Salvesen. Skrevet lørdag kl 11:59 Forfatter Skrevet lørdag kl 11:59 Theo343 skrev (Akkurat nå): Så hva mener du var feil? har eg påstått noe er feil? Det er du som mener statistikken er feil.. 1
Salvesen. Skrevet lørdag kl 12:00 Forfatter Skrevet lørdag kl 12:00 Trulss skrev (Akkurat nå): Tall som inflasjon osv. hopper ofte over strømpriser, energipriser som bensin og kommunale avgifter med mer. Mindre følelser mer kilder. Vennligst oppgi hva som er feil i mine tall 1
Trulss Skrevet lørdag kl 12:00 Skrevet lørdag kl 12:00 Salvesen. skrev (Akkurat nå): har eg påstått noe er feil? Det er du som mener statistikken er feil.. Statistikk brukes til å vri og vende tallene slik at man får dem slik man ønsker. Akkurat som med spørreundersøkelser. 2
Salvesen. Skrevet lørdag kl 12:04 Forfatter Skrevet lørdag kl 12:04 Trulss skrev (3 minutter siden): Statistikk brukes til å vri og vende tallene slik at man får dem slik man ønsker. Akkurat som med spørreundersøkelser. Som med følelser mener du? Som du slenger ut nå? Sifo, NAV osv har dette som en jobb. Folk sitter 8 timer dagen å regner på disse tingene. Det er ikke rølp. Det som er rølp er å bare si at alt er dritt hele tiden og høre på alle andre som sier det er dritt. 1
Trulss Skrevet lørdag kl 12:08 Skrevet lørdag kl 12:08 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Som med følelser mener du? Som du slenger ut nå? Sifo, NAV osv har dette som en jobb. Folk sitter 8 timer dagen å regner på disse tingene. Det er ikke rølp. Det som er rølp er å bare si at alt er dritt hele tiden og høre på alle andre som sier det er dritt. Ja, men kjøpekraften for fattige er det jo enighet om at har gått ned og ikke opp. Derfor gir ikke nødvendigvis påstandene dine mening. Har man derimot middels til høy inntekt kan det se annerledes ut. 2
Salvesen. Skrevet lørdag kl 12:08 Forfatter Skrevet lørdag kl 12:08 (endret) Det var åpenbart ikke godt nok, så vi får ta worst case da: Ok, la oss ta eksemplet med en på "minste uføre". Årssats i 2021: 264 859 Netto pr år: 218 425 Pr måned: 18202 Årssats i 2025: 322 798 Netto pr år: 268871 Pr måned: 22406 Økning i netto inntekt: 23% mot inflasjon som er 18%. Så kan en se på Sifo, denne gangen uten bil da en trossalt ikke har råd til slikt: 2021: 10685 2025: 12830 Så kan en se på leie, for hele norge og 1 roms. Igjen, en har ikke råd til mer.. I OSLO OG BÆRUM 2021: 8860 2025: 10020(finner bare 2024 tall en så lenge så har justert det med snitt økning for samme periode Til overs: 2021: -1343 2025: -444 Så kan en få bostøtte som sagt men jeg finner ingen lett måte å sjekke 2021 vs 2025 så lar det være for å ikke skape mer usikkerhet. I dag kan en få rundt 300 ser det ut til slik at en "nesten" kommer seg i null. Endret lørdag kl 12:11 av Salvesen.
Salvesen. Skrevet lørdag kl 12:09 Forfatter Skrevet lørdag kl 12:09 Trulss skrev (Akkurat nå): Ja, men kjøpekraften for fattige er det jo enighet om at har gått ned og ikke opp. Derfor gir ikke nødvendigvis påstandene dine mening. Har man derimot middels til høy inntekt kan det se annerledes ut. Om ikke mine påstander gir mening så må du nesten forklare hva da. Kan det ha noe med den ekstremt økende gjeldsgraden til Nordmenn? Det er ikke inkludert i mitt "regnskap"... Men, driver en på slikt så må en ta noe ansvar.. 1
Theo343 Skrevet lørdag kl 12:10 Skrevet lørdag kl 12:10 (endret) 12 minutes ago, Salvesen. said: har eg påstått noe er feil? Det er du som mener statistikken er feil.. Kan du da forklare hva du faktisk mente med svaret ditt? Endret lørdag kl 12:11 av Theo343
kremt Skrevet lørdag kl 12:11 Skrevet lørdag kl 12:11 Offentlig inflasjon er ofte litt "bogus". I USA er det f.eks "excluding housing, food and energy". Hva er det da egentlig man måler? Den billigste maten har blitt svært mye dyrere. En pakke ris f.eks har økt fra 19.90 til nå 37.90, dette på ca 3-4 års tid. En helt ekstrem økning i % og lignende har man sett på andre varer som kjøtt f.eks. 1
Trulss Skrevet lørdag kl 12:11 Skrevet lørdag kl 12:11 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Det var åpenbart ikke godt nok, så vi får ta worst case da: Ok, la oss ta eksemplet med en på "minste uføre". Årssats i 2021: 264 859 Netto pr år: 218 425 Pr måned: 18202 Årssats i 2025: 322 798 Netto pr år: 268871 Pr måned: 22406 Økning i netto inntekt: 23% mot inflasjon som er 18%. Så kan en se på Sifo, denne gangen uten bil da en trossalt ikke har råd til slikt: 2021: 10685 2025: 12830 Så kan en se på leie, for hele norge og 1 roms. Igjen, en har ikke råd til mer.. I OSLO OG BÆRUM 2021: 8860 2025: 10020(finner bare 2024 tall en så lenge så har justert det med snitt økning for samme periode Til overs: 2021: -1343 2025: -444 Så kan en få bostøtte som sagt men jeg finner ingen lett måte å sjekke 2021 vs 2025 så lar det være for å ikke skape mer usikkerhet. I dag kan en få rundt 300 ser det ut til slik at en "nesten" kommer seg i null. SIFO sine tall stemmer kanskje dårlig fordi alle nå sparer inntil benet på strøm og andre utgifter. Dette har man ikke i like stor grad gjort tidligere. 2
Salvesen. Skrevet lørdag kl 12:12 Forfatter Skrevet lørdag kl 12:12 Theo343 skrev (1 minutt siden): Kan du da forklare hva du faktisk mente med svaret ditt? Jeg spurte deg hva du mente var feil... 1
Salvesen. Skrevet lørdag kl 12:12 Forfatter Skrevet lørdag kl 12:12 Trulss skrev (Akkurat nå): stemmer kanskje dårlig .... det blir for dumt. Enten så må en påpeke hva som er feil eller så må en la være. Som nevnt i første post, mer fakta mindre følelser. 1
Trulss Skrevet lørdag kl 12:14 Skrevet lørdag kl 12:14 Salvesen. skrev (1 minutt siden): .... det blir for dumt. Enten så må en påpeke hva som er feil eller så må en la være. Som nevnt i første post, mer fakta mindre følelser. ellers så kan man se at køen foran fattighuset øker og øker? 2
Theo343 Skrevet lørdag kl 12:15 Skrevet lørdag kl 12:15 (endret) 21 minutes ago, Salvesen. said: Se over.... Dere må virkelig begynne å søke og regne på ting... Hvordan mener du at dette er "jeg spurte deg hva som er feil". Kan du forklare hva du egentlig mener her? Du svarte da på dette. Quote Ja min mor fikk i 10 år bostøtte på 800,- kroner måneden som ufør. Nå siste året har hun fått 1800,- og husleien har nærmest doblet seg de siste 5-10 årene. Så hva mente du egentlig? Forklar gjerne. Endret lørdag kl 12:16 av Theo343 2
obygda Skrevet lørdag kl 12:16 Skrevet lørdag kl 12:16 Theo343 skrev (33 minutter siden): Hvordan hadde du råd til å spare så mye? For mange så betyr det at man ikke startet helt med blanke ark i voksenlivet. De færreste kan spare særlig mye når de etablerer seg. Gjerne ikke før man har jobbet i nærmere 20 år. Det er alltid noe de som "gikk greit for meg å kjøpe leilighet i 20 åra" ikke forteller som bidrar til det. Eks. en kamerat og hans bror når jeg vokste opp. De fikk bo hjemme lenge og alt var dekket. De hadde ikke utgifter til noen ting. De fikk låne gratis bil til alt de trengte. Fikk påspandert førerkort. Begge to fikk fast jobb gjennom det foreldrene drev med. Når de skulle kjøpe leilighet hjalp foreldrene dem med egenkapital og var kausjonist. Gjennom hele oppveksten fikk de bra med penger på sparekontoer fra besteforeldre og foreldre. Dette var ingen rik familie. De bodde i 4 roms blokkleilighet 4 mil utenfor Oslo i oppveksten med helt vanlige jobber. Og så går man gjerne ut og sier "var ikke noe problem for meg å etablere meg", mens alle detaljene til hvorfor det gikk så greit unnlates. Men én ting er rimelig sikkert i dag. De unge under 30 i dag har et ekstremt forbruk kontra unge fra 90 tallet og fremover. De har vokst opp med livsstilsreklamer på TV og tv-serier som viser at alt skal være tipp topp og forventer å ha det slik selv. Skal jeg oppsummere folk i dag med 4 ord som jeg sjelden så i min oppvekst men som har nærmest blitt normen i dag: 1. Fake it til you make it 2. Glansbilde 3. Fasade 4. Rettighetsmentalitet (man skal ikke lenger jobbe for titler og forfremmelser) Også lurer man på hvorfor folk blir deprimerte når dette har blitt normen og forsterket med SOME? Selv 50 åringer driver jo med dette glansbilde tullet i dag. Jeg startet med blanke ark - ingen arv - bodde i blokkleilighet med mine foreldre.. Etter videregående arbeidet jeg på fabrikk ca ett år + ett år i militæret. Sparte penger allerede der - selv dagpengene i forsvaret klarte jeg å spare unna en del av. Deretter begynte jeg studier med stipend og lån - hvor jeg også sparte en del av pengene. Jeg bodde ikke hjemme under studier, men i en ordinær hybel gjennom studentskipnaden som jeg betalte leie til. Jeg har aldri hatt noe behov for å bruke penger til annet enn mat og klær. Så etter studier fikk jeg jobb og leide leilighet - og sparte videre...For de pengene der fikk jeg kjøpt meg til slutt en liten leilighet i starten av 30 årene. Denne bodde jeg i noen år mens jeg jobbet - og studerte videre. Deretter skiftet jeg jobb og sparte videre...så traff jeg min samboer og vi kjøpte tomt og bygde hus...fikk barn...Vi solgte hver vår leilighet ifb. husbyggingen - jeg fikk ikke noe gevinst på leiligheten da den var på bygda og prisstigningen her var ekstremt lav. Jeg har drevet med idrett på relativt høyt nivå i mange år før jeg begynte å studere og lærte meg å holde meg til en plan som gjorde det enkelt å spare samt studere effektivt. Jeg tror kanskje noen sløser bort penger på ting de egentlig ikke trenger og at oljepengene nok har gjort mange litt "slappe". Mine foreldre var ikke rike - mine besteforeldre var ikke rike - så jeg har bygget stein på stein til det livet jeg har..og den formuen jeg har....Alle kan få til dette - er superenkelt bare man vil - men man må ville og man kan ikke ha dyre vaner eller uvaner....Men "straffen" man opplever for å være effektiv og ikke forbruke mye - er jo at staten begynner å skatte deg hardt - svært hardt. Staten oppfordrer oss alle til å investere i eiendom eller aksjer for å skjerme fomue. Gjør man ikke dette så havner man til slutt i en tullete skatteposisjon over tid slik den jeg sitter i. Det er frivillig - jeg har selvfølgelig kunne gjøre andre valg mer i tråd med det skattemodellen vi har i landet oppfordrer til , nemlig enten forbruke masse penger, eller investere i eiendom eller aksjer.....Men jeg mener det er en tullete skattemodell vi har som egentlig oppfordrer til forbruk - det i en tid da man burde se på miljø og klima tiltak.
Salvesen. Skrevet lørdag kl 12:16 Forfatter Skrevet lørdag kl 12:16 Trulss skrev (1 minutt siden): ellers så kan man se at køen foran fattighuset øker og øker? Ok, så en bør bare legge ned alt som driver med statistikk og beregninger verden over og bare se over til køer da. Eller? Som sagt 142352435345345354345 ganger, klart det er folk som har fått det verre. Og klart det er folk som har fått det bedre. Men denne tråden ser generelt. Har den generelle personen fått det verre? Når en ser på tallene ser det absolutt ikke slikt ut. Men tallene stemmer ikke for alle, men treffer gjerne godt generelt sett. 1
Salvesen. Skrevet lørdag kl 12:18 Forfatter Skrevet lørdag kl 12:18 Theo343 skrev (1 minutt siden): Hvordan mener du at dette er "jeg spurte deg hva som er feil". Kan du forklare hva du egentlig mener her? jeg mente det som står, start å regn på ting. Ikke bare hør på alt og les overskrifter. Jeg sa ikke at noe var feil. Jeg bare påpeker at de fleste baserer seg på følelser og hva de "hører" rundt om. Sitat Så hva mente du egentlig? Forklar gjerne. forklart utallige ganger, men se det som er i bold over. 1
obygda Skrevet lørdag kl 12:19 Skrevet lørdag kl 12:19 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Ok, så en bør bare legge ned alt som driver med statistikk og beregninger verden over og bare se over til køer da. Eller? Som sagt 142352435345345354345 ganger, klart det er folk som har fått det verre. Og klart det er folk som har fått det bedre. Men denne tråden ser generelt. Har den generelle personen fått det verre? Når en ser på tallene ser det absolutt ikke slikt ut. Men tallene stemmer ikke for alle, men treffer gjerne godt generelt sett. Hva en generell person? Jeg er lei av at mange skal sette folk i båser og behandle dem som kveg........Alle er unike!
Salvesen. Skrevet lørdag kl 12:20 Forfatter Skrevet lørdag kl 12:20 obygda skrev (Akkurat nå): Hva en generell person? Jeg er lei av at mange skal sette folk i båser og behandle dem som kveg........Alle er unike! Nå snakker vi om inntekter og utgifter, ikke personlige trekk.. Slapp nå litt av, kanskje du skal begynne å spandere litt på deg selv. Kanskje du får det bedre og slipper å grine av alt? 1
Theo343 Skrevet lørdag kl 12:23 Skrevet lørdag kl 12:23 (endret) 4 minutes ago, Salvesen. said: jeg mente det som står, start å regn på ting. Ikke bare hør på alt og les overskrifter. Jeg sa ikke at noe var feil. Jeg bare påpeker at de fleste baserer seg på følelser og hva de "hører" rundt om. forklart utallige ganger, men se det som er i bold over. Javel. Men hvordan er det et svar på at min mor mottok kun 800,- i bostøtte i ca. 10 år og først siste inneværende år har mottat 1800,- selv om leien i samme tidsrom har doblet seg? Mener du at disse fakta da er slik at jeg må lese din statistikk fremfor de faktiske tall min mor får? Hva skal man regne på? Tallene er klare. Endret lørdag kl 12:23 av Theo343 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå