Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hydrogen, fremtidens energibærer


Anbefalte innlegg

Skrevet
HF- skrev (19 minutter siden):

Naturgass? Dette er vel stort sett prosjekter for å få skip som bruker hydrogen, så reduksjonen blir vel stort sett diesel

Hydrogenet lages vel av naturgass gjennom en prosess som heter gassreformering, som litt forenklet vil si at karbonet i naturgassen "brennes bort" og man står igjen med uforbrent hydrogengass. Dvs samme utslipp av CO2 som ved brenning av naturgass, bare at hydrogenet fraktes til Norge sånn ar vi "renvaskes" for utslipp på vår jord og sokkel.

Ja, du har rett i at naturgass kan gi noe lavere utslipp enn diesel fordi det er litt lavere andel karbon i det. Så fremst virkningsgradene er like høye.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Hydrogenet lages vel av naturgass gjennom en prosess som heter gassreformering, som litt forenklet vil si at karbonet i naturgassen "brennes bort" og man står igjen med uforbrent hydrogengass. Dvs samme utslipp av CO2 som ved brenning av naturgass, bare at hydrogenet fraktes til Norge sånn ar vi "renvaskes" for utslipp på vår jord og sokkel.

Ja, du har rett i at naturgass kan gi noe lavere utslipp enn diesel fordi det er litt lavere andel karbon i det. Så fremst virkningsgradene er like høye.

Ja eg veit korleis mesteparten av hydrogenet blir framstilt, men her er det snakk om såkalla "grønt hydrogen" og lokal produksjon fra straum. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
HF- skrev (På 9.11.2025 den 20.55):

Ja eg veit korleis mesteparten av hydrogenet blir framstilt, men her er det snakk om såkalla "grønt hydrogen" og lokal produksjon fra straum. 

Beklager - jeg tok bare utgangspunkt i best case scenario.

Produserer vi hydrogen fra strøm så vil det påvirke strømprisene noe (opp) og redusere energioverskuddet vi bruker å eksportere. Når andre land får kjøpt mindre strøm fra oss, så må de kompensere med annen produksjon. Ofte er det kullkraft som blir alternativet i både Tyskland, Polen og UK. Det gjør ikke saken bedre. Tvert i mot.

Endret av Simen1
minus UK
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Beklager - jeg tok bare utgangspunkt i best case scenario.

Produserer vi hydrogen fra strøm så vil det påvirke strømprisene noe (opp) og redusere energioverskuddet vi bruker å eksportere. Når andre land får kjøpt mindre strøm fra oss, så må de kompensere med annen produksjon. Ofte er det kullkraft som blir alternativet i både Tyskland, Polen og UK. Det gjør ikke saken bedre. Tvert i mot.

Storbritannia har ikkje kullkraft, men eg ser poenget ditt

Skrevet
Simen1 skrev (4 timer siden):

Produserer vi hydrogen fra strøm så vil det påvirke strømprisene noe (opp) og redusere energioverskuddet vi bruker å eksportere. Når andre land får kjøpt mindre strøm fra oss, så må de kompensere med annen produksjon. Ofte er det kullkraft som blir alternativet i både Tyskland, Polen og UK. Det gjør ikke saken bedre. Tvert i mot.

Dette er jo et problem man vil møte uansett teknologi man skal ha på strøm? Uansett har EU nå videreført satsning på hydrogen, så om man importerer strøm fra Norge for grønn H2, eller importerer grønn H2 med forbruk lokalt her i Norge, så vet jeg jo hva jeg ønsker at vi skal gjøre. På et tidspunkt så vil vi mangle inntektene våre fra olje og gass, da er det greit å finne flere armer å lene seg mot, og H2 vil være en naturlig del av det. 

Skrevet
oophus skrev (18 minutter siden):

Dette er jo et problem man vil møte uansett teknologi man skal ha på strøm? Uansett har EU nå videreført satsning på hydrogen, så om man importerer strøm fra Norge for grønn H2, eller importerer grønn H2 med forbruk lokalt her i Norge, så vet jeg jo hva jeg ønsker at vi skal gjøre. På et tidspunkt så vil vi mangle inntektene våre fra olje og gass, da er det greit å finne flere armer å lene seg mot, og H2 vil være en naturlig del av det. 

Når oljealderen går mot slutten kan vi ikkje leve av å selge hydrogen med tap

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
HF- skrev (2 timer siden):

Når oljealderen går mot slutten kan vi ikkje leve av å selge hydrogen med tap

Hvorfor skulle den ha blitt solgt med tap? 

Skrevet
oophus skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle den ha blitt solgt med tap? 

For å konkurrere med hydrogen frå naturgass som er tre ganger(minst) billigere

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
HF- skrev (1 time siden):

For å konkurrere med hydrogen frå naturgass som er tre ganger(minst) billigere

Vil naturgass holde seg i pris trur du? Karbonprising, reguleringer og CCS krav vil ikke ha noen påvirkninger? 

Skrevet
oophus skrev (11 minutter siden):

Vil naturgass holde seg i pris trur du? Karbonprising, reguleringer og CCS krav vil ikke ha noen påvirkninger? 

Så nettop at vi hadde brukt opp 40% av gassen i trollfeltet etter 20år kontinuerlig drift. Så det er mye gass igjen. Spørsmålet er hva vi får for den. Bare trollfeltet eksporterer vel 400tWh energi årlig. Får vi 50øre pr kWh energi er det alene 200milliarder kroner. Vi eksporterer vel olje og gass i størrelse 2000tWh årlig. Nok til å fø en middels norsk by?

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
oophus skrev (13 timer siden):

Vil naturgass holde seg i pris trur du? Karbonprising, reguleringer og CCS krav vil ikke ha noen påvirkninger? 

Dersom prisen på naturgass stiger vil straumprisen også stige. Det går ca 55kWh for å lage 1 kg hydrogen så lave straumpriser er ekstremt viktig for grønn hydrogenproduksjon 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
HF- skrev (Akkurat nå):

Dersom prisen på naturgass stiger vil straumprisen også stige. Det går ca 55kWh for å lage 1 kg hydrogen så lave straumpriser er ekstremt viktig for grønn hydrogenproduksjon 

Ikke nødvendigvis da det ikke er uvanlig at kraftkrevende industri handler kraft direkte fra produsenten. Noe som forsåvidt er redningen for Norges industri om vi skal være tettere og tettere sammenkoblet EU med strømkabler. 
 

Skrevet
oophus skrev (1 minutt siden):

Ikke nødvendigvis da det ikke er uvanlig at kraftkrevende industri handler kraft direkte fra produsenten. Noe som forsåvidt er redningen for Norges industri om vi skal være tettere og tettere sammenkoblet EU med strømkabler. 
 

Dei har lange avtaler med billig fastpris, men før eller seinere må kontraktene reforhandles. Har mest tru på grønn hydrogenproduksjon i no4, det virker som straumen som regel er billigst der.

  • Liker 2
Skrevet
HF- skrev (10 minutter siden):

Dei har lange avtaler med billig fastpris, men før eller seinere må kontraktene reforhandles. Har mest tru på grønn hydrogenproduksjon i no4, det virker som straumen som regel er billigst der.

Ofte så vil kraftkrevende industri kreve ny infrastruktur, da legger man samtidig direkte forbindelse mellom industri og produsent (om man ikke legger industrien nærme produsenten i utgangspunktet), og man vil dermed ikke bli smittet så mye av spottpris med PPA bak strømmåleren mot spot. 

Skrevet
oophus skrev (1 time siden):

Ofte så vil kraftkrevende industri kreve ny infrastruktur, da legger man samtidig direkte forbindelse mellom industri og produsent (om man ikke legger industrien nærme produsenten i utgangspunktet), og man vil dermed ikke bli smittet så mye av spottpris med PPA bak strømmåleren mot spot. 

Dei prosjekta det var snakk om her var: Bodø, Kristiansund, Florø, Egersund, Kristiansand og Slagentangen i Vestfold. Ingen av desse plassene har eller er nær noke vesentlig straumproduksjon.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
HF- skrev (24 minutter siden):

Dei prosjekta det var snakk om her var: Bodø, Kristiansund, Florø, Egersund, Kristiansand og Slagentangen i Vestfold. Ingen av desse plassene har eller er nær noke vesentlig straumproduksjon.

Alle disse plassene har noen form for strømproduksjon i nærheten, og man trenger ikke utføre hele ordren mot kun én produsent. Hydrogenproduksjon kan skaleres opp og ned relativt greit, slik at det ikke er et særlig stort problem å ha noe på fastprisavtaler, noe på "bak måler" avtaler (hvis tilgjengelig) og resten spot mot nettbalansering. 

Før eller siden så må vi nok skalere opp vindproduksjonen også, da er det greit å ha litt kraftkrevende industri rundt om kring for å ta ut det man ikke får fraktet eller brukt. 
 

Endret av oophus
Skrevet

Alvorlig billig hydrogen til salgs på Hellesylt, er det slik fordi dei veit at ingen vil komme og kjøpe?

Screenshot_20251112-153021_Samsung Internet.jpg

Skrevet
HF- skrev (4 timer siden):

Alvorlig billig hydrogen til salgs på Hellesylt, er det slik fordi dei veit at ingen vil komme og kjøpe?

Det er ikke sikkert kg-prisen har noen nevneverdig betydning for økonomien. De fikk 4,6 millioner euro fra innovasjon norge og forskningsrådet. De har også fått 47 millioner kroner fra Enova og e-Pilot, totalt budsjett er 100 millioner. De hevder at de bare bruker overskuddstrøm fra to nærliggende kraftverk, så det kan godt hende de har en svært god kraftavtale også, kanskje gratis strøm? De har avtapping ved både 350 og 700 bar. Produksjonskapasiteten er 1,3 tonn per dag. De bruker verdensarv-statusen til Geiranger til å tvinge tyngre kjøretøy og skip til å bruke hydrogen. Dette gjelder kanskje bare det som går gjennom offentlige anbud, så antagelig til byggeprosjekter og offentlige ferger osv. Antagelig ganske fordyrende og det offentlige tar regninga for merkostnaden. Men så vidt jeg vet så gjelder vel forrige fergekontrakt fortsatt og er en dieselferge. Kapasiteten er nok beregnet for ei framtidig hydrogenferge så det kan være en av grunnene til at de vil få litt mer drift på anlegget ved å prise det lavt.

Det skal sies at ingen av de kjente hydrogen personbilene eller lastebilene har rekkevidde til å kjøre til andre hydrogenstasjoner, så eventuelle kjøretøy som skal være der ikke kan komme seg dit for egen maskin men må fraktes og når de ankommer så blir de stedfaste, med en viss aksjonsradius fra Hellesylt.

 

 

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Det er ikke sikkert kg-prisen har noen nevneverdig betydning for økonomien. De fikk 4,6 millioner euro fra innovasjon norge og forskningsrådet. De har også fått 47 millioner kroner fra Enova og e-Pilot, totalt budsjett er 100 millioner. De hevder at de bare bruker overskuddstrøm fra to nærliggende kraftverk, så det kan godt hende de har en svært god kraftavtale også, kanskje gratis strøm? De har avtapping ved både 350 og 700 bar. Produksjonskapasiteten er 1,3 tonn per dag. De bruker verdensarv-statusen til Geiranger til å tvinge tyngre kjøretøy og skip til å bruke hydrogen. Dette gjelder kanskje bare det som går gjennom offentlige anbud, så antagelig til byggeprosjekter og offentlige ferger osv. Antagelig ganske fordyrende og det offentlige tar regninga for merkostnaden. Men så vidt jeg vet så gjelder vel forrige fergekontrakt fortsatt og er en dieselferge. Kapasiteten er nok beregnet for ei framtidig hydrogenferge så det kan være en av grunnene til at de vil få litt mer drift på anlegget ved å prise det lavt.

Det skal sies at ingen av de kjente hydrogen personbilene eller lastebilene har rekkevidde til å kjøre til andre hydrogenstasjoner, så eventuelle kjøretøy som skal være der ikke kan komme seg dit for egen maskin men må fraktes og når de ankommer så blir de stedfaste, med en viss aksjonsradius fra Hellesylt.

 

 

I fjor sa dei at dei solgte hydrogen til asfaltproduksjon i Kristiansund, i år sei dei at mykje av produksjonen går til stålproduksjon i Sverige og til Finland. Så kan en jo gjette på kva som er drivstoffet til lastebilen

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...