Vokteren Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden leticia skrev (17 timer siden): Jeg er f.eks motstander av strømstøtte til privathusholdninger, da jeg ser på energi som et knapphetsgode, og at strømstøtte gir folk et incentiv til å forbruke mer enn de strengt tatt trenger. Når det gjelder bedrifter, så er jeg mer for utjevning av kostnadene, altså innad i landet. Det kan ikke være slik at bedrifter i sør skal utkonkurreres av de i nord bare pga forskjellen i prisen på strøm. Hvorfor har energi blitt et knapphetsgode ? Kan det være fordi energimarkedet er satt på børs, ledig kapasitet selges utenlands og fremsynte reinvesteringer er forsømt, helt i tråd med EUs realpolitikk ? Strømstøtte/Norgespris er en nødløsning for å dempe de uheldige konsekvensene av dette, mens de bakenforliggende årsakene er «fredet» eller skjøvet under teppet….. 2
Simen1 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Vokteren skrev (1 time siden): Hvorfor har energi blitt et knapphetsgode ? Kan det være fordi energimarkedet er satt på børs, Oljen har alltid vært på "børs". Strømmen, som står for omtrent 1% av norsk energieksport, ble satt på "børs" i 1991. Prisene har vært litt opp og ned hele tiden. Blant annet med ekstremt lave priser i 2020, og ekstremt høye i 2022-23. Ser vi på kun husholdninger så har vi ganske lave priser nå takket være de to strømstøttene i sørlige deler av landet og mye vann i magasinene i nordlige deler. Vokteren skrev (1 time siden): Strømstøtte/Norgespris er en nødløsning for å dempe de uheldige konsekvensene av dette, mens de bakenforliggende årsakene er «fredet» eller skjøvet under teppet….. De to strømstøtteordningene er nødløsninger fordi de skaper en rekke uheldige konsekvenser. Selskaper har allerede gått konkurs på grunn av dette og flere konkurser ventes, mens andre bransjer sliter med salget, men ser ut til å overleve, enn så lenge. Endret 17 timer siden av Simen1 2
Neptun1 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Vokteren skrev (45 minutter siden): Hvorfor har energi blitt et knapphetsgode ? Kan det være fordi energimarkedet er satt på børs, ledig kapasitet selges utenlands og fremsynte reinvesteringer er forsømt, helt i tråd med EUs realpolitikk ? Strømstøtte/Norgespris er en nødløsning for å dempe de uheldige konsekvensene av dette, mens de bakenforliggende årsakene er «fredet» eller skjøvet under teppet….. Innføringen av den nye energiloven i -91 gjorde at man gikk bort i fra å se på vannkraft som nødvendig infrastruktur til en hvilken som helst vare som omsettes i butikken. Det er det største sviket mot det norske folk og næringslivet i moderne tid. Eksportkablene til England, Tyskland og Nederland er like ille.. Vi har altså politikere som jobber MOT folket og for å gjøre det vanskeligst mulig for norske bedrifter å konkurrere. Er det noen grunn for ikke se på slike folk som løgnere og svikere? 2
Vokteren Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden (endret) Simen1 skrev (42 minutter siden): De to strømstøtteordningene er nødløsninger fordi de skaper en rekke uheldige konsekvenser. Selskaper har allerede gått konkurs på grunn av dette og flere konkurser ventes, mens andre bransjer sliter med salget, men ser ut til å overleve, enn så lenge. De uheldige konsekvensene hadde vært mye verre uten strømstøtte/Norgespris. For ikke lenge siden så vi energipriser på nærmere 10 kr/kWh og det skyldtes ikke norske forhold….. Endret 17 timer siden av Vokteren 1
Simen1 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Neptun1 skrev (43 minutter siden): Innføringen av den nye energiloven i -91 gjorde at man gikk bort i fra å se på vannkraft som nødvendig infrastruktur til en hvilken som helst vare som omsettes i butikken. Det er det største sviket mot det norske folk og næringslivet i moderne tid. Hvis det var så ille som du sier, hvorfor raljerte ikke folk om dette de første 30 årene? Neptun1 skrev (43 minutter siden): Eksportkablene til England, Tyskland og Nederland er like ille.. Vi har ikke eksportkabler. Vi har kraftutvekslingskabler. De er toveis. Hvis disse er like ille som energiloven av 1991, hvorfor tar du ikke med kraftutvekslingskablene vi har til Danmark? Og kraftlinjene til Sverige og Finland? Og den som var i bruk til Russland fram til 2022? Vokteren skrev (36 minutter siden): For ikke lenge siden så vi energipriser på nærmere 10 kr/kWh og det skyldtes ikke norske forhold….. Hvem "vi"? 2
Vokteren Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden Simen1 skrev (1 time siden): Hvem "vi"? Noen flere en meg: https://www.tu.no/artikler/stromprisen-hopper-opp-til-over-13-kroner-timen-inkludert-moms-i-sorvest-norge-torsdag/553823 1
leticia Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden obygda skrev (9 timer siden): Jeg er prinsipielt enig i dette utsagnet - man kan ikke si nei eller ja uten å vite hva man sier nei eller ja til. Rasjonelle argument hører jeg alltid på. Ja, og det syns jeg er problematisk. Altså at man ikke fullstendig forstår hva man sier ja eller nei til. Jeg har ingen problemer med at folk er imot EU - medlemskap. Jeg har større problemer med det manglende grunnlaget for hvorfor mange er imot. Altså at de hører på interesseorganisasjonenes argumenter fremfor å selv gjøre seg sin egen oppfatning. Hvis man er bedriftseier så er det kanskje ikke LO / arbeidstakeorganisasjoner du skal høre på. De er kanskje ikke opptatt av ditt eget beste, du må tenke selv hva som kan være lurt. (Bare som et eksempel). SP vil det beste for den norske bonden, og NEI til EU har selvsagt sin egen agenda, som også Europabevegelsen har. Jeg syns bare at fremtredenen til spesielt SP og NEI til EU ofte ikke er helt sannferdige. obygda skrev (9 timer siden): Vel - EU er grusomme på å regulere - jeg burde vite mye om dette da jeg har lest tusenvis av reguleringer og har måttet stå for implementering av mange av dem. Det er faktisk dette som har endret mitt standpunkt fra Ja til Nei. Det var først når jeg fikk inngående erfaring med EU gjennom arbeid at jeg forstod hvilket sjakkspill EU faktisk driver med..og trekkene er ikke snille overfor Norge dessverre. Jeg ser også at uenigheter i EU ofte ender med politisk overkjøring der den med mest makt vinner - denne siste saken viser jo at man ikke lytter på rasjonelle argumenter basert på en regelstyrt håndtering. Det kan hende. Men jeg tenkte på økonomiske markeder, at de bør regulere seg mest mulig selv, via tilbud / etterspørsel. Jeg har ikke noe grunnlag til å motgå dine personlige erfaringer, angående hva du har jobbet med. Men hva er det egentlig du er utdannet som / jobbet som? obygda skrev (9 timer siden): Jeg er også enig med deg at strømstøtten aldri burde vært der - men jeg er ikke enig med deg at privathusholdninger forbruker strengt tatt mer enn de trenger. Jeg tror du henger deg opp i noen få eksempler og generaliserer ut fra det. Jeg henger meg vel egentlig mest opp i hvor mye strøm man faktisk kunne bruke i privathusholdninger, og likevel få denne strømstøtten. Jeg syns det burde være mer enn trappetrinnsmodell for denne støtten, slik at man ble "belønnet" jo mindre man brukte. obygda skrev (9 timer siden): Ja - men Norge vil aldri nå frem der vi har andre interesser enn flertallet. Dette er litt som by og land politikken innad i landet vårt. Men det kan man jo si om alle land som er med i unionen da.
Vokteren Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden leticia skrev (5 minutter siden): Men det kan man jo si om alle land som er med i unionen da. Forskjellene mellom feks Tyskland , Frankrike og Danmark er små når det gjelder energiproduksjon, demografi, landbruk, industri, naturressurser, råvarer osv Hvis du tar med Norge i denne sammenligningen, vil forskjellene være vesentlige. Kjøttvekta i EU vil selvfølgelig stemme etter egne interesser….
Vokteren Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden leticia skrev (17 minutter siden): Jeg henger meg vel egentlig mest opp i hvor mye strøm man faktisk kunne bruke i privathusholdninger, og likevel få denne strømstøtten. Jeg syns det burde være mer enn trappetrinnsmodell for denne støtten, slik at man ble "belønnet" jo mindre man brukte. Strømstøtte/Norgespris så dagens lys som en nødløsning og ble innført som et hasteprosjekt etter sterkt press og trusler fra egne velgere. Ordninger for å motvirke uforutsette (?) og uheldige konsekvenser av EUs realpolitikk. Tenk om flere nordmenn begynte å fyre med gass, parafin eller olje som er mye mer utbredt i EU…..
Simen1 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Vokteren skrev (2 timer siden): Noen flere en meg: https://www.tu.no/artikler/stromprisen-hopper-opp-til-over-13-kroner-timen-inkludert-moms-i-sorvest-norge-torsdag/553823 Gi, et konkret eksempel på en kunde som betaler så høy pris da! Det burde jo ikke være vanskelig dersom de finnes.
obygda Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Vokteren skrev (1 time siden): Strømstøtte/Norgespris så dagens lys som en nødløsning og ble innført som et hasteprosjekt etter sterkt press og trusler fra egne velgere. Ordninger for å motvirke uforutsette (?) og uheldige konsekvenser av EUs realpolitikk. Tenk om flere nordmenn begynte å fyre med gass, parafin eller olje som er mye mer utbredt i EU….. Strømstøtten er et sykdomstegn på ett marked som ikke lenger fungerer. Det er utrolig trist at vi har havnet der - men vi har havnet der, slik jeg ser det, fordi vi har latt EU interesser påvirke og definere vårt kraftmarked. Jeg burde vite ettersom jeg har bidratt litt til utformingen av den nordisk elbørsen i sin tid. EU kom til oss - så hvordan vårt marked fungerte - så mye bra med det og tok tanker og ideer fra den og etablere et felles europeisk marked samt innførte en kontroll organ, ACER, som skulle sikre at aktørene følger et felles sett med regler. EU forsøker hele tiden å se på hva som tjener unionen som helhet - og vårt kraftmarked og våre ressurser var og er av interesse for EU. Relativt like land i EU vil ha like interesser - og er man litt for ulik så vil EU forsøke å fjerne ulikheter - da gjerne gjennom forordninger,lover og regler. Norge er ulik resten av EU mhp bruk av kraft - også vesentlig forskjellig fra Sverige og Finland selv om vi er naboland. Denne forskjellen vil EU utjevne - og denne forskjellen vil dytte ekstra kostnader på den norske befolkningen - ekstra kostnader som man i våre naboland ikke i like sterk grad vil bli like mye berørt av. Jeg ser det for kraftmarkedet fordi jeg har inngående kunnskap om selve systemet, men også hvordan kraften brukes i landet vårt i dag - og jeg antar at dette da også vil komme i spill mhp Olje,gass,fisk og mineraler gitt at vi går inn i EU. I utgangspunktet er jeg for at markedet skal bestemme - at alle innbyggere i alle land skal konkurrere fritt - men vårt utgangspunkt er så hinsides annerledes på en del områder at jeg frykter at vi vil gi fra oss mer enn vi får ut av det. Endret 13 timer siden av obygda 1
obygda Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Simen1 skrev (16 minutter siden): Gi, et konkret eksempel på en kunde som betaler så høy pris da! Det burde jo ikke være vanskelig dersom de finnes. Baker Hansen.....eller Gunda fra Skien som driver sybutikken på hjørnet.... EDIT: Slenger inn en lenke for å dokumentere : https://www.bklf.no/artikler/2022/stromkrisen-for-bakeriene/ Endret 13 timer siden av obygda
Krig og fred Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Konservative Telegraph, kjent som The Torygraph. Brexit har vært en kostelig feil for britene. Og folk her som argumenterer for å forlate EØS har ikke peiling https://www.telegraph.co.uk/business/2025/11/29/admit-truth-brexit-has-been-an-unmitigated-economic-failure/ 3
obygda Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Krig og fred skrev (1 minutt siden): Konservative Telegraph, kjent som The Torygraph. Brexit har vært en kostelig feil for britene. Og folk her som argumenterer for å forlate EØS har ikke peiling https://www.telegraph.co.uk/business/2025/11/29/admit-truth-brexit-has-been-an-unmitigated-economic-failure/ Ikke så rart - fordi England hadde jo ikke så mye ressurser i utgangspunktet. Det var vel først og fremst et opprør mot EU sin fiskeripolitikk som skapte flertallet for Brexit. Norge har mye mer enn bare fisk å kjempe for........
Simen1 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) obygda skrev (19 minutter siden): Baker Hansen.....eller Gunda fra Skien som driver sybutikken på hjørnet.... Gratulerer, du greide det @Vokteren ikke klarte. Jeg skal ikke påstå at Baker Hansen ikke brukte strøm en torsdag kl 17-18, men de fleste bakere bruker det aller meste av strømmen sin på natta og tidlig på dagen fordi bakverkene stort sett selges og fraktes ut til salgsstedene fra morgenkvisten og utover mot kl 15. Men det kan jo godt hende de hadde noen Wh til drift av "neonskiltet" utenfor etter arbeidstid. For all del, det kan også hende Gunda jobbet overtid i førjulstida. En symaskin og noen gode arbeidslamper trekker jo fort et par hundre watt til sammen. Og kaffetrakteren da - til overtidskaffen. Men det kan jo hende de høye kaffeprisene koster mer enn strømmen til å trakte den. Det må jeg innrømme jeg ikke har finregnet på. Gjennomsnittlig spotpris var 74,5 øre/kWh for bedrifter tilhørende i Skien den måneden. Så selv om det var dyrt kl 17-18 den 12. desember så var det lavere prisnivå såpass mange timer resten av måneden at snittet på ingen måte sjokkerer. Endret 12 timer siden av Simen1 2
obygda Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Simen1 skrev (4 minutter siden): Gratulerer, du greide det @Vokteren ikke klarte. Jeg skal ikke påstå at Baker Hansen ikke brukte strøm en torsdag kl 17-18, men de fleste bakere bruker det aller meste av strømmen sin på natta og tidlig på dagen fordi bakverkene stort sett selges og fraktes ut til salgsstedene fra morgenkvisten og utover mot kl 15. Men det kan jo godt hende de hadde noen Wh til drift av "neonskiltet" utenfor etter arbeidstid. For all del, det kan også hende Gunda jobbet overtid i førjulstida. En symaskin og noen gode arbeidslamper trekker jo fort et par hundre watt til sammen. Og kaffetrakteren da - til overtidskaffen. Men det kan jo hende de høye kaffeprisene koster mer enn strømmen til å trakte den. Det må jeg innrømme jeg ikke har finregnet på. Jeg kunne sikkert funnet en annen næring som hadde fullt kjør akkurat den timen...poenget var å få frem at næringer ikke får støtte. De kan tegne fastpriskontrakter,men små og mellomstore bedrifter har lite forhandlingsmakt. Høye kraftpriser kan velte enkelte..det er fakta. 1
leticia Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Mars2029 skrev (8 timer siden): Har nå lest artikkelen Det er ikke det at jeg er blind for nyanser rundt hvor mye suverenitet vi faktisk har, men for meg er ikke det å bli med i EU kun en nyanseforskjell fra tidligere avtaler vi har gjort, det er en gamechanger. Og i praksis irreversibelt. Jeg ser også fordelene det er for Europa å ha en felles handelspolitikk (for ikke å si utenrikspolitikk generelt) når man skal forholde seg til verden utenfor. Hadde kun det vært myndighetsområde til EU så kunne det for min del absolutt vært interessant å bli med. Men at de skal ha suverenitet over deler av vår innenrikspolitikk er uaktuelt for min del. En ting er at historisk sett så har politikken deres på spesielt innvandring og energi/klima vært totalt selvutslettende. En annen er at jeg er lite glad i sentralisering av makt og at avstanden til den blir større. Jeg kjenner psyken til de fleste politikere og vi er nødt til å ha muligheten til å stille de til ansvar. Noe som blir vanskelig jo flere steg det er mellom de og oss. En siste ting er jo spørsmålet om nasjonal identitet. Virker som de fleste i EU er Europeere først og nasjonal identitet faller i bakgrunn, de blir sjokkert over vår 17.mai feiring. For min del jeg alltid være nordmann først. Ser også ut som det er sterke krefter i EU som vil ha enda tettere integrering, målet er vel kanskje at vi til slutt ender opp som USA? Det er isåfall en utvikling vi med våre potensielle 1% av stemmene vil kunne gjøre lite med å stoppe. Jeg setter pris på at du går dypere inn i hvorfor du er skeptisk til et EU - medlemskap. Ved første øyekast så virket dine kommentarer kun som et ekko av SP / nei til EU. Nå gir du mer kjøtt på beinet 😜. Angående det du skriver om nasjonal identitet. Jeg tror ikke innbyggerne av EU- landene først og fremst ser seg som Europeere. Hvis du ser på idrettsarenaen f eks så ser du nasjonal stolthet og glede. Sjokkert over 17.mai feiringen? Det må isåfall være at vi velger å feire på en annen måte. I andre land er det mer vanlig med militærparader. Det betyr ikke at det ikke er folkefest i tillegg i de andre landene. Du sier at for din del vil du alltid være nordmann først. Jeg er ikke helt der. Jeg ser på meg selv som Europeer. Jeg tilbringer 1/4 av året i EU - land, og kommer sannsynligvis til å flytte til et av dem (enda ikke sikkert hvilket) når jeg blir pensjonist. Jeg skjønner at folk er stolte av å være norske altså, jeg skjønner bare ikke helt hvorfor man skal være stolt av å tilfeldigvis ha blitt født innenfor et bestemt geografisk område. Man har jo selv ikke oppnådd noe for å få det til, det er tilfeldigheter. Når det gjelder innvandring så har EU strammet inn. Den nye asyl- og migrasjonspakten skal gjøre det vanskeligere for migranter og flyktninger å komme inn i unionen. https://www.vg.no/nyheter/i/zERmW1/eus-nye-asyl-og-migrasjonspakt-vedtatt-i-eu-parlamentet Jeg sier ikke at EU er perfekt altså. Jeg bare tenker at man skal være forsiktig med å anklage EU for hva det vil gjøre med oss at de velger å beskytte sine egne interesser, når vi gjør akkurat det samme selv i forhold til dem. (Bl.a med tanke på norsk landbruk).
leticia Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Krig og fred skrev (57 minutter siden): Og folk her som argumenterer for å forlate EØS har ikke peiling Ja. Det skulle tatt seg ut hvis vi skulle velge å forlate en avtale som sikrer oss tilgang til sikker og forutsigbar handel med vår største handelspartner 🫣 Nasjonalkonservativisme i sin verste form. 1
Simen1 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden obygda skrev (36 minutter siden): Jeg kunne sikkert funnet en annen næring som hadde fullt kjør akkurat den timen...poenget var å få frem at næringer ikke får støtte. De kan tegne fastpriskontrakter,men små og mellomstore bedrifter har lite forhandlingsmakt. Høye kraftpriser kan velte enkelte..det er fakta. Hvis noen blir veltet når regninga kommer, av en snittpris på 74,5 øre/kWh på desember 2024-regninga, så vil jeg påstå det var andre årsaker til at de ikke hadde livets rett. Det blir for dumt å kjøre bedriften i dass og deretter trekke fram en strømregning som sto for kanskje en liten brøkdel av lønnskostnadene (hos bakere og sybutikker) og skylde på at det var den ene av de 744 timene i desember 2024 som veltet lasset. Men det er sikkert noen enkle sjeler der ute som biter på politisk propaganda og bruker det opportunistisk til å spre sitt eget strømpris-hat. Men helt ærlig, tror du virkelig at kl 17-18 desember 2024 var en nevneverdig årsak til at en eneste bedrift gikk dukken? Jeg skal ikke be om dokumentasjon på det, men setter pris på eventuelle flere eksempler på bedrifter der strøm er en vesentlig andel av totale kostnader og som sannsynligvis hadde langt høyere kWh-forbruk den nevnte timen enn gjennomsnittlige timer den måneden? 1
obygda Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Simen1 skrev (4 minutter siden): Hvis noen blir veltet når regninga kommer, av en snittpris på 74,5 øre/kWh på desember 2024-regninga, så vil jeg påstå det var andre årsaker til at de ikke hadde livets rett. Det blir for dumt å kjøre bedriften i dass og deretter trekke fram en strømregning som sto for kanskje en liten brøkdel av lønnskostnadene (hos bakere og sybutikker) og skylde på at det var den ene av de 744 timene i desember 2024 som veltet lasset. Men det er sikkert noen enkle sjeler der ute som biter på politisk propaganda og bruker det opportunistisk til å spre sitt eget strømpris-hat. Men helt ærlig, tror du virkelig at kl 17-18 desember 2024 var en nevneverdig årsak til at en eneste bedrift gikk dukken? Jeg skal ikke be om dokumentasjon på det, men setter pris på eventuelle flere eksempler på bedrifter der strøm er en vesentlig andel av totale kostnader og som sannsynligvis hadde langt høyere kWh-forbruk den nevnte timen enn gjennomsnittlige timer den måneden? Det er de totale utgiftene mhp strøm som er utfordringen for en del bedrifter. Ingen har påstått at en enkelt time velter forretningen. Om du tolket det dithen så må du nesten gå i deg selv. Jeg har ikke samvittighet til å forsvare markedet når vi får slike ekstreme pris utslag. Det er uheldig utvikling for hele samfunnet om høye kraftpriser spenner beina under stadig flere private bedrifter. Og det er uheldig for Norge å møte toll på bearbeidede produkter i EU. Men det viser også hvilke tanker og ideer som rører seg i EU. Man beveger seg vekk fra regelbasert forutsigbarhet til ett opportunistiske tankesett. Om noe vitner det om et EU på vei inn på samme kurs som Trump..ett EU vi definitivt ikke bør søke til. EU burde reformere seg selv. Forenkle sitt styresett og begrense sitt virkeområde. Først da bør Norge vurdere medlemskap. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå