dan83 Skrevet lørdag kl 10:57 Skrevet lørdag kl 10:57 (endret) Har blitt veldig mye bil greier i sommer, virker som alt kommer samtidig. Som tidligere nevnt, så har jeg nylig skiftet en dyse hos Toyota(og dieselfilter) og nå merket jeg nylig at det kommer litt sort eksos ut av potta ved pådrag. Tar jeg fingeren inni der, så blir den helt sort. Fikk en mekaniker fra Toyota til å se kjapt på det, han sa det var innenfor normalen. Han prøvekjørte bilen også og sjekket olja. Han mente at hvis det ikke ble verre og jeg så masse røyk hele tiden, så kunne jeg ta det med ro. Men det er da vel aldri et bra tegn hvis det kommer sort eksos ut av potta på en moderne dieselbil? Er ikke det et symptom på at feks DPF eller EGR ventil begynner å bli tett eller eventuelt at dysene gir for mye diesel og ting ikke blir forbrent sikkerlig? Har hatt mye lange turer med bilen, så litt overraskende hvis DPF og EGR er tett, men man vet jo aldri. Bilen har gått ca 150 000km nå. Jeg dobbeltsjekket via tlf. med annen mekaniker hos et annet Toyota verksted og han sa at hvis dysene gir for mye diesel eller det er noe feil her, så vill motorlampen begynne å lyse igjen og at det var normalt at det kom noen røyk innimellom.. Men ut ifra all info jeg kan finne på nett, så er jo ikke sort/sotete eksos et bra tegn, uansett situasjon!? Mulig det er jeg som igjen katastrofe tenker her, men har forstått(som andre brukere her) at dieselbil IKKE var rette valget for meg pgr av angsten for at ting skal tette seg og dyre utgifter osv. Ellers går bilen greit og bruker ikke mer en normalt diesel. Sist oljeskift var for 4000km siden. Uansett, magefølelsen sier at DPF eller EGR begynner å tette seg, så var ute å kjørte i sta i 40 min på e18 på 2500-3000 rpm. Kanskje greit å gjøre det et par ganger til? Noen tips? Kan det hjelpe med sånn egen tilsetting for DPF filter? Takker for alle svar! Endret lørdag kl 11:01 av dan83
Habla Møberg Skrevet lørdag kl 12:00 Skrevet lørdag kl 12:00 Hvilken bil, motor, årsmodell, Euro versjon?
Svein M Skrevet lørdag kl 12:01 Skrevet lørdag kl 12:01 (endret) Tror du bare må gjøre som mekaniker sier å se på det som innenfor normalen. De fleste dieselbiler går helt uten problemer om de ikke bare kjøres på småkjøring/by. edit: Om dette er en motor der dyser varer ca 150000km, så kan det være dysene. Men en kan vel kjøre til varsellampe lyser. Endret lørdag kl 12:08 av Svein M
dan83 Skrevet lørdag kl 15:39 Forfatter Skrevet lørdag kl 15:39 Habla Møberg skrev (3 timer siden): Hvilken bil, motor, årsmodell, Euro versjon? rav4 2013. er vel euro 4!?
dan83 Skrevet lørdag kl 15:41 Forfatter Skrevet lørdag kl 15:41 (endret) Svein M skrev (3 timer siden): Tror du bare må gjøre som mekaniker sier å se på det som innenfor normalen. De fleste dieselbiler går helt uten problemer om de ikke bare kjøres på småkjøring/by. edit: Om dette er en motor der dyser varer ca 150000km, så kan det være dysene. Men en kan vel kjøre til varsellampe lyser. ikke så betryggende, når jeg risikerer at en dyse kan "ryke" når som helst i nære fremtid. Det har jeg ikke økonomi til og jeg er ofte ute på lange turer og trenger en bil jeg kan "stole" på. Men vill ikke dette gi økt forbruk? Så langt så bruker den normalt, alt fra 0,6-0,7 på mila. Endret lørdag kl 15:48 av dan83
Habla Møberg Skrevet i går, 06:59 Skrevet i går, 06:59 dan83 skrev (15 timer siden): rav4 2013. er vel euro 4!? Euro versjonen finner du ved å se i vognkortet, jeg mener det er Euro 5 på en 2013 men jeg kan ta feil. Uansett er det noe gærnt om du kan se mørk røyk etter bilen når du gasser, på en bil med dpf, uansett om det er 4 5 eller 6. Har nå en Euro 5, og om jeg drar fingeren rundt inne i eksosenden kommer det NULL skitt på fingeren. Det er blankere inni eksosen enn på utsiden. Det er en 2014 Citroën C5 kjørt 113.000km. Har aldri sett noe som ligner på sot fra eksosen på den. En annen bil jeg har hatt var en Focus 2007 med 1.6 tdci, med dpf i Euro4 variant. Kjørt 290.000. Den var ikke like blank og gullende ren i eksosen, men fingeren ble IKKE svart av sot der heller. Grå kanskje. Den kom heller aldri med noe synlig eksos annet enn rett etter oppstart på kald motor om vinteren, da kom der endel kondens og hvit røyk. Så uten at jeg skal påstå at det er noe hakkande gale med den motoren din ville jeg gått til feks et dieselverksted og fått de til å ta en rask titt.
dan83 Skrevet i går, 09:29 Forfatter Skrevet i går, 09:29 (endret) Habla Møberg skrev (2 timer siden): Euro versjonen finner du ved å se i vognkortet, jeg mener det er Euro 5 på en 2013 men jeg kan ta feil. Uansett er det noe gærnt om du kan se mørk røyk etter bilen når du gasser, på en bil med dpf, uansett om det er 4 5 eller 6. Har nå en Euro 5, og om jeg drar fingeren rundt inne i eksosenden kommer det NULL skitt på fingeren. Det er blankere inni eksosen enn på utsiden. Det er en 2014 Citroën C5 kjørt 113.000km. Har aldri sett noe som ligner på sot fra eksosen på den. En annen bil jeg har hatt var en Focus 2007 med 1.6 tdci, med dpf i Euro4 variant. Kjørt 290.000. Den var ikke like blank og gullende ren i eksosen, men fingeren ble IKKE svart av sot der heller. Grå kanskje. Den kom heller aldri med noe synlig eksos annet enn rett etter oppstart på kald motor om vinteren, da kom der endel kondens og hvit røyk. Så uten at jeg skal påstå at det er noe hakkande gale med den motoren din ville jeg gått til feks et dieselverksted og fått de til å ta en rask titt. Ja nettopp og da forstår jeg virkelig ikke hvorfor denne mekanikeren hos Toyota mente at ting var innenfor normalen. Altså, jobber det ikke kompetente mekanikere på et merkeverksted? Fylte derimot på sånn dieselrens for liten stund siden, som skal rense dyser osv. Ikke tunap sin, men fra samme fabrikk. Kanskje det har løsnet opp noe? Ellers har jeg brukt Alron jevnlig i 2 år Så spørsmålet er, er det DPF eller EGR, eller slitte dyser? Noe måte å utelukke det ene eller andre, eller må jeg bestille enda en dyr time hos verksted? Byttet derimot også dieselfilter når de bytta ene dysa. Han mekanikeren snakket om et slags regenerering av filteret kunne gi noe sort eksos. Noen som kjenner til dette? Nedtur å ikke ha en bil jeg ikke kan ha tillitt til mer, var jo nettopp derfor jeg kjøpte Toyota. Lei nå! Endret i går, 09:55 av dan83
Hollabaloo Skrevet i går, 10:55 Skrevet i går, 10:55 dan83 skrev (1 time siden): Nedtur å ikke ha en bil jeg ikke kan ha tillitt til mer, var jo nettopp derfor jeg kjøpte Toyota. Lei nå! Man hører fra tid til annen solskinns-/skryte-historier der man har eid samme bil i ørten år, uten en eneste feil, men jeg tror din erfaring ligger tettere opp mot sånn de fleste har det når man eier en så gammel Toyota RAV4. Gammel bil = uforutsette utgifter, også for Toyotaer fra denne tidsperioden.
Svein M Skrevet i går, 14:34 Skrevet i går, 14:34 (endret) EGR eller dyser er vel mulige kilder. Kan også være andre ting med motor. Luftfilter har vel vært byttet? Dyser er vel sjekket når dyse ble byttet. Så kanskje EGR eller annet som styrer motor. Men det er også en vurdering om en skal kjøre med det og se på det som normalt. Endret i går, 14:35 av Svein M
kremt Skrevet i går, 14:48 Skrevet i går, 14:48 Man kan ikke fikse noe som ikke er ødelagt. Det kan være at noe er på vei til å bli ødelagt, men fremdeles ikke skjedd (helt). Man bør selvsagt være oppmerksom når man kjører på nye lyder og slike ting. Men bør heller ikke bli helt paranoid og sitte å lytte hele tiden etter lyder man tror man hører. Det virker som du er i overkant bekymret for mye ting rundt biler, de fleste biler holder lenge med helt vanlig vedlikehold.
dan83 Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden (endret) Svein M skrev (4 timer siden): EGR eller dyser er vel mulige kilder. Kan også være andre ting med motor. Luftfilter har vel vært byttet? Dyser er vel sjekket når dyse ble byttet. Så kanskje EGR eller annet som styrer motor. Men det er også en vurdering om en skal kjøre med det og se på det som normalt. Luftfilter ble bytter i våres, så tviler på at det er det. Hvis det ikke kan skje at man får et "dårlig" filter? Vet ikke hvor mye de fikk sjekket de andre dysene. Fikk inntrykk av at det var mye jobb å begynne å sjekke alle dysene? Spørsmålet er vel om hvor mye sort røyk som er normalt ved slitte dyser og om man da også får også sort røyk ved lavt turtall? Ville også da tro at forbruket økte merkbart!? Skal uansett en tur innom lokale verkstedet i morgen og høre hva de sier. Endret 22 timer siden av dan83
dan83 Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden (endret) kremt skrev (4 timer siden): Man kan ikke fikse noe som ikke er ødelagt. Det kan være at noe er på vei til å bli ødelagt, men fremdeles ikke skjedd (helt). Man bør selvsagt være oppmerksom når man kjører på nye lyder og slike ting. Men bør heller ikke bli helt paranoid og sitte å lytte hele tiden etter lyder man tror man hører. Det virker som du er i overkant bekymret for mye ting rundt biler, de fleste biler holder lenge med helt vanlig vedlikehold. ja, jeg er ekstra bekymret, siden jeg er sykt avhengig av bilen og ikke har nå økonomi til å bruke mer penger på bil(brukt 25 000 siden våres) Sort røyk fra potta tyder på at noe ikke er 100% og da er det greit å ta tak i det, før ting blir verre. Jeg gidder ikke å risikere å gjøre mer skade og/eller ende opp med at jeg må kjøre i nødmodus fra andre siden av landet. Endret 22 timer siden av dan83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå