Gå til innhold

Får ikke napp på jobber.

Gjest a8915...a81

Anbefalte innlegg

Gjest a8915...a81
Skrevet

Blir smått overrasket over hvordan arbeidssøkere må ha det om dagen. 
Jeg er i en luksussituasjon.. Jeg søker på de jobbene som jeg mener passer meg når de kommer, jeg kan slutte på 1 uke advarsel og sjefen vet jeg søker etter ny jobb. Så det er ikke et tidsmessig press bak meg heller.

Jeg har fagbrev, økonomisk arbeidserfaring ( regnskapsfører fra A-Å), KAM erfaring, prosjektleder og kan vise til litt rådgivning ( bedriftsrådgivning) 

Jobbene jeg søker på er relativt like når det kommer til kvalifikasjoner.
Jeg søker ikke på jobber hvor jeg tar meg vann over hodet, jeg sikter mer inn på stillinger hvor jeg ser potensiale i å kunne jobbe meg oppover hvor jeg må "bevise" hva jeg er god for.

Problemet er dog at jeg får ingen tilbakemeldinger.. Eller jeg får jo den vanlige " vi har fylt stillingen" responsen som virker AI-generert
Har ikke blitt innkalt til intervju heller. 
Nærmer meg 20 søknader nå.

Skal sies, så vil jeg anta i flere tilfeller at de legger ut stillingen offentlig, men ansetter innenfra. ( som er veldig forståelig også) 
Men samtidig tenker jeg: Er det virkelig sånn med alle disse jobbene, hvorfor bruke flere titalls tusen på annonser o.l hvis man har egnede kandidater in house.

Er det noen som har vært på jobbsøker turen før og har samme erfaring? Er første gang for min del da jeg alltid har blitt rekruttert via kjente i jobbene jeg har hatt.

Anonymous poster hash: a8915...a81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er harde tider. Jeg er på tampen av en sluttpakke og må melde meg arbeidsledig om to uker.

Jeg har 20+ års erfaring innen publisering, kommunikasjon og medeieproduskjon, av dem ca 12 som journalist - og jeg har de siste par-tre månedene fått ett enkelt intervju. Det var en bedrift med en strålende prosess - selv om jeg ikke fikk jobben - men bortsett fra det har det vært så som så med alle former for respons.

Skrevet
Gjest a8915...a81 skrev (20 minutter siden):

Jeg søker ikke på jobber hvor jeg tar meg vann over hodet, jeg sikter mer inn på stillinger hvor jeg ser potensiale i å kunne jobbe meg oppover hvor jeg må "bevise" hva jeg er god for.

Anonymous poster hash: a8915...a81

føler du snakker litt i mot deg selv her, at du ikke tar deg vann over hodet men søker på stillinger hvor du må bevise hva du er god for. 

Normalt sett søker en på jobber en er kvalifisert for, altså at en ikke trenger å bevise noe. Kan det være her du bommer? 

Ellers bør du gå over CV'en din med noen som har kompetanse på området og vis de også søknadene dine og få tilbakemelding. I det minste bruk AI til å få tilbakemelding på disse tingene. 

Skrevet

Ja, det er vanskelig. Jeg leter, og søker bare på stillinger jeg er godt kvalifisert for. En sjelden gang kommer jeg på intervju, men gjennomgangstonen er at arbeidsgiver får mange søkere, og til nå har de alltid valgt folk med mer erfaring på eksakt de oppgavene som skal gjøres i deres bedrift. 

Den siste jeg var på intervju til følte jeg nesten at utlysningen var skreddersydd til meg, jeg kunne huke av på nesten alle ønskene deres, og likevel kom det andre kandidater som hadde enda sterkere bakgrunn.

En gang må det vel bli min tur til å trekke vinnerloddet også, men det tærer på. Heldigvis er jeg i jobb, selv om jeg godt kunne tenke meg en ny. 

Skrevet

Jeg søker på jobber jeg er helt klart kvalifisert for, men det er ikke det som er problemet nå om dagen - det er derimot å konkurrere seg til å faktisk FÅ jobbene, og det er noe helt annet. Jobbene jeg søker på har fra 130 til 200 søkere, og selv om bare halvparten er kvalifisert, er det likevel mange om beinet.

Skrevet
Gjest a8915...a81 skrev (1 time siden):

Er det virkelig sånn med alle disse jobbene, hvorfor bruke flere titalls tusen på annonser o.l hvis man har egnede kandidater in house.

I det offentlige må faste stillinger lyses ut. Et krav som kan medføre at det gjennomføres intervjurunder i stillinger som i praksis allerede er besatt.

I det private vil det gjerne ikke lyses ut hvis man har kvalifiserte kandidater "in house".

Når man ikke innkalles eller ikke får jobben så skyldes det, elementært nok, at arbeidsgiver foretrakk andre kandidater. Bakgrunnen for dette er det umulig for oss utenforstående å vurdere.

Om du føler deg usikker så ville jeg forsøkt å be høflig om bakgrunnen for at du ikke ble innkalt. Det kan være uendelig med årsaker, alt fra hvordan du skrev søknaden til små men viktige forskjeller i kompetanse.

Gjest f6460...76b
Skrevet
Gjest a8915...a81 skrev (På 2.6.2025 den 15.26):

Er det noen som har vært på jobbsøker turen før og har samme erfaring? Er første gang for min del da jeg alltid har blitt rekruttert via kjente i jobbene jeg har hatt.

Her har du egentlig hovedproblemet. Det var nok kjekt for deg den gangen, men kanskje ikke så kjekt nå når det er andre som får rekruttering via kjente... 

Gjest a8915...a81 skrev (På 2.6.2025 den 15.26):

Har ikke blitt innkalt til intervju heller. 
Nærmer meg 20 søknader nå.

20 søknader? Det er "ingenting". Jeg søkte på 1000 stillinger som nyutdannet uten å få napp... (over en 2,5 års periode). 

Du får bare fortsette å søke. Som du selv sier, du er i en "luksussituasjon". Du har allerede jobb. Er verre for de andre som stresser med å få seg sin første. 

Anonymous poster hash: f6460...76b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...