Elias12 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Lurte på om det går greit å kjøre bilen selv om det mangler 1 av 5 bolter på 3 felger. Tenkte å kjøre til Trondheim, og det er rundt 2 timer å kjøre fra der jeg bor, med 80 og 110 sone. Endret 4. juni av Elias12
Habla Møberg Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Elias12 skrev (1 minutt siden): Lurte på om det går greit å kjøre bilen selv om det mangler 1 av 5 bolter på 3 felger. Og hvor langt og hvor fort det er mulig å kjøre? Ville ha sjekket tilstanden og tiltrekningen på de 4 andre, er de andre OK er det forsvarlig (ifølge politiet og Toyota merkeverksted) å kjøre til verksted men ikke å kjøre med det. Opplagt legger du ikke ut med fullastet bil og tilhenger, men tom bil og til verksted. Toyota har en svakhet på noen modeller at boltene knekker, jeg hjalp en bekjent med dette da de hadde knekket 1 bolt på hvert eneste hjul. De bekreftet og "garanterte" at dette var forsvarlig. Jeg snakket med en bekjent i UP om dette, som sa de nok hadde akseptert den historien så sant det var snakk om å kjøre rett til verksted.
Elias12 Skrevet 4. juni Forfatter Skrevet 4. juni Habla Møberg skrev (1 minutt siden): Ville ha sjekket tilstanden og tiltrekningen på de 4 andre, er de andre OK er det forsvarlig (ifølge politiet og Toyota merkeverksted) å kjøre til verksted men ikke å kjøre med det. Opplagt legger du ikke ut med fullastet bil og tilhenger, men tom bil og til verksted. Toyota har en svakhet på noen modeller at boltene knekker, jeg hjalp en bekjent med dette da de hadde knekket 1 bolt på hvert eneste hjul. De bekreftet og "garanterte" at dette var forsvarlig. Jeg snakket med en bekjent i UP om dette, som sa de nok hadde akseptert den historien så sant det var snakk om å kjøre rett til verksted. Det er en peugeot 308 1,5 hdi, med låsebolter
Habla Møberg Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Elias12 skrev (Akkurat nå): Det er en peugeot 308 1,5 hdi, med låsebolter Så det er ikke snakk om ødelagte bolter men at man bare ikke vil bruke de låsemutrene? Høres kurant ut å kjøre med til et sted hvor du får kjøpt nye. Har ikke opplevd at Peugeot har spesielt svake bolter/mutre, så 4 av 5 bør være kurant. Men jeg ville vært nøye med momentet på de gjenstående 4.
Elias12 Skrevet 4. juni Forfatter Skrevet 4. juni Habla Møberg skrev (1 minutt siden): Så det er ikke snakk om ødelagte bolter men at man bare ikke vil bruke de låsemutrene? Høres kurant ut å kjøre med til et sted hvor du får kjøpt nye. Har ikke opplevd at Peugeot har spesielt svake bolter/mutre, så 4 av 5 bør være kurant. Men jeg ville vært nøye med momentet på de gjenstående 4. Det har seg sånn at de 3 boltene hadde rustet seg fast sa dekkforhandleren, (byttet dekkene hos bestdrive i dag) så de måtte sveise de løs. De hadde dessverre ikke de boltene jeg trengte på lager.
Habla Møberg Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Elias12 skrev (1 minutt siden): Det har seg sånn at de 3 boltene hadde rustet seg fast sa dekkforhandleren, (byttet dekkene hos bestdrive i dag) så de måtte sveise de løs. De hadde dessverre ikke de boltene jeg trengte på lager. Ahh. Ja, ikke helt ukjent fenomen. Bare glem de låseboltene. Hiv de i søpla. Lager mer trøbbel enn nytte. Både Biltema, BilXtra og ymse bilverksteder har slike bolter liggende, så greit å få tak i noen nye. Du har vel den varianten med lite hode på bolten (17mm), og løse plast pyntemutre som bare presses på med fingrene? De mener jeg du får kjøpt både her og der. 1
Elias12 Skrevet 4. juni Forfatter Skrevet 4. juni Habla Møberg skrev (2 minutter siden): Ahh. Ja, ikke helt ukjent fenomen. Bare glem de låseboltene. Hiv de i søpla. Lager mer trøbbel enn nytte. Både Biltema, BilXtra og ymse bilverksteder har slike bolter liggende, så greit å få tak i noen nye. Du har vel den varianten med lite hode på bolten (17mm), og løse plast pyntemutre som bare presses på med fingrene? De mener jeg du får kjøpt både her og der. De på bestdrive sa akkurat det samme. Så de blir nok å bytte i nærmere framtid. De sa også at det går greit å kjøre til trondheim med 4 bolter på 3 dekk, men kommer nok til å kjøre rolig.
MailMan13 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Etter forskriften skal du ha 80% av hjulboltene på hvert hjul i riktig stand. Det er tillatt å kjøre med èn manglende bolt på et hjul med 5 eller flere. Man skal også få godkjenning på PKK så lenge minst 80% av boltene er i orden. Det følger da selvfølgeig av det at hjul og nav skal være slik at 4 av 5 bolter er tilstrekkelig for å tåle de belastninger bilen ellers er dimensjonert for. Er de ikke det, så har bilen en konstruksjonsfeil. 1
Hollabaloo Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Habla Møberg skrev (30 minutter siden): Ahh. Ja, ikke helt ukjent fenomen. Bare glem de låseboltene. Hiv de i søpla. Lager mer trøbbel enn nytte. Enig, det var noe av det første jeg gjorde da jeg kjøpte nåværende bil. Byttet ut med vanlige hjulbolter. Endret 4. juni av Hollabaloo 1
Hollabaloo Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Elias12 skrev (27 minutter siden): De på bestdrive sa akkurat det samme. Så de blir nok å bytte i nærmere framtid. Kan være lurt å ta av en vanlig hjulbolt fra det hjulet som har alle 5, når du skal kjøpe 4 nye bolter som erstatning for låseboltene. Så kan du sammenlikne i butikk og være sikker på at det blir riktig. 1
kremt Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni 26 minutes ago, MailMan13 said: Man skal også få godkjenning på PKK så lenge minst 80% av boltene er i orden. Hvis 1 av 5 mangler får man 2-er feil, dette må rettes. 1 av 4 gir 3-er feil, altså umiddelbart kjøreforbud. Disse reglene ble strammet inn for noen år siden. 1
Hollabaloo Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni (endret) Her er hele kontrollinstruksen: https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/kontrollinstruks-for-periodisk-kontroll-av-kjoretoy.pdf Under seksjon 5.2.1 Hjulnav står det: Kontrollmetode Visuell kontroll. Mangelmerknader bedømmes med 3 ved farlige feil Mangelmerknad a) bedømmes med 3 dersom mangelen omhandler flere enn 25 % av hjulmuttere/-bolter på ett hjul. Hovedgrunn for mangelmerkand og bedømming a) Hjulmutter eller –bolt mangler - 2(3) b) Hjulmutter eller –bolt sitter løst - 2(3) c) Feil hjulmutter eller –bolt - 2(3) d) Hjulmutter eller –bolt skadet - 2(3) e) Hjulmutter eller –bolt feil montert - 2(3) f) Hjulnav slitt - 2(3) g) Hjulnav skadet - 2(3) Mine kommentarer: 1 av 5 manglende bolter er 20%, og bedømmes med 2-er feil. 1 av 4 manglende bolter er 25%. 25% er ikke "flere enn 25%" , så da bedømmes vel også 1 av 4 med 2-er feil. 2 eller flere bolter som mangler gir 3-er feil. Endret 5. juni av Hollabaloo
geir__hk Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni On 6/4/2025 at 8:35 PM, Habla Møberg said: Toyota har en svakhet på noen modeller at boltene knekker, jeg hjalp en bekjent med dette da de hadde knekket 1 bolt på hvert eneste hjul. La meg gjette - dette er snakk om hjulmutrene med "flosshatt"-profil (sett fra siden). Problemet med disse er at de kan knekke hvis man er "dum" og strammer første mutteren til, før de andre mutterne skrues på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå