Gjest 79520...346 Skrevet onsdag kl 09:22 Skrevet onsdag kl 09:22 Begynte i ny statlig jobb 1. mai. Er ikke fagorganisert. Ser min bedrift nå har komt til enighet i lønnsforhandlinger og at lønn blir justert rundt 4% i oktober, med etterbetaling fra 1. april. Blir min lønn justert i oktober? Får jeg noen etterbetaling? Anonymous poster hash: 79520...346
aklla Skrevet onsdag kl 09:45 Skrevet onsdag kl 09:45 Stort sett ikke nei. Du forhandlet(eller kunna) lønn når du startet og godtok lønnen du fikk. Man får normalt ikke med seg lønnsoppgjøret første året man jobber ett sted. 2
Gavekort Skrevet onsdag kl 09:55 Skrevet onsdag kl 09:55 Det står sikkert i arbeidskontrakten din, men man får vanligvis ikke regulering før året etter ansettelse. 1
The Avatar Skrevet onsdag kl 11:11 Skrevet onsdag kl 11:11 Som uorganisert så har du uansett ikkje forhandlingsrett. Arbeidsgivaren har eit ansvar for å ivareta også din lønnsdanning men du kan ikkje gjere anna enn å akseptere det du eventuelt får tilbod om. Det er berre dei som er fagorganiserte som har rett på 4% frå 1 april sidan forhandlingane har vært mellom staten og arbeidsgivarorganisasjonane, som uorganisert så er du ikkje ein del av forhandlingane. For fagorganiserte som får være med på lønnsforhandlingane så skiller ein på om du var tilsett før eller etter 1 mai. Det er alle som mottek lønn den 1 mai som blir rekna inn i lønnsmassen, men det er berre dei som var i jobb den 30 april som er med i lønnsforhandlingane.
Salvesen. Skrevet onsdag kl 11:40 Skrevet onsdag kl 11:40 Les kontrakten din, i min står det eksplesitt at jeg får første justering juli 2026. Jeg har dog personlig forhandlet meg frem til å bli inkludert i årets justering.
Jarmo Skrevet onsdag kl 12:12 Skrevet onsdag kl 12:12 The Avatar skrev (1 time siden): Som uorganisert så har du uansett ikkje forhandlingsrett. Arbeidsgivaren har eit ansvar for å ivareta også din lønnsdanning men du kan ikkje gjere anna enn å akseptere det du eventuelt får tilbod om. Det er berre dei som er fagorganiserte som har rett på 4% frå 1 april sidan forhandlingane har vært mellom staten og arbeidsgivarorganisasjonane, som uorganisert så er du ikkje ein del av forhandlingane. For fagorganiserte som får være med på lønnsforhandlingane så skiller ein på om du var tilsett før eller etter 1 mai. Det er alle som mottek lønn den 1 mai som blir rekna inn i lønnsmassen, men det er berre dei som var i jobb den 30 april som er med i lønnsforhandlingane. Ufravikelighetsprinsippet innebærer at arbeidsgiver ikke kan avtale dårligere lønns- og arbeidsvilkår med en uorganisert arbeidstaker enn det som følger av tariffavtalen. Prinsippet er nedfelt i arbeidstvistloven § 6. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå