freedomseeker Skrevet 11. august Skrevet 11. august Salvesen. skrev (1 time siden): Dette er ikke fattigdom… Folk har ihvertfall ikke fått det bedre, det kan vi slå fast! 1
freedomseeker Skrevet 11. august Skrevet 11. august Subara skrev (1 time siden): Voksenkollektiv må vi ha mer av. Men som det står, passer det ikke for alle. Man må være litt raus og tolerant type, og like å ha folk tett innpå seg. Disse var i tillegg godt etablerte med fulltidsjobber pluss en doktorgradstudent. Blir noe annet når folk bor slik av nød eller at de flytter inn noen som går på NAV, ev. har pengeproblemer. Her var det politikken som ødela stemningen, men at vedkommende snart skulle flytte ut likevel. Den økonomiske utviklingen tilsier at det kommer til å bli veldig normalt, desverre. 1
Salvesen. Skrevet 11. august Forfatter Skrevet 11. august freedomseeker skrev (39 minutter siden): Folk har ihvertfall ikke fått det bedre, det kan vi slå fast! basert på dette kollektivet? Ikke enig. Er mange eksempler på folk som har fått det bedre i denne tråden. Basert på økt inntekt, reduserte skatter, økte trygder osv.
freedomseeker Skrevet 11. august Skrevet 11. august Salvesen. skrev (1 minutt siden): basert på dette kollektivet? Ikke enig. Er mange eksempler på folk som har fått det bedre i denne tråden. Basert på økt inntekt, reduserte skatter, økte trygder osv. Beklager å måtte si det men du er rett og slett ekstrem virkelighetsfjern. Folk har ikke bare fått det litt dårligere råd, mange har fått det ekstremt mye verre. 6
Salvesen. Skrevet 11. august Forfatter Skrevet 11. august freedomseeker skrev (Akkurat nå): Beklager å måtte si det men du er rett og slett ekstrem virkelighetsfjern. Folk har ikke bare fått det litt dårligere råd, mange har fått det ekstremt mye verre. Ja så virkelighetsfjern at jeg presenterer data for mine påstander...
leticia Skrevet 12. august Skrevet 12. august https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LMKmzV/sykepleierindeksen-vanskeligere-aa-bli-boligeier Det har forverret seg spesielt i vest (Bergen / Stavanger - området), men blitt en liten bedring i Oslo. (Litt overrasket også at gjennomsnittlig sykepleierlønn var såpass høy, men det er vel noen tillegg der da). 2
Salvesen. Skrevet 12. august Forfatter Skrevet 12. august leticia skrev (21 minutter siden): https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LMKmzV/sykepleierindeksen-vanskeligere-aa-bli-boligeier Det har forverret seg spesielt i vest (Bergen / Stavanger - området), men blitt en liten bedring i Oslo. (Litt overrasket også at gjennomsnittlig sykepleierlønn var såpass høy, men det er vel noen tillegg der da). Det må vell være første gang ever med bedring i Oslo.
leticia Skrevet 12. august Skrevet 12. august Salvesen. skrev (11 minutter siden): Det må vell være første gang ever med bedring i Oslo. Det kan godt være. Men når man likevel ikke kan kjøpe mer enn 2,5 % av boligene på markedet så er det ikke enkelt. Jeg kjenner noen på leiemarkedet i Stavanger / Bergensområdet, og de merker godt at prisene i det området har steget iallefall. Blir interessant om økningen der bare vil fortsette i taket... Jeg tror også at folk som kjøper boliger for å leie ut via air bnb bidrar sterkt til prisveksten. 2
Salvesen. Skrevet 12. august Forfatter Skrevet 12. august leticia skrev (1 minutt siden): Det kan godt være. Men når man likevel ikke kan kjøpe mer enn 2,5 % av boligene på markedet så er det ikke enkelt. Jeg kjenner noen på leiemarkedet i Stavanger / Bergensområdet, og de merker godt at prisene i det området har steget iallefall. Blir interessant om økningen der bare vil fortsette i taket... Jeg tror også at folk som kjøper boliger for å leie ut via air bnb bidrar sterkt til prisveksten. Ja det er jo derfor det synker i Oslo, utleieobjekter selges unna. å forvente at en skal kunne kjøpe store deler av boligene i de store byene som single med average+ jobb er uhørt. Min sjef i Zürich leier liksom… han er nær pensjonist alder. Vi er for kravstore i Norge ift eierskap. 2
leticia Skrevet 12. august Skrevet 12. august Salvesen. skrev (13 minutter siden): Ja det er jo derfor det synker i Oslo, utleieobjekter selges unna. å forvente at en skal kunne kjøpe store deler av boligene i de store byene som single med average+ jobb er uhørt. Min sjef i Zürich leier liksom… han er nær pensjonist alder. Vi er for kravstore i Norge ift eierskap. Jeg er klar over at situasjonen nedover Europa er annerledes enn i Norge når det gjelder å eie egen bolig. Samtidig så gir det en trygghet i hverdagen å eie noe eget. Men jeg syns ikke noe om visse norske holdninger, om at mange nærmest blir sett ned på hvis de er leietakere. I Spania f.eks så har jeg snakket med folk som enda bor hjemme hos foreldrene som 30 - 40 åringer, fordi de ikke har råd til noe annet. 3
Salvesen. Skrevet 12. august Forfatter Skrevet 12. august leticia skrev (Akkurat nå): Jeg er klar over at situasjonen nedover Europa er annerledes enn i Norge når det gjelder å eie egen bolig. Samtidig så gir det en trygghet i hverdagen å eie noe eget. Men jeg syns ikke noe om visse norske holdninger, om at mange nærmest blir sett ned på hvis de er leietakere. I Spania f.eks så har jeg snakket med folk som enda bor hjemme hos foreldrene som 30 - 40 åringer, fordi de ikke har råd til noe annet. Ja vi er utrolig heldige! Jeg tjente ca 600 000 netto sist år bare på å eie, minus noen kostnader så jeg ikke har finregnet på. Men det er enormt. Det kan dog gå andre veien, så er ikke risikofritt
Subara Skrevet 13. august Skrevet 13. august Salvesen. skrev (13 timer siden): Ja det er jo derfor det synker i Oslo, utleieobjekter selges unna. å forvente at en skal kunne kjøpe store deler av boligene i de store byene som single med average+ jobb er uhørt. Min sjef i Zürich leier liksom… han er nær pensjonist alder. Vi er for kravstore i Norge ift eierskap. Vi får være glade for at noen vil gjøre jobber med gjennomsnittlig lønn. Vi ville ikke klart oss uten feks. sykepleierne. Det er for lønnsomt å eie fremfor å leie. Men greit å være leieboer å slippe og bruke tid på oppussing og vedlikehold. Og greiere å leie som sjef hvis inntekten er stabil enn som leietaker med NAV-garanti, for å påpeke at det er forskjell på folk. 2
Lagabøter Skrevet onsdag kl 06:59 Skrevet onsdag kl 06:59 Ikke for min del. Vanlig jobb, lever fornuftig. Bolig nedbetalt, ikke barn eller bil. Avholds og nikotinfri. Drikker i praksis bare vann (gidder ikke døtte så mye dritt i kroppen). Ferier tilbringes for det meste i naturen i omegn. Alltid hatt fornuftig pengebruk, aldri brukt kredittkort, aldri fått en purring, alltid vært i jobb, aldri hatt økonomiske bekymringer Lageringeniør/lagerkonsulent 40+ (så desverre for ung for Lager-76😉) 1
Salvesen. Skrevet onsdag kl 07:05 Forfatter Skrevet onsdag kl 07:05 Subara skrev (2 timer siden): Vi får være glade for at noen vil gjøre jobber med gjennomsnittlig lønn. Vi ville ikke klart oss uten feks. sykepleierne. Det er for lønnsomt å eie fremfor å leie. Men greit å være leieboer å slippe og bruke tid på oppussing og vedlikehold. Og greiere å leie som sjef hvis inntekten er stabil enn som leietaker med NAV-garanti, for å påpeke at det er forskjell på folk. Tror vi skal være mer glad for de 50%+ som jobber med lavere lønn enn sykepleierne men ikke bruker hver dag på å syte om lønnen.
leticia Skrevet onsdag kl 07:58 Skrevet onsdag kl 07:58 Salvesen. skrev (38 minutter siden): Tror vi skal være mer glad for de 50%+ som jobber med lavere lønn enn sykepleierne men ikke bruker hver dag på å syte om lønnen. Oi, her gikk du veldig i forsvarsmodus. Var det vanskelig å svelge sitatet under her fra Subara? Jeg skal være med på at sykepleiere er en yrkesgruppe som ofte klager / streiker. Men det er drevet frem av fagforeningene. Kanskje du skulle prøvd en dag som sykepleier, eller fulgt en sykepleier for en dag, så ville du kanskje fått en annerledes holdning. Jeg er ikke sykepleier selv, men jeg har hatt helgejobb et sted hvor det finnes sykepleiere. De er få på jobb, gjerne bare 1 eller 2, avhengig av jobbsted, har mye å rekke over, visse arbeidsoppgaver er det kun de som har lov å utføre. Det er en stressende hverdag å ikke ha tid til matpause omtrent, samtidig som du føler at du ikke rakk over alt på en god måte fordi det er for få på jobb. Omtrent alle yrkesgrupper klager på lønna si og mener de fortjener bedre, også de 50 % + som du tror at ikke klager på sin lønn. Kanskje spesielt de. (med god grunn). Subara skrev (3 timer siden): Og greiere å leie som sjef hvis inntekten er stabil enn som leietaker med NAV-garanti, for å påpeke at det er forskjell på folk. 5
Salvesen. Skrevet onsdag kl 08:19 Forfatter Skrevet onsdag kl 08:19 leticia skrev (20 minutter siden): Oi, her gikk du veldig i forsvarsmodus. Var det vanskelig å svelge sitatet under her fra Subara? Jeg skal være med på at sykepleiere er en yrkesgruppe som ofte klager / streiker. Men det er drevet frem av fagforeningene. Kanskje du skulle prøvd en dag som sykepleier, eller fulgt en sykepleier for en dag, så ville du kanskje fått en annerledes holdning. Jeg er ikke sykepleier selv, men jeg har hatt helgejobb et sted hvor det finnes sykepleiere. De er få på jobb, gjerne bare 1 eller 2, avhengig av jobbsted, har mye å rekke over, visse arbeidsoppgaver er det kun de som har lov å utføre. Det er en stressende hverdag å ikke ha tid til matpause omtrent, samtidig som du føler at du ikke rakk over alt på en god måte fordi det er for få på jobb. Omtrent alle yrkesgrupper klager på lønna si og mener de fortjener bedre, også de 50 % + som du tror at ikke klager på sin lønn. Kanskje spesielt de. (med god grunn). Nei det var ikke det, beklager om jeg tråkte på dine tær. Er bare mettet av klagingen i fra den kanten.
leticia Skrevet onsdag kl 08:29 Skrevet onsdag kl 08:29 Salvesen. skrev (7 minutter siden): Nei det var ikke det, beklager om jeg tråkte på dine tær. Er bare mettet av klagingen i fra den kanten. Mine tær greier seg veldig fint. Ja, jeg også, både når det gjelder sykepleiere og lærere. Men som nevnt så er det fagforeningene som driver det. Jeg kjenner til folk som har meldt seg ut av fagforening pga de var uenig i streiken. 2
Salvesen. Skrevet onsdag kl 09:02 Forfatter Skrevet onsdag kl 09:02 leticia skrev (32 minutter siden): Mine tær greier seg veldig fint. Ja, jeg også, både når det gjelder sykepleiere og lærere. Men som nevnt så er det fagforeningene som driver det. Jeg kjenner til folk som har meldt seg ut av fagforening pga de var uenig i streiken. tror vi er ganske enig jeg Jeg har for lengst bedt mine siste bønner for sykepleierene, de i barnehagen derimot og i kassa på kiwi. De fortjener støtte de!
Lagabøter Skrevet onsdag kl 09:14 Skrevet onsdag kl 09:14 (endret) Jeg tror mange kunne fått romsligere økonomi med sunn fornuft. Droppe nikotin og annet fjas. Jeg lider ikke, og kunne uten problem ha kjøpt nyeste toppmodell på mobilfronten hvert år, uten at det ville påvirke økonomien.... men jeg greier med utmerket med en fem år gammel.. som jeg måtte kjøpe da min daværende som tre år ramla i vannet og sank til bunns. Hadde ikke det skjedd hadde jeg sikkert brukt den enda. Den funker til mitt bruk. Og noe så enkelt som å lage mat kontra Foodora. Jeg "sliter" med å "bruke opp" pengene, siden jeg hele veien.. fra man fikk en 50-lapp i bursdagsgave på 90-tallet vært veldig bevisst på forbruk, og priortert nedbetaling av lån, godt hjulpet av gevinst fra fondssparing. Mange er selvsagt (delvis)uskyldige offre på økononifronten... men det er mange... sorry to say...idioter... som ikke kobler 20 om dagen.. og et brett med redbull i uka med at junior ikke kan være med fotballcup. Endret onsdag kl 09:41 av Lagabøter 1
Salvesen. Skrevet onsdag kl 09:24 Forfatter Skrevet onsdag kl 09:24 Lagabøter skrev (6 minutter siden): Jeg tror mange kunne fått romsligere økonomi med sunn fornuft. Droppe nikotin og annet fjas. Jeg lider ikke, og kunne uten problem ha kjøpt nyeste toppmodell på mobilfronten hvert år, uten at det ville påvirke økonomien.... men jeg greier med utmerket med en fem år gammel.. som jeg måtte kjøpe da min daværende som tre år ramla i vannet og sank til bunns. Hadde ikke det skjedd hadde jeg sikkert brukt den enda. Den funker til mitt bruk. Og noe så enkelt som å lage mat kontra Foodora. Jeg "sliter" med å "bruke opp" pengene, siden jeg hele veien.. fra man fikk en hundrings i bursdagsgave på 90-tallet vært veldig bevisst på forbruk, og priortert nedbetaling av lån, godt hjulpet av gevinst fra fondssparing. Mange er selvsagt (delvis)uskyldige offre på økononifronten... men det er mange... sorry to say...idioter... som ikke kobler 20 om dagen.. og et brett med redbull i uka med at junior ikke kan være med fotballcup. Ja det er mange muligheter, som feks tilbud og datovarer. Kan ikke huske at det har vært så tilgjengelig som nå, om en er litt fleksibel i arbeidshverdagen så er det veldig lett å spise all mat i fra dato disken og tilbud. Kollektivt er også super billig her iallefall, hadde jeg solgt bilen hadde jeg spart ekstreme mengder penger. Men jeg velger selv å bruke penger på dette. Leie er likt, prisene har økt lite ift feks rentene til de som har eiet de siste årene. Spessielt de galningene som makset seg på 0 rente. Også er det de som er tilknyttet NAV da, som jeg selv dessverre er. Her må en legge inn innsats for å sørge for at en får rett utbetaling eller innbetaling. For det er så mye tull i det systemet og det er absolutt ingen som jobber for deg eller hjelper deg. Så her må en stå på selv for å få eller betale rett sum. Så er det utgiftene da, se på abonnomenter. Kan en fjerne noe en ikke bruker? Når snakket en sist med forsikringene? Når sjekket en sist strømavtalen? Internett og telefon? Mye å spare om en legger inn litt innsats..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå