Simen1 Skrevet i går, 20:09 Skrevet i går, 20:09 Trestein skrev (57 minutter siden): Hadde du lest artikkelen så ville du sett at i tillegg til 500kWh batteri hadde de også et dieselaggregat. Hadde du lest mine innlegg så ville du sett at jeg har kommentert dieselaggregatet. Du har fortsatt ikke svart på hva en off grid solcellestasjon ville kostet hvis man fjernet batteri (og aggregat) fra oppsettet. Hvis du ikke gidder å kvalitetssikre jobben selv så kan du jo åpenbart spørre AI.
Trestein Skrevet i går, 20:16 Skrevet i går, 20:16 Simen1 skrev (2 minutter siden): Hadde du lest mine innlegg så ville du sett at jeg har kommentert dieselaggregatet. Du har fortsatt ikke svart på hva en off grid solcellestasjon ville kostet hvis man fjernet batteri (og aggregat) fra oppsettet. Hvis du ikke gidder å kvalitetssikre jobben selv så kan du jo åpenbart spørre AI. Det vet jeg fordi jeg har sjekket det på mitt hus. For 100 000kr i solceller på taket får jeg 3500kWh i året. Holder det i 20 år og om jeg skulle være så heldig at bilen kunne stå hjemme om sommeren når det er sol så hadde strømmen kostet meg 5000kr i avdrag og 5000kr i rente eller 2.75kr pr kWh 1
Simen1 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Trestein skrev (25 minutter siden): Det vet jeg fordi jeg har sjekket det på mitt hus. For 100 000kr i solceller på taket får jeg 3500kWh i året. Holder det i 20 år og om jeg skulle være så heldig at bilen kunne stå hjemme om sommeren når det er sol så hadde strømmen kostet meg 5000kr i avdrag og 5000kr i rente eller 2.75kr pr kWh Takk! Hvilken del av Afrika bor du i? Sånn med tanke på solforhold altså. Som nevnt, grid scale solceller er nede i ca 1 USD per Watt installert effekt, inkludert invertere, paneler, stativer, arbeid og alt annet for et komplett opplegg. For 100 000 kr burde du altså fått ca 10 kW installert effekt. Hvordan har det seg at du bare får 3500 kWh ut av et sånt anlegg?
Trestein Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Simen1 skrev (Akkurat nå): Takk! Hvilken del av Afrika bor du i? Sånn med tanke på solforhold altså. Som nevnt, grid scale solceller er nede i ca 1 USD per Watt installert effekt, inkludert invertere, paneler, stativer, arbeid og alt annet for et komplett opplegg. For 100 000 kr burde du altså fått ca 10 kW installert effekt. Hvordan har det seg at du bare får 3500 kWh ut av et sånt anlegg? Ja det hadde sikkert vert bedre om jeg bodde i afrika. Problemet hadde vert at jeg måtte hatt en ekstra bil for å komme meg på jobb fordi elbilen måtte stå hjemme på dagtid å lade når det er sol
Simen1 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Trestein skrev (7 minutter siden): Ja det hadde sikkert vert bedre om jeg bodde i afrika. Problemet hadde vert at jeg måtte hatt en ekstra bil for å komme meg på jobb fordi elbilen måtte stå hjemme på dagtid å lade når det er sol Har du bil som ikke kan hurtiglade? Har du glemt at vi snakker om solcelledrevne hurtigladestasjoner? I Afrika - uten batterier, aggregater eller nettlinje? I så fall, hvorfor ikke bare saktelade på den afrikanske jobben? Hvert eneste 400W-panel kan gi ~16 km i løpet av en 8 timers arbeidsdag. Hvor mange paneler ville du trengt på jobben for å dekke din pendleavstand i Afrika?
Trestein Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Simen1 skrev (1 minutt siden): Har du bil som ikke kan hurtiglade? Har du glemt at vi snakker om solcelledrevne hurtigladestasjoner? I Afrika - uten batterier, aggregater eller nettlinje? I så fall, hvorfor ikke bare saktelade på den afrikanske jobben? Hvert eneste 400W-panel kan gi ~16 km i løpet av en 8 timers arbeidsdag. Hvor mange paneler ville du trengt på jobben for å dekke din pendleavstand i Afrika? Sist jeg jobbet i afrika var det rimelig langt å kjøre. Vi bodde i ett land og jobbet i et annet. Men om jeg hadde el bil ville jeg nok kunne lade der.
barfoo Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 16 hours ago, Trestein said: Vacum? Jeg sier bare at mange steder i verden er lokalt strømnett et virvar med skjøtekabler koblet til et gammelt 15KW diesel aggregat 15familier får strøm til tv og en lyspære fra. Disse er vanskelige å fase seg sammen med. Problemet her er at du kan kaste ut påstander som andre må motbevise. Det er ikkje interessant å diskutere mot den stilen din. 1 2
Trestein Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden barfoo skrev (9 timer siden): Problemet her er at du kan kaste ut påstander som andre må motbevise. Det er ikkje interessant å diskutere mot den stilen din. Det er jo bare å finne et eksempel på noen som har laget en offgrid 350KW ladestasjon til en pris dere hentyder Diskusjonen går på om hvor lenge biler med forbrenningsmotor vil være salgbare. Min påstand er at det vil ta lang tid før hele verden har et strømnett som tåler hurtiglading av el biler. Mange steder er faktisk strømnettet i forfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå