Gå til innhold

Samsung Galaxy Flip/Fold 7

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nytt år, nye modeller i Flip- og Fold serien. Jeg lekte med begge i butikk i dag, og nå sitter jeg med den typiske "lyst på ny dings"-følelsen igjen. 😅 Jeg bruker Flip 4 i dag, og Flip 7 var virkelig en solid oppgradering. Litt større innvendig, men rosinen i pølsa må definitivt være den ytre skjermen. Nå er den stor nok til å kjøre alt, ikke bare sjekke varsler slik som på den jeg har nå. Jeg liker ikke at telefoner er blitt så store, så denne var snasen! 

Fold 7 - den er tynn, lett og et skikkelig blikkfang, men når har man egentlig bruk for et kvadratisk nettbrett? Til 26.000 kroner er nok ikke jeg i målgruppa. Kul sak, for all del.

Teller litt på knappene om jeg skal bytte til Flip 7...

Noen som har kjøpt en av de to?

Endret av :utakt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt begge til test en stund nå og la ut testene i helga. Utrolige flotte telefoner, og kommer nok til å kjøpe Fold7 selv. Men må innrømme at Flip7 frister veldig også. Utrolig praktisk størrelse, og jeg elsker frontskjermen🙂

Men alt i alt blir nok Fold7 er bedre "arbeidsverktøy". Bedre kamera også.

Skrevet
torbjornhb skrev (16 minutter siden):

Jeg har hatt begge til test en stund nå og la ut testene i helga. Utrolige flotte telefoner, og kommer nok til å kjøpe Fold7 selv. Men må innrømme at Flip7 frister veldig også. Utrolig praktisk størrelse, og jeg elsker frontskjermen🙂

Men alt i alt blir nok Fold7 er bedre "arbeidsverktøy". Bedre kamera også.

Hvor er testene dine publisert? Det kunne vært interessant å lese. 🙂

Ser at flere mener Motorola har levert en bedre "Flip" enn Samsung. Synd jeg aldri finner Motorola i butikker her, det virker som de har litt dårlig distribusjon? De største varehusene har dem sikkert, men ikke de mindre butikkene rundt her. Liker å teste litt før jeg eventuelt casher ut så mye penger.

Skrevet
:utakt skrev (Akkurat nå):

Hvor er testene dine publisert? Det kunne vært interessant å lese. 🙂

Ser at flere mener Motorola har levert en bedre "Flip" enn Samsung. Synd jeg aldri finner Motorola i butikker her, det virker som de har litt dårlig distribusjon? De største varehusene har dem sikkert, men ikke de mindre butikkene rundt her. Liker å teste litt før jeg eventuelt casher ut så mye penger.

Liker aldri å dele linker, men de ligger på Pulssonen.no.
Kan flagge bransjetilhørlighet med det samme (det er jeg som driver nettsiden). Sorry at de er så innmari detaljerte. Jeg har litt vansker med å begrense meg...

https://pulssonen.no/samsung-galaxy-z-fold7-test/

https://pulssonen.no/samsung-galaxy-z-flip7-test/

• Liker 2
Skrevet
torbjornhb skrev (27 minutter siden):

Liker aldri å dele linker, men de ligger på Pulssonen.no.
Kan flagge bransjetilhørlighet med det samme (det er jeg som driver nettsiden). Sorry at de er så innmari detaljerte. Jeg har litt vansker med å begrense meg...

https://pulssonen.no/samsung-galaxy-z-fold7-test/

https://pulssonen.no/samsung-galaxy-z-flip7-test/

Detaljerte og godt skrevne tester, det skal du ha. :) Nå fikk jeg enda mer lyst på, haha. 

Litt nisjespørsmål, men da du testet Flip 7, testet du om Bank ID-appen fungerer på ytterskjermen? Det er en sånn typisk ting jeg gjerne skulle brukt en liten skjerm til - bekrefte at "ja, det er jeg som forsøker logge inn" og kanskje taste et passord - men om jeg må åpne telefonen faller det poenget bort.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Var og å kjente på flip telefonene i dag da jeg og er fysen. Flip 7 FE lå godt i hånden og kunne godt brukt den - men den er jo ganske elendig specmessig..

Flip 7 var for brei og ubehagelig å holde så den utgår helt..

Leita etter Motorola Razr 60 Ultra da den er overlegen samsungen på det meste men den hadde de jo ikke til utstilling.. 

Den har avrunda hjørner som jeg tror vil hjelpe på komforten. Skjønner ikke samsung designet med å ha skarpe kanter over alt..

Men gidder ikke gamble 11 tusen på å bestille noe som jeg kansje synes er ubehagelig i bruk..

Endret av Complexity
Skrevet
:utakt skrev (10 minutter siden):

Detaljerte og godt skrevne tester, det skal du ha. :) Nå fikk jeg enda mer lyst på, haha. 

Litt nisjespørsmål, men da du testet Flip 7, testet du om Bank ID-appen fungerer på ytterskjermen? Det er en sånn typisk ting jeg gjerne skulle brukt en liten skjerm til - bekrefte at "ja, det er jeg som forsøker logge inn" og kanskje taste et passord - men om jeg må åpne telefonen faller det poenget bort.

Den appen testet jeg ikke. Vil anta at den ikke fungerer, men forhåpentligvis tar jeg feil. Mulig jeg kan få sjekket dette. Litt mye jobb å sette opp alt med Bank ID på nytt bare ☺️. Kudos for at du klarte å finne noe jeg ikke har testet på den 😅

Skrevet

Har bestilt fold 7 ifra Telenor, fikk ordrebekreftelse 27-7, men den er ikke sendt enda.

Noen som har fått ifra Telenor?

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet
minim skrev (6 timer siden):

Noen som har fått litt erfaringer med fold7 nå? Nå med ip48 så tåler de vel litt røffere bruk enn før også? 

Likte den godt, men etter å ha testet Honor Magic V5 så er det ikke tvil om hvilken jeg velger. Sistnevnte ligger mye bedre i hånden, har langt bedre batteritid, bedre kamera, og kjappere lading.

Skrevet
torbjornhb skrev (1 time siden):

Likte den godt, men etter å ha testet Honor Magic V5 så er det ikke tvil om hvilken jeg velger. Sistnevnte ligger mye bedre i hånden, har langt bedre batteritid, bedre kamera, og kjappere lading.

Dessverre er det ingen av dem på brukten og jeg vurderer å handle brukt siden man får fold 7 til 12-14k der mot 22k ny. 

Skrevet
minim skrev (27 minutter siden):

Dessverre er det ingen av dem på brukten og jeg vurderer å handle brukt siden man får fold 7 til 12-14k der mot 22k ny. 

Det er jo en knakende god telefon det også. Fordelen med Samsung er at det fremdeles er litt mer modent grensesnitt.

Skrevet (endret)
4 hours ago, torbjornhb said:

Det er jo en knakende god telefon det også. Fordelen med Samsung er at det fremdeles er litt mer modent grensesnitt.

Er nok litt mere stabilt grensesnitt iallefall. Men jeg hadde og lett valgt Honor V5 over samsungen siden den knuser den på omtrent alt annet.

25W lading på Samsungen f.eks.. Det var vel greit for 10 år siden? men Honor sine 66W er noe mere praktisk.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (43 minutter siden):

Er nok litt mere stabilt grensesnitt iallefall. Men jeg hadde og lett valgt Honor V5 over samsungen siden den knuser den på omtrent alt annet.

25W lading på Samsungen f.eks.. Det var vel greit for 10 år siden? men Honor sine 66W er noe mere praktisk.

Hjelper lite med bra hardware om software ikke er med, men ingen tvil om at Honor vinner på alt av hw. 

Egentlig ikke et problem for min del på s25u at den er treg lading på siden den 99.9% av tiden lades over natten. Med en fold med mindre batteri så kan det nok være behov for topping i løpet av dagen. I praksis er det vel snakk om minutter som skiller så det er ikke krise. Skulle gjerne sett at samsung heller laget den 1mm tykkere om det var det som skulle til for å smette inn 6000mAh batteri med 45w lading. 

Skrevet (endret)

Honor byr på meget god software. Jeg var veldig kritisk til Honor, og nektet lenge å teste telefoner fra de. Dog skyldtes det noe helt annet...

Har alltid likt Samsung, men ble veldig positivt overrasket over Honor. Mye bedre enn for eksempel Xiaomi sitt grensesnitt som har noen frustrerende begrensninger på mot tredjepart programvare.

På enkelte områder er Honor bedre enn Samsung, men sistnevnte er bedre på å kjøre for vinduer samtidig.

Jeg mottar egentlig Google Pixel 10 Pro Fold for test i morgen, men tror jeg bare sender den i retur umiddelbart.

Endret av torbjornhb
Skrevet
torbjornhb skrev (12 minutter siden):

Jeg mottar egentlig Google Pixel 10 Pro Fold for test i morgen, men tror jeg bare sender den i retur umiddelbart.

Trenger du retur adresse? 

Hvorfor ikke Google sin variant? Den har vel ip68 og trolig polert software? Bør være en god konkurrent til fold 7 det også vel? 

Skrevet

Gikk for Fold 7 i år etter 5 år++ med iPhone, ble litt lei av iterative oppgraderinger år etter år , lite nytt og spennende og hadde lyst på noe som faktisk var litt interessant. Men overgangen til Android har vært utfordrende, veeeldig mye som ikke fungerer like bra som på iOS. BMW sin integrasjon mot Android Auto er elendig, Yale Doorman smartlåsen til huset er helt på bærtur, får ofte varsel om at jeg er nært hjemmet mitt når jeg er flere km borte. Jeg forstår heller ikke helt hvordan dette med app varslinger fungerer, jeg har app varsel i nesten samtlige apper på app ikonet, og de forsvinner ikke når jeg sjekker varsler. Enkelte ganger får jeg varsler varslingssenteret, andre ganger ikke, eksempelvis fra Google Home på bevegelser og mennesker sett av kameraene. 

Jeg valgte samsung fordi jeg ut fra anmeldelser forsto det slik at dette var de som hadde best integrasjon opp mot fold telefoner, men fy så mye bloat som fulgte telefonen. Det føles og ekstremt segmentert, med Galaxy store, samsung wallet, bixby, samsung find osv. osv. div. microsoft tjenester som blir påtet bak i halsen din og det virker som de gjør alt i sin makt for at du ikke skal bruke noen av google services appene. Litt som de er fanget i ett operativsystem de egentlig ikke ønsker å være en del av. Så føles litt som jeg konstant jobber mot samsung ved å prøve å få telefonen så nær stock android som mulig i forhold til hvilken apper og slikt en bruker. Når jeg fikk ett varsel fra McAfee som viser seg å være så tett integrert i telefonen at det er en del av innstillingene fikk jeg nesten litt vondt i magen 🫣.

Så etter noen uker med Android føler jeg meg fortsatt ikke helt hjemme, og angrer fortsatt på dette valget, men for håpe det går seg til etterhvert 😅 Gemini er i det minste kult.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
minim skrev (23 minutter siden):

Trenger du retur adresse? 

Hvorfor ikke Google sin variant? Den har vel ip68 og trolig polert software? Bør være en god konkurrent til fold 7 det også vel? 

Jo det ser ut til å være en flott telefon, og veldig imponert over at den er IP68 sertifisert.

Greia er bare at jeg ikke lenger er i stand til å jobbe døgnet rundt uten inntekt. Det er for øvrig mitt eget valg, men det går ikke lenger. Kombinert med at nettsiden har kostet meg en formue på grunn av inkompetente utviklere, så blir det et skår i motivasjonen.

Satte Fold7 på oppdatering til OneUI 8 nå. Ble inspirert til å teste den igjen 🙂. Jeg skrev at Honor er mer behagelig å holde. Det er helt sant, men Fold7 er ikke dum den heller, det er bare min egen feil at jeg brukte et mindre egnet deksel.

Skrevet
Evil-Duck skrev (1 time siden):

men fy så mye bloat som fulgte telefonen. Det føles og ekstremt segmentert, med Galaxy store, samsung wallet, bixby, samsung find osv. osv. div. microsoft tjenester som blir påtet bak i halsen din og det virker som de gjør alt i sin makt for at du ikke skal bruke noen av google services appene. Litt som de er fanget i ett operativsystem de egentlig ikke ønsker å være en del av. Så føles litt som jeg konstant jobber mot samsung ved å prøve å få telefonen så nær stock android som mulig i forhold til hvilken apper og slikt en bruker. Når jeg fikk ett varsel fra McAfee som viser seg å være så tett integrert i telefonen at det er en del av innstillingene fikk jeg nesten litt vondt i magen 🫣.

Var min opplevelse etter en kort tid på en s25.. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (6 timer siden):

Gikk for Fold 7 i år etter 5 år++ med iPhone, ble litt lei av iterative oppgraderinger år etter år , lite nytt og spennende og hadde lyst på noe som faktisk var litt interessant. Men overgangen til Android har vært utfordrende, veeeldig mye som ikke fungerer like bra som på iOS. BMW sin integrasjon mot Android Auto er elendig, Yale Doorman smartlåsen til huset er helt på bærtur, får ofte varsel om at jeg er nært hjemmet mitt når jeg er flere km borte. Jeg forstår heller ikke helt hvordan dette med app varslinger fungerer, jeg har app varsel i nesten samtlige apper på app ikonet, og de forsvinner ikke når jeg sjekker varsler. Enkelte ganger får jeg varsler varslingssenteret, andre ganger ikke, eksempelvis fra Google Home på bevegelser og mennesker sett av kameraene. 

Jeg valgte samsung fordi jeg ut fra anmeldelser forsto det slik at dette var de som hadde best integrasjon opp mot fold telefoner, men fy så mye bloat som fulgte telefonen. Det føles og ekstremt segmentert, med Galaxy store, samsung wallet, bixby, samsung find osv. osv. div. microsoft tjenester som blir påtet bak i halsen din og det virker som de gjør alt i sin makt for at du ikke skal bruke noen av google services appene. Litt som de er fanget i ett operativsystem de egentlig ikke ønsker å være en del av. Så føles litt som jeg konstant jobber mot samsung ved å prøve å få telefonen så nær stock android som mulig i forhold til hvilken apper og slikt en bruker. Når jeg fikk ett varsel fra McAfee som viser seg å være så tett integrert i telefonen at det er en del av innstillingene fikk jeg nesten litt vondt i magen 🫣.

Så etter noen uker med Android føler jeg meg fortsatt ikke helt hjemme, og angrer fortsatt på dette valget, men for håpe det går seg til etterhvert 😅 Gemini er i det minste kult.

Det høres ut som tekstbok opplevelsen til noen som kommer fra iOS. Man venner seg merkelig nok til at ting fungerer jevnt over litt dårligere så jeg tenker det går seg til. Jeg beholder alltid en iPhone som jobb telefon siden jeg trenger noe pålitelig der som bare virker..

Jeg har hørt det samme om fold telefoner og Samsung. Det overrasker litt at ikke google gjør det bedre her når de selger foldables selv. Dette med dobbelt opp av apps og at Samsung skal trykke på deg alt mulig gjelder ikke bare fold 7. Her er de like ille på S25U. Jeg tipper at google pixel er løsningen for å unngå doble apper og mye bloat, men hvordan de er på fold i forhold til Samsung er jeg ikke sikker på. Samsung sine fold løsninger var kommet bra langt på Fold 5 som er den siste jeg har brukt over tid og ut i fra det jeg har fått med meg så har de adressert en del av feilene som var på den og kommet med en del nytt siden den gang også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...