Gå til innhold

Brukt PC med Windows 11: Trygt å bruke som det er eller bør jeg installere på nytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Kjøpte en brukt PC med noe som virker som en relativt "clean" installasjon av Windows 11 på. Har alltid pleid å installere OS på nytt når jeg har kjøpt noe brukt, fordi jeg kan jo ikke vite om det ikke følger med noe uønsket, men her fulgte det ikke med noe installasjonsmedie og ikke noen lisenskode, så da må jeg isåfall kjøpe en lisens. Men hva tenker dere, burde jeg gå for en nyinstallasjon eller kan jeg være ganske trygg med å sette passord og slike ting på den opprinnelige installasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Windows kan du utføre reset med "Remove everything".

Sitat

Also known as Reset, this option reinstalls Windows and removes all your personal files, apps, and settings.

Skrevet (endret)

Blir lett funnet med kommando.

https://www.techrepublic.com/article/find-windows-11-product-key/

Koster ikke så mye for skikkelig lisens. (linker bare ikke til gråsone løsninger)

https://www.proshop.no/Operativsystem/Microsoft-ESD-Windows-11-Home-OEM-ESD-64bit-Flerspraaklig-Elektronisk/3116794

har man minnepinne går det relativt kjapt lage ny.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/create-installation-media-for-windows-99a58364-8c02-206f-aa6f-40c3b507420d

Endret av joandreas
Skrevet

Hei. Så lenge man vet hvilken Windows 11 versjon man har (Home eller Professional), så er det vel bare og kjøre en ren installasjon av Windows 11 uten lisensnøkkel, eller? Du skal også kunne installere Windows 11 på en helt ny SSD om du ønsker det og fremdeles få den aktivert. Iallefall så har det vært sånn, hvis ikke Microsoft har forandra på det da.

Skrevet (endret)

For Windows 11 Home/Pro OEM så tror jeg Windows finner lisensen som hører til maskinen/hovedkortet. En kan da svare har ikke lisensnøkkel om Windows spør for å komme igjennom installasjonen.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)

De har sluttet med klistremerke med nøkkel under maskinen, Microsoft har lagret serienummeret på hovedkortet, prosessoren, grafikkkortet osv hvis maskinen har kjørt Windows tidligere, og husker at den har rett til å kjøre Windows. Den kommuniserer med serveren under installasjonen, mens den laster ned oppdateringer.

Jeg installerte faktisk Windows 11 på en laptop i dag, den ble opprinnelig levert med Windows 11, men forrige eier kjørte bare Linux. 

Ikke på noe tidspunkt ble jeg bedt om lisenskode. Men den ville at jeg skulle logge inn på min Microsoft-konto. 

Jeg vil ha lokal konto, og det finnes en kommando for å slippe.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet

Windows 10 og 11 kan man bruke uten lisens også, eneste er at man ikke får personalisert den også står det nede i hjørnet at det er en u-lisensiert versjon.

Greitt om man vil teste Windows først eller installere på pcer som man bruker til andre formål, har ett par bærbare som jeg bruker som diagnose pc'er, der har jeg ikke brydd meg om lisens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...