agvg Skrevet 7. august Skrevet 7. august Jarmo skrev (1 minutt siden): Klart det, befolkingen øker også, hvert år. Om du tjener bare en krone hver dag av en million personer så blir det penger ut av det. Hovedgrunnen er jo boligprisene som har økt helt ukontrollert, en økonomi som sentraliserer og hvor det er ett ønske om at boligprisene skal øke, alltid. De med penger investerer der det er liten risiko i norge, eiendom har jo vært gunstig i lang tid her i landet. Nå er jo skatten litt justert så det er ikke så gunstig som det var. 1
Jarmo Skrevet 7. august Skrevet 7. august trn100 skrev (3 minutter siden): Som sagt over, hvor fattig man er handler også mye om prioriteringer... Jeg har også vært fattig! 😉 Livet er en berg og dalbane for de fleste 1
trn100 Skrevet 7. august Skrevet 7. august agvg skrev (1 minutt siden): Hovedgrunnen er jo boligprisene som har økt helt ukontrollert, en økonomi som sentraliserer og hvor det er ett ønske om at boligprisene skal øke, alltid. De med penger investerer der det er liten risiko i norge, eiendom har jo vært gunstig i lang tid her i landet. Nå er jo skatten litt justert så det er ikke så gunstig som det var. Hvilket også bidrar til at mange aldri vil få seg bolig, fordi noen med midler helt naturlig helst vil berike seg selv 😉
Baranladion Skrevet 7. august Skrevet 7. august trn100 skrev (4 minutter siden): Enda mer i disse tider faktisk, men det hele bunner i hvordan man skal måle fattigdom? Forskjellene blir stadig større, og det er det som er det egentlige problemet... Forskjellene mellom hvem? Fattig og rik, eller tenker du mer i retning forskjellige klasser og større skiller mellom disse?
trn100 Skrevet 7. august Skrevet 7. august Jarmo skrev (2 minutter siden): Livet er en berg og dalbane for de fleste Og vi har jo vært med en stund! 🙂 1
Jarmo Skrevet 7. august Skrevet 7. august agvg skrev (1 minutt siden): Nå er jo skatten litt justert så det er ikke så gunstig som det var. Jupp, titusenvis av leiligheter er solgt ut på markeder. Manko på utleiebosteder nå og prisene av disse har økt betydelig.(nye avtaler)
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Baranladion skrev (18 minutter siden): Så de 45.000 ansatte i Norgesgruppen får ca 75kr hver i lønn i året, mens eierene sitter igjen med 3 396 600 000 kr? Så du mener butikkansatte er godt kompensert ift eierene?
trn100 Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) Baranladion skrev (4 minutter siden): Forskjellene mellom hvem? Fattig og rik, eller tenker du mer i retning forskjellige klasser og større skiller mellom disse? Tenkte i utgangspunktet på forskjellene mellom fattig og rik ja? Gidder ikke å lete frem mye tall på dette, men se litt på hva mange av dagens ungdommer bruker penger på? Endret 7. august av trn100 1
Baranladion Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) Salvesen. skrev (6 minutter siden): Så du mener butikkansatte er godt kompensert ift eierene? Jeg tenker det blir veldig vanskelig å drive butikk hvis alle ansatte skal tjene en mill. Men som i eksempelet mitt, der Norgesgruppen går med 3,4milliarder i overskudd, så ville eierene fått 0kr dersom de butikkansatte skulle tjent 75 kr mer i året hver. EDit: Nei, sorry, jeg roter med regnestykket! Endret 7. august av Baranladion 1
Baranladion Skrevet 7. august Skrevet 7. august trn100 skrev (1 minutt siden): Tenkte i utgangspunktet på forskjellene mellom fattig og rik ja? Gidder ikke å kete frem mye tall på dette, men se litt på hva mange av dagens ungdommer bruker penger på? Jeg tenker at dette egentlig ikke er et så veldig stort problem. Det er veldig få skikkelig rike ift andelen altfor lavt betalte. Jeg syns problemet er større med at en større middelklasse drar veldig fra de fattige.
agvg Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) Jarmo skrev (5 minutter siden): Jupp, titusenvis av leiligheter er solgt ut på markeder. Manko på utleiebosteder nå og prisene av disse har økt betydelig.(nye avtaler) Før var det ett mål og holde utleie til ett minimum, nå har politikerne begynt og fremsnakke utleie, leie bolig er for de fleste en fattigdomsfelle uten sidestykke og burde holdes på ett minimum. Endret 7. august av agvg 2
trn100 Skrevet 7. august Skrevet 7. august Baranladion skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at dette egentlig ikke er et så veldig stort problem. Det er veldig få skikkelig rike ift andelen altfor lavt betalte. Jeg syns problemet er større med at en større middelklasse drar veldig fra de fattige. Det har du antagelig rett i, og jeg snakket ikke om "veldig" rike i forhold til fattige, men alle som har mer. Veldig mange er enige i at vi ikke bør ha fattige i Norge, men fattigdom er jo litt relativt også, synes du ikke?
agvg Skrevet 7. august Skrevet 7. august Baranladion skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at dette egentlig ikke er et så veldig stort problem. Det er veldig få skikkelig rike ift andelen altfor lavt betalte. Jeg syns problemet er større med at en større middelklasse drar veldig fra de fattige. Vel, snart kommer AI for fullt og mange fine jobber slår følge med skomakeren og hestekarene...
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Baranladion skrev (5 minutter siden): Jeg tenker det blir veldig vanskelig å drive butikk hvis alle ansatte skal tjene en mill. Men som i eksempelet mitt, der Norgesgruppen går med 3,4milliarder i overskudd, så ville eierene fått 0kr dersom de butikkansatte skulle tjent 75 kr mer i året hver. Det er ingen som har sagt de skal tjene en mill… jizes. Men for all del, om du ønsker en verden full av pessants og ett fåtall rike konger så må du bare kjøre på der altså!
BadCat Skrevet 7. august Skrevet 7. august Fattige må eksistere, men fattigdomsgrensa må ligge over anstendig bolig og helsebringende mat. Vi kan ikke ha folk til å sitte i mørket på bøttekott og spise næringsfattige nudler til middag. 1
agvg Skrevet 7. august Skrevet 7. august trn100 skrev (1 minutt siden): Det har du antagelig rett i, og jeg snakket ikke om "veldig" rike i forhold til fattige, men alle som har mer. Veldig mange er enige i at vi ikke bør ha fattige i Norge, men fattigdom er jo litt relativt også, synes du ikke? Mange av de fattigste lever på satsene det offentlige gir dem, minstepensjon eller minstesatsen på uføretrygd må kunne sies og ikke være spesielt fett. De fleste i denne gruppen har ingen mulighet til og forbedre sine muligheter. 2
Baranladion Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) Salvesen. skrev (4 minutter siden): Det er ingen som har sagt de skal tjene en mill… jizes. Men for all del, om du ønsker en verden full av pessants og ett fåtall rike konger så må du bare kjøre på der altså! Jeg har endret i tidligere post, for regnestykket mitt var helt på trynet. De 3,4 milliardene fordelt på de 45.000 ville blitt 75.000 på hver. Så kan en ikke forvente at man skal drive en bedrift som går i null som eier, så hvis vi leker oss med fordeling, så kunne de ansatte fått halvparten, altså 37.500 kr hver mer i året. Jeg vet ikke om det hadde gjort verden mindre full av peasants og konger, men det hadde jo vært hyggelig. Allikevel hadde vi nok sitti her og klagd på at eierene tjener 1,8 milliarder for å sitte i møter og ta telefoner. Endret 7. august av Baranladion 1
Jarmo Skrevet 7. august Skrevet 7. august BadCat skrev (Akkurat nå): Fattige må eksistere, men fattigdomsgrensa må ligge over anstendig bolig og helsebringende mat. Vi kan ikke ha folk til å sitte i mørket på bøttekott og spise næringsfattige nudler til middag. Og hvis alle hadde vært millionærer så ingen ville jobba mer på vanlige yrker..
trn100 Skrevet 7. august Skrevet 7. august agvg skrev (1 minutt siden): Mange av de fattigste lever på satsene det offentlige gir dem, minstepensjon eller minstesatsen på uføretrygd må kunne sies og ikke være spesielt fett. De fleste i denne gruppen har ingen mulighet til og forbedre sine muligheter. Nå skal jeg være veldig forsiktig med å utbrodere dette, men mange av de som låner av penger av meg med jevne mellomrom både snuser, røyker og drikker... Det er ellers ikke veldig mange minstepensjonister som lever lenger heller, det er FrP propaganda...
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Baranladion skrev (11 minutter siden): Jeg tenker at dette egentlig ikke er et så veldig stort problem. Det er veldig få skikkelig rike ift andelen altfor lavt betalte. Jeg syns problemet er større med at en større middelklasse drar veldig fra de fattige. Ulikehetene var på vei opp, men er på vei ned med ny regjering: Dette er forholdet mellom snitt og medianinntekt. En kan se det snur når ny regjering kom på plass og gikk oppover i slutten av sist regjering sin periode. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå