Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"låset" på PCI-express falt av... Har jeg flere alternativer å koble GPU'en på?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har hvor "låset" som skal hilde skjermkortet på plass har regelrett falt av! Har jeg noen andre steder å sette gpu'en i? Er disse to mulige alternativer, kanskje? Jeg får iallefall ikke den til å sitte i forsi det er så mange kabler som blokkerer skjermkortet .. jeg har en Gigabyte RTX 3060 Ti Gaming OC Pro LHR - Rev3.0

Noen forslag til hvordan jeg får satt GPU'en i PC'en nå som låsedelen er knukket sv? 

Endret av squaddie
  • squaddie endret tittelen til "låset" på PCI-express falt av... Har jeg flere alternativer å koble GPU'en på?
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Av min egen erfaring er dette låset helt overflødig, da min også er ødelagt. Friksjonen fra sporet + skruene holder kortet på plass. Du bør nok fjerne kortet før du flytter eller transporterer PCen noe sted, men ved normal bruk skal det sitte.

Endret av likferd
  • Liker 1
Skrevet
5 hours ago, likferd said:

Av min egen erfaring er dette låset helt overflødig, da min også er ødelagt. Friksjonen fra sporet + skruene holder kortet på plass. Du bør nok fjerne kortet før du flytter eller transporterer PCen noe sted, men ved normal bruk skal det sitte.

4 hours ago, sedsberg said:

På noen HK fjerner jeg denne låsen siden den ofte blir fullstendig blokkert av skjermkortet.

Ja ok, så kortet skal fungere fint selv om låset er knekt av...? 

Rart, forsi PC'en min er supertreig etter at jeg installerte en ny m.2 brikke i går, og jeg trodde at det var årsaken til at pc'en er så treig, men nope... Det viser seg å være at det er gpu'en som gjør at alt går så treigt. Og kan et være fordi at gpu'en ikke får ordentlig kontakt pga knekt lås, kanskje?

Så ja, jeg prøver å få det fikset, men det var ikke så lett det her.......

Skrevet
squaddie skrev (1 time siden):

Ja ok, så kortet skal fungere fint selv om låset er knekt av...? 

Rart, forsi PC'en min er supertreig etter at jeg installerte en ny m.2 brikke i går, og jeg trodde at det var årsaken til at pc'en er så treig, men nope... Det viser seg å være at det er gpu'en som gjør at alt går så treigt. Og kan et være fordi at gpu'en ikke får ordentlig kontakt pga knekt lås, kanskje?

Så ja, jeg prøver å få det fikset, men det var ikke så lett det her.......

Det hadde sikkert hjulpet oss med å hjelpe deg om du forteller litt om hvordan du kom til denne konklusjonen 😊

Skrevet
51 minutes ago, KANE2009 said:

Det hadde sikkert hjulpet oss med å hjelpe deg om du forteller litt om hvordan du kom til denne konklusjonen 😊

Altså, det vet jeg ikke, men kan det være at gpu'en ikke får bra og jevn kontakt med slot'n, eller? 🤔

Jeg skjønner bare ikke hva som gjør at pc'en er sååå vanvittig treig av seg.... 

Skrevet

Er det den i grønt eller gult du omtaler som lås? Hvis det er gul så gjør det ikke noe, hvis det er grønn... Vel.

image.thumb.png.4ba9f183200be0a36c65862f88e522bd.png

Og hvilket hovedkort er det du har?

Skrevet
squaddie skrev (18 minutter siden):

Altså, det vet jeg ikke, men kan det være at gpu'en ikke får bra og jevn kontakt med slot'n, eller? 🤔

Ja, det kan være at den ikke får ordentlig kontakt og dermed kjører på lavere hastighet enn den skal for eksempel. Men det kan også være 1000 andre ting. Du har jo installert ny M2 brikke, så kan også være relatert til det. Eller igjen, en god del andre ting. Om du svarer på det Thor spør om vil det også hjelpe oss 😊

Skrevet

Noen spor til M.2 deler båndbredde med skjermkort. Visst du laster ned GPU-Z så ser du om skjermkort kjører i X8 eller X16 mode. Det kan forklare hvorfor ting føles tregt.

Skrevet
16 minutes ago, Thor. said:

Er det den i grønt eller gult du omtaler som lås? Hvis det er gul så gjør det ikke noe, hvis det er grønn... Vel.

image.thumb.png.4ba9f183200be0a36c65862f88e522bd.png

Og hvilket hovedkort er det du har?

Det er den gule delen, heldigvis. Leste at jeg kan ta en brikke av pci16 slot også sette den fast på den? Er det bare å "klikke" den på plass, eller...?

Jeg har Gigabyte Z690 Gaming X 

Skrevet
1 minute ago, TheKims said:

Noen spor til M.2 deler båndbredde med skjermkort. Visst du laster ned GPU-Z så ser du om skjermkort kjører i X8 eller X16 mode. Det kan forklare hvorfor ting føles tregt.

Ok. Jeg skal prøve å se hva den kjører. Den skal vel kjøre i X16, sant?

Kan det også ha noe å si at jeg satt det nye m.2 kortet i midterste av de 3 tilgjengelige m.2 sporene på hovedkortet mitt? Den ved siden av CPU'en er tatt av et m.2 kort som Win11 ligger på...

Hk jeg har er for øvrig Gigabyte Z690 Gaming X 

Skrevet
2 hours ago, KANE2009 said:

Har jeg for øvrig satt m.2 disken på rett slot, eller spiller det ingen rolle? Jeg fikk for øvrig også "klikket" tilbake låset!

IMG_20250722_095133.thumb.jpg.4df5f98acfcbbde7cbdd1902d831b65b.jpg

Skrevet
2 hours ago, KANE2009 said:

Har jeg for øvrig satt m.2 disken på rett slot, eller spiller det ingen rolle? Jeg fikk for øvrig også "klikket" tilbake låset!

IMG_20250722_095133.thumb.jpg.4df5f98acfcbbde7cbdd1902d831b65b.jpg

EDIT: Ok...wow..... Er det virkelig en sådan gigatabbe av meg som gjør at det hele fungerer så skralt som det faktisk gjør?! Der jeg har m.2 disken, så skal vel det klistremerket rives av på denne, korrekt?!

IMG_20250722_100904.thumb.jpg.bc63e3bc597a61203cd8c2fe12285dad.jpg

Skrevet (endret)

Edit: Da skal det være løst! Jeg rev av sticken som er på thermalcoveren (den som skal klebre seg fast i M.2 sticken), også filk jeg satt låsen på plass igjen.

Har nå kjørt pc'en i 30 min uten problemer....foreløpig.

Oops... Jeg pratet for fort! Det her skjedde nå plutselig! 😵😵😵😵 Hva i huleste er det som skjer?!

Endret av squaddie
Skrevet
44 minutes ago, sedsberg said:

Bruk et program som f.eks. HWInfo64 og sjekk temperaturer på CPU, GPU og SSD-er. Se om noe er unormalt der.

Ja, cpu viser jo 100% og 100C! ...

Repaste cpu og kjøleren må jeg vel gjøre nå? Hvordan rengjør jeg greiene før jeg legger på ny pasta?

IMG_20250722_125306.thumb.jpg.4cbbf7c77d222d5bb2967e5e4abcf068.jpg

Skrevet
11 minutes ago, Thor. said:

Bygd pc selv? Det er ofte en plastfilm under CPU kjøleren også.

Du ser det her de første par sekundene:

Ja, bygget den selv for 4 år siden. Fungert bra til i går...

Men hvordan fjerne lett kjølepasta uten å investere i for mye? Hmm...

Skrevet
1 minute ago, squaddie said:

Ja, bygget den selv for 4 år siden. Fungert bra til i går...

Men hvordan fjerne lett kjølepasta uten å investere i for mye? Hmm...

Etter 4 år så har kjølepastaen tørket inn. Jeg bruker blårens, virkestoffet er isopropanol. Kan kjøpes på Clas Ohlson og på steder som selger maling.

Bruk papir som ikke loer, for eksempel kaffefilter. Koster totalt ca 150 kroner.

Også trenger du ny kjølepasta. Du har kanskje en tube liggende? Hvis ikke så kjøp noe Arctic Silver 5, Thermal Grizzly Kryonaut eller annen kjølepasta fra et anerkjent merke.

Papir fuktet med isopropanol lar du fordampe ute før du kaster det i søpla (meget brannfarlig!).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...