Gå til innhold

Eneste måten å få slutt på inngrep i naturen med nye vindmøller er atomkraftverk

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Vindmøller på disse hemmelige stedene som du vet om, kunne vært aktuelt hvis vi trengte dem. Men første steg må være å kutte krafteksport og datasentre, og se se om vi virkelig trenger vindmøller.

Første steg er at du forteller oss hvordan vi skal kutte de 50% av energibruken som kommer fra fossil energi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Forventer du at jeg skal komprimere oppgavene til ordfører, kommunestyremedlemmer, fylkespolitikere, stortingsrepresentanter, næringsminister, energiminister, kommunalminister, digitaliseringsminister, NVE og Statsforvalteren til ett enkelt foruminnlegg?

De må sette seg inn i saken. Kanskje vi kan gi konsesjon til et mindre datasenter som hovedsaklig skal drifte Helseplattformen, men ikke skal ha kapasitet til å drifte TikTok, Facebook og ChatGPT?

Jeg har ikke hastverk med å avskaffe fossil energi. Ikke alle er enig i at dette haster så mye at vi må ødelegge samfunnsøkonomien for å oppnå det raskest mulig. Vi kan spare mye utslipp på å redusere krafteksport. Vi er verdensledende i elektrifisering av bilparken, varmepumpe til oppvarming, matlaging osv. Om strøm var billigere, kunne elektrifiseringen gått enda raskere.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

De må sette seg inn i saken.

Du har ikke tenkt å sette deg inn i saken?

Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke hastverk med å avskaffe fossil energi.

Dårlig.

Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Vi kan spare mye utslipp på å redusere krafteksport.

Vel, verden sparer utslipp ved at vi eksporterer. Om vi ikke eksporterter måtte innenlandse utslippsreduksjoner være minst like stor for at det skal være noe poeng.

Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Om strøm var billigere, kunne elektrifiseringen gått enda raskere.

Og hvordan skal vi lage billigere strøm? Ved å nekte å bygge ut den billigste?

Skrevet
14 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Kanskje vi kan gi konsesjon til et mindre datasenter som hovedsaklig skal drifte Helseplattformen, men ikke skal ha kapasitet til å drifte TikTok, Facebook og ChatGPT?

Igjen hvordan skal hva som kjører på serverne overvåkes av myndighetene?

Så ChatGPT er NEI.
Hva med Grok, DeepSeek,++ eller Cursor, Copliot, ++

Så TikTok og Facebook er NEI.
Hva med Youtube, X, Diskusjon.no, BlueSky, ++

Det du kommer med er overhode ikke gjennomførbart.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg mener at politikere også må klare å sette seg inn i sakene de vedtar, de får tross alt fett betalt for å gjøre det på heltid med privilegier. Det jeg klarer burde de også klare.

Fossil energi er billig, og muliggjør at folk kan ha livskvalitet, og lar samfunnet fungere. Igjen, Norge leder an i elektrifisering. Men strømkrise gjør at folk går tilbake til fossil. Det er ikke riktig å ødelegge samfunnsøkonomien for å spare bittelitt CO2, det er en dråpe i havet, og ødelegger konkurransefortrinnet vårt. Vi kan ikke ha industri, så vi kjøper alt fra Kina, som ikke er bundet av energiselvmordspakten.

Tyskland la ned sine atomkraftverk, og satset på en kombinasjon av strømkrise i Norge, terrorstøtte til Putin og brunkull. 

De må gjenåpne atomkraftverkene. Det gidder de ikke når de får strømmen vår. Å gi dem strømmen vår øker utslippene deres. De må forstå at de trenger atomkraft. 

Jeg nektet ikke å bygge ut den billigste strømmen. Vi har allerede gjort det. Vannkraft. 

Myndighetene må sette seg inn i sine behov. Hvor mange terawatt trenger de for å kjøre Helseplattformen, politiets og regjeringens hjemmesider? Hjemmesidene til NAV?

De må kunne jobbe når de får så godt betalt. 

En kan bevilge ressurser til å bygge de serverparkene vi trenger, uten å gå amok. TikTok må ikke få inntrykk av at det er billig å bygge infrastrukturen sin i Norge.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Når det gjelder datasenter så vil vel det regulere seg selv om de betaler markedspris for strømmen. Om de derimot får penger fra staten eller for billig strøm så er det fare for at det blir for mye datasenter strømforbruk.

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kahuna skrev (20 timer siden):

Første steg er at du forteller oss hvordan vi skal kutte de 50% av energibruken som kommer fra fossil energi.

Kjernekraft.

Mannen med ljåen skrev (20 timer siden):

Jeg har ikke hastverk med å avskaffe fossil energi. Ikke alle er enig i at dette haster så mye at vi må ødelegge samfunnsøkonomien for å oppnå det raskest mulig. Vi kan spare mye utslipp på å redusere krafteksport. Vi er verdensledende i elektrifisering av bilparken, varmepumpe til oppvarming, matlaging osv. Om strøm var billigere, kunne elektrifiseringen gått enda raskere.

Dette. Med mindre vi får kjernekraft på plass så raskt som mulig(joda, vet at du er uenig)så kan vi ikke bare fase ut så fort som mulig og erstatte det med ustabil fornybarkraft. Det vil med 99,9% sikkerhet førre til fattigdom og hungersnød. Fossil energi; lik det eller ei har bidratt til å løfte milliarder ut av fattigdom siden den industrielle revolusjonen og skapt moderne og velstående samfunn. Er med på utfasing; men bare gradvis uten noen bestemt sluttdato og i et tempo som ikke vil lede massene i nød og fattigdom. Politikerne må ta hensyn til velgerne og skattebetalerne; ikke bare grandiose og urealistiske mål de har satt seg i luksuskonferanser med resten av den globale fiffen og Gutteklubben Grei som vet hvordan de skal skvise en del penger ut av dette. Og som du nevner har ikke et såpass grønt land som Norge så mye å skamme seg over når det gjelder forurensning. Men det er mye verdiløse prestisjeprosjekter som vi må betale for kun for at norske politikere skal sole seg i glansen av det på disse konferansene(som hyklerne ofte flyr meg privatjeter til bare for å nevne det).

Kahuna skrev (20 timer siden):

Og hvordan skal vi lage billigere strøm? Ved å nekte å bygge ut den billigste?

Begrensning av eksporten og makspris, ikke fastpris på strøm - som er dritbillig å produsere. Ingen grunn til at sosiopatiske kraftspekulanter tar ågerpriser for noe som er nesten gratis å produsere i Norge fra vannkraften. Norsk energi var ment å komme FOLKET til gode; ikke for sosiopatiske spekulanter i inn- og utland.

Jeg mener at politikere også må klare å sette seg inn i sakene de vedtar, de får tross alt fett betalt for å gjøre det på heltid med privilegier. Det jeg klarer burde de også klare.

Den "tenkingen" overlater de til PR-rådgivere og lobbyister. Husk at Norge også har verdens dårligst utdannede politikere. At jobben deres er å være folkets tjenere og ikke herskere er åpenbart en tanke som aldri har streifet dem desverre. Hvem som har stemt de til makten og betaler lønna deres tror jeg desverre heller ikke de reflekterer over, eller bryr seg nevneverdig om. Respekt for oss er det ihvertfall ikke mye av.

Skrevet

Det er ikke riktig å ødelegge samfunnsøkonomien for å spare bittelitt CO2, det er en dråpe i havet, og ødelegger konkurransefortrinnet vårt.

Men det gir jo stjerne i boka til Støre vet du. Tenk så forferdelig det vil være for ham å ikke lenger få nyte middager med Ursuala og Emanuel.

Tyskland la ned sine atomkraftverk, og satset på en kombinasjon av strømkrise i Norge, terrorstøtte til Putin og brunkull. 

De må gjenåpne atomkraftverkene. Det gidder de ikke når de får strømmen vår. Å gi dem strømmen vår øker utslippene deres. De må forstå at de trenger atomkraft. 

Det er hva den verste norske statsministeren i moderne tid kaller "solidaritet med et Europa i krise".🤮 Han truet for noen år tilbake å gå av om kraftopposisjonen fikk gjennomslag med begrensning av eksport. Synd han ikke gjorde det. Ville vært et skikkelig good riddeance for mitt vedkommende.

TikTok må ikke få inntrykk av at det er billig å bygge infrastrukturen sin i Norge.

TikTok burde ikke en gang vært lovlig i Norge da det er en del av det kinesiske etteretningsvesenet; samt at det ikke sprer noe annet enn søppel og hjerneråte hos ungdommene våre.

Svein M skrev (20 timer siden):

Når det gjelder datasenter så vil vel det regulere seg selv om de betaler markedspris for strømmen. Om de derimot får penger fra staten eller for billig strøm så er det fare for at det blir for mye datasenter strømforbruk.

Er vel en grunn til at tech-giganter sikler seg inn mot etablering i landet med Europas dummeste og verdens dårligst utdannede politikere.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
16 minutes ago, Morromann said:

Men det gir jo stjerne i boka til Støre vet du. Tenk så forferdelig det vil være for ham å ikke lenger få nyte middager med Ursuala og Emanuel.

Så du ser ingen verdi for et lite land som Norge at vår statsminister har svært gode forbindelser med store ledere i utlandet?
Du tenker at det eneste som kommer ut av det er en gratis middag på Støre?
Det går an å ha andre meninger, men prøv å gi det litt rot i virkeligheten i det minste.

Det er hva den verste norske statsministeren i moderne tid kaller "solidaritet med et Europa i krise".🤮 Han truet for noen år tilbake å gå av om kraftopposisjonen fikk gjennomslag med begrensning av eksport. Synd han ikke gjorde det. Ville vært et skikkelig good riddeance for mitt vedkommende.

Husk at Norge tjener enormt på krisen i Europa. Vi er indirekte en stor krigsprofitør, og det er nok ekstremt lurt om vi ikke drar til oss med begge nevene mens våre venner og allierte er nede i knestående. 
Denne store bløffen med at vi "gir bort strømmen vår" er også sprøyt fra ende til annen. Vi selger strømmen vår dyrt til Europa, det er det vi gjør.

TikTok burde ikke en gang vært lovlig i Norge da det er en del av det kinesiske etteretningsvesenet; samt at det ikke sprer noe annet enn søppel og hjerneråte hos ungdommene våre.

TikTok burde vært forbudt av sikkerhets hensyn, der er jeg enig.

TikTok er noe som forsøpler unge sinn, der er jeg enig, men jeg er sterkt uenig i at staten skal detaljstyre hva befolkning har lov til å se og hva de ikke har lov til å se. Du er da for at staten tar totalkontroll over hva du har lov til å se på nett?

TikTok har ingen plass i strømdebatten.

Er vel en grunn til at tech-giganter sikler seg inn mot etablering i landet med Europas dummeste og verdens dårligst utdannede politikere.

Norge har hatt politikere i verdensklassen over lang tid. Det er INGEN land som har hatt en så stor suksess med funnet rikdom (olje) som Norge har hatt. Det er fantastisk at de har klart å bygge opp oljefondet og at de har klart å holde fingrene av fatet. 
Det er utrolig hvo kjent Norge er i utlandet og hvilke plasser vi har fått rundt viktige bord. Det er takket være dyktige politikkere over generasjoner. 
Det er rett og slett sprøyt, eller så er du hjernevasket, når du påstår at Norge har de dummeste og dårligste politikeren.

Det går an å ha andre syn på saker og ønske andre retninger, men dersom man på spre løgner og tomme påstander for å fremme sin sak, da stiller man svakt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Norge veldig kjent i utlandet for politikerne? Tror man skal virkelighetsorientere seg litt om man er i utlandet og blir kjent med vanlige mennesker der som ikke har noe forhold til Norge. De mest verdenskjente nordmennene der ute er ikke Støre og Barth Eide for å si det slik i den virkelige verden. Tror det skal godt gjøres å møte personer på gata i si f.eks Paris, London eller New York som har noen anelse om hvem det er. Selv om media gir et falskt inntrykk at disse er verdensstjerner.

Og TikTok samler inn data om brukere til kinesisk etteretning. Og det er i enhver stats sikkerhetsinteresser at slikt forbys.

Litt empiriske fakta:

https://www.forskning.no/ntb-politikk/norske-statsrader-har-lavest-utdanningsniva-i-verden/2259581

Endret av Morromann
Skrevet

Det er som noen her tror jeg er fullstendig kunnskapsløs og historieløs både om norsk diplomatisk historie og om norsk næringslivs historie. Ja; oljefondet har vært en suksess men det er nå en gang 1929 år siden det ble opprettet og det har etterhvert blitt store sykdomstegn både innenfor norsk politikk og norsk øjonomi siden den gang. Det påstås at Norge tjener stort på strømeksport men denne gevinsten ser det norske folk fint lite til som betaler børspriser på en "vare" som er nesten gratis å produsere i Norge men som vi ofte betaler ågerpriser på fordi børsfolk bestemmer prisene. Men dette er også noe som gjentas gang på gang i diskusjonene men det går aldri inn hos de som har bestemt seg. Som Mannen med ljåen har påpekt her er argumentasjonen helt lik om vi er på side 1 og side 500 i tråden. Og den grunnleggende viktige forutsetningen for norsk industris konkurransefortrinn som billig strøm har vært ignoreres totalt av det rådende energiregimets forsvarere.

Og at Norge har holdt god kontroll på egne oljeressurser er riktig og sant ja; men det var et Norge før oljen også som hadde en konkurransedyktig industri NETTOPP PÅ GRUNN AV VANNKRAFTEN OG AT DEN VAR PÅ NORSKE HENDER. Og at politikerne den gang kjørte en knallhard linje på å holde denne på norske hender og ikke utnyttes av utenlandske spekulanter og så hvor viktig dette var for husholdninger i et kaldt land oppunder Nordpolen og verdien av dette for norsk industri. Hjemfallsretten som ble innført i 1909 var viktig i å sikre nasjonal kontroll over energiressursene. Men nettopp denne retten har blitt undergravet av en EØS-dom fra 2007. Men hey; ikke bry dere om hva jeg sier. Støre og dagens politikere gir jo Norge så godt "rykte" så. Ja; selvfølgelig gir det goodwill i de internasjonale kretsene de vanker i at tilkarringsfyrster får slå klørne sine i det norske arvesølvet.

Men hey; jeg er bare hjernevasket og "nasjonalist" og skjønner ikke noen verdi av energisamarbeide og "solidaritet" med Tyskland så bare ignorer hva jeg sier.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 6/3/2025 at 10:07 PM, Drunkenvalley said:

Eg er personlig veldig positiv til atomkraftverk, og trur generelt sett at fleste bekymringer folk har med dei er ganske ugyldige her til lands. Trur me har kompetansen no i 2025 til å bygge ein sikker reaktor, og me har ikkje akkurat 9.0 richter skala jordskjelv å bekymre oss om, ei syndefloder som følger dei.

Hva skal vi gjøre med atom avfallet?  Jeg er i mot atomkraft, men for vindmøller og solpaneler + mere vannkraft.

Kostnaden for å rydde opp i Norges atomavfall er beregnet til minst 21 milliarder kroner, ifølge Teknisk Ukeblad. Dette arbeidet kan ta 50-60 år og vil involvere bygging av nye anlegg, deponier og lagre for avfallet. 

I Norge har det vært fire forskningsreaktorer, tre på Kjeller og én i Halden. Disse reaktorene, som ble drevet for forskningsformål, har generert omtrent 17 tonn brukt reaktorbrensel. Det finnes også andre typer radioaktivt avfall og radioaktive bygningsmaterialer fra disse anleggene.

Skrevet
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Hva skal vi gjøre med atom avfallet?  Jeg er i mot atomkraft, men for vindmøller og solpaneler + mere vannkraft.

Kostnaden for å rydde opp i Norges atomavfall er beregnet til minst 21 milliarder kroner, ifølge Teknisk Ukeblad. Dette arbeidet kan ta 50-60 år og vil involvere bygging av nye anlegg, deponier og lagre for avfallet. 

I Norge har det vært fire forskningsreaktorer, tre på Kjeller og én i Halden. Disse reaktorene, som ble drevet for forskningsformål, har generert omtrent 17 tonn brukt reaktorbrensel. Det finnes også andre typer radioaktivt avfall og radioaktive bygningsmaterialer fra disse anleggene.

Dette med lagringen av avfallet er et velkjent argument fra kjernekraftmotstandere men det er både trygt og billig med dagens teknologi. Prisen for lagring av atomavfall er også mindre enn prisen det er for å ødelegge mer natur for fornybart samt å bygge ut enda flere vassdrag:

https://www.forskersonen.no/energi-kjernefysikk-kronikk/radioaktivt-avfall-kan-handteres-trygt/2147874

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...