Gå til innhold

Hjelp! Kan jeg bytte skjermkort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, sedsberg said:

Er 750Watt nok til en 12900F og et 5080? Tror 750W er minimum anbefalt på mitt 4070Ti. Vil tro 5080 er mye mer strømkrevende.

Du har rett, jeg la ikke merke til PSUen til må begynne med.

Det er anbefalt minst 850 watt for RTX 5080, og med en så varm CPU som 12900F vil det nok være smart med en heftigere PSU, helst opp mot 1000 watt. Godt mulig 750 holder en stund, men det er å anbefale å bytte den ut med noe kraftigere dersom OP skal gå for et 5080.

Det første jeg ville kjøpt for den maskinen er imidlertid mer RAM, heller enn ny GPU.

Endret av Aetius
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det er en 12900F vi snakker om her. GPUen er det som trekker strøm. 

Jeg satte den opp på pcpartpicker.com. 
Med 3080 Phoenix 10GB sier den estimated wattage 646W. 
Med 5080 Phoenix 16GB sier den 686W.

image.png.0b050f7e78614ffeaf601ac7fb61e1ca.png

Så skal det sies at andre PSU-kalkulatorer som leveres av de som lever av å selge PSU-er vil nok gi en god del høyere anbefalinger. Pcpartpicker gir bare 40W i forskjell på de to modellene. Jeg vet ikke hvor reelt det er. 750W virker uansett litt tight? Jeg ville likevel ikke kjøpt over 850W selv. Med mindre du opplever PCen som ustabil allerede nå. 

Nå vet jeg ikke hva du skal bruke PCen til, men det er mye skjermkort på lite og treg RAM. Jeg ville brukt pengene annerledes.

Edit: Jeg ser jeg satte opp feil, med DDR5-versjonen av hovedkortet. Glem det jeg sa om treg RAM, det er jo DDR4. Har korrigert til DDR4-versjonen av hovedkortet og minne, og da gikk tallet opp med 2W. Det er fortsatt lite RAM. 

Endret av tommyb
La til minne
Skrevet (endret)

Jeg ville gått for en 5070ti for denne. Bedre å gå for en skikkelig all-around oppgradering neste generasjon i mine øyne. 5080 har selv på kraftigere pcer minimal ytelsesforbedring for nesten 50% høyere pris og vil få ekstrem juling på brukmarked-pris når 5080 super med 24gb antagelig kommer neste år. 5070ti vil holde seg bedre.

Endret av ps5
  • 2 uker senere...
Skrevet
tommyb skrev (På 3.6.2025 den 14.17):

Det er en 12900F vi snakker om her. GPUen er det som trekker strøm. 

Jeg satte den opp på pcpartpicker.com. 
Med 3080 Phoenix 10GB sier den estimated wattage 646W. 
Med 5080 Phoenix 16GB sier den 686W.

image.png.0b050f7e78614ffeaf601ac7fb61e1ca.png

Så skal det sies at andre PSU-kalkulatorer som leveres av de som lever av å selge PSU-er vil nok gi en god del høyere anbefalinger. Pcpartpicker gir bare 40W i forskjell på de to modellene. Jeg vet ikke hvor reelt det er. 750W virker uansett litt tight? Jeg ville likevel ikke kjøpt over 850W selv. Med mindre du opplever PCen som ustabil allerede nå. 

Nå vet jeg ikke hva du skal bruke PCen til, men det er mye skjermkort på lite og treg RAM. Jeg ville brukt pengene annerledes.

Edit: Jeg ser jeg satte opp feil, med DDR5-versjonen av hovedkortet. Glem det jeg sa om treg RAM, det er jo DDR4. Har korrigert til DDR4-versjonen av hovedkortet og minne, og da gikk tallet opp med 2W. Det er fortsatt lite RAM. 

Jeg har dobbelt med ram nå, har bestilt et 5080 og en 850 watt strømforsyning etter anbefaling fra Komplett. Så satser på at det skal gå bra. Bør jeg bytte om kablene eller kan jeg bruke strømkablene som alt er i kabinettet? Er samme produsent og serie av strømforsyningen, bare i 850w

Skrevet
8 minutes ago, seth_vacn said:

Jeg har dobbelt med ram nå, har bestilt et 5080 og en 850 watt strømforsyning etter anbefaling fra Komplett. Så satser på at det skal gå bra. Bør jeg bytte om kablene eller kan jeg bruke strømkablene som alt er i kabinettet? Er samme produsent og serie av strømforsyningen, bare i 850w

Hvilken strømforsyning bytter du til? Hvis du velger "riktig" så kan du beholde kablene som er tilkoblet komponentene og kun bytte ut selve strømforsyningen.

Skrevet (endret)
20 minutes ago, Thor. said:

Hvilken strømforsyning bytter du til? Hvis du velger "riktig" så kan du beholde kablene som er tilkoblet komponentene og kun bytte ut selve strømforsyningen.

En sannhet med modifikasjioner. Det har hendt at PSU-prtodusenter skifter koblingssystem, slik at eldre kabler vil/kan grille komponenter om de brukes på nyere PSUer.

Bruk alltid kablene som kommer med PSUen. Uten unntak!

Endret av Aetius
  • Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, Aetius said:

En sannhet med modifikasjioner. Det har hendt at PSU-prtodusenter skifter koblingssystem, slik at eldre kabler vil/kan grille komponenter om de brukes på nyere PSUer.

Bruk alltid kablene som kommer med PSUen. Uten unntak!

Corsair sine kabler er tydelig merket Type 3, Type 4 osv.. Jeg anser disse som rimelig trygge merkinger. Hvis kablene er type 3 i maskinen og en kjøper Corsair med type 4 så må kablene byttes. Men står det type 4 på både gamle og nye kabler så skal de ha samme pinout.

https://www.corsair.com/us/en/s/psu-cable-compatibility

• Liker 2
Skrevet
Thor. skrev (11 timer siden):

Corsair sine kabler er tydelig merket Type 3, Type 4 osv.. Jeg anser disse som rimelig trygge merkinger. Hvis kablene er type 3 i maskinen og en kjøper Corsair med type 4 så må kablene byttes. Men står det type 4 på både gamle og nye kabler så skal de ha samme pinout.

https://www.corsair.com/us/en/s/psu-cable-compatibility

Hadde denne.

https://www.komplett.no/product/1197110?noredirect=true

Kjøpt denne.

https://www.komplett.no/product/1317195/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/corsair-rme-series-rm850e-psu-sort

Skrevet

Så vidt jeg kan se er type 3 og type 4 nesten identiske. Eneste mulige unntak er 24-pins kabelen til hovedkortet. Der sier noen kilder at det kan være små forskjeller, så jeg ville brukt den som kom med 850-watteren bare i tilfelle. Resten går sannsynligvis bra.

Skrevet (endret)

Jeg brukte gamle corsair på nyere corsair. Mulig det har brent de kablene. Kan forklare hvorfor jeg ikke får strøm med den gamle PSU lenger. Ellers 1k Watt er nok passe eller minimum for nyere PC nå. Mer maskinvare som blir mer power hungry. Jeg har denne. RM Series™ RM1000 — 1000 Watt 80 PLUS® Gold Certified Fully Modular PSU

Funker bra den. Vifta på den er flawless.

Endret av Ryuuou

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...