Gå til innhold

ASUS PC fra ca 2017 klin umulig å få installert Linux

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

1000000394.thumb.jpg.39c62507d754a7ec8b5c09dcdfa4d378.jpgDesktop PC fra ASUS med Intel core i5-7400 fra ca 2017.

Har lastet ned Linux mint siste versjon.

Brukte Rufus til flashe den til USB stick, prøvde to forskjellige sticker.

Går inn i BIOS ved å trykke F2 som en gal mann når PC booter.

Endrer boot rekkefølge slik at PC skal velge USB stick som boot prioritet 1.

Disable secure boot.

Trykker så F10 for å save forandringer og booter opp på nytt.

Da kommer det noen feilmeldinger med noe beskjeder om full ditt og datt og at det er en alvorlig feil og maskinen slår seg av.

Har prøvd Balena Etcher også for å lage ny oppstarts stick (USB) med samme resultat.

Har også prøvd med oppstarts stick med UBuntu samme resultat.

Min tanke er at det er noe BIOS som hindrer boot av noe annet enn Windows.

Ett eller annet som hindrer boot av et annet

operativsystem som Linux. Hva kan det være?

Endret av Alfon
extra bilde
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv 

Alfon skrev (38 minutter siden):

Har lastet ned Linux mint siste versjon. Ett eller annet som hindrer boot av et annet operativsystem som Linux. Hva kan det være?

Sett boot rekkefølgen til ordinær rekkefølge. 

Trykk F12 for midlertidig å start fra minnepinne. 

Det vil også være behov for ledig diskplass til Linux, om du skal bruke både Windows 10 og Linux. Eller er planen å slette Win 10?

Skrevet (endret)
Sitat

I have also encountered this problem. "Could not create MokListRT: Volume Full". Impossible to restart on the disk or on my two live USB keys.

Inspired by what I read above, what worked for my Asus :

Go to Bios (F2 at startup)
Advanced mode (F7)
Security tab > Security/Secure Boot > Key Management
From there, I've deleted all the security keys and reset them to factory settings.

https://askubuntu.com/questions/1401737/couldnt-create-moklist-volume-full-grub-doesnt-start-at-all

Endret av toralfb
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, toralfb said:

Prøv 

Sett boot rekkefølgen til ordinær rekkefølge. 

Trykk F12 for midlertidig å start fra minnepinne. 

Det vil også være behov for ledig diskplass til Linux, om du skal bruke både Windows 10 og Linux. Eller er planen å slette Win 10?

Jeg skal se litt på den linken du sendte. Planen er å ha både Windows 10 og Linux side by side. Har ca 800 giga ledig på c-drive. Har nettopp bytta den ut fra 128gb til 1TB. Jeg clonet den gamle til den nye SSD disken og det gikk ganske greit.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Alfon said:

Jeg skal se litt på den linken du sendte. Planen er å ha både Windows 10 og Linux side by side. Har ca 800 giga ledig på c-drive. Har nettopp bytta den ut fra 128gb til 1TB.

Det jeg har pleid å gjøre (før i tiden) det er å bruke 2 fysiske disker, hvis det er plass til det, også koble om fysisk eller elektronisk.

Har ikke så veldig god erfaring med dual boot. Synes det blir mye rot ut av det. (Men lenge siden sist jeg testet.)

Har en gammel i7-6x med 32 GB RAM. Den kjører som en kule og like bra til mine oppgaver, som de nye Win 11 maskinene, som står ved siden av. Tenkte på å kjøpe inn en ny SSD til den når Win 10 takker av, installere Linux, og så beholde Windows 10 installasjonen på den gamle SSD'en, som en slags "reserve". 

Bruker den gamle maskinen mest og er uansett ikke så spesielt glad for å få ufrivillig og påtvunget AI på desktoppen.

Ville tatt den gamle 128GB SSD'en og testet ut med en full Linux installasjon på den, og så la Linux bruke all plass på den disken.  (Eller motsatt, la Linux få hele den store disken.)

Hvis man lar installer slette alt gammelt på disken og så lar "ny Linux" bruke 100% av all plass, så får man jo vanligvis god plass og en ganske enkel installasjon.

Endret av arne22
Skrevet

Det går fint å ha dual boot med bare en disk. En utfører en "shrink" av Windows partitionen for å gjøre plass til Linux. Dette kan gjøres fra Windows, og nå tror jeg det kan også gjøres fra installasjonen av Linux.

Skrevet (endret)

Hvis disken din er kryptert nå så må du nok endre på det fra windows for å kunne få til å installere Linux.

Endret av tflovik
Skrevet (endret)
1 hour ago, Svein M said:

Det går fint å ha dual boot med bare en disk.

Det går gådt an, men det blir ikke til noen særlig brukbar løsning. Min erfaring etter 25 år med Linux. (Men mest på server.) Det er vel også litt spørsmål om smak og behag og hva som blir "litt rotete på disken". Rent teknisk så kan jo fungere helt fint. (Men når man får problemer med det ene eller det andre operativsystemet, så er man lett over i noe som kanskje kan framstå som litt "messy".)

Endret av arne22
Skrevet (endret)
Sitat

I have also encountered this problem. "Could not create MokListRT: Volume Full". Impossible to restart on the disk or on my two live USB keys.

Inspired by what I read above, what worked for my Asus :

Go to Bios (F2 at startup)
Advanced mode (F7)
Security tab > Security/Secure Boot > Key Management
From there, I've deleted all the security keys and reset them to factory settings.

Expand  
On 6/20/2025 at 5:46 PM, toralfb said:

Jeg må takke alle bidragsytere her. Imponerende hvor mange som vil hjelpe. Oppskriften ble å følge denne.

Trykke på F2 som en madman ved boot for å gå inn i bios.

Aktiverte igjen Secure boot.

Får da tilgang til Key management.

Slettet da den største posten i Key Management

Det var da Forbidden Signatures med 27000 ( er det bytes eller kilobytes det aner jeg ikke)

Hvis jeg forstår det riktig så reduserte jeg størrelsen på NVRAM ved å slette en DBX fil.

Trykket da F10 for save and exit og kjørte ny boot med start up USB stick som boot alternativ 1.

Og vips så kunne man starte Ubuntu fra USB Stick og gikk så videre med install USB fra desktop menyen.

Og denne posten er nå skrevet fra Ubuntu 24 :)

Endret av Alfon
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...