Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august leticia skrev (23 minutter siden): Jeg har nå sett serien. Jeg er enig i at det er lurt å sette av på f.eks aksjefond. Det er mulig å sette vekk så lite som 100 kroner i måneden på enkelte av dem. Kanskje jeg ikke er like observant som deg, men jeg så ingen snusboks, og jeg så bare tatovering hos hu dama i paret, ikke hos begge. Jeg så bare 1, den var ikke spesielt stor heller. Det samsvarer kanskje med at hun har fått det i gave? Jeg spanderte f.eks tatoveringer på 3 av mine (samt meg selv) da vi var utenlands for noen år tilbake. Det kostet meg 10.000 kroner totalt for oss 4. Mange får også tatovering i gave på 18 årsdagen. Hadde det vært opplysninger der ala luksusfellen at de har brukt masse penger på tatoveringer og snus i stedet for å betale regninger og kjøpe mat så skjønner jeg reaksjonen din bedre. Fokuset etter å ha sett den serien bør ikke være helt der syns jeg. Det gjør inntrykk å se hvor vanskelig noen har det i hverdagen når det ikke er veldig tydelig at de har gjort masse "feilvalg". Jeg vil også legge til for dere @Uderzo og @Salvesen. som snakket om de 600000 som paret hadde samlet. Så vidt jeg fikk med meg så var dette ETTER skatt. Dvs at samlet årsinntekt deres ligger en del høyere enn dette, sannsynligvis rundt 750.000 om jeg skal gjette. Jeg bare nevner det siden det er mest vanlig å snakke om bruttoinntekt når man sammenligner lønn. 750.000 brutto for 2 voksne og 1 barn er ikke allverdens uansett, det blir nesten som om bare 1 av dem hadde vært i jobb sånn egentlig... Ja jeg er klar over det er netto, derfor jeg har sagt at de har ca 20 000 igjen etter sifo sitt budsjett til bolig og "luksus". Det er absolutt ikke høyt, men helt klart levbart. I tillegg bor de i en 2 roms noe som bør gi de ganske mye til overs om de ikke sløser. Men så var det dette med studiegjeld og forbruksgjeld da..
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august leticia skrev (2 minutter siden): Helt greit, som nevnt du er sikkert mer observant på slike detaljer enn meg. Det som gjorde mest inntrykk på meg var hun alenemoren. Håper at hun ved utdanning kan få økt inntekten sin på sikt. Helt enig, det er den eneste personen som virker til å ha det vanskelig. Men, som nevnt kunne hun nok hatt det bedre med en jobb. Noe som er mulig uten utdanning. Jeg hadde iallefall aldri prioriteret studier mot å muligens sitte uten mat for unger og seg selv, men det er ett valg hun har tatt. Stopper matkassene kan det bli virkelig ille. 1
PosteMonopolet Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) leticia skrev (33 minutter siden): Helt greit, som nevnt du er sikkert mer observant på slike detaljer enn meg. Det som gjorde mest inntrykk på meg var hun alenemoren. Håper at hun ved utdanning kan få økt inntekten sin på sikt. Ja, hun vil jeg si er fattig. Jeg såg forresten en energidrikk-boks på kjøkkenbenken til det unge paret. Dem har tydeligvis ikke rukket å ryddet bort energidrikken før dem fikk besøk av NRK for å forklare sin fattigdom. Jeg synes det er interessant å få med seg slike detaljer som avslører hvilke luksus de fattige har råd til. Han som slet med sykdom synes jeg virker å ha et meget koselig hus som jeg inntil videre bare kan drømme om. Endret 7. august av PosteMonopolet
freedomseeker Skrevet 7. august Skrevet 7. august Salvesen. skrev (59 minutter siden): Dette er ikke sant, man kommer seg fint inn på boligmarkedet med lav lønn. Men ikke i Oslo. Dagens regjering har firt på både egenkapital og rente økning for å gjøre det lettere å få innpass. Men at bolig kostet mindre deler av lønnen før er ingen hemmelighet. Slik er det for alle. 300 000 er en unormal inntekt i Norge, det er 154 kroner i timen. Alle de allmengjorte minstelønnene ligger over dette for voksne... du snakker om en veldig liten del av befolkningen og gjerne studenter osv: Med en inntekt på 400 000 så får du knapt noen hundretusener i boliglån, så nei uførem, om de ikke har arvet eller har bolig ifra før av kommer ikke inn på boligmarkedet. Har jeg sagt at 300 000 er en normal inntekt? Jeg sa at det ikke var en umormal inntekt, dvs at mange faktisk har en inntekt rundt det beløpet. Vi har ikke noen allmengjort minstelønn i Norge, så der tar du feil. 1
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august PosteMonopolet skrev (1 minutt siden): Han som slet med sykdom synes jeg virker å ha et meget koselig hus som jeg inntil videre bare kan drømme om. Hen hadde også vært igjennom gjeldssanering, så hen har fått enorme mengder penger av staten. Bet meg også merke i at hen skyldte 100% på nav for en skattesmell. Nå har jeg ikke vært mye på nav, men i mitt hode har skatt alltid vært noe en selv er ansvarlig for å sjekke og ha kontroll på. Og om en ikke utfører denne plikten kan en ende opp med smell, dog får en lite konsekvenser utover å bare betale tilbake.
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august freedomseeker skrev (1 minutt siden): Med en inntekt på 400 000 så får du knapt noen hundretusener i boliglån, så nei uførem, om de ikke har arvet eller har bolig ifra før av kommer ikke inn på boligmarkedet. Har jeg sagt at 300 000 er en normal inntekt? Jeg sa at det ikke var en umormal inntekt, dvs at mange faktisk har en inntekt rundt det beløpet. Vi har ikke noen allmengjort minstelønn i Norge, så der tar du feil. Uføre med 400 000 pr år. Så jo, en kan fint kjøpe bolig. Men ikke noe dyre greier, som er åpenbart når en har lav lønn. Faktisk får en akkurat det samme som en i fast arbeid med samme lønn. Så du må nesten oppdatere kunnskapen. Men mange har ikke inntekt rundt 300 000. Som jeg har vist deg. Det er veldig få, og majoriteten her er studenter. Jo vi har flere allmengjorte minstelønner i norge og alle er over den timelønnen. 1
freedomseeker Skrevet 7. august Skrevet 7. august Salvesen. skrev (Akkurat nå): Uføre med 400 000 pr år. Så jo, en kan fint kjøpe bolig. Men ikke noe dyre greier, som er åpenbart når en har lav lønn. Faktisk får en akkurat det samme som en i fast arbeid med samme lønn. Så du må nesten oppdatere kunnskapen. Men mange har ikke inntekt rundt 300 000. Som jeg har vist deg. Det er veldig få, og majoriteten her er studenter. Jo vi har flere allmengjorte minstelønner i norge og alle er over den timelønnen. Jeg har en inntekt på under 400k og jeg vet at man ikke får et høyere boliglån enn 300 000. De fleste banker vil ikke låne deg noe som helst egntlig. Og du får får ikke en bolig til 1,3 millioner, det må isåfall være en falleferdig rønne langt ute på finnmarksvidda. Men det er også umulig fordi da må man ha bil og banken vil da låne deg langt mindre. 2
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august (endret) freedomseeker skrev (2 minutter siden): Jeg har en inntekt på under 400k og jeg vet at man ikke får et høyere boliglån enn 300 000. De fleste banker vil ikke låne deg noe som helst egntlig. Og du får får ikke en bolig til 1,3 millioner, det må isåfall være en falleferdig rønne langt ute på finnmarksvidda. Men det er også umulig fordi da må man ha bil og banken vil da låne deg langt mindre. DU får ikke boliglån over 300 000... Klart en får bolig til 1,3 millioner i Norge... Er du blind? Finn er åpent for alle og har filter muligheter for pris. her er de tilgjengelige eiendommene i denne prisklassen: Endret 7. august av Salvesen.
freedomseeker Skrevet 7. august Skrevet 7. august Man kan trygt se at den økonomiske utviklingen i norge har gått så til de grader til helvete, at median inntekten danmark er så mye høyere gjenspeiler også at forskjellen er mindre i danmark.
freedomseeker Skrevet 7. august Skrevet 7. august Salvesen. skrev (1 minutt siden): DU får ikke boliglån over 300 000... Klart en får bolig til 1,3 millioner i Norge... Er du blind? Finn er åpent for alle og har filter muligheter for pris. her er de tilgjengelige eiendommene i denne prisklassen: Du kan ikke plusse på fellesutgifter og fellesgjeld, da får du ikke lån av banken.
freedomseeker Skrevet 7. august Skrevet 7. august Salvesen. skrev (3 minutter siden): DU får ikke boliglån over 300 000... Klart en får bolig til 1,3 millioner i Norge... Er du blind? Finn er åpent for alle og har filter muligheter for pris. her er de tilgjengelige eiendommene i denne prisklassen: Og hva mener du med du? Jeg har ingen annen gjeld, enste jeg har som fører til ekstra kostnader er en bil.
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august freedomseeker skrev (2 minutter siden): Man kan trygt se at den økonomiske utviklingen i norge har gått så til de grader til helvete, at median inntekten danmark er så mye høyere gjenspeiler også at forskjellen er mindre i danmark. For det første, den "høye" lønnen i Danmark er høy for den Norske krona er svak. For det andre, skatten for medianinntekt i Danmark er MYE høyere enn i Norge, LES en får langt mindre netto. Leve kostnader er høyere i Danmark. Gapet mellom snitt og median er høyere i Danmark enn i Norge, LES forskjellene er større.
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august freedomseeker skrev (2 minutter siden): Du kan ikke plusse på fellesutgifter og fellesgjeld, da får du ikke lån av banken. Jeg har ikke med fellesgjeld, det er totalpris. Fellesutgifter kan være en utfordring, ja. Men ofte går mye av det som ligger i fellesgjeld vekk fra budsjettet da det inkluderer forsikring, vedlikehold osv. Så ofte kommer en ikke så forskjellig ut.
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august freedomseeker skrev (1 minutt siden): Og hva mener du med du? Jeg har ingen annen gjeld, enste jeg har som fører til ekstra kostnader er en bil. Jeg mener at du sannsynligvis har ting som påvirker lånegraden, som du feks nettopp nevnte ift bil. Selg den og søk på nytt, kjøp bolig og kjøp ny bil. Men det er sannsynligvis andre ting også når du får så lavt "tilbud"..
leticia Skrevet 7. august Skrevet 7. august Salvesen. skrev (28 minutter siden): Ja jeg er klar over det er netto, derfor jeg har sagt at de har ca 20 000 igjen etter sifo sitt budsjett til bolig og "luksus". Det er absolutt ikke høyt, men helt klart levbart. I tillegg bor de i en 2 roms noe som bør gi de ganske mye til overs om de ikke sløser. Men så var det dette med studiegjeld og forbruksgjeld da.. 20.000 bør holde lenge nok ja, men lån trekker selvsagt beløpet nedover. Nå ble det opplyst helt på slutten av episoden at de har flyttet ut av Tromsø, så de gjør nå iallefall tiltak for å få en bedre hverdag.
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august leticia skrev (Akkurat nå): 20.000 bør holde lenge nok ja, men lån trekker selvsagt beløpet nedover. Nå ble det opplyst helt på slutten av episoden at de har flyttet ut av Tromsø, så de gjør nå iallefall tiltak for å få en bedre hverdag. Ja synd det skal være slik, at en må flytte vekk i fra familie. Så nettopp på finn nå og tromsø virker å være veldig dyrt av en eller annen grunn. Kan ikke forstå helt hvorfor, men har ikke så mye erfaring i fra tromsø. Forhåpentligvis trenger de ikke flytte så langt
leticia Skrevet 7. august Skrevet 7. august Salvesen. skrev (5 minutter siden): Ja synd det skal være slik, at en må flytte vekk i fra familie. Så nettopp på finn nå og tromsø virker å være veldig dyrt av en eller annen grunn. Kan ikke forstå helt hvorfor, men har ikke så mye erfaring i fra tromsø. Forhåpentligvis trenger de ikke flytte så langt Jeg vet ikke så mye om Tromsø, men det er norges 5 største by, studentby og turistby som kan trekke prisene opp.
leticia Skrevet 7. august Skrevet 7. august freedomseeker skrev (23 minutter siden): Jeg har en inntekt på under 400k I fast stilling 100 %?
freedomseeker Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) Salvesen. skrev (17 minutter siden): Jeg har ikke med fellesgjeld, det er totalpris. Fellesutgifter kan være en utfordring, ja. Men ofte går mye av det som ligger i fellesgjeld vekk fra budsjettet da det inkluderer forsikring, vedlikehold osv. Så ofte kommer en ikke så forskjellig ut. De boligen til den prisen ligger jo langt ute i ødemarka, så hvordan kan man da leve der uten å ha bil... De er også i ekstremt dårlig forfatning, noe som krever et høyt vedlikeholdsbudsjett. Om man kommer f.eks fra Hokksund(for å ta et eksempel), da må man tillegg flytte langt vekk ifra familie og venner. Edit, mange av de prikkene i kartet ditt er garasjeplasser. Endret 7. august av freedomseeker 1
engavif Skrevet 7. august Skrevet 7. august leticia skrev (4 minutter siden): Jeg vet ikke så mye om Tromsø, men det er norges 5 største by, studentby og turistby som kan trekke prisene opp. Når ble Tromsø Norges 5 største by? Må jo være lavere enn det. Men ja, er mange studenter der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå