans, og vite hvem gjestene er, noe er komisk som feks han galningen som fablet om den svenske sausen... (Ikke mat, men en konsiteori om at Svenskene styrer verden, altså ikke jødene denne gangen)

Men mange gjester er velkjente politikere fra hele politisk spekter selvom høyresiden har mest gjester, og fagfolk. Man må ha kritisk sans, også til Svihus selvsagt, forskjell er at han har faglig tyngde.

Endret av Gouldfan
Skrevet
On 8/2/2025 at 9:56 AM, skaftetryne32 said:

For det første så har jeg aldri påstått at raps eller solsikkeolje er sunt

Da er vi hvertfall enig om det.

Skrevet (endret)

Brødmat er jo i kulturen vår, men jeg råder til å begrense og heller tenke, nå unner jeg meg noe godt dvs en brødskive eller en baguette.

Sett det litt på fylista, samme med banan.

Har du cravings for en banan, hva med et lite grønt eller rødt whatever eple istedenfor og et kokt saltet egg om du skal skape en sunn lunsj? Mye mer nyttig enn en coka cola med sukker eller en Snickers eller en banan... 

Endret av Gouldfan
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Fett trigger ikke dopamin så kjapt som raske karbohydrater og deriblant brød.

Fett som i en egg og bacon og chorizo pølse frokost med feks Sopp eller bønner som er smørstekte er sinnsykt mettende.

Prøv forsøket selv, jeg har opplevd å overleve på en fet frokost/lunsj en hel dag uten å spise noe annet.

Sukker i alle sine former også stivelse og bakst belønner dopamin/endorfin i hjernen.

Fet mat og Grønnsaker gir også en belønning i hjernen, men den er mer metthetsfølelse, enn en kjapp belønning.

Det er den kjappe belønningen i dopamin jeg er kritisk til, akkurat som narkotika..

Ikke at det er det samme, men det fører til det samme, småspising og cravings, for the next fix etter jobben, som totalt sett er negativt for helsen.

Kjappe karbohydrater er fix som belønner hjernen med de samme reseptorer som narkotika. Du trenger egentlig ikke det neste fixet, men hjernen sier ofte noe annet.

Lyver rett og slett, som med ulovlige stoffer vi liker å kritisere.

Det er samme området hjernen, selvom selvsagt Heroin og Kokain er mye verre enn brødskiver og rislønsj, og baguetter i matpausen. Hva som skjer etterpå er ikke vits i å nevne. Men det sukkerkjøret handler om belønning i hjernen og ikke om faktisk metthetsfølelse som vi egentlig skal ha.

Endret av Gouldfan
Bb
Skrevet
4 hours ago, Gouldfan said:

Man må ha kritisk sans, også til Svihus selvsagt, forskjell er at han har faglig tyngde

Noen må man tro på her i verden men klart i teorien kan han også ha bias.

Kosthold har jo desverre blitt infiltrert av både enormt sterke økonomiske interesser og miljøhensyn så derfor får vi så mye sprikende informasjon.

For litt siden slo VG opp noe om at smør skulle øke sjansen for død over planteoljer. Visstnok backet opp av studier. Dette er misinformasjon. Det ble ettergått og det viste seg at "studien" ikke tok hensyn til andre faktorer som alder, livsstil, sykdommer etc og var basert på spørreskjema hvert 4. år...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Mye rart man skal bli servert, noen som er på god vei ned i kaninhullet.

Brød er en paraplybetegnelse for en hel rekke bakverk, som overhodet ikke har det samme næringsinnholdet. Det burde ikke være så vanskelig å forstå.

Å kalle ordentlig grovt brød usunt blir for dumt. 

Det er veldig lurt å være kritisk og sjekke litt selv, burde ikke sluke alt som f. eks. Svihus sier med søkk og snøre. Dette med banan gikk sin "seiersgang" i nettavisene for en tid tilbake. Selvsagt kan man spise banan, det er ikke bananen som truer folkehelsa. 

Vil også anbefale å lese om glykemisk belastning vs glykemisk indeks og karbohydrater. 

Det som serveres vitner om dårlig forståelse av hvordan kroppen fungerer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...