Herr Brun Skrevet fredag kl 17:22 Skrevet fredag kl 17:22 Gjest 8fbc7...778 skrev (23 timer siden): Er du aktuar siden du sitter på fasiten? Jeg leser alltid vilkårene før jeg tegner en kontrakt og som jeg har forklart er det to lister: Hva som er dekket og hva som ikke er dekket. Bør det være opplagt for kundene at hendelser knyttet til forsikringen som ikke er listet ikke er dekket? Anonymous poster hash: 8fbc7...778 Ja, det bør være opplagt for enhver. Jeg er jurist (og advokat), som er det relevante fagfeltet her. Aktuarfaget er anvendt statistikk, tolkning av vilkår er juss. Jeg jobber til og med en del med forsikring, selv om dekningsspørsmål for ordens skyld sjeldent havner på mitt bord. Vilkår på formen "dekket" og "ikke dekket" må åpenbart forstås som "dekket" og "likevel ikke dekket", altså at det som er dekket er generelt/hovedregel, mens det som likevel ikke er dekket er spesielt/unntak fra hovedregelen. Fordi en forsikring, for å kunne fungere og kunne verdiberegnes (og aktuarberegnes) med noen som helst grad av presisjon nødvendigvis må ha et virkeområde. Det virkeområdet må nødvendigvis angis positivt i vilkårene. Og så er listen over ting som ikke er dekket, ting som ville vært dekket om denne listen tenkes borte, mens om likevel ikke er dekket. 4
Herr Brun Skrevet fredag kl 17:25 Skrevet fredag kl 17:25 Gjest 8fbc7...778 skrev (På 9.7.2025 den 9.42): Vilkårene i mitt selskap har to lister: én som sier hva som dekkes og én som sier hva som ikke dekkes. Om det inntreffer en plutselig og uforutsett hendelse som ikke er nevnt i noen av listene, er den dekket eller ikke? Anonymous poster hash: 8fbc7...778 For å gå tilbake til start og svare på dette veldig enkle spørsmålet: Ting som ikke faller inn under det angitte dekningsområdet dekkes ikke. Så om du ikke har noe vilkår som beskriver en skade (dekningstilfelle) på en måte som beskriver din faktiske skade, så er skaden din ikke dekket. 3
Resort Skrevet fredag kl 17:37 Skrevet fredag kl 17:37 Skaden din er ikke dekket. Jeg reagerer også på lite detaljer men det har nok ingen betydning uansett. Aksepter det.
wampster Skrevet fredag kl 19:32 Skrevet fredag kl 19:32 Gjest 8fbc7...778 skrev (2 timer siden): Moderatorer klarer sikkert å ta seg av dette uten assistanse fra deg. Anbefaler grunnkurs i norsk, lære forskjellen på og og å. Skjønner at dere er nysgjerrige, men jeg har som nevnt oppgitt alt som var relevant for forsikringsselskapets vurdering. Mer trenger man ikke å vite. Eller takk for engasjementet. 👍 Anonymous poster hash: 8fbc7...778 Morsomt å be andre ta grunnkurs i norsk når en selv ikke har klart å lese/skjønne en forsikringspolise og så lager en tråd om det. Ønsker du noen stein i det glasshuset du står i? 7
Gjest 90766...a08 Skrevet lørdag kl 11:00 Skrevet lørdag kl 11:00 Gjest 8fbc7...778 skrev (17 timer siden): Moderatorer klarer sikkert å ta seg av dette uten assistanse fra deg. Anbefaler grunnkurs i norsk, lære forskjellen på og og å. Skjønner at dere er nysgjerrige, men jeg har som nevnt oppgitt alt som var relevant for forsikringsselskapets vurdering. Mer trenger man ikke å vite. Eller takk for engasjementet. 👍 Anonymous poster hash: 8fbc7...778 Han trenger ikke noe grunnkurs når du tok poenget uansett:) Ser ut som du må sette deg inn i saken din litt mer. Helst edru for din egen del. Masse lykke til selv om caset ditt er tapt:) Anonymous poster hash: 90766...a08
Gjest 8fbc7...778 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Mulig noen kan ha nytte av denne tråden, at forsikring i utgangspunktet ikke dekker plutselig og uforutsett hendelig uhell. Basert på erfaringen til en bekjent; velter den nye 65-tommeren til 40k hjelper det ikke å ha vanlig innboforsikring. Anonymous poster hash: 8fbc7...778
aklla Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Det stemmer ikke helt, jeg hadde en hendelse forsikringen dekket.
Gjest 90766...a08 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden aklla skrev (20 minutter siden): Det stemmer ikke helt, jeg hadde en hendelse forsikringen dekket. Ditt case er irrelevant til saken til ts. Vi snakker om ts sin sak. Anonymous poster hash: 90766...a08
Uderzo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Gjest 8fbc7...778 skrev (1 time siden): Mulig noen kan ha nytte av denne tråden, at forsikring i utgangspunktet ikke dekker plutselig og uforutsett hendelig uhell. Basert på erfaringen til en bekjent; velter den nye 65-tommeren til 40k hjelper det ikke å ha vanlig innboforsikring. Anonymous poster hash: 8fbc7...778 Flere har forsøkt å hjelpe, men du har valgt å ikke dele informasjon som er nødvendig for å kunne gi presise eller nyttige svar. Det er dessverre ikke mulig å ha en fruktbar diskusjon under slike forutsetninger. Ja, det stemmer, "bekjentskapet ditt" kan ikke regne med at slike ting er dekket av en vanlig innboforsikring. Siden det ikke ser ut til at trådstarter ønsker å bidra videre på en konstruktiv måte, avsluttes tråden her. 2
Anbefalte innlegg