Gå til innhold

betaler du arbeidsgiveravgift?

Gjest 83e23...b13

Anbefalte innlegg

Gjest 83e23...b13
Skrevet

Betaler du arbeidsgiveravgift som selvstendig næringsdrivende, enmannsforetak? AS, enkelpersonforetak.

Anonymous poster hash: 83e23...b13

Videoannonse
Annonse
Gjest 5eb48...86b
Skrevet

Hvem er du? Fra Politiet?

Anonymous poster hash: 5eb48...86b

Skrevet
1 hour ago, Guest 83e23...b13 said:

Betaler du arbeidsgiveravgift som selvstendig næringsdrivende, enmannsforetak? AS, enkelpersonforetak.

Enkeltpersonforetak er unntatt arbeidsgiveravgift. As må betale uavhenging av antall ansatte.

Gjest 83e23...b13
Skrevet
Gjest 5eb48...86b skrev (44 minutter siden):

Hvem er du? Fra Politiet?

Anonymous poster hash: 5eb48...86b

jeg er en som ønsker å starte egen bedrift. 

Kan ikke så mye regler. 

Gjest 83e23...b13
Skrevet
ps5 skrev (Akkurat nå):

Enkeltpersonforetak er unntatt arbeidsgiveravgift. As må betale uavhenging av antall ansatte.

takk. Det er interessant perspektiv å ta med seg. 

Men om jeg jobber som en person i AS da må jeg betale arbeidsgiveravgift. Eller vil det bli avgift på avgift med andre faktorer som jeg glemmer? 

Gjest 83e23...b13
Skrevet

syvende og sist er det kunden som står med regninga? eller tenker jeg feil. 

Skrevet
Just now, Guest 83e23...b13 said:

Nei. Reglene er godt dokumentert bare å lese seg opp.

Gjest 83e23...b13
Skrevet

Avgiften er med på å finansiere folketrygden i Norge.

Det leser jeg. Så dette er igjen en politisk dårlig løsning. Å finansiere på finansiere andre ting for at summen skal gå opp. 

Trodde folketrygden hadde helt annen regnestykke og helt annet sted det ble omsatt.

Skrevet
Gjest 83e23...b13 skrev (28 minutter siden):

Men om jeg jobber som en person i AS da må jeg betale arbeidsgiveravgift. Eller vil det bli avgift på avgift med andre faktorer som jeg glemmer?

I eit AS så betales det arbeidsgiveravgift, og du har som ansatt lønn frå fyrste dag om du blir sjuk. I eit ENK betalar du ikkje arbeidsgivaravgift og dersom du blir sjuk så får du ingenting frå NAV før på den 17 dagen. 

Det er ei forholdsvis logisk balanse mellom det du betalar inn og det du får i retur i form av goder. 

Driver du ENK så må du planlegge meir fordi du driver på eigen risiko.

Skrevet
The Avatar skrev (5 timer siden):

I eit AS så betales det arbeidsgiveravgift, og du har som ansatt lønn frå fyrste dag om du blir sjuk. I eit ENK betalar du ikkje arbeidsgivaravgift og dersom du blir sjuk så får du ingenting frå NAV før på den 17 dagen. 

Nei, det er feil. AS må også dekke lønn til syke ansatte første 16 dager.

Skrevet
ps5 skrev (6 timer siden):

Dette er jo bare delvis riktig. Det er kun innehaver og dennes ektefelle som er unntatt arbeidsgiveravgift. Har man andre ansatte, følge de andre pliktene som for et AS for disse, herunder arbeidsgiveravgift.

Skrevet
Gjest 83e23...b13 skrev (På 13.7.2025 den 12.29):

Det blir ikke avgift på avgift. Som en-AS betaler du AGA på lønn og pensjon.

Gjest 83e23...b13 skrev (På 13.7.2025 den 12.30):

Nei, du kan ikke legge dette på kunden. Du må betale aga, men hvor mye avhenger av hvor mye lønn og pensjon du gir deg selv.

Gjest 83e23...b13 skrev (På 13.7.2025 den 12.32):

Avgiften er med på å finansiere folketrygden i Norge.

Det leser jeg. Så dette er igjen en politisk dårlig løsning. Å finansiere på finansiere andre ting for at summen skal gå opp. 

Trodde folketrygden hadde helt annen regnestykke og helt annet sted det ble omsatt.

Om det er en dårlig politisk løsning er ikke veldig relevant for hvilken selskapsform du bør ha. Tror det er greit å skille politikk fra dette.

Mine tanker om det største skille i ENK vs AS når man er en person:

ENK må ta ut alt som lønn løpende, mens AS kan utsette utbetaling, evt betale det som utbytte i stede for lønn:
Hvis du har en inntekt på 2 mill, så får du 2 mill i inntekt og må skatte av dette som ENK. Hvis du derimot har AS kan du velge å gi deg selv en lønn på f.eks 800K, resten kan du beholde i selskapet. Du kan da velge å betale resten ut som lønn når det går dårligere i selskapet, evt investere det i aksjer. Hvis du kjøper aksjer som AS så er du som regel omfattet av fritaksmetoden og slipper å betale skatt av fortjensten. Når man har høy inntekt er det å betale utbytte i stedet for lønn svært gunstig.

Du kan også tenke på at ENK har lavere sykepengedekning enn AS (80% vs 100%), begge har fra dag 17.

Når det gjelder AGA så har du som en-AS aga på lønn og pensjon, som ENK har du noe høyere trygdeavgift. Isolert sett er det billigere å ha ENK med tanke på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...