Gå til innhold

EU truer Norge med toll på ferrolegeringer

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 hours ago, Cyrio said:

Jeg reiser en del både jobbmessig og privat, og fremdeles kjøper jeg ikke dette argumentet.

Det er ikke såååå slitsomt å vise frem passet når du krysser landegrensene, dersom det blir bittelitt vanskeligere å bytte ut transportsektoren og byggebransjen med utenlandsk arbeidskraft for å spare på ansattes timelønn er det ikke utelukkende negativt og da står vi igjen med "å bosette seg".

Er det riktig at vi skal betale million på million hvert eneste år kun for at det skal være enkelt for en veldig liten minoritet å "ta seg et år eller to" i utlandet? 

Da viser jeg heller passet mitt når jeg kjører/flyr over grensa, også får man legge ned litt mer arbeid om man ønsker å flytte ut av landet. 🙂

Å vise pass , det er "Schengen", det. Ikke EØS

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

I følge meningsmålingene kan det være taktisk lurt for NEI-folket å få den avstemningen snart, så fremt NEI-et skaper presedens en hel generasjon fram i tid. JA-folket vil nok heller utsette en sånn avstemning til meningsmålingene gir de bedre sjanser til å vinne.

En annen ting er at mediebildet er så til de grader polarisert, populistisk og kunnskapsløst for tiden at jeg tror ikke en ny EU-avstemning blir noen god prosess uansett hva man mener. Vi trenger en kulturendring i retning mer fakta og kunnskap før vi blir modne til å ta en sånn valgkamp. En annen ting er at Europa og Norge er dypt inne i en periode av geopolitisk ustabilitet, som gjør hele avstemninga ustabil. Jeg tenker det er lurere å ta i mer stabile tider.

For ordens skyld: Jeg er ikke fastlåst til noen side i den debatten. Jeg ser sterke argumenter fly begge veier og synes det er vanskelig å velge.

Slik samfunnet er blitt så er det ikke enkelt å dytte frem fakta heller. Det er personer og AI teknologi der ute som arbeider for pengene - og rødt kan bli sort for å si det på den måten.  Det eneste jeg håper på er at vi snart får en dønn ærlig statsminister. Jeg gir blanke f..i om jeg er enig eller uenig  -det eneste som betyr noe er at de som styrer er ærlige og åpne om spørsmålene de stiller og svarene de gir. Da bedder vi for at sunn fornuft for samfunnet vinner frem...Vi er IKKE der i dag dessverre. Jeg tror kanskje vi aldri har vært lenger unna. Så kjenner du en person som er dønn ærlig - som faktisk ønsker å gjøre noe bra for samfunnet...få den personen inn i politikken snarest mulig! 

Skrevet
TheKims skrev (På 19.11.2025 den 18.09):

Kanskje Norge skulle ha gjort det samme med strøm, olje og gass? Vi kan jo gjøre som den oransje mannen over dammen også innført 100% toll på all eksport?

Vi skal ikke bli presset til å bli EU medlem. Visst vi skal bli medlem så er det fordi vi ønsker å bli medlem.

På kva for varer har oransjemannen innført eksporttoll?

• Liker 1
Skrevet
Kjetil Lura skrev (23 timer siden):

Ja men nei. Hadde tyskland ikke skrudd av atomreaktorene ville vi ikke hatt dette "problemet med strøm" selv ved de nye kablene i drift

Er nei til eu medlem, nå er jeg ikke langt vekke for å si nei til eøs også?

Det er vel også eit problem at norske politikarar berre snakkar om vindkraft og stadig utset avgjerda om å satse på eigne atomkraftverk. Ei avgjerd som vil vere ein føresetnad dersom ein ynskjer eit grønt skifte.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Neptun1 skrev (21 timer siden):

Feil. Vi har betalt meget dyrt for å være en del av det indre markedet!

Denne utbetalingen bør nå annuleres og samme med de 15.000 direktivene og forordningene EU forlangte vi skulle sette før våre lover for å få lov til å handle med dem (!!). Ser også frem til slutt på fri flyt av migranter, kriminelle og trygdesnyltere fra EU-land.
EU har vist sitt sanne ansikt - og det er ikke vakkert (for dem som trodde noe annet).

Storbritannia trudde at dei skulle få bukt med innvandringa berre dei gjekk ut av EU. Så langt har det ikkje hjelpt, og det einaste som ein har oppnådd så langt er å skade økonomien.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
leticia skrev (7 timer siden):

Hvilken del av EØS avtalen mener du er brutt? Hvis du leser artikkel 112 og artikkel 113, så holder de seg godt innenfor EØS - avtalen. 

Det stemmer.

Nrk har ein artikkel som nyanserer saka litt. Det går også fram at tiltaket skal vere midlertidig, og at EU ikkje har planar om liknande toll på f.eks. aluminium.

https://www.nrk.no/urix/eu-til-nrk-om-toll_-_-har-retten-pa-var-side-1.17660339

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Dette argumentet kunne hatt noe for seg dersom vi på magisk vis kunne sende all strømmen vår hvor vi vil i landet. Slik er ikke virkeligheten. Mange steder trenger mer kraftutbygging for å realisere industri- og næringsprosjekter. Helt uavhengig av om vi selger strøm til våre naboland eller ikke.

Hvis Norge hadde videreført reinvesteringstakten i nettet fra tiden før rundt 1990, hadde veldimensjonerte nord-sørforbindelser vært en realitet for lengst. Likeså hadde potensialet i dagens produksjons og magasinkapasitet vært utnyttet på en helt annen måte. Dette hadde igjen sikret teknisk kompetanse og skapt arbeidsplasser i Norge.

Energiforsyning er altfor samfunnskritisk, komplekst og viktig til å la økonomene og markedet bestemme alt alene.
Konsekvensene ser vi nå med kunstige prisområder og flaskehalser.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Lemongrass skrev (6 timer siden):

og det er de særnorske tollene på matvarer som gjør at vi har betydelig høyere dagligvarepriser og dårligere utvalg enn f.eks. Sverige.

Det stemmer. Men så har ein også greidd å ta vare på matproduksjon og kulturlandskap i heile landet. Det opne, grøne jordbrukslandskapet langs ein vestlandsfjord gjev eit særpreg som ein forbind med Norge. Men det kostar å drifte dette landskapet. Dei norske fjordane ville aldri ha blitt dei same dersom landskapet rundt var meir eller mindre dekka av skog.

Korleis har det gått med svensk og finsk landbruk i tungdrivne område etter at desse landa kom med i EU? Har ein greidd å oppretthalde kulturlandskapet og eit livskraftig landbruk?

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Cyrio skrev (3 timer siden):

Dette er en ting som går igjen ganske ofte. 
Om vi skal avholde en folkeavstemming, er det slik at man skal forplikte seg til å ta en ny avstemming f. eks hvert tiår?
Hvis ja, vil dette kun gjelde frem til de som skriker høyest får sin vilje, eller kan man da også stemme seg ut igjen? 

Hvem er forresten "Gubbejævlene"? 
Vi er jo ganske likestilt nå til dags, er vel en del kvinner involvert også?

Høres ut som det er flere som ikke forstår hvordan absolutt alt henger sammen, evnt bare tar utgangspunkt i ting. :)

Eg var fødd eit år for seint til å kunne delta i siste folkeavstemming. No er eg snart 50, og kunne godt ha tenkt meg å få høve til å seie mi meining i ei folkeavstemming om EU. Ein heil generasjon som har komme etter har heller ikkje fått denne sjansen.

I tillegg har mykje endra seg sidan 1994, m.a. er optimismen etter murens fall erstatta av krig i Europa. USA er heller ikkje det det ein gong var. I tillegg veit ein meir om verknadene av EØS-avtalen enn ein gjorde i 1994. Politikken har også endra seg må mange område sidan 1994, m.a. har klima og naturvern eit heilt anna fokus i dag enn då. Mange, inkludert meg sjølv har også endra standpunkt til eit EU-medlemsskap på dei drygt 30 åra som er gått.

Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

I følge meningsmålingene kan det være taktisk lurt for NEI-folket å få den avstemningen snart, så fremt NEI-et skaper presedens en hel generasjon fram i tid. JA-folket vil nok heller utsette en sånn avstemning til meningsmålingene gir de bedre sjanser til å vinne.

En annen ting er at mediebildet er så til de grader polarisert, populistisk og kunnskapsløst for tiden at jeg tror ikke en ny EU-avstemning blir noen god prosess uansett hva man mener. Vi trenger en kulturendring i retning mer fakta og kunnskap før vi blir modne til å ta en sånn valgkamp. En annen ting er at Europa og Norge er dypt inne i en periode av geopolitisk ustabilitet, som gjør hele avstemninga ustabil. Jeg tenker det er lurere å ta i mer stabile tider.

For ordens skyld: Jeg er ikke fastlåst til noen side i den debatten. Jeg ser sterke argumenter fly begge veier og synes det er vanskelig å velge.

Her har du nokre gode poeng.

Skrevet (endret)
Vokteren skrev (32 minutter siden):

Hvis Norge hadde videreført reinvesteringstakten i nettet fra tiden før rundt 1990, hadde veldimensjonerte nord-sørforbindelser vært en realitet for lengst. Likeså hadde potensialet i dagens produksjons og magasinkapasitet vært utnyttet på en helt annen måte. Dette hadde igjen sikret teknisk kompetanse og skapt arbeidsplasser i Norge.

Energiforsyning er altfor samfunnskritisk, komplekst og viktig til å la økonomene og markedet bestemme alt alene.
Konsekvensene ser vi nå med kunstige prisområder og flaskehalser.

Ein del av problemet er vel at naturvernarar og pressgrupper har fått for mykje makt. Dermed går prosessane i stå, og ting blir ikkje gjort før det er for seint.

Endret av torbjornen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...