Baranladion Skrevet 7. august Skrevet 7. august agvg skrev (1 minutt siden): Mange av de fattigste lever på satsene det offentlige gir dem, minstepensjon eller minstesatsen på uføretrygd må kunne sies og ikke være spesielt fett. De fleste i denne gruppen har ingen mulighet til og forbedre sine muligheter. Hva ville skjedd dersom man endret pensjonsreglene? Altså, slik det er nå er jo egentlig helt tullete. Jo mer du tjener, jo mer får du i pensjon. Tjener du mye, så har du mulighet til å selv spare, opparbeide deg verdier og hele livet til å legge til rette for en pensjonisttilværelse. I motsatt fall, tjener du lite, så får du det ekstra kjipt når du blir gammel, fordi utbetalingene også er ræva. 1
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Baranladion skrev (3 minutter siden): Jeg har endret i tidligere post, for regnestykket mitt var helt på trynet. De 3,4 milliardene fordelt på de 45.000 ville blitt 75.000 på hver. Så kan en ikke forvente at man skal drive en bedrift som går i null som eier, så hvis vi leker oss med fordeling, så kunne de ansatte fått halvparten, altså 37.500 kr hver mer i året. Jeg vet ikke om det hadde gjort verden mindre full av peasants og konger, men det hadde jo vært hyggelig. Allikevel hadde vi nok sitti her og klagd på at eierene tjener 1,8 milliarder for å sitte i møter og ta telefoner. Ja regnestykket ditt er helt på trynet, det mangler mange aspekter. Derfor tar jeg ikke i det engang. 1
agvg Skrevet 7. august Skrevet 7. august Så hvor investerer de rike pengene? Norge som resten av Europa er jo ikke økonomier i vekst, lite industri og områder med stor avkasting, så hvor blir pengen av?
trn100 Skrevet 7. august Skrevet 7. august agvg skrev (1 minutt siden): Så hvor investerer de rike pengene? Norge som resten av Europa er jo ikke økonomier i vekst, lite industri og områder med stor avkasting, så hvor blir pengen av? Garantert ikke Sveits?
agvg Skrevet 7. august Skrevet 7. august Baranladion skrev (1 minutt siden): Hva ville skjedd dersom man endret pensjonsreglene? Altså, slik det er nå er jo egentlig helt tullete. Jo mer du tjener, jo mer får du i pensjon. Tjener du mye, så har du mulighet til å selv spare, opparbeide deg verdier og hele livet til å legge til rette for en pensjonisttilværelse. I motsatt fall, tjener du lite, så får du det ekstra kjipt når du blir gammel, fordi utbetalingene også er ræva. Velferdsstaten er en forsikring, betaler du lite inn i premie så får du lite igjen, så lite at man kan spørre om det egentlig er en omfordeling fra de med minst til de som har det greit. 1
Baranladion Skrevet 7. august Skrevet 7. august Salvesen. skrev (1 minutt siden): Ja regnestykket ditt er helt på trynet, det mangler mange aspekter. Derfor tar jeg ikke i det engang. Det er greit det. Du mangler selv noen aspekter, når du spør om de butikkansatte er godt kompensert i forhold til eierne, og fnyser av at du ikke har sagt de skal tjene en mill. Hva mener du er godt kompensert som butikkansatt iforhold til eierene? La oss ta utgangspunkt i at eier tjener 3,4milliarder og en butikkansatt tjener 500.000. 1
Jarmo Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) Salvesen. skrev (4 minutter siden): Ulikehetene var på vei opp, men er på vei ned med ny regjering: Dette er forholdet mellom snitt og medianinntekt. En kan se det snur når ny regjering kom på plass og gikk oppover i slutten av sist regjering sin periode. Jeg kan også lage slike grafer uten og legge ved linken til kilden. Endret 7. august av Jarmo 2
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Baranladion skrev (1 minutt siden): Det er greit det. Du mangler selv noen aspekter, når du spør om de butikkansatte er godt kompensert i forhold til eierne, og fnyser av at du ikke har sagt de skal tjene en mill. Hva mener du er godt kompensert som butikkansatt iforhold til eierene? La oss ta utgangspunkt i at eier tjener 3,4milliarder og en butikkansatt tjener 500.000. La oss ta utgangspunkt i Reitan med en formue på 59 milliarder kroner.. Tror du hans ansatte hos rema1000 kunne fått noen flere kroner om hen hadde justert ned sine verdier litt over disse årene? Hvor mye er verdien til din sjef?
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Jarmo skrev (3 minutter siden): Jeg kan også lage slike grafer uten og legge ved linken til kilden. Gratulerer, her er linken til kilden: Lønnsutviklingen de siste 40 årene
Nedward Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) Sitat Så hvor investerer de rike pengene? Norge som resten av Europa er jo ikke økonomier i vekst, lite industri og områder med stor avkasting, så hvor blir pengen av? At det er svak BNP-vekst er ikke det samme som at det ikke er avkastning i aksjer og obligasjoner, eiendom osv. Edit 2: Det var@agvg som skrev dette. Endret 7. august av Nedward 1
agvg Skrevet 7. august Skrevet 7. august trn100 skrev (Akkurat nå): Garantert ikke Sveits? vel, og ha penger i Sveits er ikke en investering, f.eks hvis det er gunstig og kjøpe ti blokker med utleieleiligheter for og så maksimere profitten med og øke leia er jo egentlig ikke en ønskelig investering sett fra samfunnet sin side, men hvis det er så lite annet lukrativt satse på så vil fort pengene gå inn samfunnet uten at vi får en større økonomi men vi flytte mer og mer av pengene oppover, vi burde hatt ett skattesystem som belønnet risiko og nyskapning.
Baranladion Skrevet 7. august Skrevet 7. august Salvesen. skrev (1 minutt siden): La oss ta utgangspunkt i Reitan med en formue på 59 milliarder kroner.. Tror du hans ansatte hos rema1000 kunne fått noen flere kroner om hen hadde justert ned sine verdier litt over disse årene? Hvor mye er verdien til din sjef? Ja, selvfølgelig kunne de det, det er jo helt opplagt. Spørsmålet jeg stiller er hvor mye mer kunne/skulle de fått?
Jarmo Skrevet 7. august Skrevet 7. august Salvesen. skrev (2 minutter siden): Gratulerer, her er linken til kilden: Lønnsutviklingen de siste 40 årene Reallønnsøkning viser -1,1% i 2022, det gjør ikke grafen din. Kom med kilden til grafen din.
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Baranladion skrev (Akkurat nå): Ja, selvfølgelig kunne de det, det er jo helt opplagt. Spørsmålet jeg stiller er hvor mye mer kunne/skulle de fått? Jeg har ikke dette tallet, men lønna er for lav og eierene tar en for stor bit av kaka. Det er bare å sjekke opp alle eierene av butikkene du handler i, de er søkkrike mens de ansatte sliter. Det er en enorm uting. Det gjelder såklart i mange andre bransjer.
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Jarmo skrev (Akkurat nå): Reallønnsøkning viser -1,1% i 2022, det gjør ikke grafen din. Kom med kilden til grafen din. Grafen min viser ikke reallønnsøkning den viser forskjellen i mellom snitt lønn og medianlønn som forklart når jeg postet den. Det er en normal måte å vise forskjell mellom fattig og rik i ett samfunn. Jo nærmere de er, jo mindre forskjeller er det. 1
Jarmo Skrevet 7. august Skrevet 7. august Salvesen. skrev (Akkurat nå): Grafen min viser ikke reallønnsøkning den viser forskjellen i mellom snitt lønn og medianlønn som forklart når jeg postet den. Det er en normal måte å vise forskjell mellom fattig og rik i ett samfunn. Jo nærmere de er, jo mindre forskjeller er det. Kilden til grafen takk. 1
agvg Skrevet 7. august Skrevet 7. august Begrepet formue er merkelig, det sier jo lite om hvor mye penger vedkommende har, man prater som om formue omtrent er penger i madrassen.
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Jarmo skrev (Akkurat nå): Kilden til grafen takk. Den har du fått, om du blar ned vill du se tall for medianlønn og snittlønn. Det er utrolig frustrerende at du alltid ska ha alt inn med 34534534 teskjeer. 1
trn100 Skrevet 7. august Skrevet 7. august agvg skrev (Akkurat nå): vel, og ha penger i Sveits er ikke en investering, f.eks hvis det er gunstig og kjøpe ti blokker med utleieleiligheter for og så maksimere profitten med og øke leia er jo egentlig ikke en ønskelig investering sett fra samfunnet sin side, men hvis det er så lite annet lukrativt satse på så vil fort pengene gå inn samfunnet uten at vi får en større økonomi men vi flytte mer og mer av pengene oppover, vi burde hatt ett skattesystem som belønnet risiko og nyskapning. Det er i alle fall ikke forenlig med en sosial profil, eller? Jeg tror vi skal være ærlige opm et par små ting: 1. De som ønsker å dele sitt med de fattige er stort sett de som ikke har noe å dele! 2. De som har mer enn de trenger ønsker heller ikke å gi bort noe de har jobbet for. 3. Fattigdom har mange årsåaker, og for de fleste er det forbigående. Ingen kan hjelpe alle, verken innelands eller utenlands, og de som har det de trnger er skeptiske. Det er enormt store forskjeller i Norge, og det øker dag for dag! En bedre fordeling må til, men på en måte som er rettferdig! Det vil være helt umulig om alle rike skal gi sitt til alle fattige mens alle fattige bare kan kreve sitt.
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august agvg skrev (1 minutt siden): Begrepet formue er merkelig, det sier jo lite om hvor mye penger vedkommende har, man prater som om formue omtrent er penger i madrassen. Hva har det å si? Det er penger en kan stappe i madrassen om en ønsker, stort sett iallefall. Ofte er det langt mer en den beregnede verdien også. Dette er ofte ett stunt bedriftseierene drar, de sier "dette er maskinene mine", men de kan selges. Men de er ikke interessert i å selge de. For de drar inn penger. De er interessert i å slutte å betale skatt på de. For da kan de erstatte alle de ansatte med maskiner og betale 0 skatt for de. Dra inn mer penger til seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå