Gå til innhold

FrP-velgeren: En skjult sosialist i refleksvest

Anbefalte innlegg

Skrevet
skaftetryne32 skrev (10 timer siden):

Det blir jo akkurat det du ikke vil ha, mer byråkrati, det finnes ingen god grunn til å la disse pengene gå gjennom en lang rekke med fordyrende private aktører, best å la dette gå gjennom statsbudsjettet. 

Helse og utdanning er den viktigste infrastrukturen vi har, den bør absolutt være inkludert. 

En måte å gjøre det på er å gjøre som i Sveits og Nederland, der alle får det "gratis" slik som i Norge, men man lar mye av arbeidet bli utført på oppdrag gjennom private aktører. Dermed er alle dekket og man får ned køene.

Jeg må i Norge betale for deler av kroppen min gjennom egen lomme i dag via private, og det går strålende. Jeg snakker om tenner og øyne, tannlege og optiker. Det eneste negative er når man har dårlig økonomi og man får store regninger på en gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
rabler skrev (20 timer siden):

Jeg tror faktisk ikke du en gang aner hva sosialisme er.

Selv ikke sosialister er enige i hva sosialisme er. Men i historiebøkene finner vi mange eksempler på forsøk på å sette det til verks i flere lands samfunn, ofte med katastrofale utfall.

Da kommer ofte sosialistene og hevder at "jamenn... jamenn... det var ikke ekte sosialisme!"

Som oftest finner man noen fellesnevnere på et sosialistisk samfunn:

* Stor stat med mye byråkrati, reguleringer og lite frihet

*Høye skatter, avgifter, moms, gebyr etc

*Lavere levestandard enn kapitalistiske land

Og nei, Norge er ikke sosialistisk, det er et sosialdemokratisk, kapitalistisk land med en nordisk velferdsmodell som bare har vært mulig med mange sterke private aktører, og i Norge også petroleum.

Eksempler på forsøk på sosialisme er DDR, Cuba og i nyere tid, Venezuela. Vi er heldigvis ikke der.

Jeg er glad for at Norge er et relativt fritt og kapitalistisk land, men vi har fortsatt en del mer frihet vi kan skaffe oss om vi vil.

Skrevet (endret)
21 hours ago, BadCat said:

Norge er et av de landene man blir straffet mest for å gjøre det bra.

Ignoransen synes total. Norge har større tetthet av milliardærer enn alle land vi liker å sammenligne oss med. :rofl:

Endret av rabler
  • Liker 1
Skrevet
FrihetensRegn skrev (13 timer siden):

Jeg må i Norge betale for deler av kroppen min gjennom egen lomme i dag via private, og det går strålende. Jeg snakker om tenner og øyne, tannlege og optiker. Det eneste negative er når man har dårlig økonomi og man får store regninger på en gang.

Jeg synes ikke det går så strålende, tenner spesielt burde vært inkludert i helse generelt, tannhelse påvirker resten av kroppen, så alle de som ikke har råd til, eller ikke tar seg råd til tannhelse står i fare for å påføre helsevesenet ikke bare ekstra arbeid, men  kostnader også, fordi tannhelse ikke blir dekket av helsetjenestene våre, og det for å spare penger 😣

Problemet med private aktører er at de fremdeles er et fordyrende mellomledd, og som skattebetaler er jeg ikke fan av fordyrende mellomledd. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...