squaddie Skrevet torsdag kl 23:14 Skrevet torsdag kl 23:14 Jeg skal bygge en ny PC til meg selv, og jeg har funnet frem til de fleste delene, men jeg trenger noen råd/tips til å lande på riktig CPU, hovedkort og kabinett. PC'en brukes primært til en god del multitasking, office, nettsurfing og noe lett video+bilderedigering (ikke noe avanserte greier, altså!) Den vil også bli brukt til NOE low-key, casual gaming av retrospill og ymse indiespill. Men gaming-delen er IKKE en prioritet, så helst ikke anbefal meg gaming rigger/setups, heh. Her er min foreløpige liste av deler: https://www.prisjakt.no/list/pc-2025--l2242868 Jeg har 2 CPU'er der fordi jeg vet ikke hvem av de jeg skal/bør gå for som passer til mitt bruk. Når det kommer til kabinett, så er det noen krav jeg har til det: - Ingen RGB! Den vil være under bordet og ikke så synlig. Helst en blackout utgave. - Helst såpass romslig at en nybegynner som meg ikke trenger å navigere meg gjennom trange plasser osv. - At den er så stille det lar seg gjøres. Jeg har fra før av en Fractal Define R6 kabinett som jeg er veldig happy med. - Utseende spiller nok ingen rolle, så lenge kabinettet er praktisk. Også var det hovedkortet da... Hvilken hovedkort bør jeg gå for? Når det kommer til andre deler, så har jeg gått for de som er i linken over. Budsjett: Ca. 10-15000kr. Tar imot tips og råd her.
BadCat Skrevet torsdag kl 23:53 Skrevet torsdag kl 23:53 Hvis du har tenkt å ha maskina under bordet kan ingen hjelpe deg. Det er noe av det verste man kan gjøre mot en PC med unntak av å ta den med i badekaret osv. Noe merkelig at du har valgt SFX (Small Form Factor) PSU hvis det er stasjonær maskin du skal ha. Nå er det ganske sent på dag. Du bør nok vurdere å starte forfra litt tidligere på dagen for å unngå et lappeteppe av komponenter som ikke passer helt sammen.
BadCat Skrevet fredag kl 00:07 Skrevet fredag kl 00:07 Quote Placing a computer under a table can lead to increased dust accumulation, potential for spills, and reduced airflow, all of which can negatively impact performance and longevity. While it might free up desk space, the potential downsides often outweigh the benefits.
AndersT2 Skrevet fredag kl 05:14 Skrevet fredag kl 05:14 squaddie skrev (5 timer siden): Jeg har 2 CPU'er der fordi jeg vet ikke hvem av de jeg skal/bør gå for som passer til mitt bruk. Velg AMD, gir bedre ytelse for pengene i dag, Intel er inne i en dårlig periode fra vel 13 serien og nyere, siste som er Ultra serien er ikke en oppgradering fra 14 serien, men ny start hvor de har bommet litt og ikke fått noe særlig ytelses forbedring. Mulig neste utgave blir det. I prisklassen som du har lagt de 2 CPUene i, så velg 9700X fra AMD, og ett AM5 hovedkort. NB, du mangler skjermkort i utvalget ditt. I prisklassen du velger, så greier du deg fint med en 850W strømforsyning, og heller putte mellomlegget opp til den 1000W PSUen inn i skjermkortet i stedet. Ikke noe problem å ha PCen under pulten heller. Så lenge man passer på å rense den av og til, og at alle inntak har god tilgang til luft. Jeg har min selv under pulten, og ingen spor av støv. Men så har jeg satt den på en MDF plate på hjul for å enklere flytte på den, siden den er stor og tung.
squaddie Skrevet fredag kl 08:40 Forfatter Skrevet fredag kl 08:40 (endret) 8 hours ago, BadCat said: Hvis du har tenkt å ha maskina under bordet kan ingen hjelpe deg. Det er noe av det verste man kan gjøre mot en PC med unntak av å ta den med i badekaret osv. Noe merkelig at du har valgt SFX (Small Form Factor) PSU hvis det er stasjonær maskin du skal ha. Nå er det ganske sent på dag. Du bør nok vurdere å starte forfra litt tidligere på dagen for å unngå et lappeteppe av komponenter som ikke passer helt sammen. 3 hours ago, AndersT2 said: Velg AMD, gir bedre ytelse for pengene i dag, Intel er inne i en dårlig periode fra vel 13 serien og nyere, siste som er Ultra serien er ikke en oppgradering fra 14 serien, men ny start hvor de har bommet litt og ikke fått noe særlig ytelses forbedring. Mulig neste utgave blir det. I prisklassen som du har lagt de 2 CPUene i, så velg 9700X fra AMD, og ett AM5 hovedkort. NB, du mangler skjermkort i utvalget ditt. I prisklassen du velger, så greier du deg fint med en 850W strømforsyning, og heller putte mellomlegget opp til den 1000W PSUen inn i skjermkortet i stedet. Ikke noe problem å ha PCen under pulten heller. Så lenge man passer på å rense den av og til, og at alle inntak har god tilgang til luft. Jeg har min selv under pulten, og ingen spor av støv. Men så har jeg satt den på en MDF plate på hjul for å enklere flytte på den, siden den er stor og tung. Hehe, lurt å skrive slike innlegg om dagen, ja. Jeg vet ikke hvorfor dere ikke kan hjelpe meg om jeg skal ha PC'en "under bordet", men uansett, jeg skal ha den ved siden av bordet, der den alltid har stått. Det er et stykke fra bordet, så om jeg søler noe, så renner den ikke oppå PC'en. Og ja, jeg renser PC'en sånn ca. hver 6 mnd., plussminus et par mnd. Dette er ikke min første PC jeg bygget. Jeg bygget PC'en jeg nå bruker, som består av følgende komponenter: Jeg glemte å nevne det at jeg har nylig skaffet meg ASUS Dual GeForce RTX 5060 TI OC 16GB. Kan jeg bruke den GPU'en med AMD-oppsettet i så fall? Har du/dere noen anbefalinger til hovedkort og 850W PSU da? Etter litt omrokkering i oppsettet, så ser mitt foreløpige oppsett slik ut: https://www.prisjakt.no/list/pc-2025--l2242868 Takker for råd og tips. Endret fredag kl 08:43 av squaddie
tommyb Skrevet fredag kl 09:03 Skrevet fredag kl 09:03 Har du PCen oppå bordet får du betydelig vibrasjonsstøy pluss alle støyfrekvenser øker fordi de kommer direkte i ørehøyde. Dette må da kompenseres med bruk av hodetelefoner. Så for all del la folk diktere hvordan du plasserer PCen basert på noe de lærte på Youtube.
squaddie Skrevet fredag kl 09:08 Forfatter Skrevet fredag kl 09:08 3 minutes ago, tommyb said: Har du PCen oppå bordet får du betydelig vibrasjonsstøy pluss alle støyfrekvenser øker fordi de kommer direkte i ørehøyde. Dette må da kompenseres med bruk av hodetelefoner. Så for all del la folk diktere hvordan du plasserer PCen basert på noe de lærte på Youtube. Nemlig. Det hadde vært fint hvis folk ikke hang seg oppi dette men heller det som er poenget med tråden. PC'en blir å være ved siden av bordet, uten fare for å få noe sølt på den, end of discussion, rett og slett.
Thor. Skrevet fredag kl 09:23 Skrevet fredag kl 09:23 Du trenger ikke noen ny pc med de komponentene du har fra før til den bruken som du beskriver.. Har du gitt opp å fikse kjølingen som du har feilsøkt i forrige tråd? Bytt ut AIO kjøleren med en ny AIO kjøler, eller sett inn en bra tårnkjøler (Noctua NH-D15) så slipper du så mye arbeid neste gang pumpen takker for seg.
squaddie Skrevet fredag kl 09:43 Forfatter Skrevet fredag kl 09:43 19 minutes ago, Thor. said: Du trenger ikke noen ny pc med de komponentene du har fra før til den bruken som du beskriver.. Har du gitt opp å fikse kjølingen som du har feilsøkt i forrige tråd? Bytt ut AIO kjøleren med en ny AIO kjøler, eller sett inn en bra tårnkjøler (Noctua NH-D15) så slipper du så mye arbeid neste gang pumpen takker for seg. Nei, jeg har ikke gitt opp, men jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre annet enn å bestille ny AIO kjøler, noe jeg allerede har gjort.
BadCat Skrevet fredag kl 10:08 Skrevet fredag kl 10:08 (endret) 1 hour ago, tommyb said: Har du PCen oppå bordet får du betydelig vibrasjonsstøy pluss alle støyfrekvenser øker fordi de kommer direkte i ørehøyde. Dette må da kompenseres med bruk av hodetelefoner. Så for all del la folk diktere hvordan du plasserer PCen basert på noe de lærte på Youtube. Jeg nevnte at det var helligbrøde å ha maskina på gulvet/under bordet. Det var også ment mer som en spøk, selv om det er en sannhet i det. "Ingen kan/vil hjelpe en som har maskina under bordet." At man skal ha maskina på bordet er dine ord. Jeg har mine maskiner på eget rom med kabelgjennomføring gjennom vegg. Før det hadde jeg maskinene i eget stativ 3-5 meter fra der jeg satt. Du vet kanskje at jeg har vært eier av en PC-service-bedrift for private og bedrifter i en årrekke. Jeg har utført service på tusenvis av maskiner. Den største feilkilden etter generell inkompetanse er maskiner som har gått fulle av støv. Etter det kommer programvarefeil, maskinvarefeil og folk som har sølt brus/kaffe/øl i utstyret. Tastaturet er heller ikke et lunsbrett/smuleoppsamler. Man legger ikke brødskiva der, selv om det er praktisk. Videre kan jeg si at jeg støtter forslaget om å utbedre eksisterende maskinvare da den burde være tilstrekkelig til formålet. Endret fredag kl 10:09 av BadCat
tommyb Skrevet fredag kl 10:17 Skrevet fredag kl 10:17 Jeg støtter å ha maskinene på eget rom. Men dagens trend med å bruke mesteparten av skrivebordet til å ha lysshow i displaycase på skrivebordet må bort.
Phantom Software Skrevet fredag kl 10:19 Skrevet fredag kl 10:19 Det er så mange hovedkort som passer. Med de komponentene og bruk trenger du ikke er dyrt et, velg B650e for eksempel. Liker du ASUS? Er det praktisk med WIFI? ASUS B650E MAX GAMING WIFI W som eksempel. Ditt oppsett trenger 402 watt ca. En 650w strømforsyning er nok, men kan alltids gå litt opp slik at den bruker mindre av max kapasitet og da gjerne kan kjøre uten vifter. Velg en ny strømforsyning fra en kjent produsent. Eksempel: Corsair RM750e (pass på at det er av nyere batch uten feil med klikkelyd). Case? Hva du liker til prisen, du trenger kun ATX kompatibel case. Thermaltake V100? PCPartPicker er fin for å se kompatibilitet: https://pcpartpicker.com/list/7MNmzP
AndersT2 Skrevet fredag kl 10:33 Skrevet fredag kl 10:33 squaddie skrev (1 time siden): Hehe, lurt å skrive slike innlegg om dagen, ja. Jeg vet ikke hvorfor dere ikke kan hjelpe meg om jeg skal ha PC'en "under bordet", men uansett, jeg skal ha den ved siden av bordet, der den alltid har stått. Det er et stykke fra bordet, så om jeg søler noe, så renner den ikke oppå PC'en. Og ja, jeg renser PC'en sånn ca. hver 6 mnd., plussminus et par mnd. Dette er ikke min første PC jeg bygget. Jeg bygget PC'en jeg nå bruker, som består av følgende komponenter: Jeg glemte å nevne det at jeg har nylig skaffet meg ASUS Dual GeForce RTX 5060 TI OC 16GB. Kan jeg bruke den GPU'en med AMD-oppsettet i så fall? Har du/dere noen anbefalinger til hovedkort og 850W PSU da? Etter litt omrokkering i oppsettet, så ser mitt foreløpige oppsett slik ut: https://www.prisjakt.no/list/pc-2025--l2242868 Takker for råd og tips. Håper du ikke tok mitt innlegg som å ikke ha PCen under pulten. Da har jeg greid å skrive feil. Folk skal kunne ha PCen akkurat hvor de selv ønsker. Men som en annen her nevnte, så burte PCen du har være mer enn godt nok for en moderne maskin, og oppgraderingen til 5060 kortet. Siden du har Intel, så har de slitt veldig med kontaktflaten til sine CPUer de siste årene. Det er kommet egne Contact Frames som fikser dette. Legger ved link om det på 12 serien nederst her. Dessverre så ser det ut til at man kun får tak i det til 13 og 14 serien om dagen. Ser også at du har Artic Freezer sin vannkjøler. Jeg har versjon 3 av denne selv, siden den fikk veldig bra kritikk, og hadde bra pris, men jeg fikk med meg at det var en del som slet med montering av den på CPUen, slik at den ikke kom helt flatt på. Så jeg var veldig nøye på det ved montering. Brukte mindre tilskruing på hver gang på hver side enn jeg normalt har gjort. Skrur man også for hardt til, så blir det også galt. Hvis du fortsatt ønsker å bytte til ny (Det hjelper av og til å bare få noe nytt i stedet for å krangle videre), så bruk strømforsyningen du allerede har, og flytt den over. Det samme med SSDen. Hovedkort er ikke så vanskelig. For AMD så er det bare å finne AM5, og størrelsen du maks kan ha, og hvilke utganger du trenger. Det viktigste er nok om du trenger Wifi eller ikke. Personlig så foretrekker jeg Asus, da jeg syntes biosen dems er bedre. Siste jeg kjøpte var Gigabyte, da det var eneste jeg fant med alle utgangene jeg trengte, innenfor rimlig pris. Og har irritert meg over Bios innstillingene hos dem. Men du er kanskje vant med Gigabyte allerede. Her er ett tid grei pris, som skal fungere til det meste, nb full ATX størrelse. Det ser ikke ut til å ha mye RGB heller: https://www.komplett.no/product/1318037/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/gigabyte-b850-gaming-wf6-hovedkort Resten av de gamle PC delene får du solgt.
sedsberg Skrevet fredag kl 10:37 Skrevet fredag kl 10:37 Kommer ikke Liquid Freezer med Contact Frame?
AndersT2 Skrevet fredag kl 10:59 Skrevet fredag kl 10:59 sedsberg skrev (18 minutter siden): Kommer ikke Liquid Freezer med Contact Frame? Tror det var en spesifikk utgave av den som gjorde det, og den var ikke kompatibel med AMD sine hvis man skulle bytte. Kan ikke huske at det fulgte med min. Men de har for LGA 1700 og 1851 sokkelene som reservedeler
sedsberg Skrevet fredag kl 11:06 Skrevet fredag kl 11:06 I såfall er Contact Frame et must på 12700K.
squaddie Skrevet fredag kl 11:13 Forfatter Skrevet fredag kl 11:13 49 minutes ago, tommyb said: Jeg støtter å ha maskinene på eget rom. Men dagens trend med å bruke mesteparten av skrivebordet til å ha lysshow i displaycase på skrivebordet må bort. 47 minutes ago, Phantom Software said: Det er så mange hovedkort som passer. Med de komponentene og bruk trenger du ikke er dyrt et, velg B650e for eksempel. Liker du ASUS? Er det praktisk med WIFI? ASUS B650E MAX GAMING WIFI W som eksempel. Ditt oppsett trenger 402 watt ca. En 650w strømforsyning er nok, men kan alltids gå litt opp slik at den bruker mindre av max kapasitet og da gjerne kan kjøre uten vifter. Velg en ny strømforsyning fra en kjent produsent. Eksempel: Corsair RM750e (pass på at det er av nyere batch uten feil med klikkelyd). Case? Hva du liker til prisen, du trenger kun ATX kompatibel case. Thermaltake V100? PCPartPicker er fin for å se kompatibilitet: https://pcpartpicker.com/list/7MNmzP 33 minutes ago, AndersT2 said: Håper du ikke tok mitt innlegg som å ikke ha PCen under pulten. Da har jeg greid å skrive feil. Folk skal kunne ha PCen akkurat hvor de selv ønsker. Men som en annen her nevnte, så burte PCen du har være mer enn godt nok for en moderne maskin, og oppgraderingen til 5060 kortet. Siden du har Intel, så har de slitt veldig med kontaktflaten til sine CPUer de siste årene. Det er kommet egne Contact Frames som fikser dette. Legger ved link om det på 12 serien nederst her. Dessverre så ser det ut til at man kun får tak i det til 13 og 14 serien om dagen. Ser også at du har Artic Freezer sin vannkjøler. Jeg har versjon 3 av denne selv, siden den fikk veldig bra kritikk, og hadde bra pris, men jeg fikk med meg at det var en del som slet med montering av den på CPUen, slik at den ikke kom helt flatt på. Så jeg var veldig nøye på det ved montering. Brukte mindre tilskruing på hver gang på hver side enn jeg normalt har gjort. Skrur man også for hardt til, så blir det også galt. Hvis du fortsatt ønsker å bytte til ny (Det hjelper av og til å bare få noe nytt i stedet for å krangle videre), så bruk strømforsyningen du allerede har, og flytt den over. Det samme med SSDen. Hovedkort er ikke så vanskelig. For AMD så er det bare å finne AM5, og størrelsen du maks kan ha, og hvilke utganger du trenger. Det viktigste er nok om du trenger Wifi eller ikke. Personlig så foretrekker jeg Asus, da jeg syntes biosen dems er bedre. Siste jeg kjøpte var Gigabyte, da det var eneste jeg fant med alle utgangene jeg trengte, innenfor rimlig pris. Og har irritert meg over Bios innstillingene hos dem. Men du er kanskje vant med Gigabyte allerede. Her er ett tid grei pris, som skal fungere til det meste, nb full ATX størrelse. Det ser ikke ut til å ha mye RGB heller: https://www.komplett.no/product/1318037/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/gigabyte-b850-gaming-wf6-hovedkort Resten av de gamle PC delene får du solgt. Det er uaktuelt/ikke mulig for meg å ha maskinen i et annet rom, dessverre. Nok om den saken nå. Takk for solide tilbakemeldinger, @Phantom Software og @AndersT2! Og takk for partpicker-listen. Jeg tenkte at en 850W ville være en solid PSU å ha, fordi da har jeg litt rom å gå på + at den er litt ekstra stille da + den er innenfor budsjettet mitt. Jeg har ingen preferanse på merker når det kommer til hovedkort, for å være helt ærlig. Jeg har ikke behov for wifi, men det gjør ingenting om kortet har det, altså. Men ja, jeg er fan av at ting er praktisk, så absolutt. Jeg er greit kjent med både Gigabyte og ASUS for øvrig. Altså, som dere ser, så har jeg en FD R6 fra før av, som er nokså "lydtett" av seg, så noe i den duren hadde vært fint. R6 er dog noe "tungt", men det blir vel de fleste med all innmaten uansett. Jeg tar gjerne imot flere forslag på stille og romslige kabinetter. Det gjør ingenting om kabinettet er stort. Men, jeg har en tanke: hva hvis jeg bruker kabinettet jeg allerede har, dvs. FD R6 (blackout), også tar jeg heller å oppgraderer systemet, dvs. at jeg skaffer meg nytt AM5 hovedkort, AMD CPU (som vist i partpickeren ovenfor) og nytt DDR5 RAM, også legger jeg bare til ASUS 5060 GPU'en som jeg nylig skaffet meg, lar 850W PSU'en være i kabinettet, også legger jeg til ALFIII kjøleren samt flytter over M.2 disken jeg allerede har (NM790 4 TB), og vipps, så har jeg en prisgunstig oppgradering, sant? Hva tenker dere om det?
AndersT2 Skrevet fredag kl 11:23 Skrevet fredag kl 11:23 squaddie skrev (6 minutter siden): Men, jeg har en tanke: hva hvis jeg bruker kabinettet jeg allerede har, dvs. FD R6 (blackout), også tar jeg heller å oppgraderer systemet, dvs. at jeg skaffer meg nytt AM5 hovedkort, AMD CPU (som vist i partpickeren ovenfor) og nytt DDR5 RAM, også legger jeg bare til ASUS 5060 GPU'en som jeg nylig skaffet meg, lar 850W PSU'en være i kabinettet, også legger jeg til ALFIII kjøleren samt flytter over M.2 disken jeg allerede har (NM790 4 TB), og vipps, så har jeg en prisgunstig oppgradering, sant? Hva tenker dere om det? Høres som en god og fornuftig løsning. De fine med dagens mer moderne Windows installasjoner, gjør at maskinen vil starte opp med alt ferdig og klart til bruk når du flytter over eksisterende installasjon. Det er noen få ganger man kanskje må reinstallere, men det finner man ut om det er noe problemer. Men er det en OEM lisens, så må du nok kjøpe ny lisens. NB ikke gjør det via Microsoft, det er ekstremt dyrt. Man får ny lisens til 50,- andre steder, enn 2700,- som MS ville ha for min. (Win 11 Pro)
squaddie Skrevet fredag kl 11:50 Forfatter Skrevet fredag kl 11:50 19 minutes ago, AndersT2 said: Høres som en god og fornuftig løsning. De fine med dagens mer moderne Windows installasjoner, gjør at maskinen vil starte opp med alt ferdig og klart til bruk når du flytter over eksisterende installasjon. Det er noen få ganger man kanskje må reinstallere, men det finner man ut om det er noe problemer. Men er det en OEM lisens, så må du nok kjøpe ny lisens. NB ikke gjør det via Microsoft, det er ekstremt dyrt. Man får ny lisens til 50,- andre steder, enn 2700,- som MS ville ha for min. (Win 11 Pro) Ja, var det jeg også tenkte på. Da sparer jeg også litt penger + at det blir en solid oppgradering uansett. Også kan jeg evt. selge de andre delene jeg har. Men, et annet spørsmål... Hvis jeg skulle gått for et Intel-setup, ville det her vært et bra valg: https://www.prisjakt.no/list/pc-2025--l2242868 vs. AMD-oppsettet, som er 1200kr billigere: https://www.prisjakt.no/list/pc-2025--l2242868 Grunnen til at jeg drar frem Intel er fordi at jeg blir jo ikke å bruke PC'en til gaming noe særlig. Det er primært multitasking, videoredigering/rendering og mye office-saker. Vil ikke Intel 265k yte bedre og være mer praktisk da, mens 9700x vil fungere bedre til gaming?
AndersT2 Skrevet fredag kl 12:13 Skrevet fredag kl 12:13 Intelen ser ut til det man kaller produktivitet å være noe bedre enn 9700X ja. Men prøv å finn tester i programmene du faktisk bruker, mens AMD er bedre bedre i spill (Tid vis mye også). Samt AMD bruker mye mindre strøm, som igjen gir mindre varme enn Intel. 6 grader lavere i testen under, samt 63W mindre. Ikke så farlig om vinteren, men verre om sommeren. Her er ett par tester fra gode testere https://overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/intel-core-ultra-200s-cpu-review/ https://gamersnexus.net/cpus/intel-core-ultra-7-265k-cpu-review-benchmarks-vs-285k-245k-7800x3d-7900x-more
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå