Gå til innhold

Frekk bankpraksis ved kjøp av fond

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjorde nylig diverse omrokkeringer i sparingen min etter rådgiving fra banken.
Pengene forsvant fra kontoen samme dag som jeg effektuerte ordren, men dukket ikke opp i spareoversikten i nettbanken før etter en uke !

Banken la med andre ord beslag på en større sum penger i flere dager.
Er dette lov ? Jeg synes det er frekt…..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
54 minutes ago, Vokteren said:

Gjorde nylig diverse omrokkeringer i sparingen min etter rådgiving fra banken.
Pengene forsvant fra kontoen samme dag som jeg effektuerte ordren, men dukket ikke opp i spareoversikten i nettbanken før etter en uke !

Banken la med andre ord beslag på en større sum penger i flere dager.
Er dette lov ? Jeg synes det er frekt…..

Fond er å anse som verdipapirer og har normalt en oppgjørssyklus. Dette betyr at de ikke vises i VPS kontoen før handelen er ferdig registrert. Dette tar normalt sett noen dager.

Det som betyr noe er datoen du handler på. Dette skal være samme dag eller dagen etter at fondsselskapet mottar pengene dine. Det vil typisk være første virkedag etter at du har gitt banken beskjed, men kan variere litt avhengig av om det er en intern (du handler bankens egne fond) eller ekstern handel banken kjøper andre fond enn sine egne).

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (1 time siden):

Fond er å anse som verdipapirer og har normalt en oppgjørssyklus. Dette betyr at de ikke vises i VPS kontoen før handelen er ferdig registrert. Dette tar normalt sett noen dager.

Det som betyr noe er datoen du handler på. Dette skal være samme dag eller dagen etter at fondsselskapet mottar pengene dine. Det vil typisk være første virkedag etter at du har gitt banken beskjed, men kan variere litt avhengig av om det er en intern (du handler bankens egne fond) eller ekstern handel banken kjøper andre fond enn sine egne).

Takker for info.
Jeg mener likevel at banken burde legge ut info om at handelen med tilhørende beløp er under behandling og at den er forventet ferdig på en dato.

Med dagens mange svindelforsøk og svingende fondsmarked, er første tanke at jeg har tapt mange penger på dårlig rådgiving eller mangelfull sikkerhet. 

Skrevet
Rhabagatz skrev (På 2.7.2025 den 12.31):

I dagens heldigitaliserte samfunn burde investeringssaldoer oppdateres fortløpende, eller i det minste så snart børsene i verden  har åpnet. Informasjon i nettbanken om en pågående transaksjon, burde være et minimumskrav.

For meg fremstår sendrektigheten og «beslaget» som en sleip metode for banken til å tjene raske penger i en overgangsperiode hvor kunden ikke har kontroll over egne penger.
Et skjult gebyr og båndlegging av kundens penger i en transaksjonsperiode som kun er bestemt av banken.

Jeg er så skuffet over banken min at jeg vurderer å bytte bankforbindelse.

Skrevet
58 minutes ago, Vokteren said:

I dagens heldigitaliserte samfunn burde investeringssaldoer oppdateres fortløpende, eller i det minste så snart børsene i verden  har åpnet. Informasjon i nettbanken om en pågående transaksjon, burde være et minimumskrav.

For meg fremstår sendrektigheten og «beslaget» som en sleip metode for banken til å tjene raske penger i en overgangsperiode hvor kunden ikke har kontroll over egne penger.
Et skjult gebyr og båndlegging av kundens penger i en transaksjonsperiode som kun er bestemt av banken.

Jeg er så skuffet over banken min at jeg vurderer å bytte bankforbindelse.

Du har tydeligvis bestemt deg for at du blir svindlet.

Jeg har som sagt forklart deg hvordan handelen foregår:
1. Du gir banken beskjed om tegningen i fondet.
2. Banken sier ifra til fondsselskapet og sender over pengene.
3. Fondsselskapet mottar pengene. De handler samme dag hvis pengene kom før 12 og dagen etter ellers.
4. Dagen etter regnes andelskursen barsert på steningskursene for den foregående dagen, og antall andeler du kjøpte beregnes.
5. Fondsselskapet melder inn handelen (kurs og andeler) til VPS-kontoen din.
6. Banken henter oversikt fra VPS i nettbanken/oversikten.

Dette tar litt tid. 

Det vikige er hvilken dato du faktiske kjøpte andelene, ikke når du ser hos banken din. Du skal finne transaksjonsoversikten, og der vil du finne dato og kurs. 

Er du misfornøyd, kan du tegne direkte hos forvalteren. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Denne tråden minner meg om et gammelt ordtak om hvordan selv gudene av og til kjemper forgjeves. Tankene ledes også hen til to amerikanske sosialpsykologer som har fått en del populærvitenskapelig gjennomslag for sin mest berømte graf.

Det ene spørsmålstegnet fra trådstarter gjelder hvorvidt detet er lov. Svaret på det spørsmlået er ja. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det mest kritikkverdige her er nok at banken kanskje skulle vært flinkare til å informere om korleis kjøpet blir gjennomført i praksis, heruder at deg tek ei veke før du får opp verdiane av fondet ditt i nettbanken.

Eg er til dels einig i at banken burde ha ei løysing for å vise summen du har kjøpt fond for som ein reservert sum fram til fondkjøpet er fullført og du får fondet oppført i nettbanken. Det er likevel fullt lovleg å ikkje gi deg ei slik enkel oversikt. Korleis fungerer forresten dette opp mot formuesskatt om du gjennomfører eit slikt kjøp 30 desember slik at sparekontoen din er tom fram til du får fondet ditt litt ut i januar?

Skrevet (endret)
The Avatar skrev (1 time siden):

Korleis fungerer forresten dette opp mot formuesskatt om du gjennomfører eit slikt kjøp 30 desember slik at sparekontoen din er tom fram til du får fondet ditt litt ut i januar?

Det er ikke slik at banken ikke har informasjon om hva du eier til enhver tid, dette er en kjent risiko for bankene. Det er bare teknisk krevende å vise dette i sanntid, så man har en prosess for å hente ut denne dataen for det ene målepunktet man trenger (husker ikke i farta om det er 31.12 eller 1.1), uten at man har utarbeidet IT-verktøy for å hente ut denne dataen daglig. 

Her er det forskjell på forskjellige banker/verdipapirforetak/forvaltningsselskapers IT-systemer og hva de velger å prioritere. Så man kan selvfølgelig verdsette denne informasjonen høyt og velge noen som gir mye informasjon om dette. Men å gå derifra til å spekulere i at banken sitter på pengene dine for å tjene renter, og investerer dem i markedet med forsinkelse, blir for dumt. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, The Avatar said:

Det mest kritikkverdige her er nok at banken kanskje skulle vært flinkare til å informere om korleis kjøpet blir gjennomført i praksis, heruder at deg tek ei veke før du får opp verdiane av fondet ditt i nettbanken.

Eg er til dels einig i at banken burde ha ei løysing for å vise summen du har kjøpt fond for som ein reservert sum fram til fondkjøpet er fullført og du får fondet oppført i nettbanken. Det er likevel fullt lovleg å ikkje gi deg ei slik enkel oversikt. Korleis fungerer forresten dette opp mot formuesskatt om du gjennomfører eit slikt kjøp 30 desember slik at sparekontoen din er tom fram til du får fondet ditt litt ut i januar?

Et kjøp av fond i egen bank med penger på konto går normalt fort. Om du gir beskjed på mandag, skal den synes onsdag eller torsdag.De samme gjelder his du kjøper og selger fond hos samme forvalter. Kjøper fond gjennom banken hos en annen forvalter, tar dette gjerne en ekstra dag.

Problemet oppstår når du selger et fond før du kjøper hos en annen forvalter. Da går det fort tre-fem dager før begge handlene er utført, og fire-fem før du ser de i banken din. Problemet da er at du må vente på at du faktisk får oppgjøret for salget før du kan kjøpe et annet fond.

Et alternativ er å handle børshandlede fond. Da vil du kunne selge og kjøpe på samme dag, når du vil. Og du vil ha full oversikt hos nettmegleren din.

Endret av Rhabagatz
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Ting tar tid, dessverre selv i datamaskinens tid :( MEN om du kjøper/selger et fond får du som regel dagens kurs såfrem du har lagt inn ordern for "stoptid". Hos nordnet er det ofte kl 8:00 samme dag, hos sbanken før midnatt altså 23:59 dagen før evt kl 9:00 for dnb-fond. DETTE GÅR SIKKERT FRAM I TRANSAKSJON-kvittering når salg/kjøp ble gjennomført!!! Tar du BYTTE så kan det faktisk gå raskere å selge og så kjøpe selv!

På aksjer hos nordnet er det derimot likviddager (T+2) / valørdager. Selger du aksjer vises pengene omgående på konto, men om du gjør nye kjøp før 2 dager har gått blir du belastet RENTER!!! Greit å vite ;)

Skrevet

Hos Nordnet får du i hvert fall en sluttseddel som viser hvilken dag fondene reelt sett er blitt handlet på, enten kjøpt eller solgt. Så er det likegyldig når du ser ting dukker opp på kontoen egentlig. Da kan du i hvert fall se hvor lang tid banken din reelt sett brukte på å kjøpe fondene. 

Skrevet
andg skrev (35 minutter siden):

Hos Nordnet får du i hvert fall en sluttseddel som viser hvilken dag fondene reelt sett er blitt handlet på, enten kjøpt eller solgt. Så er det likegyldig når du ser ting dukker opp på kontoen egentlig. Da kan du i hvert fall se hvor lang tid banken din reelt sett brukte på å kjøpe fondene. 

Likegyldig at en større sum penger bare forsvinner fra min oversikt og dukker opp igjen når banken finner det for godt?

Hvor har en evt verdistigning i denne perioden tatt veien ?

Skrevet
Vokteren skrev (4 timer siden):

Likegyldig at en større sum penger bare forsvinner fra min oversikt og dukker opp igjen når banken finner det for godt?

Hvor har en evt verdistigning i denne perioden tatt veien ?

Om midlene dine var investert i markedene så havner de hos deg. Om midlene ikke var det (fordi fondsforvalteren i Fond 1 hadde solgt seg ut for å gi deg pengene til å investere i Fond 2, mens Fond 2 ikke hadde fått pengene) så får ingen dem.

Har du både solgt og kjøpt, eller har du kun kjøpt? 

• Liker 1
Skrevet
Herr Brun skrev (4 timer siden):

Om midlene dine var investert i markedene så havner de hos deg. Om midlene ikke var det (fordi fondsforvalteren i Fond 1 hadde solgt seg ut for å gi deg pengene til å investere i Fond 2, mens Fond 2 ikke hadde fått pengene) så får ingen dem.

Har du både solgt og kjøpt, eller har du kun kjøpt? 

Begge deler

Skrevet
Vokteren skrev (23 minutter siden):

Begge deler

Det tar to virkedager å få oppgjør for et salg av aksjer. Det betyr at når fondet får en ordre fra deg om å selge dine andeler, tar det minst to virkedager før det kan gi deg penger. Og fond er satt opp for å være både kostnadseffektive og sikre, så det kan hende det tar en ekstra virkedag før du har penger disponibelt. For fondet har jo ikke penger, det har aksjer. Men prisen settes ved neste handelstidspunkt etter at du selger, så du får de verdiene du hadde dagen du sendte salgsordre, eller dagen etter om du sendte etter dagens handelstidspunkt.  Hvis du har hatt rådgivningsmøte hos banken og bedt rådgiveren iverksette kan det hende rådgiver sender ordren senere på dagen, eller dagen etter. Manuelle prosesser tar tid. Så, når du har fått pengene, så skal de investeres. Det tar også tid.

Så da er spørsmålet, hva er problemet med denne måten å gjøre det på? Hva skulle du gjøre med informasjonen om du hadde fått den før? Hva bør banken og fondsforvalteren gjøre annerledes, og hvorfor? Det som er sikkert og visst er at det ikke er noen grunn til å anta at noen tar pengene dine, eller på noen som helst måte svindler deg. 

• Liker 2
Skrevet
Herr Brun skrev (På 7.7.2025 den 19.35):

Det tar to virkedager å få oppgjør for et salg av aksjer. Det betyr at når fondet får en ordre fra deg om å selge dine andeler, tar det minst to virkedager før det kan gi deg penger. Og fond er satt opp for å være både kostnadseffektive og sikre, så det kan hende det tar en ekstra virkedag før du har penger disponibelt. For fondet har jo ikke penger, det har aksjer. Men prisen settes ved neste handelstidspunkt etter at du selger, så du får de verdiene du hadde dagen du sendte salgsordre, eller dagen etter om du sendte etter dagens handelstidspunkt.  Hvis du har hatt rådgivningsmøte hos banken og bedt rådgiveren iverksette kan det hende rådgiver sender ordren senere på dagen, eller dagen etter. Manuelle prosesser tar tid. Så, når du har fått pengene, så skal de investeres. Det tar også tid.

Så da er spørsmålet, hva er problemet med denne måten å gjøre det på? Hva skulle du gjøre med informasjonen om du hadde fått den før? Hva bør banken og fondsforvalteren gjøre annerledes, og hvorfor? Det som er sikkert og visst er at det ikke er noen grunn til å anta at noen tar pengene dine, eller på noen som helst måte svindler deg. 

I mitt tilfelle var ikke oversikten korrekt før etter 10 ukedager (medregnet en helg i hver ende).

Synes du det er akseptabelt ?

Skrevet
Vokteren skrev (40 minutter siden):

I mitt tilfelle var ikke oversikten korrekt før etter 10 ukedager (medregnet en helg i hver ende).

Synes du det er akseptabelt ?

Det kan ha skjedd noe galt, for eksempel en manuell feil dersom du har handlet gjennom å gi handelsinstruks som del av et rådgivningsmøte, men det er på ingen måte grunnlag for å si at det er noe muffens her. Be om sluttsedler, så ser du hvordan pengeflyten har vært. Det er det som teller, ikke når du har fått informasjon i nettbanken.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...