Gå til innhold

EU truer Norge med toll på ferrolegeringer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

I første rekke Fosen vind hvor staten ble dømt av Høyesterett.
Presset fra europeiske interesser/investorer og EUvennene på Stortinget var så formidabelt at konsesjonsbehandlingen og den demokratiske prosessen gikk over stokk og stein.
Slurv, hastverk, inkompetanse og udemokratiske metoder er bare noen av stikkordene.
At Høyesterett ikke våget å peke på dette og gi pålegg om konkrete endringer, skyldes berøringsangst og feighet.

Ser ikke at du har noe grunnlag for disse påstandene. Dette er uansett utenfor EU / EØS - lovgivningen. For staten Norge sin del så er det internasjonale forpliktelser til FN som er brutt. 

Ser også ut som du kanskje har misforstått høyesterett sin jobb. Deres jobb er å sikre at landets lover tolkes og brukes riktig. De behandler saker som har prinsipiell betydning med tanke på rettspraksis i saker. Slik jeg ser det så ville de gått utenfor sin ramme for hva de er satt til å gjøre hvis de skulle ha gjort deg fornøyd her.

Er det noe Høyesterett ikke er så er det å være feige eller å ha berøringsangst. 

Uansett Ikke noe poeng å forsøke å legge dette på EU / EØS, det har ingenting med dem å gjøre. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er dypt sjokkerende at EU bryr seg mer om sine egne interesser enn Norges

Det er synd at Nordmenn er så naive at de ikke forstår at det vil være langt bedre for oss å bli med i EU.

Fordelene å bli med, overgår ulempene med å bli med.

Men dette ser ikke de fleste nordmenn ut til å forstå.

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (20 timer siden):

Nei, det holder lenge nok for meg. Behøver jeg å si noe mer enn at NEI til EU tapte den saken i Høyesterett? 

https://www.advokatbladet.no/acer-saken-det-gronne-skiftet-hoyesterett/acer-saken-nei-til-eu-tapte-i-hoyesterett/202683

Jeg har vært med på ulike høringer mhp implementering av flere ACER forordninger og jeg kan med hånden på hjertet si at vi, Norge, har gitt bort mye styringsrett mhp hvordan kraftmarkedet skal fungere. Jeg tror ikke høyesterett forstod eller forstår omfanget fordi de ikke forstår alle sider ved de ulike forordningene ACER administrerer og hvilken effekt det har på kraftmarkedet. Faktisk har arbeidet med ulike ACER regelverk gjort at jeg har blitt EU motstander. Dessuten så gir f.eks Tyskland blanke f. i hva ACER bestemmer - de burde implementert minst 2 ulike prissoner i Tyskland - men de nekter. Norge derimot logrer med halen og vil implementere mest mulig. Videre er alle som håndterer markedsinformasjon underlagt et regelverk som bryter med enhver normal rettsoppfatning - nemlig at man ALLTID er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Under ACER og REMIT er man personlig skyldig inntil man kan bevise sin uskyld. Det følger med en kultur fra EU som bygger på at man er uærlig om man kan tjene på det. Det er ikke den kulturen jeg er vokst opp med - og ingen av de jeg kjenner i Norden er heller kjent med en slik måte å se andre mennesker på - men denne kulturen gjennomsyrer ACER dessverre. Jeg har derimot møtt denne ukulturen lenger sør i Europa for å si det slik. Vi er nå en del av dette der enkelte aktører regelrett oppfører seg som drittsekker for å tjene penger - og våre politikere sa ja til å innlemme oss som en del av denne ukulturen. Jeg mener vi hadde verdens beste kraftmarked som faktisk var velfungerende - dagens felles med Europa er dessverre ikke det. Hvorvidt den vil bli det vet jeg ikke - men at våre politikere ønsket å være en del av dette synes jeg ikke noe om. 

• Liker 2
Skrevet
Tycho Urke skrev (43 minutter siden):

Ja det er dypt sjokkerende at EU bryr seg mer om sine egne interesser enn Norges

Det er synd at Nordmenn er så naive at de ikke forstår at det vil være langt bedre for oss å bli med i EU.

Norge kan ikke sammenlignes med EU-medlemslandene - verken fattige land i øst og sør eller land som produserer mer ferdig-produkter enn Norge.

Selvsagt ønsker land som Tyskland å slå kloa i Norge.
Ganske utrolig at EU tilhengerne ikke skjønner deres motiver for å presse Norge inn i EU-diktaturet med ufine metoder.

• Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (13 minutter siden):

Selvsagt ønsker land som Tyskland å slå kloa i Norge.
Ganske utrolig at EU tilhengerne ikke skjønner deres motiver for å presse Norge inn i EU-diktaturet med ufine metoder.

De stemte for å gi Norge et unntak, så de vil oss ikke bare vondt.
https://www.energiogklima.no/nyhet/brussel/eus-medlemsland-vedtar-toll-pa-ferrolegeringer-med-knepent-flertall
Jeg er skeptisk til EU, men fint om vi unngår å bare finne på ting.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Uderzo skrev (6 timer siden):

De stemte for å gi Norge et unntak, så de vil oss ikke bare vondt.
https://www.energiogklima.no/nyhet/brussel/eus-medlemsland-vedtar-toll-pa-ferrolegeringer-med-knepent-flertall

Nei, men de stemte om markedstilgang uten ekstra toll - og skrinla dermed den dyrkjøpte avtalen.

Vi fikk nylig forsikring om at vi var inne i EUs indre marked.
"Norge er inne i vårt indre marked, og forblir i vårt indre marked. Det er krystallklart, sier EU-sjef Ursula von der Leyen."

Dette gjelder altså kun når det passer EU.

Endret av Neptun1
Skrevet
obygda skrev (6 timer siden):

Jeg har vært med på ulike høringer mhp implementering av flere ACER forordninger og jeg kan med hånden på hjertet si at vi, Norge, har gitt bort mye styringsrett mhp hvordan kraftmarkedet skal fungere.

Det kan hende. Men spørsmålet i saken var om det var nødvendig med 3/4 flertall eller bare et alminnelig flertall. Altså hvor inngripende dette var. Høyesterett kom frem til at det holdt med alminnelig flertall, og at det ikke var et grunnlovsbrudd. 

obygda skrev (6 timer siden):

Dessuten så gir f.eks Tyskland blanke f. i hva ACER bestemmer - de burde implementert minst 2 ulike prissoner i Tyskland - men de nekter. Norge derimot logrer med halen og vil implementere mest mulig. Videre er alle som håndterer markedsinformasjon underlagt et regelverk som bryter med enhver normal rettsoppfatning - nemlig at man ALLTID er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Under ACER og REMIT er man personlig skyldig inntil man kan bevise sin uskyld. Det følger med en kultur fra EU som bygger på at man er uærlig om man kan tjene på det. Det er ikke den kulturen jeg er vokst opp med - og ingen av de jeg kjenner i Norden er heller kjent med en slik måte å se andre mennesker på - men denne kulturen gjennomsyrer ACER dessverre. Jeg har derimot møtt denne ukulturen lenger sør i Europa for å si det slik. Vi er nå en del av dette der enkelte aktører regelrett oppfører seg som drittsekker for å tjene penger - og våre politikere sa ja til å innlemme oss som en del av denne ukulturen. Jeg mener vi hadde verdens beste kraftmarked som faktisk var velfungerende - dagens felles med Europa er dessverre ikke det. Hvorvidt den vil bli det vet jeg ikke - men at våre politikere ønsket å være en del av dette synes jeg ikke noe om. 

Jeg har ikke noe grunnlag for å motgå dine personlige opplevelser med acer, og land sørover. Jeg kan bare si at jeg kjenner meg ikke igjen i den kulturen du beskriver. 

Personlig så er jeg tilhenger av markedskreftene, men også jeg ser minuser ved de siste kraftkablene som knytter oss tettere til det europeiske markedet.  Bedriftene i Sørnorge er de som virkelig har fått svi av at prisforskjellene i Norge har blitt såpass store. 

Skrevet
Uderzo skrev (5 timer siden):

Nettopp. Uenighet fører oss fremover, så sant argumentene er reelle, og ikke er direkte eller indirekte påfunn. 

Skrevet
Neptun1 skrev (1 time siden):

Nei, men de stemte om markedstilgang uten ekstra toll - og skrinla dermed den dyrkjøpte avtalen.

Vi fikk nylig forsikring om at vi var inne i EUs indre marked.
"Norge er inne i vårt indre marked, og forblir i vårt indre marked. Det er krystallklart, sier EU-sjef Ursula von der Leyen."

Dette gjelder altså kun når det passer EU.

Nei, Norge er i EUs indre marked gjennom EØS, men vi er ikke med i tollunionen. Det betyr at når EU innfører toll mot tredjeland, så er vi ikke automatisk fritatt.

Tyskland stemte sammen med Norge for unntak, som nevnt. Det ble bare ikke flertall. Det svekker ganske kraftig ideen om at Tyskland "vil skade Norge" eller forsøker å tvinge oss inn i EU.

Når det gjelder effekten for norske bedrifter, så gjelder tiltaket bare eksport ut over ca. 75 % av tidligere års nivå.
Jeg har lest at flere av bedriftene ser på konsekvensene som relativt begrensede inntil videre.

Det sagt, så kan det være starten på noe mer, som kan få flere konsekvenser for Norge, og hvis EU ønsker Norge velkommen til EU så tror jeg ikke dette var et sjakktrekk. Nei-siden er fremdeles sterk, og blir ikke svakere av dette.
Men her vant flere av de andre store EU landene og deres interesser frem, eksempelvis Frankrike, Italia m.fl så her ser vi at det er demokrati i EU, på godt og vondt.

En av svakhetene med EU er at medlemslandene har forskjellige mål, ønsker og innenrikspolitiske forhold som påvirker alle medlemmene, og med mindre vi har mektige allierte så kommer nok ikke lille Norge i første rekke, vi hadde til og med mektige venner denne gangen, men det holdt ikke.

Så det evige spørsmålet er om vi er bedre stilt utenfor eller innenfor lever videre, vi har i teorien mer autonomi i dag, selv om Norge i liten grad benytter seg av det og er veldig flinke til å innrette oss til EU også sammenlignet med faktiske medlemmer.
Det er et legitimt standpunkt blant EU vennene at vi kan like gjerne melde oss inn siden vi så og si er medlemmer allerede, bare uten stemmerett. Men når vi nå se hva som skjer når vi har en blokk mot oss, så spørs det hvor mye verdt den er.

Jeg hadde nok stemt nei hvis det hadde vært en folkeavstemning i morgen, for jeg har ikke tiltro til at våre politikere hadde hatt våre interesser som første pri, noen av dem tar alt EU sier som gospel, og vi kan ikke være naive i møte med EU.
Jeg har heller ikke tiltro til at det jeg hadde blitt fortalt i forkant av en folkeavstemning faktisk var sant, for vi vet veldig godt at vi er blitt fortalt BS før, "det skulle bare koste noen få ører i strømpris ved å bygge strømkablene".
Og når man er usikker, så er det bedre å velge det kjente enn det ukjente.

Skrevet (endret)
Tycho Urke skrev (13 timer siden):

Jeg syns ikke det er sjokkerende at EU bryr seg mer om egne interesser, men at våre politikere ikke ser ut til å bry seg om våre interesser.

Hadde vi hatt politikere med bein i nesa og som var villig til å stå opp for oss så er jeg sikker på at EU hadde vært mye mer forsiktig med å risikere EØS avtalen de har med oss. 

Halvparten av eksporten vår til EU vil aldri risikere å bli lagt toll på, men så å si all importen vår fra EU kan bli lagt toll på fra vår side.

Det er null risiko for at EU vil eskalere ting videre om de innser at vi ikke kommer til å la oss bli overkjørt.

Om man ser bort fra det økonomiske så er vi også utrolig viktig for energisikkerheten til Europa, for ikke å snakke om hvor dårlig PR det ville vært for EU om de skulle gå til handelskrig mot en lang og trofast alliert uten noen god grunn.

At Island hadde mer baller enn oss er bare flaut.

Endret av Mars2029
Skrevet
leticia skrev (6 timer siden):

Det kan hende. Men spørsmålet i saken var om det var nødvendig med 3/4 flertall eller bare et alminnelig flertall. Altså hvor inngripende dette var. Høyesterett kom frem til at det holdt med alminnelig flertall, og at det ikke var et grunnlovsbrudd. 

Jeg har ikke noe grunnlag for å motgå dine personlige opplevelser med acer, og land sørover. Jeg kan bare si at jeg kjenner meg ikke igjen i den kulturen du beskriver. 

Personlig så er jeg tilhenger av markedskreftene, men også jeg ser minuser ved de siste kraftkablene som knytter oss tettere til det europeiske markedet.  Bedriftene i Sørnorge er de som virkelig har fått svi av at prisforskjellene i Norge har blitt såpass store. 

Ja,bedrifter i Norge betaler en høy pris. Og nå vil Tyskland gi industrien i landet der støtte. Det er svært problematisk for norsk industri å konkurrere med slike rammebetingelser der de ser at EU innfører toll OG deler ut subsidier til egen industri.. Det verste er jo at strategisk også presser man bort kraftkrevende industri her i nord og følgelig åpner opp for selv å kunne motta mer kraft fra norden. ACER har f.eks bidratt til at flow based kapasitet for kraftflyt innføres i norden hvilket alene ifølge studier gir ca 4 TWh mer eksport kapasitet sørover. Mao steg for steg arbeider EU med å gi fordeler til egen industri,inklusive subsidier, og samtidig gjør tekniske og regulatoriske grep for å få tak i mer av kraften fra norden. Norge beveger seg mot en rolle der vi blir Europas råvareleverandør av energi...et slags Afrika i nord. Befolkningen holdes i sjakk ved å tilby Norgespris...mao regjeringen prøver å skjerme folket fra galskapen som etableres,men gjør det vanskeligere å drive næring i landet. Ikke rart næringsfolk og kapital rømmer...skattene er jo bare en del av forklaringen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...