Gjest 76902...93f Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Hei Kona mi fikk en skade i kneet som vi ikke vet hva er tirsdag i forrige uke. Det skjedde da hun satt på kne på en tjukkas (stor madrass) og skulle reise seg opp. Hun satt på knærne slik at hælene var borti rumpa hennes, altså så langt ned det går. Du hun skulle reise seg kjente hun et lite popp, smerter på utsiden av kneet og fikk ikke strukket det ut eller bøyd det. Det skjedde på høyre kne. Det var ingen vridning eller slag mot kneet da dette skjedde. Hun forteller at hun reise seg rolig opp, slik hun pleier. Låsingen var ikke fullstendig, det vil si at hun kunne bevege kneet litt. Hun ble kjørt til fysioterapeut som ikke kunne hjelpe henne med å få beveget kneet mer. Fysioterapeuten mente det kunne være en mensikskade. Dagen etter var hun til fastlegen, som mente mensik var en mulig forklaring, men også noe væske i leddet. Hun ble så henvist videre til ortoped på Ahus samme dag. Ortopeden tok ulike tester på henne, men hun ble ikke henvist verken til MR, CT eller røntgen. I skrivet vi fikk fra Ahus står det at det er en kne kontusjon, mulig menisk skade. Hva en en kne kontusjon er for noe. Fra torsdag og frem til i dag får hun gradvis til å bevege kneet mer, framgangen siden tirdag er faktisk ganske stor. Også når det gjelder smertene. Hun forteller at smertene sitter i senen/båndet som går på utsiden av kneet på baksiden av kneet. Hun sier den er fryktelig stram og at det er der det stopper når hun forsøker å strekke ut og bøye kneet. Hun forteller videre at smertene går fra denne senen/båndet og nedover baksiden og utsiden av leggen. Ca. 7 centimeter nedenfor knehasen har hun et blåmerke på leggen som kom noen dager etter dette skjedde. Hun greier ikke å strekke ut kneet når hun går, heller ikke med krykker. Når hun ligger eller sitter kan hun strekke kneet nesten helt ut. Når hun står med det gode beinet høyere enn det skadede (sidelengs i en trapp) greier hun å strekke det neste helt ut og bøye det til ca. 75 grader bøy. Hvis jeg prøver å bøye det mer (meget forsiktig) får hun vondt i denne senen/båndet på utsiden av kneet. Vi har nye time hos Ahus på mandag. Men kan noen gi noen indikasjoner på hva dette kan være? Jeg er ingen ekspert, men skal ikke meniskskader gi smerter andre steder enn på utisden av kneet i denne senen/båndet? Kona mi er 33 år gammel, overvektig (ca. 175 cm høy og veier 110 kg), men hun har gått ned ca. 25 kg de siste to årene. Hun er veldig deprimert på grunn av dette. Hun har hatt det vanskelig mentalt i en lengre periode å så frem til en sommer med mange turer i skogen. Jeg vil bare hjelpe henne, hater å se henne slik. Det jeg lurer på er: - Kan det være noe annet enn menisken? - Kan det være noe så enkelt som noe muskulært? Hun forteller at varme og masasje hjelper på stivheten. - Er det et godt tegn at hun nå 6 dager etter at dette skjedde er mer bevegelig i kneleddet selv om hun ikke har full bevegelighet? - Kan dette bli bedre av seg selv på relativt kort tid? Slik at hun i hvertfall kan komme seg ut på små turer i skogen med eller uten krykker/staver som støtte. Setter uendelig stor pris på all hjelp. Jeg vil bare hjelpe kona mi. Hater å se henne slik. Anonymous poster hash: 76902...93f
Powertrainer Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Dere er avhengig av MR eller CT for å få noen klare svar ellers blir det bare synsing, men at hun ble blå i etterkant kan være en indikasjon på en partiell eller total ruptur, enten i form av en muskelfiberavrivning, seneruptur eller leddbåndskade.
Jovjo Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) Trådstarter her. Takker for svar. Hun har et veldig lite blåmerke bak leggen altså, på størrelse med en tommefingerneil. Det er nesten borte i dag også. Vi så igjennom resultatene fra en MR undersøkelse for litt over ett år siden. Menisken var vist helt fin dag, men hun hadde en Baker cyste. Kan det være den som har sprukket? Hun hat smerter bak på kneet og nedover leggen. Skjønner det slik at dette kan føre til det. Endret 17. juni av Jovjo
Powertrainer Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Jovjo skrev (30 minutter siden): Trådstarter her. Takker for svar. Hun har et veldig lite blåmerke bak leggen altså, på størrelse med en tommefingerneil. Det er nesten borte i dag også. Vi så igjennom resultatene fra en MR undersøkelse for litt over ett år siden. Menisken var vist helt fin dag, men hun hadde en Baker cyste. Kan det være den som har sprukket? Hun hat smerter bak på kneet og nedover leggen. Skjønner det slik at dette kan føre til det. Hvis hun har hatt det så er ikke det usannsynelig. https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/kne/baker-cyste
Fantomtegningen Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Jeg fikk en rift i menisken i november i fjor og utviklet da en cyste bak kneet, men jeg har vært plaget i lengre tid med en slags "popp" eller en slags "Skvis" følelse bak kneet når jeg setter meg helt ned slik som du beskriver kona di gjorde. Det gir momentant høy smerte bak kneet og jeg har da begrenset bevegelighet i en liten periode med avtagende smerter. Tilbake til riften i menisken, så ble hele kneet betent. Kunne ikke gå opp/ned trapper, sette meg ned, gå raskere enn treg gange, osv. Måtte ha foten nesten utstrekt hele tiden. Voltarol tabletter ble redningen da voltarol krem ikke trenger dypt nok til å virke mot betennelsen, fås på resept av fastlegen. Bli sendt til MR av kneet fortest mulig, da får dere svar om det er menisken eller om cysten har sprukket, de kan sammenligne nye bilder med de gamle.
Jovjo Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Powertrainer skrev (51 minutter siden): Hvis hun har hatt det så er ikke det usannsynelig. https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/kne/baker-cyste Takk. Hun har vært plaget med litt smerte på knehasen i noen måneder, men hun har ikke merket noen hevelse bak der. Men nå er det jo ikke et sted noen av oss ser mye på da. Da dette skjedde fikk hun plutselige smerter ved utsiden av høyre kne og nedover leggen. Hun opplevde ikke smerter i selve kneleddet. Ortopeden syna det var rart at hun hadde smerter bare på siden og ned leggen, og ikke i kneleddet. Hun tar nå Ibux, gjør noe lette bøye øvelser og holder beinet høyt når hun ligger. Hun skal til fysioterapeut i morgen. Det som bekymrer meg er at det nå er en uke siden dette skjedde. Hun er mye bedre, men greier enda ikke strekke ut kneet og gå normalt, selv med krykker. Men når hun ikke har noe vekt på kneet greier hun å strekke det nesten helt ut og bøye det nesten helt inn. Mye, mye mer enn for en uke siden. Fremgang må vel være et godt tegn, men burde an Baker cyste vært bra etter en uke?
Jovjo Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Fantomtegningen skrev (24 minutter siden): Jeg fikk en rift i menisken i november i fjor og utviklet da en cyste bak kneet, men jeg har vært plaget i lengre tid med en slags "popp" eller en slags "Skvis" følelse bak kneet når jeg setter meg helt ned slik som du beskriver kona di gjorde. Det gir momentant høy smerte bak kneet og jeg har da begrenset bevegelighet i en liten periode med avtagende smerter. Tilbake til riften i menisken, så ble hele kneet betent. Kunne ikke gå opp/ned trapper, sette meg ned, gå raskere enn treg gange, osv. Måtte ha foten nesten utstrekt hele tiden. Voltarol tabletter ble redningen da voltarol krem ikke trenger dypt nok til å virke mot betennelsen, fås på resept av fastlegen. Bli sendt til MR av kneet fortest mulig, da får dere svar om det er menisken eller om cysten har sprukket, de kan sammenligne nye bilder med de gamle. Leit å høre om problemene dine. Hun skal på Ahus på mandag, regner med vi blor henvist til MR da om hun enda ikke kan gå normalt med krykker da. Nå har vi et MR bilde av samme kne fra mara i fjor. Da hadde hun hel og fin menisk, men en Baker cyste. Det stod også noe om artrose, kan jo være at Baker cysten kommer av det. Hvis dette hun har nå er en menisk skade har den altså kommet etter Baker cysten.
Powertrainer Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Jovjo skrev (7 timer siden): Takk. Hun har vært plaget med litt smerte på knehasen i noen måneder, men hun har ikke merket noen hevelse bak der. Men nå er det jo ikke et sted noen av oss ser mye på da. Da dette skjedde fikk hun plutselige smerter ved utsiden av høyre kne og nedover leggen. Hun opplevde ikke smerter i selve kneleddet. Ortopeden syna det var rart at hun hadde smerter bare på siden og ned leggen, og ikke i kneleddet. Hun tar nå Ibux, gjør noe lette bøye øvelser og holder beinet høyt når hun ligger. Hun skal til fysioterapeut i morgen. Det som bekymrer meg er at det nå er en uke siden dette skjedde. Hun er mye bedre, men greier enda ikke strekke ut kneet og gå normalt, selv med krykker. Men når hun ikke har noe vekt på kneet greier hun å strekke det nesten helt ut og bøye det nesten helt inn. Mye, mye mer enn for en uke siden. Fremgang må vel være et godt tegn, men burde an Baker cyste vært bra etter en uke? Man kan jo bli langvarig plaget, hvis cysten sprekker er jo strålesmerter ned leggen ganske vanlig, blir mye synsing men med en fersk MR vil man jo kunne utelukke om det er snakk om det eller en seneruptur eller muskelbrist. Hvis betennelse fra en skade f.eks sprer seg til beinhinnen så vil man få strålesmerter ned framsiden på leggen.
Markiii Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) Fantomtegningen skrev (8 timer siden): Jeg fikk en rift i menisken i november i fjor og utviklet da en cyste bak kneet, men jeg har vært plaget i lengre tid med en slags "popp" eller en slags "Skvis" følelse bak kneet når jeg setter meg helt ned slik som du beskriver kona di gjorde. Det gir momentant høy smerte bak kneet og jeg har da begrenset bevegelighet i en liten periode med avtagende smerter. Tilbake til riften i menisken, så ble hele kneet betent. Kunne ikke gå opp/ned trapper, sette meg ned, gå raskere enn treg gange, osv. Måtte ha foten nesten utstrekt hele tiden. Voltarol tabletter ble redningen da voltarol krem ikke trenger dypt nok til å virke mot betennelsen, fås på resept av fastlegen. Bli sendt til MR av kneet fortest mulig, da får dere svar om det er menisken eller om cysten har sprukket, de kan sammenligne nye bilder med de gamle. Var du hos fysioterapeut? Det er visst mye forskning som tyder på at trening er det som virker best for de aller fleste. Endret 17. juni av Markiii
Fantomtegningen Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni 8 hours ago, Markiii said: Var du hos fysioterapeut? Det er visst mye forskning som tyder på at trening er det som virker best for de aller fleste. Ja, var innom fysioterapeuten noen ganger med 3-4 ukers mellomrom. Hadde da fått treningsprogram å følge og hadde god framgang (Var til tider litt "glemsk" til å gjøre alle øvelsene). Heldigvis var riften jeg fikk nokså "fin", legene og knespesialisten sa at riften mest sannsynlig ville leges helt over tid, trening ville hjelpe godt på. Smertene jeg opplever er mest sannsynlig fra bakre korsbånd som kommer i klem. Dette har jeg slitt med noen år og det stammer sikkert fra da jeg var veldig aktiv i olympisk vektløfting. Kneet. Kneleddets bakside.
Jovjo Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni (endret) Var hos fysioterapet i dag. Han mener det fortsatt er menisken som er skadet, men han var veldig fornøyd med fremgangen hennes. Han mente hun kunne være tilbake som vanlig igjen om 2 til 3 uker. Håper han har rett 😊 Endret 18. juni av Jovjo
kote Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Lykke til. Kjipt å bli invalid om sommeren Fint å høre at hun er på bedringens vei, men det er nok best å være forsiktig. Hvis dere har sykkel, så er jo det en mer skånsom måte å komme seg ut og få frisk luft og høy puls. Og det er enklere å redusere belastningen på den ene siden. God bedring!
Powertrainer Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Jovjo skrev (15 timer siden): Var hos fysioterapet i dag. Han mener det fortsatt er menisken som er skadet, men han var veldig fornøyd med fremgangen hennes. Han mente hun kunne være tilbake som vanlig igjen om 2 til 3 uker. Håper han har rett 😊 Jeg håper også han har rett slik at det er sjangs for at det kan lege seg selv med avlastning og tilpasset rehabiliteringstrening. Det som kan være lurt med MR er at det kan blant annet avdekke totale rupturer og også partielle rupturer på over 50% som ofte er avhengig av operasjon for å bli bra. Jeg ønsker dere lykke til og håper din kone blir helt bra👍
Jovjo Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Fremgangen fortsetter heldigvis. Hun har hos kiroprkator i går som maserte og strakk litt både på ryggen og beinet. Det hjalp vist en del. Hun greier å strekke det mer ut nå og bøye det mer. Utstrekning går også bedre med vekt på beinet. Hun går mer normalt, men ikke helt som hun skal. Jeg syns hun har god fremgang i forhold til historier jeg har lest. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå